Nestor Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Kris med stort K. Laptopen har lagt av. Vid uppstart imorse hörs ett konstigt "blippande" ljud. Inga pip, utan just "blippande". Felmeddelandet jag får säger; "Reeboot and Select Proper Boot device. or Insert Boot Media in selected boot device and press a key" Detta felmeddelande kommer omedelbart efter det att "Asus-loggan" flashat förbi. Vad kan det vara som gått åt skogen och hur kan jag komma till rätta med problemet. Datorn ifråga är en Asus F8Sa. Pentium Duo T7700 processor. 250GB hårddisk. 2GB ram. Win7 32bit Professional. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Kraschad hårddisk alt trasig MBR känns det som. Lösningar är jobbigare, kanske kan fixa mbr med en windowsskiva men jag har faktiskt ingen aning. Det du kan försöka med är att köra någon livecd med linux och se om disken i övrigt mår bra och om det är så, skicka ut data på usbstickor eller något annat media. Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 En teoretisk möjlighet är att det beror på att du har ett USB-minne inkopplat. Har hänt mig, fast då får jag ett annat felmeddelande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Håller med Rickard N och darkjak förutsatt att du inte har en skiva,usb minne eller diskett i så verkar det som sagt som att hårdisken givit upp. Repair med hjälp av windowskiva kan fixa det om det handlar om filer som försvunnit, funkar inte det så är det hårdvarufel med största sannolikhet. /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 19, 2010 Author Report Share Posted April 19, 2010 Jag tackar så mycket för tipsen Men tyvärr är det nog som Rickard och Blackadder säger, hårddisken har med all sannorlikhet gett upp Alternativen nu är att skicka den till reparation och åberopa reklamationsrätten (fick tipsen av en vän på kompletts kundservice) eller på eget bevåg köpa ny hårddisk och installera. Lite tur i oturen är att jag trots allt inte hade hunnit fylla den med särskilt mycket material, pga att jag drog in Windows 7 för någon vecka sedan. Jag ska testa rickards tips om att boota med LiveCD för att rörsöka rädda vad som räddas kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Garantin bör inte vara några problem: DOA och Gararanti (PC): Direkt till Asus http://rma.asus.se/ Garantivillkor: moder-/grafikkort: 3 år, Övriga produkter: 2 år Websida: www.asus.com Support: 08-587 694 07 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 20, 2010 Author Report Share Posted April 20, 2010 Garantin bör inte vara några problem: DOA och Gararanti (PC): Direkt till Asus http://rma.asus.se/ Liten uppdate; har varit i kontakt med komplett.se kundsupport, och fick där samma råd som RadaR gav, dvs, att kontakta Asus Sverige, vilket kommer göras imorron. Därtill så trodde kundtjänst att det var möjligt att tänja lite p garantin ( som gick ut för en månad sedan lämpligt nog -_-. Om inte annat så skulle jag reklamera den, då det var nåtom om tre års reklamationsrätt. Fortsättning följer! Update: det ser ut som jag måste handla ny hårddisk :| Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.