Jump to content

GMU - Svensk, bor I Tyskland, Problem med högra Handen

Recommended Posts

Hej,

jag hörde om GMU och tyckte det var väldigt interesant. Probleme är att jag är nog lite speciel och jag vet inte om jag kan göra GMU.

1. Jag är svensk medborgare men jag har bot för över 18 år i Tyskland. Vi flytade från Sverige när jag var 7 år gammal.

2. När jag var 8 år gammal skadade jag min höger hand och jag har bara tummen kvar. Jag tror att denna grejen är nog den största problemet. Jag kan göra faktist allt med min hand. Har varit på jakt, seglar själv på havet etc. etc.. Försvarsmaktens HR-direkt skrev att det kan vara ett problem för jag kan nog inte hantera vapen. Men det kan jag faktist.

Vad tänker ni? Tror ni att jag har en chans? Fysiskt är jag helt okej och jag tränar varje dag.

Ifall ni har några tips tackar jag. :rockon:

Hälsningar!

Inte för att vara elak men nej med endast en tumme på ena handen tror jag inte på att det går, kravet på isär/ihop montering av sitt vapen är ganska högt och jag tror inte det går med en hand + en tumme.

Nu vet jag inte hur det är med en motiverad person men en kompis till mig blev frisedlad för att han hade en tå mindre, så vet inte hur snälla de är mot en som saknar fyra fingrar.

Tackar för snabba svaret!

Största problemet ar nog att jag har mit problem med handen. Att jag har inte bot i Sverige för en lång tid verkar att inte vara ett problem (?).

Ja jag är motiverad. Just nu är jag student i Politikvetenskap och jag skall skriva min dissertation på säkerhetspolitik. Är det kanske möjligt att min teoretiska bakgrund hjälper att vara del av Försvarsmakten och GMU på nåt sett och vis?

Största problemet ar nog att jag har mit problem med handen. Att jag har inte bot i Sverige för en lång tid verkar att inte vara ett problem (?).

...

Är det kanske möjligt att min teoretiska bakgrund hjälper att vara del av Försvarsmakten och GMU på nåt sett och vis?

(Min fetstil).

Min bedömning är att du inte har en chans att få en anställning som soldat med ditt handikapp. Tyvärr.

Din teoretiska bakgrund gör inte mycket skillnad vid soldatbefattningarna då du rimligen inte kommer att klara kraven under GMU med din defekta hand, så nej, den hjälper mest sannolikt inte.

En civilanställning kanske skulle gå. Men inte en militär anställning.

Flera saker finns att tänka på.

Då skyttebefattningar/motsvarande och det liknande torde vara omöjligt utan fullt bruk av två händer krymper ju mängder tjänster du kan söka. Dessutom torde det mig finnas vissa utbildningsmässiga krav för att söka GMU (Svenska A/B osv). Läser du till dig den kompetensen torde du kunna söka dig till något av de mer teoretiska skråen där din högskoleutbildning kan komma till godo.

Så; kontakta FM och kolla upp vad som krävs för att söka Aspirant/GMU osv. Genomför det du kan. Är det "nej" så är det "nej".