Jump to content

Polsk flygplanskrash i Ryssland


Jesper86

Recommended Posts

En otrolig tragedi för Polen.

 

Bla ska Presidenten, inrikesministern, hela polens militära ledning med flera finnas bland de döda.

 

Är det normalt att så många högt uppsatta färdas på samma plan?

 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polskt-pr...chade-1.1075595

 

Mina tankar går till hela det polska folket.

Link to comment
Share on other sites

De dog i olyckan

 

Många högt uppsatta politiker, militärer och tjänstemän dog i flygolyckan vid Smolensk.

 

Här är en lista på några av de offren.

 

Lech Kaczysnki – Polens president

 

Maria Kaczynska – Presidentens fru

 

Ryszard Kaczorowski – Polens sista exilpresident under kommunisttiden

 

General Franciszek Gagor – Stabschef för armén

 

General Tadeusz Buk – Chef för försvarets markstridskrafter

 

Andrzej Karweta – Marinchef

 

Andrzej Blasik – Flygvapenchef

 

Wojciech Potasinski – Chef för specialstyrkorna

 

Bronislaw Kwiatkowski – Chef för styrkorna i Afghanistan

 

Aleksander Szczyglo – Chef över myndigheten för nationell säkerhet

 

Pawel Wypych – Presidentrådgivare

 

Mariusz Handzlik – Presidentrådgivare

 

Jerzego Szmajdzinski - Vice talman i parlamentet

 

Andrzej Kremer – Vice utrikesminister

 

Slawomir Skrzypek – Riksbankschef

 

Janusz Kurtyka – Chef för det nationella minnesinstitutet

 

Janusz Kochanowski – Justitieombudsman

 

Pjotr Nurowski – Ordförande för Polens olympiska kommitté

 

Agata Agacka-Indecka – Advokatsamfundets ordförande

 

Biskop Tadeusz Ploski – Präst inom armén

 

 

 

tunga tjänster

Link to comment
Share on other sites

Om det är normalt eller inte att dela flygplan är nog lite olika på olika platser i världen. Den naturliga fördelen är ju att man får tid att prata ihop sig med "sista-minuten fakta" som kan ha uppkommit inför ett möte. Nackdelen blir ju rätt så uppenbar i just det här fallet.

 

Vet att min sambo har krav från hennes arbetsgivare att inte mer än 50% av avdelningen får vara på samma flygplan/buss på väg till event/möte/motsv.

Och då är det ju inte så att hon är :) på något sätt...

 

 

Oavsätt vilket, så är det en enorm tagedi.

Link to comment
Share on other sites

Just nu har nog Polens Försvarsmakt blackout. Finns ju ingen kvar i ledningen nästan.

 

Jag såg också det märkliga i att alla åkte tillsammans.

 

Men liksom föregående talares fru. Finns även bussbolag som har paketpris till företag. Bara för att kunna genomföra sådana transporter.

 

Min kusin skulle åka på en tillställning där dom skulle genomföra visningar av sina grejor. Han jobbar inom läkemedelsindustrin. Där åkte man i två bussar. Med personer med samma kompetens i båda bussarna. Allt som allt ca 40 pers. Det var även på tal att köra med två bilar som innehöll samma material till visningen. Men det struntades i sista stunden. Kussen såg det hela lite komiskt. Så han frågade sin chef. Svaret blev att om en av bussarna av olika anledningar inte kom fram skulle det ändå gå att genomföra demostrationen.

Bussarna körde med ca 1 timmes mellanrum.

 

Och det tycker jag är lite skumt.

 

Allt mitt stöd åt Polen.

Link to comment
Share on other sites

Just nu har nog Polens Försvarsmakt blackout. Finns ju ingen kvar i ledningen nästan.

Finns alltid en tvåa som är redo att ta över, det är så en Försvarsmakt fungerar. Faller någon bort tar någon annan över.

 

Blackout? Nej... många som fått en för tidigt befordran? Ja.

Link to comment
Share on other sites

Sicket jävla sätt att få en befodran (men som sagt, the show must go on).

 

Nu rullar jag kanske foliehatten lite hårt, men visst tusan är detta något som händer i Tom Clancy-romaner? Nästan som om ryska bombplan blivit genomskjutna av norsk och brittisk jakt över Nordatlanten (just fan...). Spontant känns det mest som en otrolig tragedi snarare än något att vara orolig över, dock kliar det lite i konspirationsteoretikern...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det hela olycksförloppet är konstigt.

