Jump to content

Recommended Posts

Här är något som jag tänkt posta ett tag, men inte riktigt tagit mig tiden till. Umkhonto-IR kommer att utgå från Denels sortiment, den ersätts av Umkhonto-EIR. Jag antar att detta gör att vi kommer få se EIR-versionen i Finland förr eller senare.

Umkhonto-EIR är en uppgraderad av roboten. Den får en rejäl spec-ökning, räckvidden stiger till 30 km, höjdtäckningen till 11 km och maxhastigheten till mach 2.7. Dimensionerna gå upp till 3.7 meter i längd och 170 kg i vikt. En ny dual-pulse motor står för driften och elektroniken har förfinats för att ta markant mindre plats. Även IR-sökaren är uppdaterad, men jag vet inte mer specifikt (det är verkligen inte lätt att få fram info om dessa robotar och dess tillverkare!).

Det kommer också att komma en strömlinjeformad kon som kommer placeras framför IR-sökaren. Denna kon kommer minska luftmotståndet till den grad att räckvidden går upp till +35 km. När det är några kilometer kvar till målet så kommer denna kon sprängas av i två delar (det är tydligen inte jättelätt att få separationen att inte skada IR-sökaren). Denna innovation är ett påfund från ett antal studenter i ett av Denel sponsrat program.

Saab har också gått ihop med Denel och de två kommer att skapa ett markbaserat luftvärnssystem som bygger på Giraffe AMB.

http://www.engineeringnews.co.za/article/swedish-and-sa-defence-groups-create-joint-anti-air-system-from-their-products-2016-09-09

Vad gäller den radarsökande versionen (Umkhonto-R) så ska även det ha gått framåt. Denel jobbar nu på en BVR-robot till Gripen som heter Marlin. Denna kommer att få en räckvidd runt 100km. Som med allting i Sydafrika så smyger detta projekt framåt, men förvänta er inga snabba rörelser. Sökaren från denna robot kommer också att användas till Umkhonto-R, vilket kommer göra systemet väldigt flexibelt med identiska robotar med IR-sökare och radarsökare. Alternativt så kanske vi får se en fartygsbaserad version av Marlin.

När Sverige väl får fram pengar till luftvärn till korvetterna så kan det nog hända att detta program kommit framåt ytterligare så till den grad att det kanske kan hålla jämt mot den brittiska CAMM-roboten.

Öppna bilderna i en egen flik för större format.

14938171_10154124750058107_5905226161582

Skalenlig modell av EIR-versionen.

14976339_10154124750303107_5406385019338

IR

14976909_10154124750283107_6508514319371

EIR

14918849_10154124750273107_7473030023503

Noskorn

14991074_10154124750428107_8706875941694

IR

15025212_10154124750343107_2897980083229

EIR

Denel Marlin:
http://www.defenseworld.net/news/13795/Denel_To_Test_Marlin_Missile_System_In_September#.WFNG6RTBOR9

http://quwa.org/2016/06/13/profile-denel-dynamics-umkhonto-sam/

http://www.defenceweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=40322:denel-dynamics-to-test-marlin-bvr-missile-technology-in-september&catid=7:Industry&Itemid=116

Edited by JakobS

Eftersom HMS Härnösand och HMS Helsingborg är fullt utrustade för att operera med helikopter så tror jag inte dessa två skulle få lv-robot även om medel skulle tillföras i ett kommande försvarsbeslut. Så vitt jag vet så har det aldrig varit planerat att utrusta alla Visbykorvetter med lv-robot (åtminstone inte officiellt). Missförstå mig inte - jag är mycket positiv till att de utrustas med lv-robot, men man måste nog räkna med att de inte kan ta full robotlast eller lasta minor/sjunkbomber om man ska få plats med 32 CAMM. Redan i dagsläget så är det ju så att man måste lämna minröjningsutrustningen hemma om man ska ta ombord full robotlast med RBS 15. CAMM är nog det bästa alternativet i dagsläget, med förbehåll för vad som händer med Umkhonto systemet om några år som du säger (tack för infon!). Det verkar ju vara en betydande prestandahöjning med EIR versionen. Annars har jag bara läst om att man tagit fram en version med marginellt bättre räckvidd 15 km där roboten flyger i en mer optimal bana mot målet (den är väl gissningsvis operativ nu i Finland och Sydafrika).

