Jump to content

stålhjälm ?


speculatores

Recommended Posts

Om du menar den engelska "sopptallrikshjälmen", med anor från medeltiden, så har svenska armén INTE använt den.

 

Dock hade vi en äldre hjälm - m/23 hette den väl - som hade brätte samt, i fronten, ett riksvapen. En lätt arkaisk modell om man säger.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar formuleringen "WWII någon gång under 1900-talet" ;)

 

formuleringen blev inte bra. men jag kom inte på någon bra formulering för att bara få med sopptalriken och bara svenska hjälmar från 1900talet.

 

Någon som har en bild på Hjälm M/23.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Råkade få se filmen kronans käcka gossar med Nils poppe på tv i Tisdags den 4 maj. Där tyckte jag dets såg ut som om de använde den brittiska stålhjälmen som efterfrågades i detta forum. Nu är det i och för sig endast rekvisita till en film och om det är äkta Tommy hjälmar vet jag inte. Men enligt Wikipedia så spelades filmen in 1939 i Stockholm och visades 1940. Hittar tyvärr ingen bild med hjälm från filmen på nätet. Tycker själv att hjälmen var för låg för att var den svenska m/21 hjälmen. Men ett otränat öga kan ha fel.

 

"Filmen är den första som medvetet anslöt sig till beredskapstidens uppmaning om ansvar och samhällsanda. Avsnitt ur filmen ingår även i Hur tokigt som helst och Livat på luckan."

 

Som om din pappa trodde att militären hade brittiska stålhjälmar under den tiden är inte så svårt att tro. Så lite ödmjukhet kan du ge honom eftersom han säkerligen har gått i villfarelse.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Råkade få se filmen kronans käcka gossar med Nils poppe på tv i Tisdags den 4 maj. Där tyckte jag dets såg ut som om de använde den brittiska stålhjälmen som efterfrågades i detta forum. Nu är det i och för sig endast rekvisita till en film och om det är äkta Tommy hjälmar vet jag inte. Men enligt Wikipedia så spelades filmen in 1939 i Stockholm och visades 1940. Hittar tyvärr ingen bild med hjälm från filmen på nätet. Tycker själv att hjälmen var för låg för att var den svenska m/21 hjälmen. Men ett otränat öga kan ha fel.

 

"Filmen är den första som medvetet anslöt sig till beredskapstidens uppmaning om ansvar och samhällsanda. Avsnitt ur filmen ingår även i Hur tokigt som helst och Livat på luckan."

 

Som om din pappa trodde att militären hade brittiska stålhjälmar under den tiden är inte så svårt att tro. Så lite ödmjukhet kan du ge honom eftersom han säkerligen har gått i villfarelse.

men de är ju så roligt när han säger: "hur kommer de sig att du alltid har rätt" vid liknande diskutioner, när de har konstaterat att min tes var rätt.

Link to comment
Share on other sites

Frågan gällde om svenska armén kring AVK haft brittiska hjälmar. Jag svarade "nej".

 

Men nyss tänkte jag: efter FVK skalade ju engelsmännen ner sin armé från en vpl- till en yrkesdito (har jag för mig), kriget var i alla fall över och man behövde inte de miljoner under vapen man haft i FVK:s strider. Då kanske förråden var fulla av hjälmar (och annan utrustning) man inte behövde och därför Sverige kanske köpte några?

 

Spekulationer alltså. Men möjligheten att engelska hjälmar förekommit på svensk jord från FVK:s slut och ett bra tag framåt ska inte uteslutas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...