Jump to content

EU och EMU

Pal

Recommended Posts

Jag har berört det i andra trådar men frågan är om inte EMU projektet med valutan Euro hotar att skapa om inte nationella strider så väl interna kravaller och kanske värre. Kanske vi får motståndsgrupper liknande IRA eller ETA som motsätter sig EU´s överstatlighet.

Det är nu så att inom EMU har Grekland och andra länder stulit välstånd genom att inte hålla sig till regler samt att fuska med siffror. Detta skapar ett väldigt behov av överstatlighet. EU kommer gå in och diktera vissa medlemsstaters ekonomi. Pensioner, löner, fackavtal och mer därtill kommer EU bli tvunget att diktera upp villkor för. Det vi idag ser i Grekland med demonstrationer, tårgas och kravaller kan mycket väl bli något annat på längre sikt. Paramilitära grupper såsom gamla IRA eller liknande ligger i vågskålen. Militanta grupper som är mot EU kan vara vad som väntar oss inom unionen. Det har grott länge. Ilska och aktivism mot globaliseringen har vi sett tidigare och nu då vad som många kan uppfatta som förtryck från Bryssel.

EU befinner sig nu i krig! Yttre krafter hotar medlemmar i unionen!

Detta enligt EU-kommissionens ordförande. Bakgrunden är att det är ottilåtet att gå in och betala ett lands skulder enligt EU´s regler. Så vi har alltså följande:

- En mängd länder i EU har mot lagen och under flera år stulit välstånd från andra EU-länder, och de fortsätter stjäla.

- Det är olagligt för EU politiker att ta våra skattepengar för att betala andra länders skulder. Men nu tar dom våra pengar ändå och gör just det.

- EU skulle inte vara överstatligt och diktera pensioner, löner, sjukersättning, sjukhuskvalitet och allt sådant som berör ett lands medborgare. Men nu gör EU det ändå.

Är detta en krutdurk? Jag tror det. Vi skattebetalare som nu skall betala Greklands skulder är förbannade. Grekiska folket där EU nu ger dom sämre sjukvård och sämre liv är också förbannade.

Läs denna artikel:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/nu-ar...ion_4701853.svd

Även denna är intressant:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/dags-...tin_4701837.svd

Edited by Pal

Har ingen direkt kommentar på ditt inlägg, men notera också att EU skulle kunna vara ett oerhört effektivt verktyg för medlemsländerna. Då tänker jag främst på organiserad brottslighet, flyktingfördelning, ekonomi, försvar, utrikespolitik och handel (har säkerligen glömt många frågor här, men skriver i all hast). Villkoret för att det ska fungera är bara att det sköts rätt. Jag är faktiskt, trots politiskt aktiv i ett parti som starkt förespråkar EU, tveksam till det. Ser många fördelar och samtidigt en och annan nackdel. Förnuftet säger mig att EU är positivt men ibland vill stoltheten inte erkänna det.

- Det är olagligt för EU politiker att ta våra skattepengar för att betala andra länders skulder. Men nu tar dom våra pengar ändå och gör just det.

Inget EU-land har betalat en enda euro av Grekland budgetunderskott. Det vi har gjort är att vi har lånat ut ytterligare 720 miljarder euro till Grekland och på så sätt ytterligare ökat Greklands utlandsskuld. Det har vi gjort för att Grekland behöver kapital för att genomföra de reformer som krävs för att få ordning på sin administration och få pengarna att rulla åt rätt håll. Vi kan bara hoppas att de lyckas.

Grekiska folket där EU nu ger dom sämre sjukvård och sämre liv är också förbannade.

Märkligt att inga greker blev förbannade när de fick 13 och sedan 14 månadslöner per år. Men nu jäklar är de förbannade!

Inget EU-land har betalat en enda euro av Grekland budgetunderskott. Det vi har gjort är att vi har lånat ut ytterligare 720 miljarder euro till Grekland och på så sätt ytterligare ökat Greklands utlandsskuld. Det har vi gjort för att Grekland behöver kapital för att genomföra de reformer som krävs för att få ordning på sin administration och få pengarna att rulla åt rätt håll. Vi kan bara hoppas att de lyckas.

