Jump to content

När Draken mötte F-117A.


Bosse Fors

Recommended Posts

Varit mest på åskådarläktaren på sistone men denna lilla (pinsamma)händelse några år tillbaks i tiden kunde jag inte låta bli att posta: :rolleyes:

 

Amerikanska flygvapnet begär en överflygning av Österrikiskt flygrum...

 

Everything starts as usual. A flight plan is filed and coming to overflight permission for a machine of type DC10 U.S. airbase Spangdahlem (D) asked for. The permit is issued.

However, the schedules are to some riddles. The mark of the DC10 know an aerial refueling tanker indicate - and this would then really the type designation "KC10". And even though only one aircraft is registered to the overflight, there are multiple registrations.

In addition, the flight declaration was amended twice in the short term, therefore decide ", the flying object 'to identify visually by use of the Draken interceptor.

http://translate.google.com/translate?u=ht...l=&ie=UTF-8

(Lite knackig översättning men kontentan framgår väl.)

 

Väcker en del frågor om smygteknik i praktiken kanske, vad vet jag? Verkar ju som att man litade på att F-117:orna kunde flyga över oupptäckt, eller...?

 

B-F

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Varit mest på åskådarläktaren på sistone men denna lilla (pinsamma)händelse några år tillbaks i tiden kunde jag inte låta bli att posta: :lala:

 

Amerikanska flygvapnet begär en överflygning av Österrikiskt flygrum...

 

Everything starts as usual. A flight plan is filed and coming to overflight permission for a machine of type DC10 U.S. airbase Spangdahlem (D) asked for. The permit is issued.

However, the schedules are to some riddles. The mark of the DC10 know an aerial refueling tanker indicate - and this would then really the type designation "KC10". And even though only one aircraft is registered to the overflight, there are multiple registrations.

In addition, the flight declaration was amended twice in the short term, therefore decide ", the flying object 'to identify visually by use of the Draken interceptor.

http://translate.google.com/translate?u=ht...l=&ie=UTF-8

(Lite knackig översättning men kontentan framgår väl.)

 

Väcker en del frågor om smygteknik i praktiken kanske, vad vet jag? Verkar ju som att man litade på att F-117:orna kunde flyga över oupptäckt, eller...?

 

B-F

 

Om den tankade i luftrummet kan den ju ha synts, men såvitt jag vet sköts väl en amerikansk F-117 ner av serbiskt luftvärn som använde en "hemlig" typ av radarteknik under balkankrigen så de lär väl veta att den inte alltid flyger oupptäckt

Link to comment
Share on other sites

Det mesta med radarteknik är hemligt....

 

Men det är allmänt känt att stealth är väldigt svårt, och det ofta är optimerat att vara stealth från vissa håll.

Vilket kan underlätta för radarsystem att upptäcka motståndaren om dom har otur att befinna sig på fel ställe.

Link to comment
Share on other sites

(---) men såvitt jag vet sköts väl en amerikansk F-117 ner av serbiskt luftvärn som använde en "hemlig" typ av radarteknik under balkankrigen så de lär väl veta att den inte alltid flyger oupptäckt

OT (sorry), men det står en del om incidenten här: How to Take Down an F-117. Ska man tro berättelsen, så handlade det betydligt mer om skickligt krigsmannaskap än om radarteknik. Dock nämns det att "Zoltan figured out how to tweak his radars to get a better lock on stealth type targets", så något tekniskt fuffens hade han allt för sig... :lala:

Link to comment
Share on other sites

Om den tankade i luftrummet kan den ju ha synts, men såvitt jag vet sköts väl en amerikansk F-117 ner av serbiskt luftvärn som använde en "hemlig" typ av radarteknik under balkankrigen så de lär väl veta att den inte alltid flyger oupptäckt

 

Kan ju vara som du säger att de syntes under tankning men F-117 har å andra sidan en räckvidd på 1720km(olastad gissar jag). Varför tanka just över Tyrolerhattarnas radar(om man flög från tyskland?)? :rolleyes: Vad jag förstår har man också kunnat följa dom på radar >10min, hur lång tid tar det att tanka en F-117?