Varför skulle befälhavaren mot flygtrafikledningens rekommendation försöka landa i mycket dåligt väder?

Kan presidenten, flygvapenchefen eller ÖB som också fanns ombord ha beordrat landing?

 

Hur fungerar det med befäls ordningen ombord på ett militärt president flygplan när det flyger med väldigt betydelefulla personer ombord? Är det flygplanets kapten som bestämmer eller är det presidenten, ÖB eller flygvapenchefen som har sista ordet?

 

 

Tror ni förresten polska staten kommer köpa ett nytt presidentflygplan från Ryssland eller blir det Airbus alternativt Boeing som får leverera nästa?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det hela olycksförloppet är konstigt.

Varför skulle befälhavaren mot flygtrafikledningens rekommendation försöka landa i mycket dåligt väder?

Kan presidenten, flygvapenchefen eller ÖB som också fanns ombord ha beordrat landing?

 

Hur fungerar det med befäls ordningen ombord på ett militärt president flygplan när det flyger med väldigt betydelefulla personer ombord? Är det flygplanets kapten som bestämmer eller är det presidenten, ÖB eller flygvapenchefen som har sista ordet?

 

Enligt en polsk nyhetsbyrå så ska tydligen den polska presidenten vid ett tidigare tillfälle under det rysk-georgiska kriget försökt tvinga piloten att landa i Tbilisi trots att det var en krigszon. Den gången hade piloten tillräckligt mod att våga ignorera presidentens krav, och presidenten ska ha varit ursinnig. Den här gången kan han ha lyckats med en annan pilot. (nyhetsbyråns åsikt; inte min)

 

Enligt nyhetsbyrån så ska också en rysk Il-76 med ryskt säkerhetsfolk ombord ha försökt landat två gånger ca en halvtimma tidigare i Smolensk. Trots att piloten var erfaren och hade god kännedom om flygplatsen så lyckades han inte landa. Flygplatskontrollen beordrade honom då att landa på en annan flygplats, så han vände och landade istället på Nvukovo flygplatsen i Moskva. Olyckligtvis kunde inte flygledningen vägra piloten på presidentplanet landningstillstånd. De kunde bara avråda honom från att landa.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar det med befäls ordningen ombord på ett militärt president flygplan när det flyger med väldigt betydelefulla personer ombord? Är det flygplanets kapten som bestämmer eller är det presidenten, ÖB eller flygvapenchefen som har sista ordet?

Det är alltid befälhavaren ombord som har sista ordet, sedan kan paxen (eller slf - självlastande frakt) sitta där bak och skrika sig hesa om de vill.

Även om paxen inte har något att säga till om rent formellt så kan ju besättningen känna en viss press att landa på avsedd flygplats.

 

Tror ni förresten polska staten kommer köpa ett nytt presidentflygplan från Ryssland eller blir det Airbus alternativt Boeing som får leverera nästa?

Anledningen till att de flög ryskt var antagligen för att det var det de redan hade. Om de kommer köpa något ersättningsflygplan tror jag det blir västerländskt, men tillverkare finns det ju bra många fler än Airbus och Boeing. Det är ju inte säkert att man behöver eller ens vill ha så stort flygplan nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det hela olycksförloppet är konstigt.

Varför skulle befälhavaren mot flygtrafikledningens rekommendation försöka landa i mycket dåligt väder?

Kan presidenten, flygvapenchefen eller ÖB som också fanns ombord ha beordrat landing?

 

Hur fungerar det med befäls ordningen ombord på ett militärt president flygplan när det flyger med väldigt betydelefulla personer ombord? Är det flygplanets kapten som bestämmer eller är det presidenten, ÖB eller flygvapenchefen som har sista ordet?

 

 

Tror ni förresten polska staten kommer köpa ett nytt presidentflygplan från Ryssland eller blir det Airbus alternativt Boeing som får leverera nästa?

Det finns många teorier runt detta. Idag skulle man fira 70-årsdagen av en massaker/folkmord på Polacker som ägde rum i Katyn. Många säger att "Polens elit" mördades under massakern, så detta är en stor händelse. För övrigt har det här planet omdebatterat i många år, eftersom många ansett att det varit föråldrat och osäkert.