För övrigt så finns det fler svagheter i Visbysystemet än just bristen på lv-robot, t ex närförsvaret som består av ett par handriktade ksp 88. Jag tror faktiskt att de äldre korvettsystemen är något bättre utrustade än Visby i just det avseendet.

/Per

Edited by Perman

Tänkte höra lite om luftvärn till korvetten! Är hon inte lite för liten för kvalificerat luftvärn?

För att klarlägga - korvett typ Visby har redan idag ett kvalificerat luftförsvar för egenskydd. Om du med luftvärn menar lv-robot så är svaret nej, hon är inte för liten för ett kvalificerat system - beroende såklart på vad du menar med kvalificerat?

Även Lockheed Martin har ett system för CAMM, ExLS. Det kommer med tre celler och kan installeras i önskat antal, 3, 6 eller 9 celler (12, 24 eller 36 stycken CAMM-robotar). MBDA ska väl också erbjuda egna tuber för CAMM, då helt individuella för varje robot. En av fördelarna med CAMM är att roboten kommer med soft-launch, vilket eliminerar rökutveckling i skrovet.

Rökutveckling i skrovet blir det inte med något VLS-system. Ett soft-launch system eliminerar dock behovet av avgaskanaler vilket betyder att man kan göra cellerna betydligt kompaktare och i lättare material då tryck och värmeutvecklingen vid avfyrning är minimal. Detta är en av de största fördelarna med CAMM (och ExLS), nämligen att VLS-systemet är tillverkat i kompositmaterial - vilket förutom viktbesparingen även är fördelaktigt i signaturhänseende (omagnetiskt!)

ESSM (Block II) skulle nog också gå att klämma ner, men det skulle då krävas en särlösning för att få plats med installationen. Lockheed skulle säkerligen ställa upp och leverera en MK41 med lägre höjd än standard, dock så kostar allt som inte är standard. ESSM väger dock hiskeliga 280 kg styck, jämfört med 99 kg för CAMM. Det skulle bli ytterligare 6 ton bara för robotarna vid 32 stycken. De är även dyra i inköp.

ESSM (även block II) och mk41 kan du glömma, framförallt med 32st robotar. För stort, för tungt och för dyrt. T.o.m. ett mk56 med 12st robotar väger över tio ton och är dessutom för högt. Bedömt går det heller inte att korta ned höjden, då det behövs ett visst utrymme under roboten för att hantera avgaserna från startraketmotorn vid avfyrning.

Eftersom HMS Härnösand och HMS Helsingborg är fullt utrustade för att operera med helikopter så tror jag inte dessa två skulle få lv-robot även om medel skulle tillföras i ett kommande försvarsbeslut. Så vitt jag vet så har det aldrig varit planerat att utrusta alla Visbykorvetter med lv-robot

Nu blev det tokigt! HÄD och HBG har inte flygplats, det har VBY, NYK och KSD. Och jo, innan "amatörernas afton" så var avsikten att alla fem fartygen skulle få Umkhonto. Och alla fem är fortfarande förbereda för lv-robot.

...men man måste nog räkna med att de inte kan ta full robotlast eller lasta minor/sjunkbomber om man ska få plats med 32 CAMM. Redan i dagsläget så är det ju så att man måste lämna minröjningsutrustningen hemma om man ska ta ombord full robotlast med RBS 15.

När det gäller ROV:arna är det inte riktigt sant, men oavsett så kan du glömma allt vad minröjning heter när det kommer till VBY-systemet - det är inget vi någonsin kommer syssla med i praktiken.

Likaså kommer det aldrig vara aktuellt med 32st lv-robotar, oavsett system. Det optimala i mitt tycke skulle vara ett ExLS med 12 CAMM-M, det skulle ge oss ett kompetent robotsystem utan att inverka på övriga lastalternativ eller signaturanpassning. Och något IR-robot vill jag absolut inte ha...

Edited by PB-Syte

Annars har jag bara läst om att man tagit fram en version med marginellt bättre räckvidd 15 km där roboten flyger i en mer optimal bana mot målet (den är väl gissningsvis operativ nu i Finland och Sydafrika).

Det ska inte vara någon fysisk skillnad mellan den Umkhonto-IR som går 15 km och den som går 20 km, så det stämmer nog att det enbart var en uppdatering av mjukvaran.

Eftersom HMS Härnösand och HMS Helsingborg är fullt utrustade för att operera med helikopter så tror jag inte dessa två skulle få lv-robot även om medel skulle tillföras i ett kommande försvarsbeslut.

