Guest LSW Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Hej hej ! Jag har länge gått i tankar att åka till Franska Främlings Legionen, Då jag tycker att det verkar som att militära livet passar mig perfekt. Men det jag egentligen undrar är just om det går att få en militär utblidning i sverige med ett brottsregister. Det är inga våldsbrott, och det är väldigt milda brott(ringa narkotika brott, cannabis i urinet på urinprov), och de var när jag var under 18, ett efter jag fyllt 18. Det var dock ett tag sen och jag har slutat bruka cannabis. Skulle vara tacksam till att höra vad ni tror om det, om någon kanske rent utav vet i detalj om frågan samt vart man isåfall ska vända sig för yttligare information. Tack på förhand ! MVH/ LSW Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 15, 2010 Report Share Posted June 15, 2010 På forumet finns ett par trådar om just främlingslegionen. Här kommer några för din del aktuella sådana: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...4mlingslegionen http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...4mlingslegionen De har också en egensida där man kan få svar på det mesta: http://www.legion-etrangere.com/ (fr) http://www.legion-recrute.com/en/ (en) /martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 15, 2010 Report Share Posted June 15, 2010 Hej, det är inte en helt enkel fråga att svara på men ska försöka ändå. Först så har det hänt att folk har fått göra "lumpen" trots att dom varit dömda för ringa brott. När det handlar om upprepade förseelser så minskar dock möjligheten drastiskt. Just nu står Sverige inför en stor förändring av det militära försvaret i och med övergången till frivillighet och vilka tillämpningar som kommer gälla där handlar nog realistiskt mycket om man kan få tillräckligt med soldater eller inte. Blir det svårt att fylla kvoterna kan jag tänka mig att en och annan syndare slinker igenom men om jag ska vara ärlig så tror jag att chanserna är små. Utöver det riktiga försvaret så finns det ett antal frivilliga försvarorganisationer som FMCK, FRO mfl som erbjuder någon form av militär utbildning och slutigen hemvärnet, i vilken omfattning dessa begär registerutdrag vet jag inte ej heller vilka krav dom har. /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest LSW Posted June 17, 2010 Report Share Posted June 17, 2010 Alright, som jag misstänkte, Men det är bara att kämpa vidare, Ska försöka komma i kontakt med flera inom försvaret för att kunna bevisa min lojalitet, vilja och målmedvetenhet. Tackar hjärtligt för svaren, Må ni vandra säkert ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 eftersom jag vart lite nyfiken kollade jag upp detta, du kommer inte utan blir stoppad av pliktverket redan innan mönstringen så länge du har en anmärkning i belastningsregistret. Hur länge finns ett brott i belastningsregistret?Det beror på vad påföljden, straffet, blev för brottet. Om påföljden innebär penningböter ligger belastningen registrerad under 5 år. Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn, vård inom socialtjänsten med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård. Så vad gäller den delen av försvaret som drar ut registerutdrag är det nog kört, andra frivilligorg vet jag inte /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 eftersom jag vart lite nyfiken kollade jag upp detta, du kommer inte utan blir stoppad av pliktverket redan innan mönstringen så länge du har en anmärkning i belastningsregistret. Hur länge finns ett brott i belastningsregistret?Det beror på vad påföljden, straffet, blev för brottet. Om påföljden innebär penningböter ligger belastningen registrerad under 5 år. Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn, vård inom socialtjänsten med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård. Så vad gäller den delen av försvaret som drar ut registerutdrag är det nog kört, andra frivilligorg vet jag inte /b Frivilligorganisationerna gör också säkerhetskontroll, i varje fall när det gäller personal som ska krigsplaceras i Hemvärnet. Det är förstås inte rent operativt frivilligorganisationen som gör säkerhetskontrollen, man bara anmäler till rätt instans att den ska göras. Jag förmodar att kontrollen är samma som för övrig hemvärnspersonal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 Minsta prick i registret i en 10-årsperiod så är det sagt att det är stopp in i Hemvärnet. Detta efter inriktning från MUST. Om det verkligen är så i praktiken törs jag inte svara på dock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 Bara att vänta ut 10år för en syndare då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 Det beror på, för vissa brott (bl a mord) gäller tydligen aldrig som regel. I andra ändan finns 5 år för mindre förseelser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest frewan2 Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 Hej jag då som är med i bilkåren med två prickar för snatteri och en prick för olovlig körning med ej skattat fordon och detta innan jag gick med i bilkåren. de måste ju ha kollat upp mig inför min TFU-G då så kan det inte vara lite olika i landet vad man ger för intryck och sånt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 Hej jag då som är med i bilkåren med två prickar för snatteri och en prick för olovlig körning med ej skattat fordon och detta innan jag gick med i bilkåren. de måste ju ha kollat upp mig inför min TFU-G då så kan det inte vara lite olika i landet vad man ger för intryck och sånt Fråga: Tiden, var detta över 10år sedan eller