Jump to content
Gustav-TS

Tiger i Sverige?

Recommended Posts

Besökte pansarmuseet i Axvall idag. Trevligt som vanligt, men vad som gör mig en smula besviken är att det inte finns någon Tiger 1:a i samlingarna... Vore mycket angenämt att få stifta närmre bekantskap med en dylik vagn IRL...

Frågan är ju då om det finns något annat museéum i Sverige där man kan kolla in en? Bäst vore ju i Sverige, men eftersom sommaren med semestrar och annat närmar sig så vore en tripp till europa inte omöjligt heller. Tips på var jag kan se en?

Hej!

Tiger I hittar du tyvärr inte i Sverige.

Delar av Porsche Tiger II'n finns på Axvall - bakre tornlucka och motor + bandlänk/ar(??).

Tiger I finns exempelvis i Franska motsvarigheten i Saumur, en vagn finns i Vimoutiers och det finns en Tiger I på Bovington i England. Skall du ända till Ryssland finns det en vagn i Kubinka och en i Snegiri.

Mvh,

Lynx_39

Det står en Tiger 2 på Pansarmuseet i Munster, Tyskland, (denna stad skall icke förväxlas med staden Münster då de ligger en bit i från varandra) Dessutom har detta museum en stor samling andra vagnar, från första världskriget till nutid.

Det står en Tiger 2 på Pansarmuseet i Munster, Tyskland, (denna stad skall icke förväxlas med staden Münster då de ligger en bit i från varandra)

Egen erfarenhet eller? :)

Enda kvarvarande exemplaret ska visst finnas på Kubinka.

Dock sägs det att det är ett hopplock av ett chassie från en vagn och ett torn från en annan.

The Swede

Vilken skit... Att det inte finns fler bevarade alltså... Hm, en rysslandsresa får sannerligen bli ett projekt för framtiden.

Kan ju bero på att när de allierade såg en Tiger så var deras första tanke inte "Vi måste bevara denna till ett muséum" utan snarare "helvete, skjut för fan"

The Swede

Kan ju bero på att när de allierade såg en Tiger så var deras första tanke inte "Vi måste bevara denna till ett muséum" utan snarare "helvete, skjut för fan"

The Swede

Jovisst, men tyskarna själva kunde ju ha sparat ett par vagnar... Fast de kanske förstördes av de allierade efter kriget, de också... Hm-hm...

Tänk på att detta var den mest fruktade stridsvagnen under ww2. en polare till mej som är besatt av ww2 berättade att de flesta tiger stridsvagnarna blev skjutövnings mål av de allierade efter kriget. därför finns det VÄLDIGT få kvar.

rätta mej om jag har fel...

Tänk på att detta var den mest fruktade stridsvagnen under ww2.  en polare till mej som är besatt av ww2 berättade att de flesta tiger stridsvagnarna blev skjutövnings mål av de allierade efter kriget. därför finns det VÄLDIGT få kvar.

Tillochmed sverige gjorde ju sig skyldiga till dylikt "brott".

En Tiger 2 användes som skjutmål i sverige efter kriget.

Tydligen fanns kanonen kvar ända fram till 70-talet, då den blev gem eller nåt strax innan representanter från pansarmuseét, eller om det var sphf, frågade efter den..

Det är från denna Tiger såm komponenterna i axvall kommer.

/E

Tänk på att detta var den mest fruktade stridsvagnen under ww2.  en polare till mej som är besatt av ww2 berättade att de flesta tiger stridsvagnarna blev skjutövnings mål av de allierade efter kriget. därför finns det VÄLDIGT få kvar.

Tillochmed sverige gjorde ju sig skyldiga till dylikt "brott".

En Tiger 2 användes som skjutmål i sverige efter kriget.

Tydligen fanns kanonen kvar ända fram till 70-talet, då den blev gem eller nåt strax innan representanter från pansarmuseét, eller om det var sphf, frågade efter den..

Det är från denna Tiger såm komponenterna i axvall kommer.

/E

Stämmer nog bra in på Tigern men även annat som man tillfångatagit och kanske inte haft någon större användning av då tekniken blivit föråldrad o s v. Tror heller inte jänkarna (plus andra) tänkte så mycket på tigerns historiska värde..

Har läst om Brittiska försök med bl.a Panther och Jagdpanther efter kriget. Har för mig man satte ihop en fyra-fem Jagdpanthers och körde runt med ett tag i diverse prov, obeväpnade. Sen sköt man sönder dem, någon vagn hann nog med att skådespela i ngn film...

Ska se om jag kan gräva fram artiklarna, där var med ett par riktigt roliga foton.

Den "svenska" Kungstiger-kanonen låg på Bofors ända in på 90-talet om jag inte minns helt fel...det var väl ca 14 dar från det att den skars upp tills dess att SPHF-medlem/mar frågade efter den...Bofors-klantar..

Man är lite sugen på att göra ett häfte om de svenska försöken med Panther, Tiger, Sherman m.fl. mellan 1946 och 49-50. Panzer III:orna har jag sett ett par väldigt fina bilder på, bl.a. ett färdgia...

Lynx_39

Edited by Lynx_39

Åk till finska pansarmuseet i Parola, det är ett vådligt fint museum. :)

Tiger? Nä, men det finns gott om dem i baren på färjan. :lol:

Klen humor? Tsss... Vänta tills jag går in på fistråden - SoldF-forums kulturella höjdpunkt just nu. :lol:

:) , visst fan det ska vara en \ också: \:)

Inte så långt härifrån (Skåne) ligger Museum Sinsheim (Tyskland). Dom har en Tiger (uppskuren i sidan så att man kan se in i den. Har även en Panther Pzkpw III och IV, en hel hög olika halvbands vagnar.

Läser vidare från boken fassan köpte där..

M4A3 Sherman, M26 Pershing, M47, Leopard 1, M8 Greyhound, M24 Chaffee, M41 Walker Bulldog, T34 med mera plus en hel uppsjö olika artilleri pjäser (Bla 88:an) Brittiska vagnar,

Flyg, Bla FW144, Me109, F4 Phantom, Mig15 mm samt en bunke Hkp

Fan skulle vilja åka dit igen.. ,O

Dessutom har dom en fin bilsamling där..

Imperial War Museums filial i Duxford utanför Cambridge (England) rekommenderas.

En stor hall med pansarfordon, mest andra världskrigssaker och naturligtvis en massa hangarer med flygplan från olika tidsåldrar och i alla storlekar.

Krigsmuséet i Helsingfors är oxå väl värt ett besök för er som inte varit där, mycket vapen och allt möjligt och en bunt med pansar på gården!

Själv var jag där på muckresan! :blink: Gångavstånd från färjeterminalerna, lämpligt att åka på kryssning med tanten och passa på att ha kul oxå! :P

Och förresten, en svensk tiger! :D

Edited by Vakten_F4

Guest J-Star

Tiger? Tja när far började jobba uppe i Nås i Dalarna så kunde det ibland komma in förskräckta samtal till polisstationen från bär/svamp-plockare som lätt granatchockat berättar att de sett en eller två tigrar i skogen. Det blev då att kasta sig på telefonen, ringa till Jan Lindblad och säga till honom "Nu har dina förbannade katter simmat från ön igen, hämta hem dem!". :winner:

/J