Jump to content

Militära misstag på film


Recommended Posts

  • Replies 405
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

EDIT Lame me, Brucan är ju vänsterskytt, han har ju pickan på andra benet... USP?

Ser ut som USP, tror dock att det är en mk23:a.

 

Är det någon mer än jag som stör mig på hans kläder. De ser ut att vara rätt gamla.

Låter ju inte heller helt orimligt... cool puffra, särskilt med socom dämparen och wilcox lam ,O

 

Hur menar du med gamla kläder??

 

Jänkarna har ju nå'n karbinhake som är standard "issue" den torde ju vara godkänd??

För andra karbinägare och wannabes kan det ju bli en obehaglig överraskning...

Link to comment
Share on other sites

Hur fäster du magasinen i karbinhaken? Antar att du har tejp, Magpul eller liknande. Skramlar det inte mycket, speciellt när du har flera magasin fastsatta i karbinhaken? Kan du inte stoppa magasinen i jack- eller byxfickor istället?

 

Har Magpul. Skramla är inget man tänker på under eldgivning. Man kan säkert stoppa maggen i fickorna men det känns inte lika säkert. Vissa droppar ju maggen innanför jackan men då måste man vara säker på att man inte tappar ut dom där nere.

Har haft tankar på en "dumpväska" där man droppar maggen i men har inte sett någon bra lösning på placeringen.

Exempel på dumpväska.

Eagle

Kelds dumpväska

Sabla intressant pryl! Nån som testat nått liknande??

Knekt: jag har använt vänster materialficka på SADFvästen som dumpficka på b-uppdrag. funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Såg på Falling down igår. i en scen tar douglas upp nån typ av raketgevär (LAW tror jag) och skjuter rakt ner i brunnen. Ändå verkar projektilen studsa där nere och fortsätta ca 100 meter.

 

Sen har ju Lara Croft (Angelina Jolie) lite väl många kulor i sina pistoler.

 

Jackson i saving private ryan har mer än 5 kulor i sin springfield.

Link to comment
Share on other sites

(LAW tror jag) och skjuter rakt ner i brunnen. Ändå verkar projektilen studsa där nere och fortsätta ca 100 meter.

Jepp, en LAW, jag hajar inte heller hur den klarar av att studsa omkring där ner :)

 

Refereras väl också som "heat seeking missile" av nasse-idioten i surplus affären?

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle den inte kunna studsa?

Om man skjuter snett ner och inte vinkelrätt så borde den studsa.

Jag har själv skjutit RPG7 som jag satte i backen några meter hitom målet.

Den studsade och expoderade i målet.

Dessutom har den väl en armeringssträcka som gör att den inte smäller inom ett visst antal meter.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle den inte kunna studsa?

Om man skjuter snett ner och inte vinkelrätt så borde den studsa.

Jag har själv skjutit RPG7 som jag satte i backen några meter hitom målet.

Den studsade och expoderade i målet.

Dessutom har den väl en armeringssträcka som gör att den inte smäller inom ett visst antal meter.

 

The Swede

Hmmm... jag är skeptisk :)

OM den studsade runt i tunneln så borde den efter att armeringsträckan uppnåtts säga pang tycker jag.

Mao, inte omöjligt, men inte så troligt?

Jag tycker att han håller rätt bra vinkel på law'n, studsar den i backen borde den studsa i taket etc. risken att styrfenorna går av/stukas känns ju inte helt osannolikt, i detta fallet är jag mycket skeptisk till att det funkat, annars kan det nog studsa rätt glatt :)

 

Skjuter man i hyfsat öppen terräng så kan det ju mycket väl studsa i backen. Kineserna har AP am till rpg som skall studsa.

Link to comment
Share on other sites

Har precis genomlidit "Behind enemy lines"...

Kanske inget direkt "vapenfel" men ändå: I början av filmen är det en Marine captain som säger att hans CSAR-enhet kommer att ha slicks med rocketpods... Vadå en omöjlighet???

 

Har ni inte redan sett filmen så lägg pengarna på McDonalds istället, den amerikanska skiten går åtminstone att äta...

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer jag inte ihåg i vilken vinkel han sköt men som du säger så är det kanske inte så troligt att det skulle funka i just det läget.

 

Angående "Behind enemy lines" så tycker jag det är bäst i början när piloten blir avrättad och navigatören springer uppför en kulle medan han blir beskjuten.

När han sen kommer över krönet och springer nerför så slår kulorna fortfarande ner runt honom trots att han inte är förföljd ännu.

Serberna måste ha någon form av specialammunition. :)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska intressant att i slutet när han ska sätta i gång nödsändaren och är på en sjö och springer mot helikoptrarna som ska rädda honom och Serberna börjar skjuta mot honom. Så kör det ut pansar fordon på sjön som piloten tidigar knappt kunnat gå på samt så börjar helikoptrarna skjuta med ganska tunga vapen mot sjön men isen håller hmmm intressanta isförhållanden i Serbien eller...