 

Kaczynski har alltid varit ganska anti-Ryssland. Polen försöker gå så långt bort från Ryssland som möjligt. De har ju köpt in Amerikanska jaktplan och Tyska stridsvagnar. Polen ville även modernisera sin T-72 styrka, men istället för att beställa senaste varianten av Ryssarna, så byggde de en egen och kallade den PT-91 Twardy. Jag tror att den mentaliteten finns kvar hos resterande regering, bland annat hans bror som inte var med på planet.

 

Så jag tror definitivt inte det blir något Ryskt.

Link to comment
Share on other sites

[Nåja, i och kring Katyn dödades förvisso en mängd polska officerer men att kalla det folkmord är att ta i å det grövsta. Bättre torde vara att klassa det som en klassisk stalinistisk massaker av det ordinära slaget där officerer av olika etnicitet men samma uniform blev avrättade pga just uniformen och inget annat.]

Link to comment
Share on other sites

Om det är ett verk av FSB så är det ett tydligt budskap till omvärlden, MIM-104 Patriot i Polen kanske gav ryssarna en orsak att skrämma andra? Som grädde på moset ska den grå kardinalen leda utredningen, Då kontrollerar ryssarna även vilken information som kommer ut.

 

Min högst personliga åsikt är att det måste ha funnits ett eller flera j-kligt bra skäl att sätt Polens högsta ledning på ett Ryskbyggt flygplan. Korkat av Polackerna att lägga alla ägg i en korg, Oavsett vad det stod i inbjudningen.

Link to comment
Share on other sites

Om det är ett verk av FSB så är det ett tydligt budskap till omvärlden, MIM-104 Patriot i Polen kanske gav ryssarna en orsak att skrämma andra? Som grädde på moset ska den grå kardinalen leda utredningen, Då kontrollerar ryssarna även vilken information som kommer ut.

 

Min högst personliga åsikt är att det måste ha funnits ett eller flera j-kligt bra skäl att sätt Polens högsta ledning på ett Ryskbyggt flygplan. Korkat av Polackerna att lägga alla ägg i en korg, Oavsett vad det stod i inbjudningen.

Nja, detta plan har varit i Polsk ägo sedan 1990 och har mig veterligen renoverats av ett Polskt företag så sent som i December. Planet har som sagt varit kontroversiellt de senaste åren. Någon politiker ska ha sagt att att något beslut att byta ut planet inte kommer fattas innan det nuvarande kraschar.

 

Men det är tyvärr lite så det funkar i Polen. MiG 21 hade man som jaktplan tills de började falla ur himlen. På samma vis bygger de ny, fin infrastruktur och låter bli att underhålla den fram tills den är i så dåligt skick att den behöver göras om från början.

 

Är det Ryssland som ligger bakom så har de haft en insider som likaväl hade kunnat sabotera en Boeing 747 eller en Saab 2000, eller så sänktes planet på det gamla hederliga sättet. Nu tror jag inte det är Ryssarna, men skulle det visa sig att så är fallet, då blir det början på ett nytt kallt krig.

 

 

Det mest tragiska är hur lite detta uppmärksammas i Sverige. Georgierna har nu utnämnt den döda presidenten till nationalhjälte, Brasilien har planerat tre sorgedagar, Barack Obama ska tydligen flyga till Polen och om jag inte missminner mig så bar Real-Madrid (inte säker på exakt vilket lag) svarta bindlar under en fotbollsmatch. Ryssarna ska ha två sorgedagar och den statliga Ryska TV-kanalen ska sända en Polsk dokumentär om massakern, där man öppet säger att det var Soviet som mördade en nations intelektuella elit. CNN, BBC och liknande kanaler ägnade praktiskt taget all sändningstid den dagen åt flygolyckan. Hela världen snackar om den här flygolyckan, och snacket om flygolyckan har väckt nyfikenhet runt massakern, men i Sverige är det praktiskt taget tyst. Tv-kanalernas tablåer är fullständigt oförändrade. I Sverige känner ingen till Katynmassakern, och ingen verkar villig att ta reda på något om den. I Sverige är det en notis på nyheterna, och på tidningsomslagen står det istället om Madeleines havererade relation till vadnunollanänheter.

