Jump to content

EU och EMU


Recommended Posts

  • 2 months later...

http://www.di.se/artiklar/2013/1/3/roda-korset-varnar-for-uppror-i-europa/

 

En organisation med en hel del erfarenhet på området, minst sagt, varnar nu för att 120 miljoner EU medborgare kommer hamna i fattigdom och till del i hungersnöd. Man förväntar sig våld och uppror. Den som själv vill kan drar lite slutsatser om huruvida detta kan riskera leda till överraskande förändringar vad gäller den politiska kartan. Snabba politiska omkast är knappast normalt följda av stabilitet och fred. Tack så mycket EU. Fredsprojektet EU som många kallar det.

 

Fredsprojektet EU förresten. EU kom till som en reaktion på det faktum att europas kolonialstater, främst StorBrittanien inte fick stöd från USA när Egypten tog Suez kanalen ifrån britterna. Skaparna till EU ansåg att ett afrika under Europeisk kolonisation var en förutsättning för ett rikt och välbefinnande Europa och att Europa troligen inte kunde påräkna stöd för denna sak varken från USA eller Sovjet. EU skapades för att med gemensam styrka kunna säkerställa fortsatt Europeisk dominans i afrika så rikedomarna kunde fortsätta tillfalla europa som nu ansågs helt tillvant och behövligt av detta flöde för bibehållen stabilitet. Sen har man i efterhand omdanat det till nånting fredligt, och internt kan man väl säga att det kanske också var det, men det var inte blommiga tankar och välvilja som är bakgrunden till EU om nu någon tror det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Ge EU fem år och EU finns inte längre. Då är det dött och begravet, och jag vill INTE vara kvar i den f.d EU-zonen..... DÅ lär det bli ett j*kla kaos.

 

Tyvärr är jag inte den enda som tror att EU snart nog kommer att gå åt skogen. Det är många fler än mig.

 

Euron ger jag ännu sämre odds. Den är redan dödsdömd.

Link to comment
Share on other sites

Ge EU fem år och EU finns inte längre. Då är det dött och begravet, och jag vill INTE vara kvar i den f.d EU-zonen..... DÅ lär det bli ett j*kla kaos.

 

Tyvärr är jag inte den enda som tror att EU snart nog kommer att gå åt skogen. Det är många fler än mig.

 

Euron ger jag ännu sämre odds. Den är redan dödsdömd.

Jag skulle nog ge EU lite längre tid, men för eller senare blir priset för högt för PAX EU och div missnöjespolitiker får utrymme. förhoppningsvis faller EU i hopp utan att de blir för mycket småkrig. De kan mycket väll vara försvaret av Euron som själper det hela. Jag har lite svårt att se EU överleva en Euro krasch.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Och faller EU så kan man nog glömma stora delar av den Europeiska välfärden på en gång.

EU var och är i botten ett stort handelsprojekt där bland anant svenska företag har haft enorm nytta av att kunna ta fram en produkt för EU markanden utan att behöva testa den för 27 länder.

Link to comment
Share on other sites

Och faller EU så kan man nog glömma stora delar av den Europeiska välfärden på en gång.

EU var och är i botten ett stort handelsprojekt där bland anant svenska företag har haft enorm nytta av att kunna ta fram en produkt för EU markanden utan att behöva testa den för 27 länder.

De påminner lite om freds argumentet, vi måste böja nacken för eu, annars ....

 

vad göra när byråkratiseringen och suget på att flytta tull murarna till gränsen för EU, börjar utgöra ett hot mot företagens ekonomi och där med välfärden ?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om att böja nacken utan det handlar om den grundläggande principen att en köpare brukar köpa den billigaste produkten som uppfyller kraven.

Ska vi då göra som före EU tiden och ta fram en version av scanias lastbilar för varje land så blir de rejält mycket dyrare vilket innebär färre sålda osv.