--<snip>--

Det är EU-kommissionen som har den otacksamma uppgiften att förklara varför massiva lånegarantier i det här fallet inte ska klassas som en ”bail-out”. Att gå in och betala ett lands skulder är otillåtet enligt EU:s regler. Mekanismen man istället tagit fram tog en timme att förklara, och gjorde de mest erfarna Brysseljournalisterna förvirrade. Men en ”bail-out” var det i alla fall inte. Länder som hotas av faktorer utanför ett lands kontroll, får EU lov att stödja med reda pengar – faktorer som en jordbävning och ett askmoln, eller numera alltså även aggressiva finansmarknader.

--</snip>--

Man låtsas att "aggresiva finansmarknader" förklarat krig mot enskilda Eu/EMU medlemmar för att kunna bryta mot "lagen" att EU politiker inte får ta dina och mina skattepengar för att betala ett lands skulder. Att du eller jag någonsin kan få tillbaka pengarna och att det därmed skulle var ett lån får nog anses uteslutet.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/dags-...tin_4701837.svd

Edited by Pal

För det första är det väl ett lån, alltså pengar som Grekland ska betala tillbaka. Kraven man ställer på Grekland är för att de ska kunna ordna upp sina finanser långsiktigt och därmed både kunna betala tillbaka lånet samt förhoppningsvis kunna sköta sin budget bättre i framtiden.

Hela grejen med att "rädda" Grekland är nog mer en psykologiskt faktor för EU och det faktum att Grekland ÄR med i EU och EMU, oavsett grunderna de kom med på, så måste EU lösa krisen med Grekland för att behålla sin legitimitet och valutans tilltro. Skulle inte Grekland varit med i EU skulle de kanske på sin höjd kanske fått ett lån av IMF eller liknande.

"Är detta en krutdurk? Jag tror det. Vi skattebetalare som nu skall betala Greklands skulder är förbannade. Grekiska folket där EU nu ger dom sämre sjukvård och sämre liv är också förbannade."

Nej det tror jag inte, Greklands problem belyser Portugal, Spanien, Italien och till viss del Irland som sitter i framtida liknande knipor. I ett fungerande land måste medborgarna ha respekt för de politiska och demokratiska institutionerna, därmed ha tilltro till systemet och hålla sig till regler som att betala skatt och inte ta mutor etc.

Att använda termer som "att vi skattebetalare ska betala Greklands skulder" är en grov förenkling och direkt felaktig, som att säga att staten i Sverige ska ge mer pengar till kommunerna utan att fatta att kommunerna som lyder under diverse lagar själva ska ta ut skatt för att täcka deras utgifter.

Enligt DN igår var i alla fall 56% av grekerna villiga att gå med sänkta löner etc. för att rädda sitt land från konkurs, det är väl bara dags för de resterande procenten att "vakna upp och lukta på kaffet", i en representativ demokrati är det medborgarna som väljer de sittande politikerna, om man valt de för luften om lukrativa pensioner eller liknande kanske det är dags får många där att rannsaka sig själva och deras användande av sitt politiska inflytande.

Att använda termer som "att vi skattebetalare ska betala Greklands skulder" är en grov förenkling och direkt felaktig, som att säga att staten i Sverige ska ge mer pengar till kommunerna utan att fatta att kommunerna som lyder under diverse lagar själva ska ta ut skatt för att täcka deras utgifter.

Hur i all sin dar kan den liknelsen vara relevant? Det förstår jag inte överhuvudtaget. Förklara gärna för jag ser inte kopplingen alls.

Det "lån" som Grekland skall få lär inte betalas tillbaka på många hundra år. Och det är till en ränta som är klart under marknadens ränta på lån till Grekland. Det betyder att om jag tar 10 000 kronor av dina pengar idag och lånar ut dom till Grekland för att betalas tillbaka under ett tusen år, bokstavligt talat. Då kan du betrakta det som en gåva för du lever inte länge nog att någonsin få tillbaka dina pengar.

Hela problemet som nu EU politikerna ljuger om är ju just det. Att du och jag när vi agerar genom vårt pensionssparande och våra egna investeringar inte kan tänka oss att låna ut pengar till Grekland utan riktig god ränta. Så god ränta att Grekland skulle gå i konkurs. Och eftersom vi inte lånar ut våra pengar tillräckligt billigt via marknaden så skall pengarna istället "lånas" ut via skattsedeln. Att kalla detta ett lån är nonsens för pengarna kommer inte betalas tillbaka inom någon nu levande människas livstid, och sannolikt aldrig.

