Jump to content

Militära misstag på film


Recommended Posts

Tjeckerna exporterade faktiskt sitt vapen till alla som ville ha bättre men inte mycket dyrare vapen än AK47. Jugoslavien lär vara med på listan. Vapnet har för övrigt hittats i konflikter från Sydamerika till Mellanöstern till Vietnam.

Kommer inte ihåg xact vilket vapen de använde i den aktuella filmen, men...

Jugoslavien har producerat egna, alldeles utmärkta kopior av Ak47 (AKM etc.) de brukar räknas som de AK kloner som håller högts kvalité. Vilket jag instämmer i efter de jag sett.

Hur som helst är det Vz.58:or som används av "bad guys" i filmen, och den är ingen AK47:a. En amerikan kan ta miste på de två vapnen, men inte en som sett dem bredvid varandra, endera på bild eller i verkligheten.

Jo, tvivlar inte det minsta på det...

 

Dock aningens skeptisk på ditt uttalande: "Jugoslavien lär vara med på listan" ang. vilka som kunde ha vapnet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan någon vänlig själ lägga upp en bild ur filmen så vi får reda på vilken det är de använder? Eller måste jag besöka en videobutik mitt i natten?

Givetvis är man en vänlig själ och bidrar med några bilder, tyvärr inga riktigt bra närbilder, men det kanske kan hjälpa till att lösa problemet.

 

05.jpg

 

6603_005.jpg

 

83-3a.jpg

 

Och avslutningsvis den klassiska scenen där den flyende piloten SPRINGER ifrån de detonerande minorna...

 

FF2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Errr... Vill bara säga att jag höftade ganska bra angående det där med AK47-kopior, blev dock en skojjig diskussion av det hela :)

 

Apropå Braveheart, har inte sett efter själv, min far sade dock att bilen tuffar förbi i bakgrunden under en närbild på Mr Gibson då hans hustru begravs... Ska fan se efter ;)

Link to comment
Share on other sites

Whindtalkers är en personlig favorit....

 

Höftskott med Thompson på 200 meter. Sikta inte. Skaka vapnet ordentligt så att kameran ser att du skjuter.

 

Begrunda hur tre japanska soldater faller till marken i en omvänd kyckling bult.

 

:( Jösses...

Link to comment
Share on other sites

Dock aningens skeptisk på ditt uttalande: "Jugoslavien lär vara med på listan" ang. vilka som kunde ha vapnet :)

Varför skulle Jugo inte kunna ha vz.58?

SFC, tack för bilderna, just på dem är inte Vz med. (edit, kan vara med på den översta)

 

Softfeel, de KAN ha den, men varför köpa in ett vapen då du har ett vapen producerat i landet med liknande prestanda?

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Tänker inte lägga mig i Ak-47 vs vz58 debatten.

 

Men kom på att i sista delen av Vendetta blir Hamilton och Stålhandske jagade av maffian. Maffiasnubben står då upp i en bil som kör ca 70km/h i ganska grov terräng, håller en Ak-47 med infälld kolv i en hand, skjutandes automateld på ett röranande föremål på över 50m avstånd.

Nu ska jag inte klaga för mycket för han träffar förvisso inte ett piss men borde han inte kunna förstå det och anpassa sig lite.

Link to comment
Share on other sites

Good point mekken... :)

 

Konceptet med karaktärer i film som skall vara fäiga på vapen faller så förbannat snabbt när de inte kan hantera eller inse hur de borde hantera vapen på ett vettigt sätt...

Synd...

Link to comment
Share on other sites

Whindtalkers är en personlig favorit....

 

Höftskott med Thompson på 200 meter. Sikta inte. Skaka vapnet ordentligt så att kameran ser att du skjuter.

 

Begrunda hur tre japanska soldater faller till marken i en omvänd kyckling bult.

 

  :(  Jösses...

Varenda soldat i den filmen är ju skarpskytt modell värre... I slutet tar ju her Cage sin Colt och skjuter lite förstrött bakom ryggen och varenda japan faller...

 

 

Angående "behind enemy line" Så tänkte jag mest på scenen vid Vattendamen, när han sitter där och snipernissen skjuter på honom, och totalmissar 2 ggr... Vilket verkar underligt, eftersom han siktar ganska väl i övriga delar av filmen...

 

Sedan angående MASSA filmer... När dom skjuter på hjälten med KSP eller liknande så slår alltid kullorna ner i marken omkring våran hjälte... Siktar FI alltid på fötterna?

