Guest vplamf2010 Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 hejsan gör min vpl på Amfinskomp aka 1.Amfkomp nyligen så hade vi vår första fältvecka och som alla vet som gjort värnplikt var det strängeligen förbjudet att ha mobiler i fält. det som hände mig och dom flesta av mina kamrater var att vi inte föll in i gruppen gällande vad som var tillåtet med mobiler i fält dvs att en familjemedlem eller ngt hemskt hade hänt där hemma. men som många av oss hade haft långvariga förhållanden och att det börjat gå i skitan med problem så tänkte dom flesta nog som mig att man kan smyga med sig en mobil i fält och försöka hålla kontakten. då 12 dagars radio tystnad kan ha stora konsekvenser tror jag. iaf till summa summarum. 1 kille i plutonen hade somnat på eldvakten så bajsmackerna hade redan börjat flyga där.... sen hade han somnat med sin mobil i handen med så bajsmackerna blev helt plötsligt större... vår 1st sergeant kom med beskedet från löjtnant som stod och var förbannad och sa att det är mobil amnesti och det tar hus i helvete om dom hittar mobiler efter fält då dom skall söka igenom allt vi har.. iaf jag gick med på amnestin och lämnade in mobilen. därefter befälen kom och sa att "i krig finns det inga regler" och disceplin påföljder kommer att ske dvs genom en skriftlig anmälan som kommer ske på personerna som hade mobil med sig i fält. det jag nu är orolig för är att dom drog hela månadslönen... eller ja det lilla vi får iaf... för när jag kollar mitt konto har jag inte fått ett öre nu. och då undrar jag om det finns ngn erfaren inom ämnet dvs som vet hur mycket dom kan dra från mig och vad dom kommer göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vplamf2010 Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 förlåt för ev felstavningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Jag behöver väl inte påpeka det dumma tilltaget att bryta mot en given order, den biten har säkert både du och dina kamrater fått påpekat för er från annat håll. Dock lär/bör ni få besked om vad straffet blir innan det verkställs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 1. Det är dumt att inte följa order. Nu har jag sagt det så slipper det upprepas i tråden. 2. Att ljuga på det sättet dina befäl gjort enligt dig är ett utslag av såpass dåligt ledarskap att jag inte finner ord. Tyvärr känner jag igen det som en av de negativa aspekterna av "amf-andan". 3. Det finns tre tillåtna bestraffningar för pliktpersonal: Varning, extratjänst och löneavdrag. Dessa delas inte ut godtyckligt utan efter en viss byråkratisk process. Bland annat har du rätt att kräva att förhör hålls med dig. Vid höga löneavdrag dras endast en del av värnpliktsersättningen under flera månader istället för allt under en månad. Kort: Att ditt konto är tomt beror inte på att någon snuvat på lönen som straff. Har någon gjort det är det tjänstefel. Din förtroendeman/personalkonsulent/värnpliktshandläggare bör kunna förse dig med broschyrer som beskriver hur processen kring disciplinärenden går till. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 2. Att ljuga på det sättet dina befäl gjort enligt dig är ett utslag av såpass dåligt ledarskap att jag inte finner ord. Tyvärr känner jag igen det som en av de negativa aspekterna av "amf-andan". Nu skall inte herr flottör kasta pil i kuvösen.. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 När någon av 'de våra' gjorde något fel som renderade en anmälning skedde ingenting innan de blivit kallade till förhör hos stf batch. Att de bara dragit din lön rakt av låter konstigt och är som tidigare nämnts riktigt dåligt ledarskap. /Lew, som under värnplikten många gånger fann att hans konto var tomt. Då hade det dock oftast att göra med öl (även om jag själv inte har något minne av det ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.