Det om något är ett hot mot företagens ekonomi för utan de över 80% som idag går på export så kommer välfärden definitivt ta stryk

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om att böja nacken utan det handlar om den grundläggande principen att en köpare brukar köpa den billigaste produkten som uppfyller kraven.

Ska vi då göra som före EU tiden och ta fram en version av scanias lastbilar för varje land så blir de rejält mycket dyrare vilket innebär färre sålda osv.

Det om något är ett hot mot företagens ekonomi för utan de över 80% som idag går på export så kommer välfärden definitivt ta stryk

Jag vet inte om du menar att det är olika standarder och krav på lastbilar i olika länder och det därför blir dyrt för Scania. Eller om du menar att det finns en lastbilstillverkare i varje land eftersom man med tullar gör det som tillverkas i sitt eget land billigare. Jag vet inte vilket du menar. Men du har fel oavsett. För standarder ensades innan EU och ensas av länder som inte är i EU. Och det var inga tullar ändå innan vi gick med EU och länder utanför EU såsom Norge har idag heller inga tullar.

 

 

Sen är det lite lustigt att du nämner Scania. För som en direkt konsekvens av att Sverige gick med i EU så är Scania numera ett tyskt bolag. Och det är enkom på grund av EU. Volvo lastvagnar och Scania hade ett samgående helt klart och inget konstigt verkade vara med det. Men mycket oväntat så stoppades affären av EU med en underlig motivering att ett Volvo-Scania skulle bli för stort. Sen några få år senare äts istället Scania upp av ett det mycket större företaget Volkswagen/Man. Nu spelade det tydligen ingen roll att detta lastbilsbolag blev ännu större.

 

Men så klart, alla vet ju redan att Frankrike och Tyskland har en övernskommelse om var olika industrier skall ligga och att Tyskland skall vara det land i EU som har fordonsindustri. Inta kan man tilltåta att ett världsledande livskraftigt lastbilsföretag är svenskt. Lobbyistera gjorde sitt jobb där i Bryssel och Scania blev tyskt istället för svenskt. Svenska politiker bryr sig inte nämnvärt, de fick löfte om ytterligare några platser i utredningsutskott och dylikt i Bryssel. Om företag ligger i sverige eller inte väger lätt jämfört med ytterligare steg på karriärstrappan.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Det var olika lagkrav på olika marknader ja och som levernatör som stod utanför EU var man tvungen att typgodkänna marknad för marknad inklusive krav i nationell lagstiftning som inte var standardiserad även om du tror det.

Jag tror mig våga lova att Scanias produkt och utvecklingsavdelningar har och hade betydligt bättre koll än dig på det.

Edited by SG OLSSON
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om att böja nacken utan det handlar om den grundläggande principen att en köpare brukar köpa den billigaste produkten som uppfyller kraven.

Ska vi då göra som före EU tiden och ta fram en version av scanias lastbilar för varje land så blir de rejält mycket dyrare vilket innebär färre sålda osv.

Det om något är ett hot mot företagens ekonomi för utan de över 80% som idag går på export så kommer välfärden definitivt ta stryk

Så vi skall svälja alla EUs ibland kostsamma påhitt för Ekonomins/Fredens skull. även om kostnaden för att bevara / utvidga riskerar Ekonomin/ stabiliteten. PIGS lär ju kan ju definitivt bli ett hot mot välfärden.

Link to comment
Share on other sites

 

Det handlar inte om att böja nacken utan det handlar om den grundläggande principen att en köpare brukar köpa den billigaste produkten som uppfyller kraven.

Ska vi då göra som före EU tiden och ta fram en version av scanias lastbilar för varje land så blir de rejält mycket dyrare vilket innebär färre sålda osv.

Det om något är ett hot mot företagens ekonomi för utan de över 80% som idag går på export så kommer välfärden definitivt ta stryk

Så vi skall svälja alla EUs ibland kostsamma påhitt för Ekonomins/Fredens skull. även om kostnaden för att bevara / utvidga riskerar Ekonomin/ stabiliteten. PIGS lär ju kan ju definitivt bli ett hot mot välfärden.