\:)

Link to comment
Share on other sites

Finns som sagt många filmer med tekniska fel i men en har jag speciellt lagt på minnet. Kommer inte ihåg namnet med men det är en van Damn rulle.

 

I sista-uppgörelse-scenen springer Jan-Clåd runt med två st Berrettas. Skjuter 20 skott, skjuter 20 till, skjuter, skjuter, skjuter (vid detta laget börjar det kännas extremt), skjuter lite till, vänder sig om och skjuter ca 60 skott i rad i en kille, fortsätter springa och skjuta lite till. Sen tror jag den ena pistolen får slut på skott. :2guns:

 

Samma film men lite senare. van Damn lobbar över en handgranat där skruken sitter (nedslagen i slagsmåls-scenen som utspelats precis innan). Handgranaten landar i en hög med skräp. 1... 2... skurken börjar leta... 3... 4... skurken hittar handgranaten och börjar skruva av tändhatten... 5... 6... 7... HA! Tändhatten är av och skurken sitter och håller handgranaten i höger hand och tändhatten i vänster. Dock brinner tändhatten av och en gnista hoppar in i handgranatskroppen... fördröjning på 1-2 sek så att man hinner se skurkens förvånade ansiktsuttryck. Sen smäller den och van Damn får kyssa flickan. The End...

Filmen heter "Hard Target" och den suger fett :angry:

Link to comment
Share on other sites

(LAW tror jag) och skjuter rakt ner i brunnen. Ändå verkar projektilen studsa där nere och fortsätta ca 100 meter.

Jepp, en LAW, jag hajar inte heller hur den klarar av att studsa omkring där ner :2guns:

 

Refereras väl också som "heat seeking missile" av nasse-idioten i surplus affären?

Jag tror det var vatten i den där brunnen också

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen annan som blev irriterad av det att ett par hovrande helikoptrar beskjuter med miniguns ett betydligt större antal BMP-vagnar, utan att de skjuter tillbaka? Avståndet är kanske 100m, och en enda en lyckas skjuta i deras allmänna riktning bara för att träffa statyn. Nån borde få sparken.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer jag inte ihåg i vilken vinkel han sköt men som du säger så är det kanske inte så troligt att det skulle funka i just det läget.

 

Angående "Behind enemy lines" så tycker jag det är bäst i början när piloten blir avrättad och navigatören springer uppför en kulle medan han blir beskjuten.

När han sen kommer över krönet och springer nerför så slår kulorna fortfarande ner runt honom trots att han inte är förföljd ännu.

Serberna måste ha någon form av specialammunition.  :2guns:

 

The Swede

Rör dig på natten.....göm dig på dagen!

 

Regel för alla strandsatta piloter i ofred,....

 

Men inte i denna film!

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, på så sätt var filmen faktiskt underhållande. Tycker om saker som den underbara duellen med lvrobotarna, stora slutstriden (redan omnämnd), samt våran pilot/flygförares extrema amröj-tekniker. Hmm, trådar överallt, jag SPRINGER!!!

Reagerade även jag på när han passerade krönet och kulor träffade marken runt honom. Logisk slutledning:

 

1: Som sagt, serberna låg lååångt framme i ammunitions utveckling.

 

2: Utslitna billiga AK47-kopior eller dylikt, kanske de helt enkelt inte nådde längre än sisådär 80-100 meter??? :2guns:

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

2: Utslitna billiga AK47-kopior eller dylikt, kanske de helt enkelt inte nådde längre än sisådär 80-100 meter??? :2guns:

De flesta använde väl Vz.58, som trots utséendet inte är en AK47-kopia. Eller minns jag fel?

Varför skulle de använda vz. 58? Av namnet kan jag tyda att den är tjeckisk. Vz=version.

Link to comment
Share on other sites

2: Utslitna billiga AK47-kopior eller dylikt, kanske de helt enkelt inte nådde längre än sisådär 80-100 meter??? :2guns:

De flesta använde väl Vz.58, som trots utséendet inte är en AK47-kopia. Eller minns jag fel?

Varför skulle de använda vz. 58? Av namnet kan jag tyda att den är tjeckisk. Vz=version.

Tjeckerna exporterade faktiskt sitt vapen till alla som ville ha bättre men inte mycket dyrare vapen än AK47. Jugoslavien lär vara med på listan. Vapnet har för övrigt hittats i konflikter från Sydamerika till Mellanöstern till Vietnam.

 

Nästan 75% säker att de använde detta vapen.

Edited by VKT M39
Link to comment
Share on other sites

Serberna ÄR ju ena luriga jäklar. De har visst uppfunnit "runthörnet-ammunition" enligt de senaste underrättelserna.

(Förutom att de lyckats göra lokala avsteg från gravitationen...)

De är inte bara ena luriga jävlar. De är ena brottsliga jävlar.

Inte nog med att de bryter mot krigets lagar.

De bryter dessutom mot fysikens lagar.

Då har de gått över gränsen med råge.

Vet Haag om det?