 

Sedan angående en annan film, nämligen Starwars 1 alt. 4 :A new hope, så säjer dom i början att "nobody shoots this good, exept Imperial stormtroopers" vilka i övriga filmer skjuter som fåån...

Link to comment
Share on other sites

Skjutit flera skott med ett pskott 86.

Tror det är i Bullit som det sitter två gangsters på ett fotbollsstadium och skjuter upprepade gånger med samma Pskott 86, eller AT-4 som di kallart :)

nej det är i money talks med charlie cheen och chris tucker, de sitter på läktaren och skjuter flera gånger med samma pskott har inte klart bakåt..

:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg namnet med men det är en van Damn rulle.

 

I sista-uppgörelse-scenen springer Jan-Clåd runt med två st Berrettas. Skjuter 20 skott, skjuter 20 till, skjuter, skjuter, skjuter (vid detta laget börjar det kännas extremt), skjuter lite till, vänder sig om och skjuter ca 60 skott i rad i en kille, fortsätter springa och skjuta lite till. Sen tror jag den ena pistolen får slut på skott. :)

 

Samma film men lite senare. van Damn lobbar över en handgranat där skruken sitter (nedslagen i slagsmåls-scenen som utspelats precis innan). Handgranaten landar i en hög med skräp. 1... 2... skurken börjar leta... 3... 4... skurken hittar handgranaten och börjar skruva av tändhatten... 5... 6... 7... HA! Tändhatten är av och skurken sitter och håller handgranaten i höger hand och tändhatten i vänster. Dock brinner tändhatten av och en gnista hoppar in i handgranatskroppen... fördröjning på 1-2 sek så att man hinner se skurkens förvånade ansiktsuttryck. Sen smäller den och van Damn får kyssa flickan. The End...

lance hendriksen och filmen heter hard target.

vad är det för bössa lance skurken hard skjuter ett skot i taget laddar den som en gammal hagelbössa fäller fram pipan och hysa ut in med ny patron grov kaliber.. smäller som satan med vet inte om det finns nån sanning i det.

:)

Link to comment
Share on other sites

Va ju i nån av "Beck" filmerna som det är ett gisslandrama i slutet av filmen, och polisen har omringat en liten sommarstuga ute i skogen.

Kameran panorerade och visade alla dessa olika poliser som satt och siktade.

Vad förvånade vi blev när det syntes en kille sittandes knästående bakom en polis bil, iförd Ghillie-dräkt och hållandes en mp5:a.

 

Knappast en prickskytts vanligaste vapenval eller position.

 

 

Kass.

En prickskytts uppgift är att träffa med varje avgivet skott. Ibland kan man skjuta på 600 meter i andra situationer på betydligt kortare håll, målet är dock att alltid träffa rätt mål med ETT skott. Det kan medföra att avstånden blir väldigt korta, i bebyggelse eller en gisslansituation, och följdaktligen måste man då maskera sig bättre, ghillie-suit. Vapenvalet kan som du säger vara lite märkligt men det är bara ONI polisen som har PSG90, vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig favorit när de gäller att tåla stryk är nog Battle Royale, när "läraren" på slutet får minst tio skott i buken på 1.5 meters avstånd.

Killen faller ner på golvet, för att 30 sekunder senare resa sig upp, gå fram till ett bord och svara i telefon!?

Han dör visserligen sen, men endå... lite väl mycke tycker jag.

 

Som den novis man är undrar man ju förståss, vad är de för vapen de skjuts med?

br1.jpg

br2.jpg

br3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är man en vänlig själ och bidrar med några bilder, tyvärr inga riktigt bra närbilder, men det kanske kan hjälpa till att lösa problemet.

 

05.jpg

På denhär bilden ser jag i varje fall 3st Vz.58 och en eller möjligtvis två AKM-vapen (mannen som pekar med vapnet mot höger). Pipan, siktet och magasinet är annorlunda. Fan, jag sålde ett hundratal videokasetter för en vecka sen, bla. denhär filmen. Såg igenom den ett flertal gånger men märkte redan första gången vad det var för vapen de bar på. Arsenalen var rätt så mångsidig, Vz58, AKM(S), SIG, MP5 osv.

Edited by VKT M39
Link to comment
Share on other sites

Som den novis man är undrar man ju förståss, vad är de för vapen de skjuts med?

Det är en microuzi med infälld kolv, har nå'n käck pipmojäng också.

