Jump to content

Hur blir det för mig som är 17 och egentligen ska mönstra till hös

Recommended Posts

Jag antar att det redan finns någon liknande tråd men jag är ganska grön på att dirigera och leta i forumet.

Men jag undrar vad jag ska göra som är 17, kommer jag få någon lämplighetsundersökning med posten framåt sommaren eller måste jag kontakta dem?

Är det Gmu utbildningen på 3 månader som jag ska söka till eller vad?

Ärligt talat så förstår jag ingenting om försvarsmaktens upplägg om det här, de är lika otydliga som media.

Men jag vill verkligen lumpa och man behöver ju veta när man ska börja träna inför mönstringen så...

/Martin

• 4 weeks later...

Ett tips kan ju vara att inte "träna inför mönstringen" utan träna en då.

Mönstringstesterna är inte särskilt svåra och du kommer klara dom bra om du tränar regelbundet ett par gånger i veckan.

Däremot kommer du inte få lumpa utan du kommer få köra den nya skiten med kontraktsförsvar och allt halabaloo som det innebär. Då måste du även som jag förstått det vara inställd att arbeta ett par år för FM, verkar ologiskt att de skulle låta folk göra gsu i 3 månader för att sedan bli civilister.

Ett tips kan ju vara att inte "träna inför mönstringen" utan träna en då.

Mönstringstesterna är inte särskilt svåra och du kommer klara dom bra om du tränar regelbundet ett par gånger i veckan.

Däremot kommer du inte få lumpa utan du kommer få köra den nya skiten med kontraktsförsvar och allt halabaloo som det innebär. Då måste du även som jag förstått det vara inställd att arbeta ett par år för FM, verkar ologiskt att de skulle låta folk göra gsu i 3 månader för att sedan bli civilister.

Tanken är, såvitt jag förstått, att man visst kommer kunna göra GMU i 3 månader och sedan bli civilist. Inte säker, men eventuellt gör man dessutom utbildningssteget efter GMU (vad heter det nu igen?) innan man skriver kontrakt.