Link to comment
Share on other sites

Om inte mitt minne sviker mig finns det en höjdarscen i Sweepers med allas vår Dolph. När han kommer fram till ett minfält säger han "Det är lugnt, det är ett kinesiskt Z3-mönster, jag känner igen det!". Därefter påbörjar han någon form av Qi-gong liknande rörelser och trippar som en ballerina fram mellan minorna över fältet...

 

Jag såg Behind Enemy Lines med ett antal icke-grönklädda kamrater, de förstod inte alls varför jag var upprörd hela filmen. Det är ju faktiskt en orgie i militära felaktigheter!

Link to comment
Share on other sites

Braveheart med hr Gibson.

 

Under slaget vid Stirling ser vi hur Gibson rusar mot den engelska armén tillsammans med sina skotska landsmän med en korp i högsta hugg. I nästa sekvens har han sitt macho-två-hands-svärd, bara för att i den tredje sekvensen fem sekunder senare komma med sin korp igen.

 

Dessutom lär man i någon fältslagscen i samma film se en vit skåpbil köra sakta vid horisonten, samtidigt som ett fältslag modell år 1300 pågår med riddare, bågar och annat.

Link to comment
Share on other sites

Tjeckerna exporterade faktiskt sitt vapen till alla som ville ha bättre men inte mycket dyrare vapen än AK47. Jugoslavien lär vara med på listan. Vapnet har för övrigt hittats i konflikter från Sydamerika till Mellanöstern till Vietnam.

Kommer inte ihåg xact vilket vapen de använde i den aktuella filmen, men...

Jugoslavien har producerat egna, alldeles utmärkta kopior av Ak47 (AKM etc.) de brukar räknas som de AK kloner som håller högts kvalité. Vilket jag instämmer i efter de jag sett.

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt, det är ett kinesiskt Z3-mönster, jag känner igen det!

Och som seriös minröjare hade man ju gärna chansat på att det stämde till 100%, hey, det är ju bara du som sprängs sönder eller samman... :)

 

Hej hopp...

Link to comment
Share on other sites

Jugoslavien har producerat egna, alldeles utmärkta kopior av Ak47 (AKM etc.) de brukar räknas som de AK kloner som håller högts kvalité. Vilket jag instämmer i efter de jag sett.

Menar du att de är bättre Valmets och Sakos stormgevär, Israeli Military Industries Galil och Denel/Vektors R4 och R5?

Link to comment
Share on other sites

Jugoslavien har producerat egna, alldeles utmärkta kopior av Ak47 (AKM etc.) de brukar räknas som de AK kloner som håller högts kvalité. Vilket jag instämmer i efter de jag sett.

Menar du att de är bättre Valmets och Sakos stormgevär, Israeli Military Industries Galil och Denel/Vektors R4 och R5?

Njao, de har ju gått lite längre i att förändra utseende etc.

 

Kollar du på en Jugoslavisk M70 är de mer lika en Ak-47/AKM än vad SAKO's/IMI/Denel/Vektors vapen är.

Så, om vapnet är en direkt klon av Ak47/AKM så ligger M70 (etc.) bra mycket bättre till än Polska, Kinesiska, Ungerska varianter.

Link to comment
Share on other sites

Tjeckerna exporterade faktiskt sitt vapen till alla som ville ha bättre men inte mycket dyrare vapen än AK47. Jugoslavien lär vara med på listan. Vapnet har för övrigt hittats i konflikter från Sydamerika till Mellanöstern till Vietnam.

Kommer inte ihåg xact vilket vapen de använde i den aktuella filmen, men...

Jugoslavien har producerat egna, alldeles utmärkta kopior av Ak47 (AKM etc.) de brukar räknas som de AK kloner som håller högts kvalité. Vilket jag instämmer i efter de jag sett.

Hur som helst är det Vz.58:or som används av "bad guys" i filmen, och den är ingen AK47:a. En amerikan kan ta miste på de två vapnen, men inte en som sett dem bredvid varandra, endera på bild eller i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

2: Utslitna billiga AK47-kopior eller dylikt, kanske de helt enkelt inte nådde längre än sisådär 80-100 meter??? :)

De flesta använde väl Vz.58, som trots utséendet inte är en AK47-kopia. Eller minns jag fel?

Varför skulle de använda vz. 58? Av namnet kan jag tyda att den är tjeckisk. Vz=version.

Tjeckerna exporterade faktiskt sitt vapen till alla som ville ha bättre men inte mycket dyrare vapen än AK47. Jugoslavien lär vara med på listan. Vapnet har för övrigt hittats i konflikter från Sydamerika till Mellanöstern till Vietnam.

 

Nästan 75% säker att de använde detta vapen.

Poängen med mitt påpekande var att det borde vara deras egentillverkade ak47:or de använder. Det är mycket lätt att se skillnad mellan vz.58 och den serbiska ak47:an. Det är mycket troligt att de använder vz.58 i filmen men i verkligheten är den serbiska ak47 vanligare i Jugoslavien.

 

Är det någon som vet vad den serbiska versionen heter?

 

Kan någon vänlig själ lägga upp en bild ur filmen så vi får reda på vilken det är de använder? Eller måste jag besöka en videobutik mitt i natten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...