Men däremot kan det vara så att vi svenskar inte blir särskilt taxerade i detta sammanhang. När jag säger vi skattbetalare här så är det mer generellt EU medborgare jag menar. Jag hoppas att vi medborgare i Sverige som inte är med i EMU kan slippa undan detta till stor del.

Men det är när detta kommer börja gå upp för de som tvingas "låna" ut pengar som vi kommer få se missnöje från den sidan. Och då kommer pressen öka ännu mer på EU att vara ännu överstatligare mot Grekland och kompani. Och då kommer många i dessa länder hata EU ännu mer. Och så kommer spiralen fortgå.

Situationen i veckan var allvarligare än de flesta förstod, det har även finansministern uttalat. EMU var nära att rämna under gångna veckan. Men istället för att det fick ske så har nu allt satsats på att rädda EMU. Och om nu detta skulle spricka också då ligger hela EU i vågskålen. Det är som det skrivs i artikeln. För att rädda Grekland från konkurs så riskeras resten av EU. Om det ändå skulle bli konkurs i Grekland nu så går halva EU i konkurs som en följd. Skulle nu detta hända så måste nästa räddningspaket komma från rymden. Så EU har i sanning gått "all in". Spricker detta så rämnar hela EU.

Det var ett dumt beslut tror jag. Bättre hade varit att låta EMU krackelera och att Grekland gick ur EMU. Då hade Grekland kunnat få se sin valuta falla och därmed fått igång en export. Nu har de ingenting. Bara enorma besparingar men ingen gynnad export. Det kommer bli katastrofal arbetslöshet och detta påtvingat av Bryssel. Det kan var och en förstå att det kommer gro enorm ilska ur detta i Grekland, ilska mot Bryssel. Vi får räkna med paramilitära "motstånds" grupper mot EU som en effekt.

Inte bra.

Edited by Pal

Det var ett dumt beslut tror jag. Bättre hade varit att låta EMU krackelera och att Grekland gick ur EMU. Då hade Grekland kunnat få se sin valuta falla och därmed fått igång en export. Nu har de ingenting. Bara enorma besparingar men ingen gynnad export. Det kommer bli katastrofal arbetslöshet och detta påtvingat av Bryssel. Det kan var och en förstå att det kommer gro enorm ilska ur detta i Grekland, ilska mot Bryssel. Vi får räkna med paramilitära "motstånds" grupper mot EU som en effekt.

Inte bra.

Allt man kan göra just nu är att spekulera, ingen vet exakt hur det skulle gå om Grekland gick i konkurs, inte heller vet någon hur det kommer gå för Grekland nu med räddningspaketet i land. Dock antar jag att de flesta anser att det är mest gynnsamt att "rädda" Grekland och att omfattningarna på skadorna är mindre än att låta landet fallera utan utomstående hjälp, annars skulle nog inte EU:s finansministrar enas om det.

Vi får väl analysera läget om 10 år, när landet förhoppningsvis är på fötter och kan ge till baka dig delar av "dina" skattepengar.

Jag personligen tror att EU är en av de största framtida konfliktskaparna. De har redan visat att de inte bryr sig om lagar eller demokrati.

Globalisering eller ej, EU visar att det viktigaste för dem är makt, och inte åt folken med endast ledarna.

Tack å lov att vi har folk som

, tur att han mår bra efter flygplans kraschen!

Men på tal om Euron, flera länder har sagt att de ångrar att de tagit in den, det har slagit Spanien hårt å de har högre arbetslöshet nu än under de 10 senaste åren. Det som oroar mig mest är att om nu länder går i konkurs so kommer EU ta över dessa länder ( Vilket de får i vissa situationer enligt det nya föredraget ).

Och vad som följer detta lär vara våldsamheter inuti landet. Se bara på Ukraina, folken blir arga för att de är beroende av Ryssland, många blir arga bara tanken på att en större makt kan få chansen att ta över ens land.

Så om då EU "lagligt" skulle ta över Grekland lär nationalister, och EU motståndare bli väldigt våldsamma, och andra länders befolkning kan känna sig hotade och gå samma väg..

Men ärligt, Det är ett komplicerat ämne som kan gå flera vägar, vem vet... krisen nu kanske gör att det blir ett starkare band mellan EU länderna i framtiden och vi alla går glatt i hop till en stor nationen och blir stater... Only time will tell!.

Morgon kaffe time!