 

VKT: som jag skriver, den bilden undantagen var det inte med några Vz, jag har aldrig menat att det inte fanns med i filmen, jag är skeptisk mot att Jugoslaviska armén köpt in några mängder av Vz då de har ett likvärdigt/bättre vapen som producerades i landet.

Link to comment
Share on other sites

ang utr i ex-ugoslavien

 

förband som tex vita tigrarna var utrustade med en hel del "väst" utrustning som inte fanns i JNA tex mp5 och skyddsvästar.

kan det vara så att de hade delvis egna försörjningslinjer. sedan tillkommer ju ett faktum att det faktist var krig i landet. det kan ju inte vara omöjligt att man förser sig med vapen även från grannländerna i sådana situationer o det råder ju ingen störe brist på vapen i östeuropa.

Link to comment
Share on other sites

Har inte den här tråden varit uppe förr ?

 

I alla fall, det som, generellt sett, retar mig mest i filmer är de ständiga mantelrörelserna !!

Såfort någon siktar på en annan man med ett vapen så hörs skramlet från mantelrörelsen !!

jag är böjd att hålla med, dessa ständiga mantelrörelser är jäkligt irriternade+ att antingen laddar dom om utan anledning eller så laddar dom aldrig om... :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

förband som tex vita tigrarna var utrustade med en hel del "väst" utrustning som inte fanns i JNA tex mp5 och

Jugoslavien har tillverkat egna Mp5'or...

 

Annars kunde man hitta det mesta i vapen väg på Balkan, högt och lågt...

Link to comment
Share on other sites

Personlig favorit när de gäller att tåla stryk är nog Battle Royale, när "läraren" på slutet får minst tio skott i buken på 1.5 meters avstånd.

Killen faller ner på golvet, för att 30 sekunder senare resa sig upp, gå fram till ett bord och svara i telefon!?

Han dör visserligen sen, men endå... lite väl mycke tycker jag.

Joy Montana filmen är också ganska rolig med Al pacchino. Slutscen, skurkarna invaderar hans hus. Montant sliter fram en M16 med M203 och visar vad skåpet ska stå. Osannolik strid men inte omöjlig.

 

Montana kliver ut på en trappavsats, skjuter ner :2guns: en handfull skurkar. Tar några träffar, däckar, reser sig och striden fortsätter.

 

Ok, tänker jag. Låt gå, det är film.

 

Mot slutet av striden när man inser att Montana är kokt ställer sig plötsligt montana upp väl synlig i trappavsatsen och börjar ropa saker som:

"C´mon! Its that all you got!?"

"You cant kill me!"

 

Nu står tio skurkar med automatvapen och skjuter oavbrutet mot honom. Montana ger sken av att träffas typ 2049 gånger men faller inte för det. Han fortsätter förolämpa skurkarna och står upp.

 

Jag uppfattar det hela som en scen ur nakna pistolen eller något och börjar garva nervöst... Ända tills jag inser att det tydligen inte är ett skämt eller en drömscen.

 

Tillslut smyger en skurk med ett avsågat hagelgevär upp bakom montana och skjuter honom. Svanhopp från trappavsatts ner i en damm/fontän. Varför sköt inte skurkarna honom med en hagelbrakare från början? Tack och lov för filmens underbara värld! :rocketl:

 

Nej, skicka iväg filmteamet en helg till ravlunda för att studera vapenverkan. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur fäster du magasinen i karbinhaken? Antar att du har tejp, Magpul eller liknande. Skramlar det inte mycket, speciellt när du har flera magasin fastsatta i karbinhaken? Kan du inte stoppa magasinen i jack- eller byxfickor istället?

 

Har Magpul. Skramla är inget man tänker på under eldgivning. Man kan säkert stoppa maggen i fickorna men det känns inte lika säkert. Vissa droppar ju maggen innanför jackan men då måste man vara säker på att man inte tappar ut dom där nere.

Har haft tankar på en "dumpväska" där man droppar maggen i men har inte sett någon bra lösning på placeringen.

Exempel på dumpväska.

Eagle

Kelds dumpväska

Sabla intressant pryl! Nån som testat nått liknande??

Öh, vet inte riktigt om det hör hemma här men jag har något liknande då jag fotograferar. Eftersom jag är ganska "trigger-happy" med kameran så konsumerar jag gigantiska mängder med filmrullar och har alltså en liknande ficka på jackan där jag släpper ner dom färdig-knäppta...

 

Det funkar alldeles utmärkt för mig men det är ju alltså under fotografering.

 

I dom flesta filmer så är det ju ganska grova fel.

