scenic Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Såg på finska Nelonen att de ska försöka köpa Leopard 2 och ev andra vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Såg på finska Nelonen att de ska försöka köpa Leopard 2 och ev andra vapen. Trevligt för vår trygghet, hoppas det går bra för oss att behålla storleken på armén och helst göra den lite kraftfullare och rörligare så vi kan hjälpa Finland med det lilla vi har om det går illa i Ryssland. Sedan håller jag tummarna för att finnarna köper Bofors Archer, den borde passa perfekt för dem och det skulle kunna ge goda samordningsvinster för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterson Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Det vore svinbra om finnarna köpte archer = mer jobb åt oss, vi gör mycket försvarsmateriel, i "min" maskin görs det bla mellanbalk till archer, tuben till rbt 15mk3, större delarna till 57 mm kanonen mm. Vi hoppas få göra eldrören till archer då vi har maskinerna som gjort alla eldrör till 77:orna men det är tyst på den fronten (pun intended) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Skulle tyvärr inte tro att Finland har något större behov av just Archer (även om jag personligen tycker att det är ett utomordentligt system), då Försvarsmakten för tillfället har 961 artilleripjäser (varav 90 bandkanoner och 36 med sjävlgående eldställningsdrift) och 58 MLRS. Detta kan jämföras med Sveriges 24 Archers... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Skulle tyvärr inte tro att Finland har något större behov av just Archer (även om jag personligen tycker att det är ett utomordentligt system), då Försvarsmakten för tillfället har 961 artilleripjäser (varav 90 bandkanoner och 36 med sjävlgående eldställningsdrift) och 58 MLRS. Detta kan jämföras med Sveriges 24 Archers... Hur mycket av deras artilleri behöver förnyas de närmaste 10 åren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Svårt att säga, men det är klart att en hel del av denna materiel mest står i mobiliseringslager och samlar dam.. Försvarsmakten har fem olika kanonmodeller (en bandkanon) och sex haubitsmodeller (en pansarhaubits), där ca hälften består av 122 Haubits 63:or (sovjetisk D-30). Av dessa har skaffats 486 stycken och är tänkta att i krigstid vara det primära artilleristödet för de drygt brigadstora, regionala stridsgrupper som planerats i förra års försvarsredogörelse (tidigare var tanken att de skulle användas av jägar- och infanteribrigaderna). En stor del av dessa dryga 900 rör kommer dock antagligen att skrotas inom kort, om de inte är borta ännu. Av mer moderna grejer så finns den finskproducerade 155 K 98, med en räckvidd på dryga 40 km (med vanlig ammunition). Det är en tung fältkanon med eldställningshjälpmotor, mynningshastighetsradare, radiolänkterminal och möjlighet till MRSI, som tillverkas i Finland och exporterats till Egypten. Det är den huvudsakliga tunga beväpningen för beredskapsbrigaderna (12 kanoner per brigad) och det finns även två tunga batterier som armékårsenheter. Så det är ganska osannolikt att Finland skulle köpa Archer då vi har en egen kanontillverkning. 155 K 98 är inte lika avancerad som Archer, men har längre räckvidd (pga längre kanonrör), relativt modern eldledningsutrustning, kan flytta sig för egen maskin och är betydligt billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scenic Posted June 3, 2010 Author Report Share Posted June 3, 2010 Svårt att säga, men det är klart att en hel del av denna materiel mest står i mobiliseringslager och samlar dam.. Försvarsmakten har fem olika kanonmodeller (en bandkanon) och sex haubitsmodeller (en pansarhaubits), där ca hälften består av 122 Haubits 63:or (sovjetisk D-30). Av dessa har skaffats 486 stycken och är tänkta att i krigstid vara det primära artilleristödet för de drygt brigadstora, regionala stridsgrupper som planerats i förra års försvarsredogörelse (tidigare var tanken att de skulle användas av jägar- och infanteribrigaderna). En stor del av dessa dryga 900 rör kommer dock antagligen att skrotas inom kort, om de inte är borta ännu. Av mer moderna grejer så finns den finskproducerade 155 K 98, med en räckvidd på dryga 40 km (med vanlig ammunition). Det är en tung fältkanon med eldställningshjälpmotor, mynningshastighetsradare, radiolänkterminal och möjlighet till MRSI, som tillverkas i Finland och exporterats till Egypten. Det är den huvudsakliga tunga beväpningen för beredskapsbrigaderna (12 kanoner per brigad) och det finns även två tunga batterier som armékårsenheter. Så det är ganska osannolikt att Finland skulle köpa Archer då vi har en egen kanontillverkning. 