Jump to content

Kevlar på underarmar?

darkjak

Recommended Posts

Hej.

Jag har länge funderat på att det skulle vara extremt funkis att ha ett extra tjockt lager kevlar på underarmarna. Varför kan ni fråga.

Min tanke är att man vid alla skjutställningar har underarmarna framför sig. Således skulle denna skyddsåtgärd skydda vitala delar hos användaren (huvud, hals, lungor, hjärta). I liggande skjutställning skulle fördelen vara allra störst. Enda problemet jag ser i detta är vikt: ett sådant skydd skulle väga ett par kilo per arm.

Reflektioner över detta?

Edited by darkjak

Det har redan genomförts. Diamondback Tactical tog fram "Armored Warrior"-serien för den delen utav lösnäseriet som sparkade in en hel del dörrar i början utav det senaste Irak-kriget. Bland annat så fanns underarms-skydd i antingen NIJ IIIA (splitter) eller NIJ III (7.62x39 MSC etc). Senare så började en hel del uppsuttna ksp-skyttar använda sig utav bl.a dessa för att skydda underarmarna mot splitter eller kulor innan det blev poppis att använda torn eller motsvarande.

Hej.

Jag har länge funderat på att det skulle vara extremt funkis att ha ett extra tjockt lager kevlar på underarmarna. Varför kan ni fråga.

Min tanke är att man vid alla skjutställningar har underarmarna framför sig. Således skulle denna skyddsåtgärd skydda vitala delar hos användaren (huvud, hals, lungor, hjärta). I liggande skjutställning skulle fördelen vara allra störst. Enda problemet jag ser i detta är vikt: ett sådant skydd skulle väga ett par kilo per arm.

Reflektioner över detta?

en soldat är överlastad som det är. de beräknas att en mäniska kan bära ca 30% av kroppsvikten. allt över de innebär att förmågan begränsas.

vad skulle tas bort för att ordna fram de kilona ?

en soldat är överlastad som det är. de beräknas att en mäniska kan bära ca 30% av kroppsvikten. allt över de innebär att förmågan begränsas.

Huvudönskemålet med AK6 ska vad jag förstått vara sänkt vikt jämfört med AK5. Utöver detta vet jag inte vilken personlig matriel som kan bli lättare. Och jag har ju själv pekat ut just problemet med vikten.

Däremot känns det relativt uppenbart att skydd av denna typ skulle rädda fler liv än en skyddsväst. För som sagt, då du (eller i alla fall jag) är i stående skjutställning så täcker mina underarmar över hals och en del av bröstkorgen. Samtidigt täcker vapnet över en del av mitt huvud. I sittande skjutställning täcker underarmarna över även en del av magen. Sedan i liggande skjutställning täcker underarmarna över hela kroppen.

Såklart skulle detta bara skydda en om man är i någon skjutställning rakt fram emot fienden.

Eld-Rörelse-Skydd

Dessa tre tävlar alltid med varandra, och någon får prioriteras mer än andra.

Det ballistiska skyddet blir säkert bättre, men hur blir rörligheten? Tid till drag? Målväxling? Uthållighet?

Slitage på armbågs och axelleder?

Hej.

Reflektioner över detta?

Det har väl aldrig varit på tal om tas bort något. Om du tänker dig personal med Pistol 88 och stridsutrustning och personal med KSP58och SU, det är ju en jävla skillnad på tyngd men man har väl aldrig pratat om att ta bort mer materiel på KSP58 skytten?

Dessutom vad kan det handla om, ett par kilo? Det får man väl träna sina armar lite bättre så man orkar då.

Det har väl aldrig varit på tal om tas bort något. Om du tänker dig personal med Pistol 88 och stridsutrustning och personal med KSP58och SU, det är ju en jävla skillnad på tyngd men man har väl aldrig pratat om att ta bort mer materiel på KSP58 skytten?

Dessutom vad kan det handla om, ett par kilo? Det får man väl träna sina armar lite bättre så man orkar då.

en mäniska kan bära ungefär 30% av av sin kroppsvikt. givetvis finns de som orkar mindre och de som orkar mer. men de finns gränser. vist de går att lyfta mer från backen men över tid så kommer de innebära att personen blir trött snabbare och rör sig långsamare.