Link to comment
Share on other sites

En Tu 154 är en förhållandevis stor president/regerings kärra, åtminstonne för ett land inom EU.

OM storleken på denna kärra kommer ha betydelse när VIP flottan ska förnyas, ja då utesluts de flesta av världens flygplanstillverkare fort ifrån den kommande upphandlingen.

Jag gissar spontant på att en VIP version av Airbus A319/A320 eller Boeing 737-700/800 ligger bäst till.

 

 

 

 

 

Kanske det kan det "lilla" intresset i svensk media ha att göra med att Sverige inte deltog i andra världskriget och därför inte kan förstå det nationella trauma Polen genomlider och kopplingen tillbaka till ww2?

 

Jag är förövrigt helt övertygad om att dagens svenska FM hade behandlats helt annulunda politiskt i Sverige om även vi dragits in i ww2 med flera tusen miliätra och civila offer som följd. Idag verkar FM främst ses som ett arbetsmarknads politiskt redskap.

Än idag har även skotten i Ådalen för 79 år sedan där 5 personer avled en betydelse för svenska politikers syn på försvarsmakten, särskillt Oppositionens syn på försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Kanske det kan det "lilla" intresset i svensk media ha att göra med att Sverige inte deltog i andra världskriget och därför inte kan förstå det nationella trauma Polen genomlider och kopplingen tillbaka till ww2?

 

Än idag har även skotten i Ådalen för 79 år sedan där 5 personer avled en betydelse för svenska politikers syn på försvarsmakten, särskillt Oppositionens syn på försvaret.

Vad kom först, hönan eller ägget?

I Sverige är tyvärr lärare och folk inom media relativt vänsterorienterade (finns statistiskt underlag på detta, minns bara inte källa). Tyvärr finns det många i denna grupp som vill tysta ner de övergrepp som gjort i Socialismens namn (huruvida Soviet eller Kina de fakto var socialistiskt kan vi ta någon annan gång). Mina misstankar är tyvärr en medveten nedtystning, att de myndigheter som ska informera Svenska folket om vad som händer samt vad som har hänt på grund av personliga åsikter väljer att inte skriva om dessa händelser.

 

Samtidigt motiverar det faktum att Sverige inte varit med i ett krig inte att man skiter i att ett lands intelektuella elit (ord från Polen, inte mig) återigen mött döden. Brasilien var mig veterligen inte med i andra världskriget, men som sagt har även de landssorg.

Link to comment
Share on other sites

[brasilien var med i 2'a Världskriget och slogs på haven, i luften och till lands, detta kan man läsa om här]

 

Mig veterligen har man i Sverige inte skitit i att rapportera om olyckan, snarare har rapporteringen varit på samma nivå som andra "mindre viktiga" händelser* Lärare och 'medias' (inkluderas Expressen, TV4 och SvD i detta?) eventuella vänstervridning har i min värld väldigt lite med rapporteringen av sådana här händelser, något med mer bäring på rapporteringen torde vara vårt kollektiva ointresse om en störtad Tupolev någonstans i Ryssland.

 

 

*Med mindre viktiga händelser menar jag sådana saker som en ny kinesisk president, val i Indien, revolution i något latinamerikanskt land och krig i något afrikanskt dito. Kraschen är en katastrof och mycket tragiskt, men inget som egentligen berör oss mer än en valförlust för den polska presidenten.

Link to comment
Share on other sites

Om det är ett verk av FSB så är det ett tydligt budskap till omvärlden, MIM-104 Patriot i Polen kanske gav ryssarna en orsak att skrämma andra? Som grädde på moset ska den grå kardinalen leda utredningen, Då kontrollerar ryssarna även vilken information som kommer ut.

 

Min högst personliga åsikt är att det måste ha funnits ett eller flera j-kligt bra skäl att sätt Polens högsta ledning på ett Ryskbyggt flygplan. Korkat av Polackerna att lägga alla ägg i en korg, Oavsett vad det stod i inbjudningen.

 

Problemet var att det inte fanns en inbjudan... Detta var ett helt eget initiativ av polen, som inte var

inbjudna men som ändå ville hedra de döda genom en egen ceremoni på plats.

http://sydsvenskan.se/sverige/article64848...e-inbjuden.html

Skälet var 22.000 mördade officerare. En anledning så god som någon i mina ögon.