Jag tror nog att luftvärnsrobot kommer att installeras på alla 5 skroven. Antalet blir nog någonstans mellan 8-24 stycken. Det kommer nog upp under nästa försvarsberedning där beslutet blir taget att göra det i samband med en halvtidsmodernisering.

Rökutveckling i skrovet blir det inte med något VLS-system. Ett soft-launch system eliminerar dock behovet av avgaskanaler vilket betyder att man kan göra cellerna betydligt kompaktare och i lättare material då tryck och värmeutvecklingen vid avfyrning är minimal. Detta är en av de största fördelarna med CAMM (och ExLS), nämligen att VLS-systemet är tillverkat i kompositmaterial - vilket förutom viktbesparingen även är fördelaktigt i signaturhänseende (omagnetiskt!)

Det jag tänker på är ju att Visby inte lär ha ett framtida VLS-system monterat som vanliga fartyg, där den sitter i ett håll på däcket med luckorna och avgaskanalerna exponerade. På Visbykorvetten så lär VLS-systemet vara nedsänkt en bit med en lucka ovanför, för att vara optimalt ur signaturhänsyn. Det vore konstigt om de installerade det på samma sätt som normala fartyg och ödelägger signaturreduceringen man jobbat så hårt med.

Det var väl det jag tänkte när jag menade att slippa rök i skrovet. Svårt att förklara, så jag ritade upp en bild med ungefär hur jag menar. Med CAMM-robotar så blir de betydligt enklare än med andra robotar.

VLS.png

ESSM (även block II) och mk41 kan du glömma, framförallt med 32st robotar. För stort, för tungt och för dyrt. T.o.m. ett mk56 med 12st robotar väger över tio ton och är dessutom för högt. Bedömt går det heller inte att korta ned höjden, då det behövs ett visst utrymme under roboten för att hantera avgaserna från startraketmotorn vid avfyrning.

Ungefär vad jag skrev alltså :happy:

Likaså kommer det aldrig vara aktuellt med 32st lv-robotar, oavsett system. Det optimala i mitt tycke skulle vara ett ExLS med 12 CAMM-M, det skulle ge oss ett kompetent robotsystem utan att inverka på övriga lastalternativ eller signaturanpassning.

Jag vet inte, 12 stycken är lite i minsta laget kan jag tycka. Nu finns det ju ekonomiska och platsbegränsande realiteter att förhålla sig till, men om en riktig konflikt faktiskt bryter ut och det ska offras två robotar för varje hot så kan det gå tomt snabbt. Jag skulle nog tänka mig att 2 stycken ExLS är den optimala lösningen, men behoven som skriker efter uppmärksamhet är ju fler än bara luftvärnsroboten..

Och något IR-robot vill jag absolut inte ha...

Jag tror att IR-robotar kommer spela en betydligt större roll i framtiden när både flyg och robotar blir alltmer anpassade för att ha så liten signaturyta som möjligt. En IR-robot ensam kan dock aldrig vara lösningen i Östersjön, enbart ett system som MICA (eller kanske framtida Umkhonto) skulle fungera om man även vill ha IR-robot.

Jag tror att vi i framtiden kommer få se betydligt fler lösningar som Israelerna och Sydkoreanerna jobbar med nu, d.v.s dubbla sökare.

Det jag tänker på är ju att Visby inte lär ha ett framtida VLS-system monterat som vanliga fartyg, där den sitter i ett håll på däcket med luckorna och avgaskanalerna exponerade. På Visbykorvetten så lär VLS-systemet vara nedsänkt en bit med en lucka ovanför, för att vara optimalt ur signaturhänsyn. Det vore konstigt om de installerade det på samma sätt som normala fartyg och ödelägger signaturreduceringen man jobbat så hårt med.

Det var väl det jag tänkte när jag menade att slippa rök i skrovet. Svårt att förklara, så jag ritade upp en bild med ungefär hur jag menar. Med CAMM-robotar så blir de betydligt enklare än med andra robotar.

Det ska bli intressant att se hur en eventuell lv-robotinstallation signaturanpassas. Jag hoppas bara inte FMV blandar in fler luckor och kringsystem som kan ställa till det. Montera systemet så plant som möjligt i väderdäcket med en låg sarg runt och gör det inte mer avancerat än det redan är!

Tyvärr är det inte så lätt som man kan tro att integrera VLS-systemet ombord, det är många parametrar att ta hänsyn till som inte uppstår på ett mer konventionellt fartyg. RCS frågan har vi redan nämnt, ett annat problem i.o.m. systemets placering på lastdäck (genom helikopterdäck) är hur man ska förhindra brinnande flygbränsle från att komma åt robotsystemet vid händelse av crash on deck (därav behovet av en sarg runt systemet!). Likaså har man övriga signaturer att ta hänsyn till såsom IR och magnetik...

Jag tror nog att luftvärnsrobot kommer att installeras på alla 5 skroven. Antalet blir nog någonstans mellan 8-24 stycken. Det kommer nog upp under nästa försvarsberedning där beslutet blir taget att göra det i samband med en halvtidsmodernisering.

Vi får verkligen hoppas det, något annat vore vansinne och skulle leda till problem både vad gäller det taktiska kunnandet och utnyttjandet samt att man skulle få anpassa verksamheten efter tillgängligheten på de robotbärande plattformarna...

Jag vet inte, 12 stycken är lite i minsta laget kan jag tycka. Nu finns det ju ekonomiska och platsbegränsande realiteter att förhålla sig till, men om en riktig konflikt faktiskt bryter ut och det ska offras två robotar för varje hot så kan det gå tomt snabbt. Jag skulle nog tänka mig att 2 stycken ExLS är den optimala lösningen, men behoven som skriker efter uppmärksamhet är ju fler än bara luftvärnsroboten..

Ja såklart hade det varit önskvärt med många fler robotar än tolv. Min kvalificerade bedömning är dock att vi ska vara väldigt nöjda om vi ens får det, troligtvis blir det bara åtta robotar vilket å andra sidan är ganska rimligt för en korvett på 720ton!

Och för att vara realistiska så är det långt ifrån alla mål som går att bekämpa med robot, likaså är det inte alla mål som är robotvärdiga. Främsta egenskyddet i händelse av att det stora fosterländska kriget skulle komma är faktiskt vårt taktiska uppträdande - du kan inte bekämpa det du inte ser!

Jag tror att IR-robotar kommer spela en betydligt större roll i framtiden när både flyg och robotar blir alltmer anpassade för att ha så liten signaturyta som möjligt. En IR-robot ensam kan dock aldrig vara lösningen i Östersjön, enbart ett system som MICA (eller kanske framtida Umkhonto) skulle fungera om man även vill ha IR-robot.

Jag tror att vi i framtiden kommer få se betydligt fler lösningar som Israelerna och Sydkoreanerna jobbar med nu, d.v.s dubbla sökare.

En robot med en dual mode målsökare hade såklart varit optimalt, men en robot med enbart IR-målsökare göre sig icke besvär.

ett annat problem i.o.m. systemets placering på lastdäck (genom helikopterdäck) är hur man ska förhindra brinnande flygbränsle från att komma åt robotsystemet vid händelse av crash on deck (därav behovet av en sarg runt systemet!).

Det där är något som jag faktiskt funderat på, det ska bli riktigt intressant att se hur det hanteras!

Vi får verkligen hoppas det, något annat vore vansinne och skulle leda till problem både vad gäller det taktiska kunnandet och utnyttjandet samt att man skulle få anpassa verksamheten efter tillgängligheten på de robotbärande plattformarna...

Jo, men jag tror nog att det kommer till alla fem. Det är ett betydligt lättare beslut för politiker att uppgradera och köpa in luftvärn till dagens korvetter än att bevilja medel för nästa generations fartyg som förmodligen skjuts upp ytterligare i nästa FB.

Fråga om Visby!

Hur stor är "konen" som sitter uppe ovanför bryggan och innehåller radarn?

Skulle en sådan här lösning vara möjlig i en halvtismodernisering, eller är konen för liten för det?

seagiraffe-4a-1x_mast-2col.thumb.jpg.d5364e34d8ff23b9c49f3249f10125fc.jpg

Omöjligt att svara på om man inte varit in under och kikat på installationen, vi har ingen aning om hur det ser ut där under.

Vad man kan säga är att, enligt mätningar på en korrekt ritning, så rör det sig om runt 3.5 meter i bottendiameter och runt 4.5 meter på höjden. Svårt att se att installationen på bilden skulle fungera där, rent spekulativt.

En ensam Giraffe 4A skulle man kanske kunna installera, om man kan motivera varför. En dubbel radarinstallation som på bilden skulle kanske annars fundera om man minskar ner 4A till samma storlek som AMB (d.v.s en AMB, fast operativ i S-bandet).

Men kontentan är nog att din fråga blir omöjlig att svara på för någon annan än Saab, Kockums och FMV.

Edited by JakobS

On 2017-04-01 at 0:59 AM, KennyLay said:

Fråga om Visby!

Hur stor är "konen" som sitter uppe ovanför bryggan och innehåller radarn?

Skulle en sådan här lösning vara möjlig i en halvtismodernisering, eller är konen för liten för det?

seagiraffe-4a-1x_mast-2col.thumb.jpg.d5364e34d8ff23b9c49f3249f10125fc.jpg

Det ser ut som på din bild redan nu faktiskt. Längst upp i konen sitter det som man kallar SIS, vilket är en passiv antenn som är rörlig i rotationsled och som används för att känna andra enheters sändningar med radar. Och under denna, mer i botten på konen så sitter spaningsradarn. SIS en är nog mer som en parabolantenn dock än en radarantenn kanske. Och den är för övrigt väldigt användbar när man skall anfalla fartyg, mycket mer användbar än spaningsradarn för det ändamålet. Spaningsradarn är nästan alltid avstängd, roterar och sniffar, men sänder inte. Har man den på så är det främst för att få en bild av luftläget.

Edited by Pal

4 hours ago, Pal said:

Det ser ut som på din bild redan nu faktiskt. Längst upp i konen sitter det som man kallar SIS, vilket är en passiv antenn som är rörlig i rotationsled och som används för att känna andra enheters sändningar med radar. 

Jo men det känner jag till. Det var lösningen med dubbla 3D-sensorer jag var nyfiken på :)

4 hours ago, Pal said:

Spaningsradarn är nästan alltid avstängd, roterar och sniffar, men sänder inte. Har man den på så är det främst för att få en bild av luftläget.

Jo, men i en upphettad situation på Östersjön så lär de ju vara på konstant. Därför jag var nyfiken på en sådan lösning som på bilden, redundans. Mycket svårare att störa. 

59 minutes ago, KennyLay said:

Jo men det känner jag till. Det var lösningen med dubbla 3D-sensorer jag var nyfiken på :)

Jo, men i en upphettad situation på Östersjön så lär de ju vara på konstant. Därför jag var nyfiken på en sådan lösning som på bilden, redundans. Mycket svårare att störa. 

Det är SIS man använder för att skjuta sina sjömålsrobotar nio gånger av tio om inte mer. Radarn använder man inte för att hitta fientliga fartyg och strida med dom. Iallafall inte i normalfallet. Så spaningsradarn sänder inte i en krigssituation. Man har den redo och slår på den om man tror man är anfallen av flyg eller robot. Och man upptäcker att man är anfallen av flyg eller robot också med sin SIS och/eller andra varnare man också har. Ingen jag vet skulle vara intresserad av att bli av med sin SIS för att få en till radar.

Edited by Pal

Det verkar som man gjort om lite i HMS Helsingborg på styrbord sida. Det verkar som att det andra settet med fyra sjömålsrobotar är tillbaka. Detta borde betyda att man inte längre har en RIB ombord, alternativt plockat en del av minutrustningen.

Som det såg ut tidigare:

OJqcAml.thumb.jpg.f05185d18c2c910b86584a337fb84891.jpg

Dagsfärsk bild:

797524c7d8361152f5310a3ac1004927-1024x512.thumb.jpg.21cf4fa26a485c64e82fb92a20d44654.jpg

Eller är detta någonting äldre som jag bara missat?

Edited by JakobS

RIB båten vet jag inget om, men delar av (eller hela) sjörobotbestyckningen har väl alltid varit utbytbar mot minröjningsutrustning? M. a. o. ska man röja minor så kan man inte ta med full robotlast.

Hur ser närförsvaret ut nu? Är det fortfarande ett par handriktade KSP 88 på signalbryggan?

/Per

Edited by Perman

On 1 maj 2017 at 10:49 AM, Perman said:

RIB båten vet jag inget om, men delar av (eller hela) sjörobotbestyckningen har väl alltid varit utbytbar mot minröjningsutrustning? M. a. o. ska man röja minor så kan man inte ta med full robotlast.

Hur ser närförsvaret ut nu? Är det fortfarande ett par handriktade KSP 88 på signalbryggan?

/Per

Är väl främst båten som påverkas, men utrymmet som tas upp av robotarna lär ju förhindra all operation från luckan. Visst har man vetat att de var utbytbara, men jag har aldrig sett dem segla runt med full robotlast.

