Erik_G Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Och ja man har en begränsning i pådrag, parkerade bromsar och klossar för motorkörning. Man kan gardera sig mot mycket men att försöka gardera sig mot att en kärra sliter sig vid motorkörning på linjen är lite löjeväckande. Skall vi bolstra med madrasser och kuddar om man skall upp och gå på vingen också? J.K Nilsson Om inte annat för att skydda flygplanet mot mekanikerna. Dessa är ju uppenbarligen nästan ett lika stort hot mot mina Gripar som piloterna. Hädanefter bestämmer jag att ni måste ha filttofflor, flanellpyjamas och silkesvantar på er när ni skruvar på mina flygplan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Tjaa tänk om ett plan skulle slita/skena? Opps.. det har det ju redan gjort... Nu har jag ingen aning om hur ofta det motorkörs... Men att enbart lita på broms och begränsningar i gaspådrag låter lite väl optimistiskt.. Förtöja flygplanet, fångstnät framför, nödstopp på bränsletillförsel? Finns säkert många åtgärder som ger en markant högre säkerhet... Det finns folk som har trillat ner från vingar och annat också Jag har dock inte sett någon ens försöka sig på det med maskinen igång....Förutom någon ivrig mek som är framme med stegen för snabbt och blir av med mössa.. :P Nu vet vi inte varför maskinan slet sig, låt oss hellre avvakta vad som sägs. Men motorkörningar utomhus sker dagligen vissa perioder. Men tänk vad som skulle hända när förare startar upp maskinerna inför varje flygning. Skall man tillåta en och en starta motorn när banan är fri och taxa iväg och starta innan nästa maskin startar upp? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Nu vet vi inte varför maskinan slet sig, låt oss hellre avvakta vad som sägs. Men motorkörningar utomhus sker dagligen vissa perioder. Men tänk vad som skulle hända när förare startar upp maskinerna inför varje flygning. Skall man tillåta en och en starta motorn när banan är fri och taxa iväg och starta innan nästa maskin startar upp? J.K Nilsson Visst det blir spännande att se vad som hände. ..... den maskinen skulle utföra motorkörning...jag tolkar det som att tekniker ville kontrollera någon felrapport eller göra slutkontroll efter någon service... jag ser det som lite skillnad mot daglig tjänst på plattan med maskiner som har en mera normal status. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreign Embassy Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Jag vet inte så mycket om sånt här, men jag förstår ju att de är farliga om de heter "stridsflygplan" och "grip" och allt. Men nu inser jag att dessa gripar enbart är dresserade att lyda husse/piloten, och då måste de förstås hållas kopplade om husse inte är där. Säger sig självt. Hör med vilken griffelklubb som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-oc...hade-anglavakt/ Och där har vi en intervju med teknikern som satt i planet. Något säger mig att medierna är på som hökar ang detta. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 (---)Skall vi bolstra med madrasser och kuddar om man skall upp och gå på vingen också? Pjaa, iaf vid arbete på fordon gäller att säkerhetssele ska bäras om arbetshöjden är tillräcklig. Jag antar att samma regler gäller vid arbete på flygplansvinge, om den är tillräckligt högt över backen. Så ja, om det finns risk för fallskada ska vi vidta åtgärder. Låt vara att Gripenvingen förmodligen är för låg för att det ska vara aktuellt, men vid arbete på Hercans vinge ska man definitivt "bolstra" med lämplig säkmat! Angående kollisionsrisk, så tycker jag att det ekar ytterst obehagligt av Linate-olyckan, där ett taxande trafikflygplan for ut framför en startande kärra och orsakade en katastrof. Jag blir riktigt nervös när jag tänker på att något liknande kunde hänt i Luleå! Dock undrar jag om det är bekräftat att flygplanet var på startbanan? Jag har bara läst "bansystemet", vilket väl inkluderar även taxibanor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Angående kollisionsrisk, så tycker jag att det ekar ytterst obehagligt av Linate-olyckan, där ett taxande trafikflygplan for ut framför en startande kärra och orsakade en katastrof. Jag blir riktigt nervös när jag tänker på att något liknande kunde hänt i Luleå! Dock undrar jag om det är bekräftat att flygplanet var på startbanan? Jag har bara läst "bansystemet", vilket väl inkluderar även taxibanor. Som det ser ut på bilderna så låg vraket mellan civil taxi och rullbanan. Men som jag skrev tidigare så startar ju många flygplan flera gånger om dagen utan att det händer något. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted June 9, 2010 Report Share Posted June 9, 2010 http://nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=5421282 Olyckan med ett Gripen-plan som skenade vid F 21 i Luleå förra veckan orsakades av att planets aggregat för extraeffekt, den så kallade efterbrännkammaren startades, fast det inte skulle ha skett. En utredningsnämnd tillsatt av den militära flyginspektionen utreder nu orsaken. -Den initiala analysen pekar inte på att det fanns några tekniska fel på flygplanet, säger Sven E Hammarberg, utredningsnämndens ordförande. Låter som att den mänskliga faktorn varit i farten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted June 9, 2010 Author Report Share Posted June 9, 2010 Kan teknikern verkligen fortsätta arbeta om utredningen visar att det faktiskt var denna person som orsakade olyckan och inga tekniska fel fanns? Trots allt var det ju statlig egendom för flera 100 miljoner kronor som förstördes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted June 9, 2010 Report Share Posted June 9, 2010 Kan teknikern verkligen fortsätta arbeta om utredningen visar att det faktiskt var denna person som orsakade olyckan och inga tekniska fel fanns?Trots allt var det ju statlig egendom för flera 100 miljoner kronor som förstördes. Får piloter som gör felbedömmningar och felaktiga handgrepp som leder till haveri stanna på marken? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted June 10, 2010 Author Report Share Posted June 10, 2010 Viggen piloten som gjorde en låg "flyby" över F16 och brännskadade människor och befälhavaren i C-130 som gjorde en lågsniff över Karlsborg fältet sparkades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 10, 2010 Report Share Posted June 10, 2010 Viggen piloten som gjorde en låg "flyby" över F16 och brännskadade människor och befälhavaren i C-130 som gjorde en lågsniff över Karlsborg fältet sparkades. Det var fullt medvetna manövrar som piloterna visste var "out of limits" och dessutom osedvanligt korkat i ett av fallen. Ett handhavandefel eller ett misstag hamnar under kategorin slarv eller olyckshändelse och bör således inte ge några reprimander i form av uppsägning. Priset på utrustningen som går sönder har föga med saken att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 10, 2010 Report Share Posted June 10, 2010 Låter som att den mänskliga faktorn varit i farten. Det jag har svårt att begripa är varför teknikern som satt i planet inte lyckades stänga av motorn när planet skenade. Eller har jag missförstått händelseförloppet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted June 10, 2010 Report Share Posted June 10, 2010 Och precis där sätter jag ner foten.... Som jag skrivit i en annan tråd. Vi kommer inte spekulera kring haverier. Sitt ner, vänta. Tråden hålls öppen för framtida länkningar från media osv. -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.