Hej.

Reflektioner över detta?

Det är alltid bra att träna, men om träningen bara innebär att man fyller på med mer vikt så minskar ju nettoresultatet av träningen och därmed utnyttjar man inte effektökningen på ett optimalt sätt. Det kommer alltid att finnas olika bördor för olika befattningar, men det innebär inte att det nödvändigtvis måste vara jobbigare att vara KSPskytt än en chef med bara pistol.

För en som ska desarmera en sprängladdning kanske. I strid till fots vore det ju fruktansvärt att bära dessa saker. Tycker man blir orörlig tillräckligt i både 90 västen och 94 med plattor är ju ännu värre.

Det värsta vore väl inte att det blir x extra kg att bära, problemet blir att denna extra vikt kommer (långt ut) på armarna. Blir jobbigt att gå omkring i anläggning/färdigställning någon längre tid. Alla som har övat SIB någon längre stund lär väl ha märkt att vapnet börjar kännas väldigt tungt att hålla i anläggning efter ett tag, trots att det i början knappt vägde nåt alls...

Fast för soldater som sitter som skyttar på fordon, tja varför inte. Dock tror jag att ett skydd för hals och ansikte skulle var mer användbart/ge mer skydd.

Det värsta vore väl inte att det blir x extra kg att bära, problemet blir att denna extra vikt kommer (långt ut) på armarna. Blir jobbigt att gå omkring i anläggning/färdigställning någon längre tid. Alla som har övat SIB någon längre stund lär väl ha märkt att vapnet börjar kännas väldigt tungt att hålla i anläggning efter ett tag, trots att det i början knappt vägde nåt alls...

Fast för soldater som sitter som skyttar på fordon, tja varför inte. Dock tror jag att ett skydd för hals och ansikte skulle var mer användbart/ge mer skydd.

Har någon en siffra på hur mycket dessa skydd skulle väga?

AK5C väger väl snudd på 5 kg laddad. I och med att just vikt är en av dom stora motiven till att skaffa en efterträdare bör väl vikten på den hamna på högst 3,5 kg? Sen vill jag minnas att det gick snabbt att vänja sig vid att använda AK5.

Beror ju helt på vart man vill lägga ribban vad det gäller skyddet , men de som jänkarna har testat i bla. Iraq och Affe så var dessa gauntlets ganska så kraftiga och täckte ända upp till armhålan.

I sin feedback tillbaka hem till tillverkaren så ville soldaterna ha modiferat så att dem snabbare kunde komma ur dom vid en ev. kontakt där man snabbt måste lämna fordonet och ta strid till fots.

Så visst man kan säkert tillverka enbart för underarmarna , men frågan är vart man lägger ribban för vad dem skall tåla avseende skottsäker och tåla splitter.

Tanken är jättegod att utveckla skydd för våra soldater men folk kommer alltid behöva gör skitjobbet och då i slutändan till fots man mot man och då är frågan vad man väljer rörlighet, snabbhet eller skydd.

Att riskera att hamna i strid kommer alltid innebära risker och dem är jag villig att ta och då tar jag dem hellre med rörlighet , snabbhet och förmågan att kunna hantera mitt/mina vapen på ett ergonomiskt och bra sätt utan att behöva spendera tid på gymmet och lyfta 160 kg i bänkpress.

Jag vet som sagt iaf vad jag själv väljer sålänge utvecklingen inte lyckats ta fram ett 1mm viktlöst ormskin som klarar handgranatssplitter från 5 meters håll. :)

F.ö så beskrev JTS det kortfattat och väldigt bra och jag kan inte annat än instämma.

"Mina fem ören"

Klickbara Thubnails:

8b6201045407Pc417.jpg

0b6201045221P4f48.jpg

Edited by Mikky

Har någon en siffra på hur mycket dessa skydd skulle väga?

AK5C väger väl snudd på 5 kg laddad. I och med att just vikt är en av dom stora motiven till att skaffa en efterträdare bör väl vikten på den hamna på högst 3,5 kg? Sen vill jag minnas att det gick snabbt att vänja sig vid att använda AK5.

Nej det har jag inte, fråga trådskaparen...