Nu motsäger ju du dig själv tom.

Först får du börja med att bestämma dig för hur många tusentals industrijobb du vill förlora genom att lämna EU. Sen kan du återkomma med att fundera på vad tex 100000 arbetslösa oc -30% i handelsbalansen gör för den svenska välfärden.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det handlar inte om att böja nacken utan det handlar om den grundläggande principen att en köpare brukar köpa den billigaste produkten som uppfyller kraven.

Ska vi då göra som före EU tiden och ta fram en version av scanias lastbilar för varje land så blir de rejält mycket dyrare vilket innebär färre sålda osv.

Det om något är ett hot mot företagens ekonomi för utan de över 80% som idag går på export så kommer välfärden definitivt ta stryk

Så vi skall svälja alla EUs ibland kostsamma påhitt för Ekonomins/Fredens skull. även om kostnaden för att bevara / utvidga riskerar Ekonomin/ stabiliteten. PIGS lär ju kan ju definitivt bli ett hot mot välfärden.

Nu motsäger ju du dig själv tom.

Först får du börja med att bestämma dig för hur många tusentals industrijobb du vill förlora genom att lämna EU. Sen kan du återkomma med att fundera på vad tex 100000 arbetslösa oc -30% i handelsbalansen gör för den svenska välfärden.

Ser att du missar ironin, du hävdar att vi måste bevara eu för ekonomins skull, för att bevara EU måste vi sänka ett ganska stort antal miljarder i Grekland och kanske resten av Pigs. de lär knappast påverka ekonomin positivt. Tror du de inkomster eu ger oss är större än kostnaderna för att upprätthålla och finnansiera PIGS budgetunderskott. Länderna och deras marknader lär ju finnas kvar även efter EU förpassats till historien.

 

Samma sak med freden, de undertryckta spänningarna innom EU kan rent av orsaka de storkrig EU skulle förhindra.

Link to comment
Share on other sites

För det första sänker vi inte en enda krona i Grekland. Det är EMU länderna som tar den smällen.

Eu avgiften är netto ca 15 miljarder per år eller ungefär 0,6% av vad vår handel med EU omsätter.

Jag ser det som billigt kontra att ha 27 olika marknader.

 

Att grekland fullständigt har struntat i att ha en ekonomi i balans har i grunden inget med EU att göra förutom att EMU länderna borde ha satt betydligt hårdare tryck långt tidigare.

Grundproblemet är att man inte har velat ta itu med sin gigantiskt underfinansierade offentliga sektor

Edited by SG OLSSON
Link to comment
Share on other sites

För det första sänker vi inte en enda krona i Grekland. Det är EMU länderna som tar den smällen.

Eu avgiften är netto ca 15 miljarder per år eller ungefär 0,6% av vad vår handel med EU omsätter.

Jag ser det som billigt kontra att ha 27 olika marknader.

 

Att grekland fullständigt har struntat i att ha en ekonomi i balans har i grunden inget med EU att göra förutom att EMU länderna borde ha satt betydligt hårdare tryck långt tidigare.

Grundproblemet är att man inte har velat ta itu med sin gigantiskt underfinansierade offentliga sektor

 

Den smällen komme alltså inte påverka EMU ländernas importmöjligheter från tex Sverige ?

 

De spricker i fogarna för EU, storbritanien förbereder folkomröstning om EU medlemskapet, göra de nu låter i mina öron mer som en exit strategi, de finns ju trotts allt ingen ny överenskommelse att ta ställning till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du hävdade att vi måste betala. Jag ville bara belysa det felaktiga i ditt påstående.

Naturligtvis påverkar det deras ekonomi precis som U-landsbiståndet påverkar vår.

Men vad hade alternativet varit. Låtit Grekerna svälta?

