Jump to content

Liten varning till alla er i uniform

beaver_sthlm

Recommended Posts

Det har dykt upp en sida på Internet som jag inte tänker länka till härifrån som registrerar poliser och väktare och lägger upp personinformation som adresser och till dessa. Det är nästan enbart från Stockholm men nu har dom öppnat en tjänst där alla som känner till någon väktare/ov/polis kan skicka in informationen till deras databas, diskuteras flitigt på Sveriges mest obskyra forum också...

Liten varning utfärdas alltså till folk som lägger upp bilder på sig själva på Internet att vara lite restriktiva med det, Facebook osv, dom har redan lagt upp bilder på folks familjer och barn osv.

:tveka:

En annan sida uniformerat folk bör akta sig för är en stödblogg till SD (tänker inte länka jag heller) som drivs med enda syfte att sprida hat mot invandrare, framför allt muslimer. Så akta er framför allt om ni är invandrare, homo/bisexuella eller transor och folk vet om det. Den bloggen hänger ut folk som dömts eller överhuvudtaget misstänkts för att begå brott. Så om man exempelvis är befäl av libanesisk härkomst och blir misstänkt (med eller utan grund) för att ha begått sexuella trakasserier, polis/väktare/ov som råkar vara kurd från Irak och blir anmäld för övervåld mot en svenne (händer de flesta poliser någon gång om man får tro Unicorn), eller öppet homosexuell räddningsledare i brandkåren och blir föremål för en utredning om tjänstefel så kan man bli uthängd med namn, bild, adress och rubbet.

Förmodligen ligger sidorna inte på svenska webhotell där PUL gäller.

Det är väl ett enkelt sätt att gå runt lagar och regler som vi har här hemma, som tex. TV3 som får sända starkspritreklam för att TV-signalen går en sväng via England.

Förmodligen ligger sidorna inte på svenska webhotell där PUL gäller.

Det är väl ett enkelt sätt att gå runt lagar och regler som vi har här hemma, som tex. TV3 som får sända starkspritreklam för att TV-signalen går en sväng via England.

Sidan ligger på prq.se som står för hotellet.

• 2 weeks later...

Vad bryter mot lagen?

Har för mig att t.ex polisers uppgifter ändå är offentliga. Detta handlar väl bara om att de vill bokföra, så länge det inte är för privata uppgifter som bryter mot personuppgiftslagen eller vad det heter så är det nog svårt att säga något. Bilder får man ju publicera hur man vill numera så länge det inte kan anses som kränkande, och så länge de inte skäms över sitt jobb så är det ju knappast så.

Så nog svårt att säga så mycket, tyvärr.

Vad bryter mot lagen?

Har för mig att t.ex polisers uppgifter ändå är offentliga. Detta handlar väl bara om att de vill bokföra, så länge det inte är för privata uppgifter som bryter mot personuppgiftslagen eller vad det heter så är det nog svårt att säga något. Bilder får man ju publicera hur man vill numera så länge det inte kan anses som kränkande, och så länge de inte skäms över sitt jobb så är det ju knappast så.

Har du helt missat vad PUL är?

Vad bryter mot lagen?

¨

Jag har som sagt inte stenkoll. Har dock hört från flera att polisers uppgifter (en hel del av dem) går att få ut relativt enkelt.

Vad gäller fotografi så vet jag att det ej är olagligt att publicera bilder på NÅGON så länge det inte är kränkande alternativt en fara för rikets säkerhet (antar jag).

Förr behövde man tillstånd för att publicera bilder men fick fota hur man ville. Denna lag ändrades för något år sedan så nu är det tillåtet så länge det ej är kränkande bilder, och det lär de ju inte vara så vida polisen inte är naken eller dylikt?

¨

Jag har som sagt inte stenkoll. Har dock hört från flera att polisers uppgifter (en hel del av dem) går att få ut relativt enkelt.

Vad gäller fotografi så vet jag att det ej är olagligt att publicera bilder på NÅGON så länge det inte är kränkande alternativt en fara för rikets säkerhet (antar jag).

Förr behövde man tillstånd för att publicera bilder men fick fota hur man ville. Denna lag ändrades för något år sedan så nu är det tillåtet så länge det ej är kränkande bilder, och det lär de ju inte vara så vida polisen inte är naken eller dylikt?

Det är en sak att "få ut" uppgifter från en myndighet i den mån det är möjligt, det är något helt annat att självpåtaget samla ihop, bokföra och publicera dessa uppgifter. Bryter sålunda mot PUL.

Bilderna som är publicerade tillhör inte websiten, de tillhör fotograferna = brott mot upphovsrättslagen.

Som sagt, inte koll på det. Skrev bara att man kan få ut rätt enkelt ändå.

Bilderna har jag ju inte sett så beror självklart på vems bilder de använder. Utgick från att det är folk som skickat in och därmed godkänt användandet.

Som sagt, inte koll på det. Skrev bara att man kan få ut rätt enkelt ändå.

Bilderna har jag ju inte sett så beror självklart på vems bilder de använder. Utgick från att det är folk som skickat in och därmed godkänt användandet.

Äpplen och bananer.

Bilderna i sig kan bryta mot upphovsrätten om inte ägaren till bilderna gett sitt medgivande, det var äpplet.

Päronet är sammanställningen och uthängningen med bild och personuppgifterna i bokförd form. Där har vi brott mot PUL i all sin prakt och precis det som är målet att förhindra med PersonUppgiftsLagen.

Altså strider en liknande sida mot flera lagar. PUL och Upphovsrätten i första hand. Sedan kan nog en bra och ettrig åklagare med rätt bakgrundsuppgifter få in åtalspunkter som olaga hot, kränkning, förtal och säkert fler punkter utöver de 2 uppenbara brotten.

Min uppfattning är att den/de sidor som varnats om inom olika myndigheter i själv verket är ett mail med en länk som initierar nedladdning och inte den sida som diskuteras i denna tråd. Kan någon bekräfta/dementera detta?

GMY

Ber om ursäkt angående PUL då, som sagt.

Jag syftade mer till att det ändå går att få ut. Samt att jag trodde man tagit bilderna själv och på så sätt hade godkännande och då kan ingen gnälla. Hade de sen fått silbersky som advokat hade dom väl till och med fått statligt bidrag för att fortsätta sitt arbete med siten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...