 

"Gold Dome radar system" var det som upptäckte F-117planen, enligt artikeln, låter som radar modell större(hittar ingen info om dessa, långvåg kanske?)

 

Upptäcka flygplan är väl också en annan sak än att få mållåsning(Serbienstoryn är kanske (tillräcklig?)diskuterad i annan tråd redan?)? Enligt texten verkar Drakenpiloterna upptäckt F-117 först vid visuell kontakt, man har väl radar på under dessa uppdrag? Även Drakens radar bör väl kunnat upptäcka dessa på ett visst avstånd?

 

B-F

 

Edit: lá till lite frågor.

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Om den tankade i luftrummet kan den ju ha synts, men såvitt jag vet sköts väl en amerikansk F-117 ner av serbiskt luftvärn som använde en "hemlig" typ av radarteknik under balkankrigen så de lär väl veta att den inte alltid flyger oupptäckt

 

Kan ju vara som du säger att de syntes under tankning men F-117 har å andra sidan en räckvidd på 1720km(olastad gissar jag). Varför tanka just över Tyrolerhattarnas radar(om man flög från tyskland?)? :D Vad jag förstår har man också kunnat följa dom på radar >10min, hur lång tid tar det att tanka en F-117?

 

"Gold Dome radar system" var det som upptäckte F-117planen, enligt artikeln, låter som radar modell större(hittar ingen info om dessa, långvåg kanske?)

 

Upptäcka flygplan är väl också en annan sak än att få mållåsning(Serbienstoryn är kanske (tillräcklig?)diskuterad i annan tråd redan?)? Enligt texten verkar Drakenpiloterna upptäckt F-117 först vid visuell kontakt, man har väl radar på under dessa uppdrag? Även Drakens radar bör väl kunnat upptäcka dessa på ett visst avstånd?

 

B-F

 

Edit: lá till lite frågor.

 

Jag såg ingenstans på den dåligt översatta sidan att de faktiskt tankade. Jag får intrycket av att man helt enkelt i hemlighet ombaserade ett par F-117 genom att formationsflyga dem med en "DC-10" för att de inte skulle upptäckas. Antingen hade man tänkt tanka vid ett senare tillfälle, eller så behövde man en lufttankningsresurs med sig för det man hade tänkt göra när man kom fram till sin destination.

Att de upptäcktes kan ha flera förklaringar. Om de faktiskt tankade så kan ju luckan för tankmunstycket avslöjat maskinen, men jag kan tänka mig andra förklaringar också. Stealthtekniken på F-117 är väldigt känslig och primitiv. Är inte maskinens ytfinish i toppskick kan det påverka radarsignaturen. Maskinen är optimerad för en låg signatur framifrån, men ur vissa vinklar är den betydligt mer synlig. Sen kan det helt enkelt vara så att maskinerna var utrustade med radarreflektor, som de har fredstid, eftersom det rots allt höll på med en färjeflygning, och man förlitade sig på att en tät formation med tankflygplanet skulle lura österrikarna att det bara rörde sig om ett eko.

 

Beträffande Drakens radar så var den väl knappast state of the art 2002. Men det är väl inte ovanligt vid incidentberedskapsuppdrag, att man har radar avstängd och låter jaktledaren leda flygplanen mot mål, för att så sent som möjligt slå på radarn och avisera sin ankomst. Med en radar och flygplan med 60-talsergonomi är det nog effektivast att låta markstationerna stå för underättelserna så man kan koncentrera sig på att hålla flygplanet i luften.

Att låsa på en F-117 är nog dessutom onödigt. Det är nog inga större problem för en hyfsad Drakriddare att ta'n med AKAN. :rolleyes:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är min kassa tyska eller googles apor, men jag får det till att Luftstreitkräfte fattat misstankar om en dåligt skriven flight plan, beslutat om att kika lite närmare och väl uppe i luften visuellt identifierat utöver den "DC-10" de förväntat sig två st F-117. Hade amerikanarna skrivit i sin flight plan att det var en KC-10 och dessutom inte brytt sig om att skriva fler regnr utöver det för KC-10:an hade inga ögonbryn höjts och planen hade fått passera utan drakbesök.