Edited by Rancorn

Jag personligen tror att EU är en av de största framtida konfliktskaparna. De har redan visat att de inte bryr sig om lagar

Morgon kaffe time!

Risken för en större konflikt ökar ju mer motstridiga viljor som finns i eu. De länderna med vällordnade ekonomier kan tröttna på att de jämt får stå med notan för andras missar. resten av PIGS länderna måste ju tycka att de också skall lösas ut. ökar Eu centralmakt över medlemsländerna kan ju de fd öststaterna börja protestera över att de känns som att de byt Moskva mot Bryssel.

Personligen så skulle jag svara nej på det påståendet att extremism och "interna" konflikter kommer bli stora problem i framtiden pgra EU, anledningen till det är vad resultatet skulle bli för de som utövar det extrema.

Det finns helt enkelt ingen större vinst med att slåss för att sitt land ska gå ur EU, förlusterna överträffar vinsterna, sen kanske det blir oroligt till och från men jag har svårt att tro att man kan engagera tillräckligt mycket folk i kampen mot EU.

Grekland har tabbat sig rejält och förhoppningsvis kommer man få rätsida på det hela, portugal har inte heller varit så smarta.

Det är nog inte hälften så mycket ilska gentemot själva EU än vad det är emot sin regering som drivit landet i fördärvet genom att ge vissa människor och yrkesgrupper så stora förmåner att man i slutändan inte kan stå för det.

Inte bra.

Att sparka ut Grekland ur EMU hade varit en logisk följd av att de fuskade sig in i valutasamarbetet och det hade som sagt gjort det möjligt att minska en del av skulderna med inflation och kunnat göra bytesballansen bättre så man fått mer att betala skulderna med. Å andra sidan är nog en hel del av lånen i Euro osv från andra länder och de skulderna blir då svårare att betala av och måste skrivas ner. Då blir följdfrågan om andra länders banksystem hade överlevt en sådan nedskrivning av de Grekiska skulderna. Kanske är räddningspaketet inte ett försök att rädda Grekland utan ett försök att rädda bankerna och därmed en stor andel av alla europe:ers sparkapital och pensioner undan utplåning utöver att en kollaps skulle få ekonomin att stanna av.

Däremot tror jag inte att vi får paramilitära motståndsgrupper till EU, jag tror att ilskan riktas inåt.

Edited by Magnus Redin

Ett land som går i konkurs måste väl vara ett av dom storsta nederlagen en nation kan utsättas för, MEN det borde ju också innebära en enorm utrensning och en chans att börja om. Att istället pantsätta flera andra nationer för att kanske, möjligen kunna rädda från en närstående konkurs känns ju iof rätt solidariskt men frågan är om man inte gör det värre längre fram på så vis. Förhoppningsvis lyckas det så klarar vi oss 50 år till innan det är dags för nästa störtdykning. Nån gång kommer skuldberget vara fullt och explodera och smällen lär väl inte bli mindre om man pumpar upp lånen ännu mer?

Argentina gick väl i konken? Någon som vet hur det gick till och hur det repat sig efteråt?

Argentina gick väl i konken? Någon som vet hur det gick till och hur det repat sig efteråt?

Argentina har tyvärr inte repat sig nämvärt, mest tack vare familjen Kirchners korruption.

• 1 month later...

Ett inlägg som jag vill dela med er är Villy Bergstöms senaste;

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=152003

EU var från början ett fredsprojekt. Det är allt mer tydligt att allt fler inser att det håller på att bli tvärtom.

Det otäckt historiskt bekanta är att trots detta så finns det ingen som vet eller ser hur man kan vända det. Inte ens jag känner att det vore realistiskt att lägga ned EU eller att ens Sverige gick ur EU. Allt fler ser så att säga att skeppet är på väg i kval men trots det känner alla att det inte finns en enda sak man kan göra för att påverka detta. Man tittar på, och vissa poängterar det som jag gör nu, men alla saknar helt idéer som man själv tror är genomförbara för att göra något åt det.

Villy sätter fingret på den cyniska taktiken att varje kris gör EU mer gemensamt, mer en superstat. Allt fler accepterar detta faktum. Så också jag. Jag är dock av uppfattningen att varje sådan här ofrivillig komprimering kommer ge en allt större detonation när det till slut brister. Och jag tror inte att EU kommer bli ett USA, jag är säker på att det till slut brister. Trots de som gillar denna taktik och tror de kommer gå att få ett europeiskt USA. Det tror inte jag, det kommer detonera med denna cyniska taktik. Om det sen blir i form av makro konflikt mellan EU-USA-Asien-Ryssland eller tråkiga kravaller och fallna regeringar internt inom EU det vet jag inte, men det kan aldrig sluta väl.

