Jump to content

Vapenskola i HV

Recommended Posts

Jag är helt ny i hemvärnet och har ingen direkt koll.

Hur gör jag för att få gå en vapenskola och tex. lära mig ksp?

Ordnas det lokalt av min hemvärnsgrupp eller?

Jag tillhör Gävleborgsgruppen.

välkommen i gänget då, får ni inte frågan om vad Ni är utbildad på så ta de med gruppchefen eller Plutonchefen. Hemvärnsgruppen anordnar den typen av utbildningar.

jag blev ganska direkt tillfrågad om vapenkunskap. inför den nya organisationen gick frågan ut igen. de verkar som alla skall kompliterings utbildads på allt vi inte har utbildning på om de gäller avtalspersonalns P88or också vet jag inte.

själv tillhör jag Elfsborgsgruppen.

Som HV-soldat har du automatiskt tillträde till försvarsutbildarnas kurser. Tidigare år har dessa genomfört allt från ksp-utbildning till sprängtjänst. Inom kort torde det dimpa ner ungefär 12 tidningar från sagda förening i din brevlåda (undrar hur mycket av budgeten som läggs på porto?).

Jag är helt ny i hemvärnet och har ingen direkt koll.

Hur gör jag för att få gå en vapenskola och tex. lära mig ksp?

Ordnas det lokalt av min hemvärnsgrupp eller?

Jag tillhör Gävleborgsgruppen.

Varje år går det utbildningar av varierande slag som både den egna utbildningsgruppen håller men även andra utbildningsgrupper har utbildningar som det givet vis går att söka till.

Ett problem i Hemvärnet är att det finns inte någon riktigt bra samlad bild eller kallender för dig som är ny. Försvarsutbildarna har en tydligare kallender som hemvärnet borde ta efter lite av kan jag tycka.

Kontakta din kompanichef för att få ett utbildnings schema från utbildningsgruppen. Där bör det finnas en hel del utbildningar att deltaga i.

/519CB

Hur lång är en vapenskola i hemvärnet? Ca. 1w eller?

Det finns ingenting som heter "vapenskola". Det finns kurser från Försvarsutbildarna (som du på egen hand hittar och söker här) och så finns det övningar som ditt förband erbjuder. Hur långa dessa övningar är, vilka vapen som det utbildas på och vem som får delta kan ditt förband svara på. Är du osäker på vart du ska vända dig, så prata med din plutonchef.

Det finns ingenting som heter "vapenskola".

Om utbildaren väljer att kalla det vapenskola så finns det väl? Bland annat IntUtbE har använt den benämningen.

Det finns ingenting som heter "vapenskola".

Om utbildaren väljer att kalla det vapenskola så finns det väl? Bland annat IntUtbE har använt den benämningen.

Absolut. Du har helt rätt. Jag har dock aldrig stött på den benämningen inom Hemvärnet.