Jump to content

Ubåt


Granattillsats

Recommended Posts

Hej!

 

Fasen jag har sökt på ubåt och sånt men hittar inte riktigt något.

 

I alla fall, jag kan nada om båtar och sånt men fick en fundering gällande ubåtar.

 

Varför har dom ett torn? Varför inte bara en lång cigarr med vingar, borde ju vara svårare att se när den är i ytläge?

Eller har tornet något speciellt utrymme där det sitter besättning, är det där man sitter och spanar på sina skärmar och sånt?

 

Kort och gott, varför torn, vilken funktion har det och hur ser det ut innuti?

 

Kanske är hemliga uppgifter?

 

Ha det fint!

 

*stavningen....*

Edited by Granattillsats
Link to comment
Share on other sites

Okej, men då måste man ju fråga en sak till, när jag var liten grabb lirade jag ett riktit ball spel till nintendo 8-bit. Silient Service, man styrde runt en ubåt i stilla havet och sänkte jappsar. I det spelet kunde man inte ligga lägre än 42, meter eller fot under ytan för att spana i periskopet.

 

Hur djupt kan man idag ligga och titta i det? Åter igen, hemligt?

Link to comment
Share on other sites

Då borde ju spelet jag hade/har ha fot som mått lämpligtvis om man idag har 12-20 meter ;-)

 

Jag har också hört att man har vapen ombord, är detta för att försvara sig vid bordningsförsök? Dessa vore väl relativt svåra företag antar jag. Eller har man dom om båten skulle sjunka, man evakuerar och hamnar på nån exotisk ö och äter kokosnötter *ironi*

 

Jag fick erbjudandet att söka mig till ubåtstjänst när jag mönstrade men tackade nej på grund av att årets kull redan var tillsatt, något jag ångrar bittert. Jag var ung och ville skjuta så mycket som möjligt, omogen tanke.

 

Hur mycket stridsutbildning får en matros på ubåt? Det kan inte vara speciellt mycket antar jag. Jag antar att det är välidigt mycket teknisk utbildning man lägger krutet på.

Link to comment
Share on other sites

Då borde ju spelet jag hade/har ha fot som mått lämpligtvis om man idag har 12-20 meter ;-)

 

Jag har också hört att man har vapen ombord, är detta för att försvara sig vid bordningsförsök? Dessa vore väl relativt svåra företag antar jag. Eller har man dom om båten skulle sjunka, man evakuerar och hamnar på nån exotisk ö och äter kokosnötter *ironi*

 

Jag fick erbjudandet att söka mig till ubåtstjänst när jag mönstrade men tackade nej på grund av att årets kull redan var tillsatt, något jag ångrar bittert. Jag var ung och ville skjuta så mycket som möjligt, omogen tanke.

 

Hur mycket stridsutbildning får en matros på ubåt? Det kan inte vara speciellt mycket antar jag. Jag antar att det är välidigt mycket teknisk utbildning man lägger krutet på.

 

Det beror helt enkelt på hur hög båt, och hur långt periskop man har.

 

Vapen har för att kunna utöva närskydd.

 

Stridsutbildningen består av några gångers skjutning på skjutbanan. + en fältvanevecka. Men nu är det väl snack att vpl inte skall vara på ubåt längre. Så den eran verkar vara förbi.

Link to comment
Share on other sites

Stridsutbildningen består av några gångers skjutning på skjutbanan. + en fältvanevecka. Men nu är det väl snack att vpl inte skall vara på ubåt längre. Så den eran verkar vara förbi.

 

 

Snacket går väl snarare så att vi inte skall ha några VPL i FM över huvud taget :Malaj: I framtiden kan man vara anställd sjöman på ubåt, precis som man är anställd soldat i Armén.

Link to comment
Share on other sites

Stridsutbildningen består av några gångers skjutning på skjutbanan. + en fältvanevecka. Men nu är det väl snack att vpl inte skall vara på ubåt längre. Så den eran verkar vara förbi.

 

 

Snacket går väl snarare så att vi inte skall ha några VPL i FM över huvud taget :Malaj: I framtiden kan man vara anställd sjöman på ubåt, precis som man är anställd soldat i Armén.

 

 

Haha! Du har så rätt! Jag menade rekryter.. :) Jag bjuder på det självmålet... :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

En annan intressant aspekt tycker jag är maxfarten som en dieselelektrisk ubåt kan hålla vid snorkling. Före andra världskriget så var det holländarna som var först med snorkel på sina ubåtar, men när flygtrycket ökade mot de tyska ubåtarna under kriget så stal de idén och införde den på sina egna ubåtar under slutet av kriget. Vid den tiden kunde man bara hålla ett fåtal knop vid snorkling eftersom hela snorkeln annars riskerade vibrera sönder. Idag så ligger nog maxfarten normalt på ca 10-12 knop, men den kanadensiska Victoriaklassen (f.d. brittiska Upholderklassen) lär ha världsrekordet med hela 19 knops maxfart vid snorkling! Om det är nån som har exakta siffror för andra ubåtstyper så vore det intressant.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...