gladamange Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 OM jag har tappat bort trossen vad tror ni priset ligger på? hur mycket får jag böta? har inlämmning nästa vecka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Det beror på vad du inte kan lämna in.... Dom har en "generell" prislista, du kan antagligen få den ifall du kontaktar förrådet. Och det kan vara bra då vissa saker är billigare om du köper dom på överskott och lämnar in då prislistan är vad FM betalar för prylarna. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Är det verkligen självklart att man får ersätta förlorad mtrl...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Är det verkligen självklart att man får ersätta förlorad mtrl...? Det är rätt flytande. På vissa ställen måste man rapportera in förluster under övning, eller max 2dygn efter. Har man inte rapporterat i tid så anses man vara personligt ansvarig även om prylen försvann under övn. Vilket leder till att folk väntar till nästa övn och rapporterar in förlusten då.. =) Sedan kan man ha en snäll kvm på komp eller utbgrupp som löser det. "Förrådet" väntar sig bara utrustning tillbaka. Om soldaten förlorat snuskburken, köper en på Ö&B och lämnar in så är det bara en snuskburk... Kan bli lite svårare med utrustning som inte har kvar kronmärkningen. Men det verkar inte vara så ofta som kronmärkningen tas bort på senare tid..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 (edited) Jag vill minnas att priset för en Bärsäck 2000 ligger på 500 SEK. Vem som blir skyldig att ersätta kostnaden för borttappat mtrl. är förbandet själv. Trots att soldaten själv personligen kvitterat ut prylarna och därigenom ingått avtal med FMLOG är denne inte ersättningsskyldig. Om en soldat t ex. avrustar och all mtrl. inte lämnas tillbaka, blir resultatet att dennes (tidigare) förband får upprätta förlustförteckning och därefter dras kostnaden från deras övningsbudget (motsv). Tillägg: Andra rutiner gäller då det rör sig om viss utrustning med skyddsförmåga eller vapenmtrl. osv. /Z Edited June 3, 2010 by Fk Zak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 oftast inget om du lämnar in en afse, självklart är det beroende på hur och vad du tappar bort matriellen. I fall att du "tappar" bort matriell (läs stjäl hem matriell från kungen) kan du åka på en polisanmälan om det uppdagas och blir ersättningsskyldig. Tappar du helt enkelt bort något så lämnar du in en afse och redogör hur och var du kan ha förlorat den. Vad är det du tappat egentligen? Hela trossen eller enbart bärsäck 2000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tälthydda Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Det finns (fanns?) ju förband där man var tvungen att ge sig ut själv igen efter övningen för att hämta den där borttappade skeden om den saknades på materielvisitationen efter vården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Det finns (fanns?) ju förband där man var tvungen att ge sig ut själv igen efter övningen för att hämta den där borttappade skeden om den saknades på materielvisitationen efter vården. är du säker, de låter som en vandringsmyt. ok för vapen, amunition och större lätt funna saker. men de som kräver matrialvisitation för att komma på att de fattas känns bara dumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 är du säker, de låter som en vandringsmyt. ok för vapen, amunition och större lätt funna saker. men de som kräver matrialvisitation för att komma på att de fattas känns bara dumt. Det är ingen vandringsmyt. Ensamma män har förflyttat sig ett flertal kilometer på vita blixten i sökandet efter förlorad materiel. En soldat ska känna för sin materiel och jag är av uppfattningen att det är karaktärsdanande att skaka i kängorna när eventuella förluster anmäls till adjutanten @gladamange Jag tycker att du snarast anmäler uppåt att du förlorat en tross. I bästa fall så kan du och din grupp själva få en körorder och åka iväg och leta där den sågs senast. I värre fall så kan det hända att ditt ett befäl får ringa runt till kursare/kollegor, alternativt skjutfältspersonal och fråga efter en extra tross märkt med soldatnummer XX. Sannolikheten att du får ersätta materielen själv utan att blanda in rättsofficern är rätt så liten vilket redan nämnts här i tråden. Men ditt muckbetyg mår inte bra av stora mängder förlorad materiel, eventuella telefonsamtal och den förtydligande frågan "NÄR OCH VAR SA NI ATT NI SÖP BORT DEN?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 5, 2010 Report Share Posted June 5, 2010 är du säker, de låter som en vandringsmyt. ok för vapen, amunition och större lätt funna saker. men de som kräver matrialvisitation för att komma på att de fattas känns bara dumt. Det är ingen vandringsmyt. Ensamma män har förflyttat sig ett flertal kilometer på vita blixten i sökandet efter förlorad materiel. En soldat ska känna för sin materiel och jag är av uppfattningen att det är karaktärsdanande att skaka i kängorna när eventuella förluster anmäls till adjutanten Vist de skall kännas att anmäla saknat matrial. är det enskilda officerares Idéer eller är det hela regimenten där folk försöker hitta universalverktyg på övningsfältet. att hitta något i storlek med bärsäck 2000 borde iof inte vara omöjligt. om den finns kvar i terrängen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtGarm Posted June 7, 2010 Report Share Posted June 7, 2010 Hur i hela friden lyckas man tappa bort hela trossen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted June 7, 2010 Report Share Posted June 7, 2010 Hur i hela friden lyckas man tappa bort hela trossen??? Dessutom (som jag förstått det) bara trossen, inte något innehåll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted June 9, 2010 Report Share Posted June 9, 2010 Hur i hela friden lyckas man tappa bort hela trossen??? När folk säger "trossen" så tänker jag på en Berghaus Trident. Och när jag dessutom tänker på det interna priset (aka "AFSE-prislappen") på 893kr ungefär i höjd med mitten på 90-talet, så är det lätt att börja undra hur så många tappade bort sina trossar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted June 10, 2010 Report Share Posted June 10, 2010 Instämmer med föregående talre, huk kan man tappa bort hela trossen? Jag säger bara Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts