Jump to content

Kristinehamn? nån mer?


Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skuggan Anmäler sig...

 

23e Juni bär det av till A9... 10 månader som Batteriplatssoldat, inget stridande direkt :)

 

men vi lär nog synas ändå...

Vaddå "inget stridande direkt"....

 

Bpl biträde är en av de viktigare befattningarna för att vi skall kunna kriga med indirekt eld.

 

Sedan att de kanske det inte är så mycket smällande med de där små ärtbössorna till AK 5:or men men pom pom....

 

Några artilleri slogans/citat:

 

* Våga vägra närstrid, döda på distans- Artilleriet.

* Allt under 15,5 cm är finkalibrit.

* "With Artillery, War is made." - Napoleon

 

Välkomna till Kristenhamn och A9 samt lycka till.

 

/Pjäsen

Link to comment
Share on other sites

ja, naturligtvis ser jag det som en stor ära att vara "siktet" åt de stora pojkarna... jag lär nog få min beskärda del av "kills"... det är ju inte pjäserna man skall tacka... det är BPL soldaten som ser till att pjäserna över huvud taget träffar i närheten av där de skall träffa :)

Link to comment
Share on other sites

ja, naturligtvis ser jag det som en stor ära att vara "siktet" åt de stora pojkarna... jag lär nog få min beskärda del av "kills"... det är ju inte pjäserna man skall tacka... det är BPL soldaten som ser till att pjäserna över huvud taget träffar i närheten av där de skall träffa :)

Nu börjar du låta som en blivande artillerist, se din plats i systemet och inse att ingen skulle dö där framme utan dig på din plats, sedan att det inte är du som är längst fram det är bara en bonus att hålla sig lite bakom men ändå göra en otrolig verkan. Bra det, är det.

 

//Pjäsen

Link to comment
Share on other sites

jag vet iaf 1 sak... när vi (bpl) är klara med vår strids ut då är ni kvar på stridspars strid... dvs inte ens halvvägs....

men så är det ju eran uppgift också :2guns:

 

hm, PBV 401 kommer ni nog få (om de inte byter upp sig til Strf90)

 

jaja... väl mött där.. jag kommer anlända till Vakten med antingen en Vit saab 9000 eller en vit Volvo 745.. (farsan kör)

 

sä när ni ser en lång smal grabb med brillor, allmänt fult utssende och en svart bag så är det jag...

då är det dags att ta skydd eller hänga på :=o

 

jaja... får väl se hur det blir med det, det är ju trots allt 2 månader kvar...

Link to comment
Share on other sites

jag kommer anlända till Vakten med antingen en Vit saab 9000 eller en vit Volvo 745

Har tillgång till bil. *noterar* :)

Du och jag ska bli riktiga bästisar ska du se. :lol: (vare sig du vill det eller inte)

 

Någon som vet hur många skyttesoldater A9 utbildar? Jag trodde dom på A9 hade det som en hobby för att få komma undan från alla dryga Artillerister. :D:D

 

Mhv :) Meal

Edited by HappyMeaI
Link to comment
Share on other sites

Har tillgång till bil.  *noterar*

Jag säger bara en sak: Torggrillen

 

Där kan man beskåda världens sämst stylade Volvo 440, rostiga oplar, m.m. m.m. varje kväll i princip, men framför allt helger

Men goda hamburgare har dom! :D

Link to comment
Share on other sites

jag kommer anlända till Vakten med antingen en Vit saab 9000 eller en vit Volvo 745

Har tillgång till bil. *noterar* :D

Du och jag ska bli riktiga bästisar ska du se. :D (vare sig du vill det eller inte)

 

Någon som vet hur många skyttesoldater A9 utbildar? Jag trodde dom på A9 hade det som en hobby för att få komma undan från alla dryga Artillerister. :):)

 

Mhv :) Meal

nej.. har INTE tillgång till bil... däremot har min far det.....

jag har fan inte ens körkort :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ha körkort för att få min tjänst.. uppkörning typ 20 dagar före inryck *gulp* =)

Var inte orolig för det. B)

 

Förmodligen kommer du få en möjlighet att lösa det under de första veckorna, det fick i alla fall de killar som inte had körkort mitt utb år. Annars är det väl :huh: som gäller, en pjäsgruppchef utan körkort är inge bra eftersom du skall ta militärtförarbevis för TGB 40 (12 ton) med Tungsläpkärra, Pjäsen också ca 12 ton innan hösten.

 

Lycka till

 

/Pjäsen

Edited by Pjäsen
Link to comment
Share on other sites

hm, PBV 401 kommer ni nog få (om de inte byter upp sig til Strf90)

Varför skulle man vilja byta ut dem.

Bästa säkerhetsgenomgången fick man oxå första gången man skulle åka.

Kn O:"Och alla skall ha bälte på sig vid färd..annars!" Instruktör på plats:"O vagnarna är ryska, det är bara att hålla i sig och be för glatta livet, Uppsittning!"

Mycket nöje!

Link to comment
Share on other sites

Bpl är hjärnan och musklerna...som bpl:are tar man gärna initiativet att springa över till pjäs och bära granater om man får lite tid över... B) Detta brukar uppskattas.

 

Räkna dock med idel tråkningar från övriga plutoner om att bpl är lökar, det är bara att bevisa motsatsen på strapatser och fälttävlan liknande. Under min tid som KB/Bpl vann bpl alla tävlingar som bedrevs mellan plutonerna, oavsett om det var teoretiskt eller praktiskt. Det brukar vara ganska hög klass på dem som ligger på Bpl-plut.

 

Bered er dock på att få uppleva den klassiska "hyttskallen" det brukar inte vara nån höjdare att sitta inlåst i bpl-bilen mer än 10 timmar i sträck.

Link to comment
Share on other sites

:)  Men vad bra då? Jag rycker in den 23 juni! hmm undra varför vi har olika inryck??

 

Vad vet du om tjänsten?

Jag tittade igenom minna inkallelse papper och där står det 06-23 och inte 06-16 som det stod i pliktverkets papper.

så vi ska in vid samma tid. wwhhiii :P

Ni kommer att känna igen mig enkelt, det är jag som kommer att komma 10min försent första dagen och jag kommer att snubbla och slå mig och sånt :uzi

Link to comment
Share on other sites

:huh:  Men vad bra då? Jag rycker in den 23 juni! hmm undra varför vi har olika inryck??

 

Vad vet du om tjänsten?

Jag tittade igenom minna inkallelse papper och där står det 06-23 och inte 06-16 som det stod i pliktverkets papper.

så vi ska in vid samma tid. wwhhiii :P

Ni kommer att känna igen mig enkelt, det är jag som kommer att komma 10min försent första dagen och jag kommer att snubbla och slå mig och sånt :)

HAHAHA jasså så du är lite av en klumpeduns alltså" hmm ja kommer du under mitt befäl så ska det nog bli ordning på dig ahhaa ¤skämt¤

 

Men då ses vi kompis" :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...