Edited by Pal

Lite pessimism skadar inte. Vem tror att vi är på väg mot strålande tider? Inte jag, inte på kort sikt.

Sedan detta med EU som fredsprojekt... Jag skulle vilja uttrycka det som att EU kom till i en tid då Europa var krigstrött (FVK + AVK var över), alltså var det inte läge för att rassla med några sablar utan man satsade på handel, ekonomi och kultur.

Nu lever vi en tid då diverse konflikter spetsas till, ergo måste även EU höja garden. Blir EU då automatiskt ett krigsprojekt? Inte enligt mig iaf.

Edit: stavfel

Edited by lampros

Sedan detta med EU som fredsprojekt... Jag skulle vilja uttrycka det som att EU kom till i en tid då Europa var krigstrött (FVK + AVK var över), alltså var det inte läge för att rassla med några sablar utan man satsade på handel, ekonomi och kultur.

Å andra sidan så har Tyskand, Frankrike, England och Spanien inte varit i krig med varandra på över sextio år. Det är ju historiskt rekord.

Å andra sidan så har Tyskand, Frankrike, England och Spanien inte varit i krig med varandra på över sextio år. Det är ju historiskt rekord.

Och även om det innebär en massa byråkrati och resursslöseri och skit som vi kan gnälla över vid fikabordet och på Newsmill, så är det väl ett rekord som bara kan bli bättre? Fred är bättre än krig i min värld.

Och även om det innebär en massa byråkrati och resursslöseri och skit som vi kan gnälla över vid fikabordet och på Newsmill, så är det väl ett rekord som bara kan bli bättre? Fred är bättre än krig i min värld.

Var i Berlin i förra veckan, följde upp det med en snabbvisit i Amsterdam. På samma sätt som RiksHVChs övning i centrala Stockholm fick en att inse hur otroligt tragiskt och ovärt det skulle vara med krig i min egna stad inser man när man traskar nerför Unter den Linden att de senaste närmare 70 åren varit unika. På samma sätt som Paris en gång i tiden var värt en mässa kanske europa är värt ett EU.

Jag är helt övertygad om att EU - allt sammantaget - är positivt för både Europa och Sverige.

Alla som jobbar med import-/exportrelaterade frågor, har rest/studerat/arbetat utomlands de senaste tio åren eller handlar sin mat själv vet förhoppningsvis vilken nytta vi haft av EU.

Att vi dessutom inte längre slåss med varandra är - enligt min uppfattning - även det hyfsat relevant.

Självklart vill jag att de länder som (hittills) inte levt upp till EMUs villkor tar sig i kragen. Jag hoppas även att de länder som (hittills) levt över sina tillgångar tar sitt förnuft tillfånga och styr upp sina respektive ekonomier. Gärna via villkorad hjälp à la "skärp er annars blir det inga pengar".

Tycker hela diskussionen om huruvida vi skall hjälpa Grekland och ev. Spanien, Portugal, Irland och - gud förbjude - kanske t.o.m. britterna, eller inte är lite märklig.

Självklart ska vi det!

Dels för att det ligger i vårt egenintresse att hela EU fungerar bra, dels därför att det enligt min åsikt är "rätt" sak att göra.

Jämför gärna med hur vi resonerar om det istället för länder i EU hade rört sig om individer i Sverige.

Skrämmande många som ropar om "stupstockar" och kräver villkorslöst stöd till människor som av en eller annan anledning levt över sina tillgångar här i Sverige är märkligt restriktiva när det gäller motsvarande stöd till t.ex. Grekland.

Vi kanske skulle tillämpa samma vettiga villkor som EU och Världsbanken ställer på Grekland även här hemma?

Det skulle troligtvis ge resultat men varken alliansen eller de redan uppjagade oppositionspartierna kommer någonsin gå med på något liknande i just sitt land. De har ju sina väljare att tänka på...

Självklart kommer det svida för grekerna att ställa om till realistiska löner och vettiga pensionsåldrar. Tack vare bl.a. pensionsuppgörelsen här hemma (som vissa oppositionspartier vill riva upp) så motade vi till viss del Olle i grind men - handen på hjärtat - hur många här har inte hört talas om, kanske t.o.m. övervägt att rösta på, vissa svenska partier som lovar bättre villkor, höjda löner, längre sjukförsäkring, etc utan att det är finansierat?

Det är det, bara det, grekerna gjort. Alldeles för länge.

Om vi kan bidra till att dom - långsiktigt - får en fungerande ekonomi, något som samtidigt gynnar oss, så tycker jag att det är ett lätt val.

Som jag ser det: ju fler som får det bättre, desto mindre risk att det går åt skogen.

[edit]Stavning[/edit]

Edited by tgb1116

Stod statist vid min Dodge idag och det drar många som gjort lumpen. Lätt att börja prata och sen komma in på allt möjligt.

En "gubbe" som varit i Sinai, Bangladesh och lite andra missioner, som i övrigt kunde sina militärfordon, påstod med allvar i rösten att EU var skit. Hade bara Hitler hiat sig och inte anfallit Sovjet eller gett sig på Storbritannien, så hade vi nog snackat tyska idag, och Europa hade varit ett stabilt rike.

"Jag hade legat pyrt till med min förmåga att säga vad jag tycker och tänker", sa jag, bl.a.

"Nej, han hade säkert blivit en bra ledare."

Sen skyllde jag på något och gjorde en urdragning.

Det finns nog fler än han som vill ha alternativ till EU.

• 3 weeks later...

Argentina har tyvärr inte repat sig nämvärt, mest tack vare familjen Kirchners korruption.

Pratar du om??

Vi är för närvarande det tredje land med den högsta levnadsstandarden i Amerika. Efter USA och Kanada.

Pratar du om??

Vi är för närvarande det tredje land med den högsta levnadsstandarden i Amerika. Efter USA och Kanada.

Vilket kanske säger mer om resten av Amerika än om Argentina.

Att medellevnadsstandarden är hög trots att över sju miljoner människor lever i fattigdom ger en fingervisning om hur andra delen av skalan ser ut...

Pratar du om??

Vilket kanske säger mer om resten av Amerika än om Argentina.

Att medellevnadsstandarden är hög trots att över sju miljoner människor lever i fattigdom ger en fingervisning om hur andra delen av skalan ser ut...

dag har Argentina en arbetslöshet på 7% och minimilönen och flytta högre, efter USA och Kanada. Jag tror att vi är långt ifrån i en ekonomisk kris.

Exklusive att endast fyra afrikanska länder, kommer att växa med över 7% i år (Brasilien, Paraguay, Uruguay och Argentina).

Jag förnekar inte att det finns utrymme för förbättringar, men vi är långt ifrån fel. Speciellt om vi tittar på europeiska länder där den ekonomiska krisen slår mycket hårt.

dag har Argentina en arbetslöshet på 7% och minimilönen och flytta högre, efter USA och Kanada. Jag tror att vi är långt ifrån i en ekonomisk kris.

Exklusive att endast fyra afrikanska länder, kommer att växa med över 7% i år (Brasilien, Paraguay, Uruguay och Argentina).

Jag förnekar inte att det finns utrymme för förbättringar, men vi är långt ifrån fel. Speciellt om vi tittar på europeiska länder där den ekonomiska krisen slår mycket hårt.

Så länge de som letar efter mat i sopcontainrar anses vara statligt anställda renhållningsarbetare är det inte svårt alls att få ner arbetslöshetssiffrorna till 7%.

Så länge de som letar efter mat i sopcontainrar anses vara statligt anställda renhållningsarbetare är det inte svårt alls att få ner arbetslöshetssiffrorna till 7%.

Tja, ingen tvekan om jag slösar bort min tid med en kille med en hög grad av agg mot mitt land. Troligen inte ens vet Amerika.

Ja, tänk vad du vill från mitt land. Jag vet inte.

Även om jag medger att bilder av allt var väl i Buenos Aires, 2001, under den ekonomiska krisen. Den ekonomiska krisen men som varade bara några år. Hur som helst, att slösa tid på att försöka förklara.

• 2 weeks later...
Tja, ingen tvekan om jag slösar bort min tid med en kille med en hög grad av agg mot mitt land. Troligen inte ens vet Amerika. Ja, tänk vad du vill från mitt land. Jag vet inte.

Även om jag medger att bilder av allt var väl i Buenos Aires, 2001, under den ekonomiska krisen. Den ekonomiska krisen men som varade bara några år. Hur som helst, att slösa tid på att försöka förklara.

Jag har inget emot Argentina som land eller mot argentinare som folk. Men det jag har läst och det som folk i Buenos Aires har berättat för mig har inte låtit särskilt positivt i mina svenska öron.

• 1 month later...

Intressant artikel.

http://www.e24.se/analys/valutakriget-ett-symptom-pa-krisen_2350721.e24

Undrar om supervalutorna, Kinesiska Yen, dollarn och Europeiska Euro är en särskilt bra idé. Såna enorma valutor kanske skapar konflikter?

Problemet för Euron är att de finns för många Länder i för olika takt Med för många åsikter om vad som som är den bästa politiken. vissa länder tycks ju dessutom inte bry sig särskilt om de regler länderna kommit överens om.

Kommer EU och EMU skapa konflikter? Klart de kommer det, har redan gjort och kommer göra igen.

Ju större en organisation, ju mindre makt får varje enskild individ, ju mer makt kommer naturligt att centraliseras hos en "elit" (Läs elit med en nypa salt). Ju mer centraliserat, desto större risk att eliten begår ett misstag och att, relativt, små grupper hamnar i kläm. I en organisation där individer känner sig marginaliserade och maktlösa, där de upplever sig som förtryckta och där gruppen går emot dem; Där kommer de ta till alla medel möjliga för att hävda sig.

Men detta är bara naturligt och alternativet är inte bättre.

Vi byter frihet mot säkerhet, i båda fallen hamnar folk i kläm

• 3 weeks later...

Man ser ofta hur EU-positiva människor försöker trycka på en etikett av främlingsfientlighet och bakåtsträvande på motståndarna. Samtidigt som EU-negativa människor (eller skeptiker) gärna jämför EU med forna Sovjet och Nazi-tyskland.

Båda har nog ganska fel. Dels att många blandar ihop Europa med EU. Alltså är man emot EU är man emot Europa, vilket givetvis är fel. Ett annat fel är att säga att EU är nya formen av misslyckade härskarvälden är fel likaså. Skillnaden ligger främst i att trotsallt dessa skulle kunna betecknas som demokratier, vilket EU inte är. Där visste man vem som styrde och tog beslut, det vet vi inte vem/vilka som gör i EU.

Jag har diskuterat EU en hel del. Jag har bl.a varit medlem på det officiella och numera nedlagda EU-forumet debateeurope. Vilket varit en tämligen trevligt, lärorikt som kvällsnöje och tidsfördriv. Men det har varit tämligen omtumlande med vilka korkade argument folk försökt hävda sin åsikt. Hur verklighetsfrånvarande folk verkligen är. Obildad och korkad är några saker Amerikanare brukar tillskrivas men de får helt klart hårdkonkurrens av folk som kallar sig Européer. Jag har sett hur Island häcklats av dessa stolta människor. Sedan gick det åt skogen för Grekland, samtliga Euro-länder bryter mot sina egna regler. Sparpaket och ännu fler överraskningar. Plötsligt gick dessa människor i internetexil.

Men det är inte all, det fanns ljusglimtar likaså. Folk som ville ändra på saker och ting, inte bara en stor religiös massa som tycker EU är heligt utan avigsidor. Det som uppkommer då trots goda argument och konsensus är att det ena inte fungerar för den andre. Europa är en förlåt, jävla röra. Så det är inte så konstigt att man bonkat varandra i huvudet med klubba eller boxat varandra i magen sedan mänskligheten började gå upprätt. Vilket Euro-"samarbetet" är tämligen ett exempel på. Kan man utnyttja grannlandet eller "EU" så görs det. Det är så löjligt mycket svågerpolitik, bidragsfiffel och bedrägeri. Så när en europaparlamentsmedlem blev satt att efterforska detta, hittade hon så mycket att hon blev sparkad innan hon kunde publicera det. Jag har även upptäckt hur avskärmade vi svenskar är ifrån EU. På forumet fick jag se nyheter omgående, vilka svensk media antingen väljer att publicera några dagar efteråt, om de nu väljer att göra det överhuvudtaget.

Det flesta människor har ingen koll egentligen. Jag tycker man skall kolla om upp EU närmare oavsett om man gillar det eller inte.

//hårdis, tvåfaldig EU-medborgare.