förra året? Fråga: Ålder, var du under 15år? Fråga: Vapen, har du kvitterat ut ett vapen? Nu är inte jag kunnig i området, men brott under 15år registreras väl också? Och är det någon skillnad på Hv, avtalsorganisationer och US? Dvs är det samma säkerhetsklasser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 Hej jag då som är med i bilkåren med två prickar för snatteri och en prick för olovlig körning med ej skattat fordon och detta innan jag gick med i bilkåren. de måste ju ha kollat upp mig inför min TFU-G då så kan det inte vara lite olika i landet vad man ger för intryck och sånt Fråga: Tiden, var detta över 10år sedan eller förra året? Fråga: Ålder, var du under 15år? Fråga: Vapen, har du kvitterat ut ett vapen? Nu är inte jag kunnig i området, men brott under 15år registreras väl också? Och är det någon skillnad på Hv, avtalsorganisationer och US? Dvs är det samma säkerhetsklasser? hejsan snatteri prickarna var under 2009 olovlig körning under 2008 jag är 40 år gammal nej vapen har jag inte kvitterat ur än Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 hejsan snatteri prickarna var under 2009 olovlig körning under 2008 jag är 40 år gammal nej vapen har jag inte kvitterat ur än ok. För tänkte om det var 10år sedan, så har det ju gått så lång tid. Men om det var nyligen, så vet jag inte hur du lyckades komma in. Kanske för att du inte kommer att kvitta ut vapen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 Hej jag då som är med i bilkåren med två prickar för snatteri och en prick för olovlig körning med ej skattat fordon och detta innan jag gick med i bilkåren. de måste ju ha kollat upp mig inför min TFU-G då så kan det inte vara lite olika i landet vad man ger för intryck och sånt Jag har aldrig haft direkt med den här processen att göra, men min bild efter att ha haft litet med rekrytering att göra är att avtalsorganisationen kan säga nej till en person de inte får ett gott intryck av, det är ju bara att inte erbjuda denne någon plats på nödvändiga kurser. Däremot kan man inte säga ja till någon som fastnar i säkerhetskontrollen, utan den kontrollen sker helt utan medverkan eller insyn från avtalsorganisationen, och är det nej så är det nej, utan att det kommer på fråga att på något sätt samråda med avtalsorganisationen. Jag gissar att man skickat iväg dig på en inledande kurs innan säkerhetsbedömningen kommit tillbaka för att spara tid i processen, men självklart utan avsikt eller möjlighet att låta dig gå vidare till Hemvärnet om du fastnar i säkerhetskontrollen. Alternativt var inte dina förseelser tillräckliga för att sätta stopp. Tillägg: ytterst är det ju alltid Försvarsmakten, i det här fallet representerad av utbildningsgruppen, som du skriver kontrakt med när du placeras i Hemvärnet, även om du kommer från en avtalsorganisation. Tidigare har ju avtalen från frivilligorganisationerna varit litet annorlunda utformade än de vanliga hemvärnsavtalen, men det ändrar inte på det faktum att de inte gäller förrän den militäre chefen skrivit på. Vissa av frivilligorganisationerna har förstås en verksamhet utöver den som är direkt inriktad på Hemvärnet: där kan man kanske vara med utan någon säkerhetskontroll, men frågan är väl om den kommer att kunna finansieras i framtiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted July 12, 2010 Report Share Posted July 12, 2010 Mycket märkligt. Jag känner en som haft en dom för grov misshandel som gjorde lumpen 2007. Det var iofs en hyfsat gammal dom, men ändå.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Mycket märkligt. Jag känner en som haft en dom för grov misshandel som gjorde lumpen 2007. Det var iofs en hyfsat gammal dom, men ändå.... Om 'hyfsat gammal' betyder äldre än tio år så hade den nog försvunnit ur belastningsregistret (1998:620 §17) Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Kan det vara så att man kan klara sig undan om man begår och blir dömd för brottet efter att säkerthetsprövningen gjorts? Tycker det verkar lite osannolikt att han dömdes för grov misshandel när han var 9-10 år gammal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
perspex Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Jag skulle i alla fall inte rekommendera främlingslegionen innan du ens vet om du gillar militär verksamhet praktiken. Det hade varit skillnad om du redan hade gjort lumpen, men t.ex. inte fick göra utlandstjänst. De flesta här kan nog skriva på att pliktverket är byråkratiska, så försök att få kontakt med någon inom försvaret. Om jag inte missminner mig så finns det ganska många trådar på det här forumet som behandlar hur man byter tjänst eller blir utagen till utlandstjänst genom personlig kontakt, så du kan ju börja med att leta igenom dessa. Mitt råd blir dock att inte dra ut på det, utan att försöka så mycket det går nu och sen släppa det om det inte går. Du kan alltid ångra dig sen om några år när pricken har försvunnit. Glöm inte att du ska (troligen) ut från försvaret någon dag också, då är det bra att ha någon att "komma tillbaka" till. Sen tycker jag inte heller att det är någon nackdel att vara lite äldre, att rycka in som nittonåring är ju något som är anpassat till värnplikten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kusha Posted July 6, 2015 Report Share Posted July 6, 2015 hur länge står det registrerad i brottsregistret om man blivit dömd för försök till stöld? Och om man vill söka in på försvarsmakten, gör dem inte en mer nogran kontroll än om man skulle söka jobb på Ica? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.