3400767420.thumb.jpg.2f5a0a481c3a336ec0b15cc1c9c9a38c.jpg

On 2017-05-05 at 5:20 PM, JakobS said:

Är väl främst båten som påverkas, men utrymmet som tas upp av robotarna lär ju förhindra all operation från luckan. Visst har man vetat att de var utbytbara, men jag har aldrig sett dem segla runt med full robotlast.

3400767420.thumb.jpg.2f5a0a481c3a336ec0b15cc1c9c9a38c.jpg

Jag var ombord på HMS Härnösand i maj i år när hon besökte Norrköping (f ö ett mycket trevligt och intressant besök och mitt första på en Visby korvett), och enligt den som höll i rundvandringen från besättningen så var normal last fyra robotar plus RIB eller minjaktutr. Dock fanns inget som hindrade att man tog ombord åtta robotar, men då får man förstås glömma det andra. Hur många robotar man har vid varje givet tillfälle är naturligtvis en väl bevarad hemlighet, och det går inte att från utsidan avgöra detta.

Ang. lv-robot så ska färdiga planer tydligen redan finnas om hur man ska lösa problemet med att installera VLS SAM.

Enligt Jane's så ska alla fem korvetter nyligen fått ett system med laservarnare från israeliska Elbit. Systemet kallas Enhanced Laser Warning System (ELAWS): New laser warner fit for Swedish Visby corvettes

/Per

Edited by Perman

On 2017-12-21 at 6:57 PM, Perman said:

Jag var ombord på HMS Härnösand i maj i år när hon besökte Norrköping (f ö ett mycket trevligt och intressant besök och mitt första på en Visby korvett), och enligt den som höll i rundvandringen från besättningen så var normal last fyra robotar plus RIB eller minjaktutr. Dock fanns inget som hindrade att man tog ombord åtta robotar, men då får man förstås glömma det andra. Hur många robotar man har vid varje givet tillfälle är naturligtvis en väl bevarad hemlighet, och det går inte att från utsidan avgöra detta.

Spenderade en dag på HMS Karlstad uppe i Karlskrona i våras. Enligt vapenteknikern så kan man köra full minröjarutrustning och 8 robotar samtidigt, dock så är det inte att rekommendera då det underlättar att ha med sig RIB för hanteringen.

Hur många robotar man har vid varje givet tillfälle är naturligtvis en väl bevarad hemlighet, och det går inte att från utsidan avgöra detta.

Håller inte med, det syns ganska tydligt från utsidan ifall det sitter robotar på styrbord sida. Sedan om tuberna är laddade eller inte...

Något jag fann mest chockerande är den extrema tid det tar för att plocka isär allt och ladda om tuberna.

Ang. lv-robot så ska färdiga planer tydligen redan finnas om hur man ska lösa problemet med att installera VLS SAM.

Vapenteknikern på henne hoppades att det inte skulle komma luftvärnsrobotar i framtiden, då han tyckte det var alldeles för komplicerat. Vad jag sedan tycker om det är en annan sak..

Jag läste nånstans att när det gäller CAMM (eller Sea Ceptor som marinversionen av det brittisk-italienska lv-robotsystemet numera heter) så avfyras detta normalt i "ripple fire" läge med tre st robotar mer eller mindre samtidigt. Nån som kan bekräfta detta? Om Visby nu får detta system och detta stämmer ang. avfyringen så borde ju magasinet på ett så litet fartyg som Visby tömmas ganska snabbt. Om vi spekulerar lite så skulle det i så fall bara räcka till 3-4 mål om vi förutsätter att Visby får 8 eller 12 robotar. Personligen tror inte man kan räkna med fler lv-robotar beroende på brist på utrymme och naturligtvis kostnad. Vi får väl hoppas att man kan modifiera systemet så att robotarna även går att avfyra en och en för de mindre magasinen som på Visby.

/Per

9 hours ago, Perman said:

Jag läste nånstans att när det gäller CAMM (eller Sea Ceptor som marinversionen av det brittisk-italienska lv-robotsystemet numera heter) så avfyras detta normalt i "ripple fire" läge med tre st robotar mer eller mindre samtidigt.

Det handlar väl om att visa (och verifiera) att man, till skillnad mot en del andra system, kan när det behövs?

Logiskt sett borde det finnas en optimal tidpunkt att skjuta och sen årtionden försöker man få sjömålsrobotar att träffa exakt samtidigt.

Men jag blir inte förvånad om det också finns en träffsannolikhetsalgoritm som försöker avgöra om det räcker med en per mål.