 

Men visst hade det varit häftigt om en PS-011/A med sin väl tilltagna uteffekt hade kunnat få syn på F-117 och dess gelikar... :rolleyes:

Edited by Bengt
Link to comment
Share on other sites

Möjligt att du har rätt Erik_G, jag kan egentligen för liteom sånt här så jag får fråga hur tankning kan ge ett separat eko(Dom upptäckte tydligen flera ekon), tankmunstycket sitter på ovansidan?

(Går det inte att "embedda" video på forumet?)

 

F-117 sägs kunna upptäckas av "en typisk radar" på 8-16 miles. Om det stämmer så tycker man att även en gammal Drake borde kunna spruta eld innan den kommer på bitavstånd, om radarn var på?

 

Att F-117planen avvek från den aviserade tankflygsrutten och flög mot Drakenplanen var kanske också för att minimera ekot(Fast när är bilden då tagen, tankplanet fortsatte ju enligt färdplan?)?

 

B-F

 

Edit: Möjligt Bengt, men man upptäckte ju "Multiple registrations"(radarekon?) med markradarn...

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

"Multiple registrations" menar nog på det faktum att man i ansökan skrivit att det bara rör sig om ett flygplan men i registreringsrutan angett regnr 89-1712, 82-0796 och 83-0079(en snabb sökning på internet visar att bara 83-0079 existerar och är en KC-10).

 

http://www.airpower.at/news02/1023_f-117a/DSCN2679.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mittåt, i slutändan kanske bara ett "pappersexercismisstag" som kostade lite flygbränsle då(Läste lite noggrannare nu, fotot togs efter visuell ID)? Drakenpiloterna har i allafall en historia att berätta för sina barnbarn. :baskerHV:

 

M-J

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

The mark of the DC10 know an aerial refueling tanker indicate - and this would then really the type designation "KC10".

 

Nej, det är samma ICAO-kod för DC-10 och KC-10, dvs DC10.

 

Man har också angett ZZZZ som typ (alldeles efter antalet), vilket betyder typ som inte har beteckning (och det har ju [D|K]C-10) eller flygplan av olika typer. "TYP 1DC10/H SWXRY" talar om att ett av dem är en KC-10. Eller DC-10. Men det gör man bara om man angett ZZZZ i inledningen. Det borde förstås också ha stått "2F117/" och 03ZZZZ/H-SRWXY i inledningen. (Hade det varit en typ utan beteckning skriver man namnet i klartext.)

 

Det där om att färdplanen ändrades 2 ggr kan tyda på att nån har slarvat eller inte visste om KC-10:an skulle flyga ensam eller inte. Jag skulle vilja jämföra de tre versionerna innan jag tycker för mycket.

Edited by griffon
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jag fritt ur minnet, och det kan vara åt helvete fel.

 

Jag har för mig att F117 upptäcktes av Serberna med en L-bands radar. Med våglängd på 15-30cm. F117 är anpassad för betydligt 'modernare' band (C X K). Enligt källan jag läste så hade Serberna inte kunnat se planet lika lätt om det var en modernare station.

 

Citerar fritt ur mitt högst kaotiska minne. Så ta det med en nypa salt...

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jag fritt ur minnet, och det kan vara åt helvete fel.

 

Jag har för mig att F117 upptäcktes av Serberna med en L-bands radar. Med våglängd på 15-30cm. F117 är anpassad för betydligt 'modernare' band (C X K). Enligt källan jag läste så hade Serberna inte kunnat se planet lika lätt om det var en modernare station.

 

Citerar fritt ur mitt högst kaotiska minne. Så ta det med en nypa salt...

Enligt Zoltán Dani själv så var det en P-18 (Spoon Rest) radar som upptäckte F-117. Den sänder på A-band (metervåglängd).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...