Jump to content

Civilreggad KP-bil till salu?


LtLag

Recommended Posts

Tillfälle för dig med stooor plånbok :baskerPa:

 

Sök på blocket - stockholm - Pansarbil

 

Med det priset måste den ju vara tokpimpad. När FM sålde ut de sista på 90-talet kunde man köpa riktiga fåmilare bara för skrotpriset per ton. Fast tillgången är ju numera aningen mer begränsad...

 

Glömmer aldrig när jag lobbade in en krevadkarbinbrisad på frontpansaret på B-styrkans tätfordon, det var tider det. Borde ha fått panzervernichtungsabzeichen direkt!

Link to comment
Share on other sites

Gissningsvis skulle inte de KP-bilarna gå att sälja för särskilt mycket, ens innan de blev skjutmål. ;)

 

De KP-bilar som rullar runt idag är det oftast rejält många timmars renovering som lagts ner, lägg sedan till det faktum att de är sällsynta = man kan ta ut massa pengar

Link to comment
Share on other sites

Gissningsvis skulle inte de KP-bilarna gå att sälja för särskilt mycket, ens innan de blev skjutmål. ;)

 

De KP-bilar som rullar runt idag är det oftast rejält många timmars renovering som lagts ner, lägg sedan till det faktum att de är sällsynta = man kan ta ut massa pengar

Givetvis var väl underhållsläget på den där bilen något högre än på dom som står som måltavlor i terrängen runt Livgardet...
Link to comment
Share on other sites

Det är ju så att när materiel och fordon, och vapen, utgår ur organisationen så är de inte värda mycket. Men när nostalgin sätter in eller behovet uppstår igen, så är det lätt att vara efterklok. Dock, var skulle vi förvarat all bra att ha. Och vem betalar?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag skulle passa med min nostalgiteckning här. Jag tjänstgjorde ju på FN-Bat XVIII K i Kongo. Varje komp hade endast två kp-bilar, som oftast tilldelades 1.plutonen på kompaniet. Vår plut indelades i två omgångar en i varje kp-bil. Jag kom att bli ch för 2.omgången. Vi fick utföra en hel del uppdrag som förpluton under stridigheterna, även för andra FN-förband. Här en teckning av vår Skp som var vårt enda hem under en del äventyrliga utflykter i Afrika. Nämnas kan att vi gjorde en tid, från uppsutten till avsittning och full stridsberedskap på 8 sek (även grg och ksp eldberedda). Jag tror att hemma under ledning av en arg furir var en bra tid ca 13 sek.

 

KP:en var ett mycket lyckat fordon. Många gamla pansarpionjärer har säkert ett blandat kärleksförhållande till den gamla "likkistan". Tufft utseende och relativt bra terrängframkomlighet annars fanns ju vinschen. Skydd för gevärskalibrig eld, men inte mer. I Kongo var det lite av Svenskarnas varumärke. Många av våra fiender flydde eller gav sig när de såg oss. Vi var bl.a. kända som hyggliga prickar, som behandlade krigsfångar väl.

 

Hälsningar Sten

 

 

skp.jpg

Edited by sten tecknare
Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag skulle passa med min nostalgiteckning här. Jag tjänstgjorde ju på FN-Bat XVIII K i Kongo.

...

Jag kan svårligen tänka mig att jag är den enda som vill veta mer. Kanske ett nytt ämne i Soldint?

Hur var utbildningen? Hur mycket information fick ni innan ni åkte? Hur mycket kände du till om konflikten innan du sökte? Hur sökte man (hur gjorde FM "reklam")?...

Edited by stefanf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag kan svårligen tänka mig att jag är den enda som vill veta mer. Hur var utbildningen? Hur mycket information fick ni innan ni åkte? Hur mycket kände du till om konflikten innan du sökte? Hur sökte man (hur gjorde FM "reklam")?...

 

Det var många frågor. Det skulle bli en lång historia att svara på alla dem. Jag nöjer mig med att säga; att det var inte alltid lät att åka omkring med 8 ton plus last i Afrika.

 

Många hälsn Sten

 

kongo-kp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...