Jump to content

Anläggningarna på Barkarby


Recommended Posts

På Barkarby flygplats finns en mängd rester kvar av den gamla flottiljen (F8), bla bergshangarerna (FMLOG-förråd idag om jag förstått saken rätt) och diverse skyddsrum. Flygplatsen är som bekant stängd och kommunen har för avsikt att bygga bostäder på marken. Frågan är vad som kommer att hända med bergshangarer, skyddsrum och dylikt när man bebygger området? Jag har svårt att tänka mig att kommande hyresvärdar vill ha sådana "kul" grejer bland husen... :worthy:

 

Ska man fylla igen hangarerna, eller blir det någon plombering? Har FM funderat på det öht månntro?

Link to comment
Share on other sites

Läser man på Järfälla kommuns hemsida kan man finna följande:

http://www.jarfalla.se/upload/Msk/Plan&amp...an_200.del1.pdf

 

Där står det bl.a. att Försvarsmakten äger mark inne på det område där "Barkarbystaden" ska byggas och som kommunen inte kan göra något åt. Dvs. FM kommer ha kvar sin mark och Järfälla kommer bygga ett radhusområde runt omkring det området.

Link to comment
Share on other sites

Försvarets behov av transportväg för tunga transporter till sin anläggning innebär att störningar kommer att kunna uppstå för intillliggande bostäder. Försvarets transporter föreslås ske så att så få bostäder som möjligt passeras.

Skämtar de? I en annan del av dokumentet nämns att möjlighet måste finnas för 24-meters fordon...

Nåja, det blir säkert ett fint område till slut. Och traktens UE-intresserade tonåringar kommer att äääälska alla kul bergshangarer man kan krypa runt i... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...