1. Ta skydd bakom en bildörr, man ser hur kulorna träffar på utsidan men inga hål på insidan.

2. Gigantiska magasin.

3. Felaktig vapenhantering av "elit-soldater" (fnissar).

4. Totalt vansinniga skjutställningar, behöver jag säga mer än Rambo och den där KSP´n? Han är ju i och för sig ganska duktig då han tar halva den Vietnamesiska armén av daga med hjälp av en kniv och en pilbåge. :rocketl:

5. Prickskyttar med nästan magiska vapen och riktmedel, Sniper med Tom Berenger t.ex.

 

Får istället säga att den film som har minst fel är Heat.

Edited by mace
Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
ang utr i ex-ugoslavien

 

förband som tex vita tigrarna var utrustade med en hel del "väst" utrustning som inte fanns i JNA tex mp5 och skyddsvästar.

kan det vara så att de hade delvis egna försörjningslinjer. sedan tillkommer ju ett faktum att det faktist var krig i landet. det kan ju inte vara omöjligt att man förser sig med vapen även från grannländerna i sådana situationer o det råder ju ingen störe brist på vapen i östeuropa.

Visst hade man egna försörjningslinjer ... En sak är säker dock ... Inköp av vz har det ej funnits något behov av då Zastava har tillverkat mängder och enligt min mening de klart i särklass bästa klonerna av Kalashnikovfamiljen (Akm, Rpk osv.. ) M70B1 , M70AB2 , Type56 , M76, M72B1, M84.

Sedan att filmen spelats in i Bratislava gör ju dock mer troligt att man "lånat in" vapen på plats där och därför inte använt JNAs orginalvapen.

 

Mängder med tabbar i filmen.

Ta bara exemplet när Owen springer i fabriks omr. Minorna är prom-1 som tillhör familjen hoppminor och som för övrigt briserar ca: 1,5 meter över marken.

Ändå ryker det i de små hålen i marken efter att minorna detonerat. :rocketl:

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Personlig favorit när de gäller att tåla stryk är nog Battle Royale, när "läraren" på slutet får minst tio skott i buken på 1.5 meters avstånd.

Killen faller ner på golvet, för att 30 sekunder senare resa sig upp, gå fram till ett bord och svara i telefon!?

Han dör visserligen sen, men endå... lite väl mycke tycker jag.

Joy Montana filmen är också ganska rolig med Al pacchino. Slutscen, skurkarna invaderar hans hus. Montant sliter fram en M16 med M203 och visar vad skåpet ska stå. Osannolik strid men inte omöjlig.

 

Montana kliver ut på en trappavsats, skjuter ner :ak: en handfull skurkar. Tar några träffar, däckar, reser sig och striden fortsätter.

 

Ok, tänker jag. Låt gå, det är film.

 

Mot slutet av striden när man inser att Montana är kokt ställer sig plötsligt montana upp väl synlig i trappavsatsen och börjar ropa saker som:

"C´mon! Its that all you got!?"

"You cant kill me!"

 

Nu står tio skurkar med automatvapen och skjuter oavbrutet mot honom. Montana ger sken av att träffas typ 2049 gånger men faller inte för det. Han fortsätter förolämpa skurkarna och står upp.

 

Jag uppfattar det hela som en scen ur nakna pistolen eller något och börjar garva nervöst... Ända tills jag inser att det tydligen inte är ett skämt eller en drömscen.

 

Tillslut smyger en skurk med ett avsågat hagelgevär upp bakom montana och skjuter honom. Svanhopp från trappavsatts ner i en damm/fontän. Varför sköt inte skurkarna honom med en hagelbrakare från början? Tack och lov för filmens underbara värld! :D

 

Nej, skicka iväg filmteamet en helg till ravlunda för att studera vapenverkan. :)

OK han tar väl lite väl mycket träffar men du kommer väl i håg vad han precis gör innan hela den scenen nämligen han nyttjar ganska mycket kokain. med det i kroppen så kan man faktiskt tåla en hel del stryk men om man skadar viktiga kroppsfunktioner som hjärta eller liknande så är det kört.

Link to comment
Share on other sites

I konflikten i balkan så användes kolosala mängder andra världskriget materiell framförallt mycket tyska vapen som mp40 och mg42 etc...

Har för mig att Zastava kopierade även MG42. Sedan fanns ju Thompsons kpist eftersom de allierade fällde dem i stora mängder under VK2.

 

OT men är vapentillverkaren Zastava samma som biltillverkaren?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...