 

Att Britterna morrar är inte så konstigt. De har fortfarande inte fattat att Great Brittain inte finns längre utan att de länder som har verkligt inflytande finns söder om dem.

Finns en underbar rubrik i Times på det som i fri tolkning blir "svår dimma i Kanalen, Hela Europa fullständigt isolerat"

Link to comment
Share on other sites

Alla länder i europa lär väl vara med i WTO ändå. Norge är exempelvis inte med i EU och betalar således ingenting i avgift. De har inga tullar och inga restriktioner på att handla med något EU land iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Du hävdade att vi måste betala. Jag ville bara belysa det felaktiga i ditt påstående.

Naturligtvis påverkar det deras ekonomi precis som U-landsbiståndet påverkar vår.

Men vad hade alternativet varit. Låtit Grekerna svälta?

 

Att Britterna morrar är inte så konstigt. De har fortfarande inte fattat att Great Brittain inte finns längre utan att de länder som har verkligt inflytande finns söder om dem.

Finns en underbar rubrik i Times på det som i fri tolkning blir "svår dimma i Kanalen, Hela Europa fullständigt isolerat"

Delar av de grekiska problemet beror ju på billiga krediter, krediter de aldrig fått på egen kreditvärdighet. hade de dessutom kunnat föra en egen finnans politik hade problemet kunnat lösas tidigare.

 

Grekerna har levt upp pengar de inte har, jag vet inte om jag har missuppfattat konceptet med lån, men de är meningen att den som lånar skall betala tillbaka.

 

vilka länder menar du framtiden skulle tillhöra, PIGS ?

Link to comment
Share on other sites

Inte en enda del av det grekiska problemet beror på billiga krediter. Det har det aldrig gjort och kommer aldrig heller att göra.

Det har inget med finnaspolitik att göra då det har stått grekerna fritt i alla år att ta itu med sitt budgetunderskott, det är som sagt viljan att göra det som har saknats

Du har förstått konceptet rätt. Problemet är bara att det att grekerna fortfarande inte vill inse den lilla grundprincipen att man inte kan göra av med mer än vad man har utan att det får konsekvenser.

över 50% låter bli att betala sina skatter tex samtidigt som de kräver lägre pensionsålder och högre löner för offentliganställda.

 

Ja itne tillhör framtiden ett land som fortfarande tror att det lever kvar i kolonialtiden i alla fall. Var ju rätt länge sen Indien och Australien vart egna nationer

Link to comment
Share on other sites

Alla länder i europa lär väl vara med i WTO ändå. Norge är exempelvis inte med i EU och betalar således ingenting i avgift. De har inga tullar och inga restriktioner på att handla med något EU land iallafall.

Härlig okunskap ;-)

 

För medlemskap i EES betalar Norge avsevärda summor in i kohesionsfonden. Fonder används för infrastruktur och ekonomisk utveckling av de fattigare EU-länderna. Tidvis har Norges avgift varit större än t.ex Finlands nettobetalning. Schweitz har motsvarande deal.

 

Norge är som medlem av EES tvungen att inkorporera ca. 70 - 80 % av EU direktiven i sin nationella lagstiftning, utan att delta i utformningen av dem. Verklig sjävständighet *sarkasm*

 

Norge kan själv bestämma om sitt jorbruk och fiske. Därför har ju Norge infört höga tullar på livsmedel, vilket syns vid den norsk-svenska gränsen. Norska folket betalar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kuriosa:

Det finns många som tror att Danmark har en egen valuta, efter alla folkomröstningar. Den danska euron kallas krona, och är stenhårt oåterkallerligen kopplad till den riktiga euron med ett spann på 2,5%.

Det finns mycket symbolik runt EU för den okunnige att botanisera i.

 

I mitt arbete hanterar jag mycket norsk juridik. Det handlar mest om att hitta var i deras röriga system det står hänvisat att de skall göra som EU bestämt. Mycket finns inte ens översatt till norska språket, utan man får gå på dansk EU-text!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...