Jump to content

Trafik och säkerhet?


Recommended Posts

Ibland undrar jag hur människor tänker eller i detta fallet inte tänker.

Körde under eftermiddagen norrut på E22 genom Skåne och upptäcker till min förvåning två militär polis bussar på väggrenen.

Hastigheten är 90 km/h och man står i ens svacka och kurva. Platsen är skymd och trafiken skymd.

En varningstriangel är utkastad på väggrenen 75-100m från fordonen.

Denna varning är inte ens uppställd så den syns ordentligt.

Efter som vägen är dålig och det sker olyckor ofta på vägen undrar man varför inte ens MP kan följa de regler som finns.

Minst 300m eller mer på den typ av väg eller mer om sikten är dålig.

 

Jag stannade faktiskt och pratade med killarna och påtalade deras säkerhet men även med trafikanternas.

Man blir dock förvånad och lite uppgiven över att killarna inte tänker efter själva.

Vart är vi påväg inom FM när inte ens MP har trafikvett?

/519CB

Link to comment
Share on other sites

Kan du ge information till varför de stod där?

 

:rockon:

MP har stått lite varstans utmed E22 denna veckan... Gissningsvis så är dom intresserade av att kontollera den stora mängd militära fordon som kör på just E22:an

Link to comment
Share on other sites

Kan du ge information till varför de stod där?

 

:rockon:

MP har stått lite varstans utmed E22 denna veckan... Gissningsvis så är dom intresserade av att kontollera den stora mängd militära fordon som kör på just E22:an

 

Jag tänkte mer specifikt kring den händelsen som TS skriver om. Om det fanns någon förklaring till det felaktiga beteendet. Var det trafiktjänst det handlade om?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Undrar vart du hört att 300m är en regeln?

100-150m har jag hört är lämpligt men att det skulle innas en regel är en nyhet!!

 

SäkI säger väl 150-175m om jag inte missminner??

 

edit: Tilllägg.

Edited by HotelAlpha
Link to comment
Share on other sites

Undrar vart du hört att 300m är en regeln?

100-150m har jag hört är lämpligt men att det skulle innas en regel är en nyhet!!

 

SäkI säger väl 150-175m om jag inte missminner??

 

edit: Tilllägg.

 

Enligt TrF 3kap.

 

57 § Föraren av ett fordon som skall vara utrustat med en varningstriangel skall sätta ut triangeln när fordonet på grund av en olyckshändelse, ett motorfel eller något liknande har blivit stående på körbanan eller vägrenen där den högsta tillåtna hastigheten är högre än 50 kilometer i timmen och där fordonet inte får stannas eller parkeras enligt 47 §, 53 § 4 eller 5 eller 9 kap. 1 eller 2 §. En varningstriangel skall sättas ut också när fordonet av något annat skäl har parkerats på en körbana och väderleksförhållandena eller andra omständigheter gör det svårt för andra förare att se fordonet i tid. Föraren skall också i övrigt genom utmärkning eller dylikt vidta de åtgärder som behövs för att varna andra trafikanter. Om ett fordon har blivit stående i en plankorsning och inte genast kan flyttas, skall föraren även vidta de åtgärder som behövs för fordonspassagerarnas säkerhet och för att varna förare av järnvägståg eller spårvagn.

Varningstriangeln skall vara av den typ som är föreskriven för fordonet och placeras på sådant avstånd från det uppställda fordonet och på sådant sätt att andra förare varnas i god tid.

 

Enligt den utbildning jag fått så är avståndet beroende på vilken hastighet och hur siktförhållandena är på platsen.

300m för att få stopp på en 24m Lastbil i 80-90km/h är inte mycket.

Det är bara att räkna på reaktions tiden, antal m/s vid hastigheten man håller samt bromssträckan som fordonent man kör har.

300m ger ca 12sec att undvika hindret på väggrenen.

 

MP hade i detta fallet fått fel på fordonet och var inte ute och kontrollerade militärtrafik.

Min stora förundring är hur MP utbildade soldater inte kan läsa av situationen på en plats de kommer till och att de inte kan ställa ut en varnings trianges så den syns bra.

Nu flyttade kilarna triangeln längre i väg men fortfarande var det så att man inte såg skylten för än man komm över ett backkrön och sen kommer skylten och platse där de fick stopp.

Ska man följa vad som anges i lagen och de rekomendatoner som ges i förarutbildningen så är det innan eller uppe på föregående backkrön som gäller och gärna en varningstriangel i andra riktningen också.

 

Men det centrala i detta är ändå säkerheten och att man inte tänker på säkerheten, personalen satt kvar i fordonet på väggrenen medan de fordon man parkerat på en anslutningsväg även var bemannat.

Jag anser efter att ha varit på platsen och med rådande trafik under gårdagen att det var tur att ingen körde på deras fordon eller att någon olycka uppstog.

Hastigheten är hög, trafiken tät och tung samt vägen dålig på grund av kurvor och backar vilket ställer höga krav på säkerhets medvetande från oss i gröna kläder när det händer något.

Kom av vägen om det går och plasera ut varningstriangel på erfoderligt avstånd så att övriga trafikanter varnas i god tid.

Vistas inte på vägen eller väggrenen i onödan, sitt inte kvar i fordonet på väggrenen om en olycka skulle uppstå.

 

Detta tänket bör särskilt MP ha som skall hjälpa oss andra grön att göra rätt.

 

/519CB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...