 

I övrig kan man nog inte anklaga flygplanstypen för tillbudet. Det var helt enkelt överjävligt

dålig väder att genomföra landning i, men av någon anledning så gjordes ändå ett försök -

med ödesdigert resultat.

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Problemet var att det inte fanns en inbjudan... Detta var ett helt eget initiativ av polen, som inte var

inbjudna men som ändå ville hedra de döda genom en egen ceremoni på plats.

Kan inte föreställa mig möjligheten att ett utländskt Statsflyg flyger in Ryssland utan att någon i Kreml säger: Da!

Någon har presenterat en färdplan och någon har godkänt den. Så ett officiellt godkännande fanns.

 

Mathias Rust gjorde det, Men han utnyttjade Ivans svaghet för destillerade produkter och detta på gränsvakternas dag..

 

Det var helt enkelt överjävligt dålig väder att genomföra landning i, men av någon anledning så gjordes ändå ett försök -

med ödesdigert resultat.

Ett landningsförsök gjordes trots att det avråddes från flygplatsen, Det är den officiella versionen godkänd av den grå kardinalen. Nej, Information från Ryskt håll har jag personligen aldrig litat på. Enligt vissa uppgifter hördes de polska piloternas dåligt, Kan det tyda på någon form av störning i kommunikationen med syfte att förhindra en säker landning?

 

Troligen är jag alldeles för konspiratoriskt lagd idag.

Link to comment
Share on other sites

Problemet var att det inte fanns en inbjudan... Detta var ett helt eget initiativ av polen, som inte var

inbjudna men som ändå ville hedra de döda genom en egen ceremoni på plats.

Kan inte föreställa mig möjligheten att ett utländskt Statsflyg flyger in Ryssland utan att någon i Kreml säger: Da!

Någon har presenterat en färdplan och någon har godkänt den. Så ett officiellt godkännande fanns.

 

Mathias Rust gjorde det, Men han utnyttjade Ivans svaghet för destillerade produkter och detta på gränsvakternas dag..

 

Det var helt enkelt överjävligt dålig väder att genomföra landning i, men av någon anledning så gjordes ändå ett försök -

med ödesdigert resultat.

Ett landningsförsök gjordes trots att det avråddes från flygplatsen, Det är den officiella versionen godkänd av den grå kardinalen. Nej, Information från Ryskt håll har jag personligen aldrig litat på. Enligt vissa uppgifter hördes de polska piloternas dåligt, Kan det tyda på någon form av störning i kommunikationen med syfte att förhindra en säker landning?

 

Troligen är jag alldeles för konspiratoriskt lagd idag.

enligt expressen kunde den Polska flygbesättningen inte ryska. även om de bara var dåliga på både Ryska så är de ju obra. Tydligen var engelska kunskaperna inte direkt lysande vare sig i cockpit eller i tornet.

 

widowmaker Glöm inte Hanlon´s Razor

Link to comment
Share on other sites

enligt expressen kunde den Polska flygbesättningen inte ryska. även om de bara var dåliga på både Ryska så är de ju obra. Tydligen var engelska kunskaperna inte direkt lysande vare sig i cockpit eller i tornet.

widowmaker Glöm inte Hanlon´s Razor

 

Hanlon´s Razor är ju en trolig orsak. Men, som en yrkesskada är jag notoriskt misstänksam.

 

En Polsk flygbesättning på Poland one som inte talar ryska eller dålig Engelska, Flygledare som med ansvar för utländskt statsbesök som inte talar bra Engelska. Hade det varit den lokala flygklubben som flugit en köpman till besök hos borgmästaren i grannbyn så kanske jag hade köpt förklaringarna.

 

Hanlon får ursäkta med hans teori övertalar inte mig ännu.

Link to comment
Share on other sites

Widowmaker

 

underskatta inte folks inkompetens. Polska presidenten hade tydligen glömt att han kanske borde lyssna på piloterna. Han hade tydligen avskedat en pilot som inte ville landa i Georgien under brinnande konflikt av säkerhetsskäll.

 

vad jobbar du med ?

 

jag är ganska misstänksam specielt när de gäller ryssar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...