155 K 98 är inte lika avancerad som Archer, men har längre räckvidd (pga längre kanonrör), relativt modern eldledningsutrustning, kan flytta sig för egen maskin och är betydligt billigare. För mig att det är 18 kanoner per beredskapsbrigad. Sen har jag för mig att dom köpte 3 kompanier MLRS så att de 3 beredskapsbrigaderna får varsitt. De 72 2S1 ryska bandkanonera tillhör 2 mekaniserade och 2 motoriserade stridsgrupper. Sen i infanteri/jägarbrigaderna är det ena bataljonen har 122mm och den andra 152mm. Sen finns det AMOS i de två södra beredskapsbrigaderna medan den i norr har bandvagn med släp och på släpet finns det en 120mm mortar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonolzz Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 (edited) Fråga om det här med leopard 2 köpet. Finns det någon källa på hur många och vilken typ? Om de köper från schweiz så bör det väl vara frågan om 2a4 eller? Edited June 3, 2010 by Jonolzz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scenic Posted June 3, 2010 Author Report Share Posted June 3, 2010 Fråga om det här med leopard 2 köpet. Finns det någon källa på hur många och vilken typ? Om de köper från schweiz så bör det väl vara frågan om 2a4 eller? http://www.ruutu.fi/video?vt=video&vid=83224 Vad jag har läst så har Schweiz Pz 87 som är modell 2A4. Men de har även moderniserat den och då heter den Pz 87 WE. De har 150 leopard till salu men vet ej vilken modell troligen A4 PZ 87 =The 2A4 was also license manufactured in Switzerland as the Panzer 87 "Leopard" or Pz 87. This version included Swiss-built 7.5 mm Mg 87 machine guns and communications equipment, and featured improved NBC protection system Pz 87WE =(WertErhaltung) is a Swiss modification and upgrade of the Pz 87. The modification significantly improves protection, through the addition of the Leopard 2A6M's mine protection kit, thicker armour on the front glacis, and the turret is equipped with a Swiss-developed armour package that use titanium alloy. The turret roof armour is improved, and the smoke grenade launchers have also been redesigned. Further improvements enhance survivability and combat capability, such as a turret electric drive similar to the Leopard 2A5, a driver rear view camera, a independent weapons station for the loader, and enhanced command and control systems. The fire control system is also upgraded, using the Carl Zeiss Optronics GmbH PERI-R17A2 fire control system. A remote weapons station containing a fully stabilized Mg 64 0.50 calibre machine gun is also fitted to the tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonolzz Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Bör vi inte kunna sälja ''våra'' 121:or till finland? Eller finns det fortfarande planer på att använda dom till något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scenic Posted June 4, 2010 Author Report Share Posted June 4, 2010 Bör vi inte kunna sälja ''våra'' 121:or till finland? Eller finns det fortfarande planer på att använda dom till något? Ja det undrar jag också Står alla 121:or i förråd nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 Fråga om det här med leopard 2 köpet. Finns det någon källa på hur många och vilken typ? Om de köper från schweiz så bör det väl vara frågan om 2a4 eller? Ja, det är med all sannolikhet Leopard 2A4 med utrustningsnivå motsvarande sista tillberkningsomgången (svetsad ammolucka, MRS, nya tunga sidoskydd) som det gäller. Jag tror inte schweizarna tänker sälja de vagnar de har och skall uppgradera till WE-standard (134 st totalt), utan det är nog resterande vagnar av de 380 vagnar som schweiz köpte som de kan tänka sig att separera från (380-134=246 vagnar?). De försökte ju sälja av några (93 st) till Chile för några år sedan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonolzz Posted August 14, 2010 Report Share Posted August 14, 2010 skall uppgradera till WE-standard Vad menas med det, uppgradera till 2a5,6,7 eller liknande ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 skall uppgradera till WE-standard Vad menas med det, uppgradera till 2a5,6,7 eller liknande ? Närmaste alternativ ovan borde vara "eller liknande". Schweizarna var med i uppgraderingsprojektet som sedemera ledde till A5 (och även vår svenska konfiguration) men hoppade av utan att några vagnar blev uppgraderade. Man tog sedan fram ett eget utvecklingskoncept som bland annat bestod av: - Extra pansar på tornet (av en annan typ än den som A5 m.fl har. Tornet behåller sin form, fast växer utåt pga tjockare pansar.) - Förbättrat minskydd - En OWS (Overhead Weapons Station) som liknade LEMUR - Värmesikte med laser AI i vagnchefens Peri, - Elektriskt riktsystem - Backkamera - Ledningsstödssystem (LSS) likt det vi har i 122orna. - Diverse systemförbättringar för bättre tillgänglighet och lättare underhåll Som vanligt kan man inte så som man vill, så de vagnar som verkligen uppgraderas kommer få: - Värmesikte i VC's PERI - Elektriskt riktsystem - Backkamera - FÖRBEREDELSE för LSS - Diverse systemförbättringar för bättre tillgänglighet och lättare underhåll Så det verkar som den i princip enda externa skillnaden mellan en Pz 87 (Leopard 2A4) och en Pz 87 WE kommer vara ett nytt peri för vagnschefen samt en backkamera. Här är en bild på prototypen: (Källa: Kampfpanzer Leopard 2, Internationaler Einsatz und Varianten av Frank Lobitz. ISBN 978-3-936517-09-9 - en mycket bra bok för oss leopardofiler) /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Bör vi inte kunna sälja ''våra'' 121:or till finland? Eller finns det fortfarande planer på att använda dom till något? Schweizarnas vagnar är säkerligen i mycket bättre skick än våra 121or som bara kördes och kördes utan att några reparationer gjordes mot slutet. Priset kan jag inte uttala mig om, men Sverige skulle ju inte få in några pengar, det är ju inte våra vagnar, utan troligen skulle vi åka på att betala för renoveringen. Några 121or har vi ju plockat ut för ombyggnad till ingenjörsvagnar så alla finns inte kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonolzz Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 (edited) Schweizarnas vagnar är säkerligen i mycket bättre skick än våra 121or som bara kördes och kördes utan att några reparationer gjordes mot slutet. Priset kan jag inte uttala mig om, men Sverige skulle ju inte få in några pengar, det är ju inte våra vagnar, utan troligen skulle vi åka på att betala för renoveringen. Några 121or har vi ju plockat ut för ombyggnad till ingenjörsvagnar så alla finns inte kvar. hmm, nu blir jag lite förvirrad. Från soldf hemsida om stridsvagn 122 står det "I affären köptes också ett antal begagnade Leopard 2A4 från Tyskland för att bl.a användas under leveranstiden. De vagnarna fick beteckningen Strv121 i Sverige." Äger vi eller leasar vi stridsvagn 121 från tyskland? Edited August 16, 2010 by Jonolzz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 Från soldf hemsida om stridsvagn 122 står det "I affären köptes också ett antal begagnade Leopard 2A4 från Tyskland för att bl.a användas under leveranstiden. De vagnarna fick beteckningen Strv121 i Sverige." Äger vi eller leasar vi stridsvagn 121 från tyskland? Strv 121 leasades från Tyskland. Jag vet inte om vi köpt loss dem än, men vad jag hört så måste de, för att kunna återlämnas, renoveras upp i "nyskick" igen, vilket blir dyrare än att köpa loss dem. Så om de inte är i svensk ägo än så ser det i alla fall efter vad jag erfar, ut som att de kommer bli det. Du vet, man ska inte lita på vad det står på en massa skumma hemsidor och forum på nätet /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts