Jump to content

Team Hemvärnet

osok

Recommended Posts

TEAM HEMVÄRNET

Team Hemvärnet är en satsning av HvSS med syfte att synliggöra föredömen och förebilder i Hemvärnet både inom och utom FM genom att delta nationella och i internationella patrulltävlingar. Team Hemvärnet kommer förutom att tävla i FM Patrull delta i andra tävlingar för att synliggöra och marknadsföra FM och Hemvärmet.

Team Hemvärnet skall förutom FMM Patrull delta i nationella och internationella patrulltävlingar t.ex ska två lag delta i Erna Raid 2010 (Estland)

Verksamhet därutöver kan omfatta ytterligare tävlingsverksamhet.

13-16/5 genomför Team Hemvärnet uttagningstävling vid Vällinge HvSS, i årets tävling ingår tävlingsmoment från FMM Patrull och Erna Raid. Tävlingen gäller som uttagning för soldater ur som ska tävla i FMM Patrull i år.

Start: Tor 1900

2010-05-13 Ankomstdag Genomgång tävling.

2010-05-14 Start tävling Start tävling tidigt på morgonen.

2010-05-15 Målgång Målgång. Återhämtning, middag prisutdelning

Avslut: Söndag 15.00

Plats: HvSS

Tävlingen genomförs i patruller, tävlingsmomenten genomförs enskilt.

Ex på tävlingsmoment: Snabbmarsch, Ak-skytte, pistolskytte, orientering, spaning, sjukvård, hgrkast (blind), mtrlkännedom m.m.

Flera av momenten liknar de som finns med i FMM Patrull och Erna Raid.

Tävlingen är både fysisk och psykiskt krävande.

Mer info erhålls efter anmälan.

Kost: HvSS

Logi: HvSS

Övningskostnader: HvSS

Resor: Respektive Utb. grp.

Ersättning för förlorad arbetsinkomst, EFA: HvSS

Inbjudan det finns idag plats för 4st patruller a´ 4 man, förutom de redan anmälda. Ni kan skicka en till 4man.

Först till kvarn gäller till de platser som är kvar. anmäl genom att skicka ett PM.

Frågor ställ i denna tråd.

/Munther

Bra fråga.

Att för första gången höra talas om en patrulltävling/uttagning vid hvss på soldf 2 veckor innan den ska gå av stapeln lär inte ge hv några stående ovationer när det gäller informationsförmedling.

Jag är en av de som är med på detta.

Och jag vill bara meddela att denna verksamhet är bland det roligaste man kan syssla med med M90 på.

Verksamheten är väl genomtänkt och bra genomförd på de träningar vi har haft.

Tack vare TeamHv. så har 10 st i min plut börjat träna hårdare och fler än dessa har också tagit tag i sig själva och sin fys.

Jag var med i laget som tävlade i Erna raid 2007 och hoppas nu att komma med i något av de lagen som skall vara med i år.

Även om det har blivit lite snabba puckar så hoppas jag att det kan komma några fler till uttagningen V19 så vi kan skicka två slagkraftiga lag till denna tävling.

Varför informationen inte har nått ut i riket har jag ingen större koll på.

Men det jag vet är att detta inte är en enskild satsning för 2010 utan kommer att fortsätta framöver.

Så mitt tips är att kontakta Munther för mer information för att sedan anmäla sig till TeamHV.

/Rainman

Låter som en kul grej, och finns säkert folk som vill vara med.

Dock vore officiell information önskvärt, vart finns den?

Officiell info skickades till samtliga regementen den 30 Mars.

Vilken utbildningsgrupp tillhör du?

M

Bra fråga.

Att för första gången höra talas om en patrulltävling/uttagning vid hvss på soldf 2 veckor innan den ska gå av stapeln lär inte ge hv några stående ovationer när det gäller informationsförmedling.

Håller med om att det är kort om tid, det beror på att vi fått avhopp från en utbildningsgrupp. Vårt beslut var då detta, lägg ut en inbjudan på SoldF, då det verkar vara det snabbaste sättet att nå ut till Hv-soldater.

M

Låter som en kul grej, och finns säkert folk som vill vara med.

Dock vore officiell information önskvärt, vart finns den?

Officiell info skickades till samtliga regementen den 30 Mars.

Vilken utbildningsgrupp tillhör du?

M

Livgardesgruppen.

Tackar för en kanon träningshelg i förberedelserna inför Erna raid.

Jag tycker att samtliga levererade, och att vi sedan fick ihop vår ptrl. så pass bra som vi fick gör mig jävligt nöjd med denna helg.

Stor eloge till övningsledningen för en väl planerad och genomförd helg.

För er som är nyfikna så såg helgen ut i mycket enkla drag så här:

Fredag-Söndag

1900-2000 Samling och genomgång.

2000-2100 Teambildnings övning.

2100-2300 Teori

2300-0500 Marschträning 2,5 mil runt och runt och runt... Amf1:s fotbollsplan (350m) med inslag av snabbmarsch och hinderbana.

0500-0800 Rast vila

0800-1000 Marschträning i våt terräng vi gick i diken, vattenhinder, sankmark (vitmossen) och på andra ställen som man vanligtvis undviker.

1000-1700 Olika rep banor där vi tränade på att använda oss av rep, klätterselar, karbinhakar men framför allt lagarbete.

1700-1800 middag.

1800-2100 Vila

2100-2300 Teori

2300-0700 Vila och sömn enligt SäkI

0700-1100 Lösa olika hinder som ett lag.

1100-1500 Olika moment skulle lösas. 1. laget skulle bära en stock genom en bana. 2. en 300m lång bana i vatten skulle forceras. (Kan lova att det var kallt i vattnet).

1500-1600 Avslutar med 5 km. löpning i dyngsura motoroveraller, ryggsäckar och kängor.

1600-1700 Avslutning och utvärdering.

Samtliga teknik moment som vi har tränat på genomförde vi ett flertal gånger efter att ha utvärderat och analyserar varje liten del av momentet. Detta innebar att vi hela tiden minskade tiden avsevärt från gång till gång. Vi har nu jobbat fram en metod i denna ptrl. som vi kan använda oss av när vi skall tävla.

Sumering av helgen

Jag bedömer att vi averkade ca 4-5 mil löpandes, marschandes och krypandes

Vi klättrade över och under ca 40-60 hinder.

Vi vadade/simmade 1 km.

Och vi hade jävligt kul!

Nu laddar vi om till uttagningshelgen V19.

/Rainman

PS. Sitter med träningsvärk i hela kroppen som har massor av blåmärken efter denna härlige helg.

Nu är THvP (Team Hemvärnet Patrull) avklarad.

3st patruller genomförde THvP, samtliga från UGS.

Tävlingen genomfördes under 36 h och bestod av 18 st stationer inklusive en 9h spaningsuppgift.

ak-skytte, pistolskytte, olika typer av hinderbanor med tema vatten, sjukvård, hgrkast, mtrlkunskap, avståndsbedömning m.m.

Tävlingen kommer genomföras nästa år och vi hoppas att flera Hv-lag kommer delta.

Några bilder från uttagningen. Finns fler om någon är intresserad

31511_394506701874_624181874_4475666_4148114_n.jpg

Station 11- Patrull 2 "förflytta stock till värn"

31511_394503771874_624181874_4475618_1789296_n.jpg

Station 4 - Patrull 1 "Hinderbana-bårbärning"

31511_394505256874_624181874_4475641_5632187_n.jpg

Station 4 - Patrull 2 "Hinderbana-bårbärning"

• 3 weeks later...

Då var det dax igen!!

I helgen så har vi vår 5:e träningshelg.

Nu skall vi slipa på detaljerna inför Erna raid och få ihop patrullerna.

Ser fram emot jobbiga med roliga övningar.

/Rainman

En till artikel på hemvärnet.se om Militär femkamp

Team Hemvärnet: Tuffa förhållanden på Karlberg

Den sista grenen i den militära femkampen är terränglöpning, åtta kilometer för herrar och fyra kilometer för damer. Terränglöpningen är speciell eftersom det är jaktstart, ledaren startar först och först i mål vinner hela femkampen. Denna dag bjöds deltagarna på en riktig utmaning. Läs mer

Då var första tävlingen för TeamHv. klar. Vi hade 4 soldater i en patrull som representerade Södertörnsutbildningsgrupp på Marinens dag på Amf1 Berga.

Tävlingen gick på delar av den marina 5-kampsbanan med inslag av bårbärning och skytte. Läs mer...

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

http://hvss.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=7586

Tolkar bilderna så här...

Fältmössa är inte bra nog

AK4B duger inte på internationella evenemang

Stridssäck 2000 är inte bra nog

90L är uppenbarligen bra att ha för vissa HV förband

Hur kan man från Hemvärnet acceptera att förband som representerar just Hemvärnet inte använder rätt utrustning? Nu har man från C Hv visat att det är fritt fram att ordna egen utrustning då man tydigen bedömt att det inte duger med tilldelad klädsel... Förstår inte heller varför man inte använder Hemvärnets egen framtagna vapen, AK4B, som tydligen ska duga bra åt alla andra Hemvärnssoldater.

Var tog devisen att alla är i samma lag och ska ha samma uniform vägen.... avskyr dubbel moral...

bg_band2.jpg

tycker det är att dra ganska stora växlar på saker och ting... tycker det är mer intressant att fokusera på den fysiska prestation de verkar ha genomfört, Detta är iaf hinderbanan ska vi prata utrustning är mtrl-platsen eller Hv/Friv mer lämpligt ställe.

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

Det man får komma ihåg är att allt är sanktionerat av HVSS och generalen.

Förringar verkligen inte den fysiska prestationen eller den tid för förberedelser

de lägger ner, men kan helt klart instämma med de punkter Krille-GB1 skriver.

bg_band2.jpg

tycker det är att dra ganska stora växlar på saker och ting... tycker det är mer intressant att fokusera på den fysiska prestation de verkar ha genomfört, Detta är iaf hinderbanan ska vi prata utrustning är mtrl-platsen eller Hv/Friv mer lämpligt ställe.

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

Givetvis är det en prestation... Men ännu större hade det varit om man burit den utrustning som gemene HV soldat är tilldelad - inte utrustning som man är uttryckligen FÖRBJUDEN att bära i normal fall. Hur kan det vara att dra på för stora växlar när högre chefer inte är konsekventa? Kan man kanske ställa frågan till deltagarna om dom upplevde det som en förbättring att INTE använda FU90, Stridssäck 2000 och AK4B? Om det underlättade så bör ju dessa deltagarna rapportera det till högre chef så att desssa får påtalat brister med tilldelad materiel...

bg_band2.jpg

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

Vad är det som är så otroligt svårt att förstå? Nästa inlägg om den utrustning de använde sig av försvinner snabbare än fort. Dock ett undantag är om någon från team hemvärnet skriver här.

Fk Satan

Blågul

http://hvss.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=7586

Tolkar bilderna så här...

Fältmössa är inte bra nog

AK4B duger inte på internationella evenemang

Stridssäck 2000 är inte bra nog

90L är uppenbarligen bra att ha för vissa HV förband

Hur kan man från Hemvärnet acceptera att förband som representerar just Hemvärnet inte använder rätt utrustning? Nu har man från C Hv visat att det är fritt fram att ordna egen utrustning då man tydigen bedömt att det inte duger med tilldelad klädsel... Förstår inte heller varför man inte använder Hemvärnets egen framtagna vapen, AK4B, som tydligen ska duga bra åt alla andra Hemvärnssoldater.

Var tog devisen att alla är i samma lag och ska ha samma uniform vägen.... avskyr dubbel moral...

De som varit där tidigare har vittnat om extrema temperaturer och även i år bjöds det på temperaturer över 35+ (36,5 i skuggan vid final run)Detta var något man tog hänsyn till i år när man planerade och därför medfördes utrustning för varmare klimat. Tävlingen är generellt sett väldigt blöt och väldigt varm i snårig terräng.

Fältmössa vs. boonie: Boonie hatten skyddar något bättre mot solen men jag kan medge att jag nog inte hade dött av en fältmössa. Jag hade själv aldrig haft en boonie på huvudet innan och måste säga att jag är positivt överraskad.

Ak4B vs. Ak5C: Andra lag som tävlade i år hade mha. GPS-tracking kommit fram till att de gått mellan 12 och 17 mil lite varierande mellan lagen. Att bära en ak4 så långt är naturligtvis inte omöjligt men avsevärt mycket osmidigare än en ak5C. Och när andra lag kommer med vapen som G36C och F2000 så vill det nog till en ak5c för att jämna ut villkoren lite grann. Jag känner i alla fall att ak5c gjorde framryckningen betydligt mycket enklare. Det är lite svårt att bara säga det, men estniska skogar brukar likna en vägg gjord av buskar och hallonsnår.

Stridssäck 2000 vs. Arcteryx Axios 50L: Ja, till en början är Axios något större vilket behövdes. Sedan är bärsystemen ojämförbara och med Axios ringa vikt på 1,2kilo slår den i princip ut stridssäcken på alla punkter. Utan att överdriva så kan man säga att vi rörde oss 10mil till fots och i ett senare skede av tävlingen tillfördes vi även en 50kg säck som skulle med en bra bit genom skog och mark. Att tack vare Axios säcken kunna dela upp innehållet och bära den på ryggen var guld värt och resulterade i att vi kunde klara tiden med marginal och få 1-2 timmar till mat och sömn den natten, det var vår längsta rast på de tre dygn som tävlingen varade.

M90L vs. FU90: Kort sagt, du har rätt. Den var riktigt bra att ha. Torkar snabbare, luftar bättre. Att bära FU90 fältjacka hade ALDRIG gått. Nu kunde vi ha en jacka som skyddar mot stick och riv(t-shirt går bara sönder)ytterst större delen av tävlingen. Jag tror ingen vettig person kan säga annat än att en tunn uniform är att föredra om man ska gå 10mil i 35gradig värme i vad som kändes lite som medelhavsklimat.

Kort sagt, Acteryx säcken, m90L och Ak5C var riktigt, riktigt sköna att ha med och underlättade en hel del och boonien var en lyx vi säkert hade kunnat leva utan men som även den var sweet.

Kan dessutom tillägga att vi redan lämnat in allt extra lulllull som uniform, ryggsäck osv. osv. så det är ju inte direkt så att vi ockuperar materielen och använder den annat än vid speciella tillfällen. Även om tävlingsuniformerna nog bara är att bränna med hänsyn till förrådspersonalens luktsinnen ;)

Tyvärr tror jag inte du ska dra allt för stora paralleller mellan Erna Raid och hemvärnets ordinarie verksamhet. Erna är en extremsport tävling i militära kläder med militära moment. Och även om många hemvärnssoldater också löser väldigt krävande uppgifter som inte alls är att förringa så är det nog inte ofta dem når upp till Erna-nivå. Erna Raid är en av de absolut jobbigaste saker jag någonsin gjort.

Ett tillägg är att Team HV är för alla som är med i HV. Och alla som fullgör sitt kontrakt kan gå med. Se prylarna och evenemangen som en morot att komma med och träna. Jag kan lova att det inte bara är så att vi hämtade ut sakerna på förrådet dagen innan och åkte över. Många har kämpat förbannat hårt för att komma iväg till Estland och få genomföra detta. Det är många mil med blöta kängor, ryggsäck och motoroverall som väntar för den som vill åka på Erna Raid med TeamHV!

MVH Per, Tävlande lag1

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...