Jump to content

J32 Lansen återgår till aktiv tjänst

kerran

Recommended Posts

Tjena!

En rolig nyhet för alla SAAB Lansen fanboys i Sverige och resten av världen...3st J32B Lansen återgår till aktiv flygtjänst igen!

Just nu står den första av 3 luftvärdiga SAAB Lansen på gamla F11 Nyöping i Saab Aerotechs underhållsverkstad. Där installeras i flygplanen en kombinerad kommunikationsradio med GPS och navigationsmottagare + tillhörande navigationsindikator. De kommer även förses med utrustning för landningshjälp, jag tolkar det som ILS utrustning.

Efter att de tre flygplanen fått denna utrustning installerad är de redo att flyga skarpa uppdrag för Statens Strålskydds Institut(SSI)

Två piloter och tre tekniker arbetar med flygvapnets Lansen flygplan.

http://www.flygtekniskaforeningen.org/site...e/449?nid=14638

De kommer även förses med utrustning för landningshjälp, jag tolkar det som ILS utrustning.

Det står ju att de kommer förses med marker-mottagare. Det är inte samma sak som ILS även om båda systemen används vid instumentinflygningar.

Mer intressant är väl om kapseln för mätning av joniserande strålning går att använda för insamling av vulkanaska.

Hur fungerar kapseln? Är det så att den börjar samla material så fort som ett luftflöde uppnås eller kan operatören styra när den skall börja mäta?

Mer intressant är väl om kapseln för mätning av joniserande strålning går att använda för insamling av vulkanaska.

Hur fungerar kapseln? Är det så att den börjar samla material så fort som ett luftflöde uppnås eller kan operatören styra när den skall börja mäta?

Det är visserligen 15 år sedan jag fick en genomgång på det där, men jag tror jag minns.

Det går att styra när de ska släppa igenom luft, annars hade kapslarna varit rätt värdelösa. Genom att bära flera olika kapslar och samla in partiklar i olika områden så får man data som går att använda. Partiklarna samlas i ett pappersfilter som sedan skickas iväg för analys.

Det är visserligen 15 år sedan jag fick en genomgång på det där, men jag tror jag minns.

Det går att styra när de ska släppa igenom luft, annars hade kapslarna varit rätt värdelösa. Genom att bära flera olika kapslar och samla in partiklar i olika områden så får man data som går att använda. Partiklarna samlas i ett pappersfilter som sedan skickas iväg för analys.

Då borde de ju fungera alldeles utmärkt för att kontrollera halterna av vulkanaska.

Edited by Mr_Pyro

Då borde de ju fungera alldeles utmärkt för att kontrollera halterna av vulkanaska.

Fast med tanke på hur det gick för finnarna, så känns det väl lite dumt att skicka upp nyrestaurerade plan för att mätta mängden vulkanaska i luften. :huh:

Bättre att skicka upp en UAV med en kapsel IMO.

Fast med tanke på hur det gick för finnarna, så känns det väl lite dumt att skicka upp nyrestaurerade plan för att mätta mängden vulkanaska i luften. :huh:

Bättre att skicka upp en UAV med en kapsel IMO.

Ja kankse det bara 2 aber.

1 Vi har ingen UAV som kan bära dessa...

2 Vi får avlysa luftrummet där dem skall flyga..

Detta då UAV inte är tillåtna i civilt luftrum...... Det är anledningen att stor del av Ugglans tid spenderades över Vidsel och andra skjutfält.

2 Vi får avlysa luftrummet där dem skall flyga..

Har du missat att luftrummet över storade delar jag Sverige ÄR avlyst, just på grund av ovan nämnda aska? ;-)

*LER* Sant men när jag skrev det var det på g att öppnas.. :uuh: Samt... Om man skall mäta för att utvärdera OM det kall stängas blir det jobbigt

Och ja jag har läst din profil :)

Har du missat att luftrummet över storade delar jag Sverige ÄR avlyst, just på grund av ovan nämnda aska? :dribble:

Njae, det var en sanning med modifikationer. Det ges (och gavs) inga IFR-klareringar i delar av luftrummet, och igår dessutom rätt begränsade delar. ;)

Under den här episoden har inget luftrum varit stängt överhuvudtaget i Sverige p g a aska, varför det hela tiden har flugits en hel del inom andra verksamheter än trafikflyget och därför skulle ha varit lite prekärt att använda UAV. Dessutom meningslöst, eftersom donkarna i dessa skulle ta lika stor/liten skada. Dessutom ger askan i de aktuella koncentrationerna knappast något betydande haveririskbidrag, utom möjligen för underhållsbudgeten, så inte heller det är ett bra argument för förarlöst.

(När får jag mitt Messerschmitt-märke?! :rolleyes:)

Edited by effte

• 2 weeks later...

Nu sätter flygvapnet in J32 Lansen i en skarp insats.

Lansen ska med sina mätkapslar användas för att mäta mängden aska i luften över Sverige.

Transportstyrelsen har frågat försvarsmakten om hjälp att mäta mängden aska och uppdraget hamnade på J32 Lansen.

Verkligen kul att dessa +50 gamla jaktkärror fortfarande kan tjäna svenska staten.

Lansen är ju ett flygplan med två mans besättning.

Är det operatören i baksits eller piloten som manövrerar kapslarna på Lansen?

De två piloterna som flyger Lansen i flygvapnet är ju +60 år gamla och snart pensionärer.

Har någon på forumet hört om nya piloter snart ska utbildas på system 32 Lansen?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-oc...ing-med-Lansen/

Lansen ska med sina mätkapslar användas för att mäta mängden aska i luften över Sverige.

Transportstyrelsen har frågat försvarsmakten om hjälp att mäta mängden aska och uppdraget hamnade på J32 Lansen.

Verkligen kul att dessa +50 gamla jaktkärror fortfarande kan tjäna svenska staten.

Lansen är ju ett flygplan med två mans besättning.

Är det operatören i baksits eller piloten som manövrerar kapslarna på Lansen?

De två piloterna som flyger Lansen i flygvapnet är ju +60 år gamla och snart pensionärer.

Har någon på forumet hört om nya piloter snart ska utbildas på system 32 Lansen?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-oc...ing-med-Lansen/

Nyfiken fråga: är det verkligen två jakt-Lansen som vi har, som fortfarande är operativa? Jag trodde jakt-Lansen var en kort parentes i Lansesn historia.

Nyfiken fråga: är det verkligen två jakt-Lansen som vi har, som fortfarande är operativa? Jag trodde jakt-Lansen var en kort parentes i Lansesn historia.

Om det är kärror från målflygdivisionen, vilket jag utgår från att det är, så är det jaktkärror. Jag antar att ett bra skäl till att just jaktkärrorna valdes ut som målbogserare är att jaktkärrorna hade starkare motorer. Eftersom just J32 flög som bogserare och störflygplan så länge kan man ju knappast kalla typen för en parentes, men jag fattar vad du menar. :baskerKav:

Det gör mig nästan lite gråtmild av nostalgi att två av de kärror jag mekade med som PRAO för säkert 20 år sedan fortfarande flyger "skarpa" uppdrag.

/E

Lansen ska med sina mätkapslar användas för att mäta mängden aska i luften över Sverige....

Kan det ha varit en Lansen i luftrummet ovanför Varberg vid 12-13 tiden, i dag, torsdag 7 maj?

Såg ett ensamt flygplan på nordvästlig riktning - profilen kändes inte som en JAS och med tanke på att vulkanen blivit lite mera aktiv de senaste dagarna så kan man ju hoppas att jag inte såg helt fel.

(Såg planet på lite avstånd så det var svårt att identifiera den och nej - det var ingen fågel eller stålmannen :unsure: )

• 1 year later...