Jump to content

Iphone till militären?

Sempai

Recommended Posts

Undra om vi kommer att anpassa oss till US Army även med denna utrustningen. Usas armé vill samarbeta med apple. En Iphone / Hv-man kanske. :rolleyes:

tål Iphone verkligen soldatliv?

har inte läst artikeln men jag tvivlar på att standardversionen tål de att badas med eller slag och stötar.

är de verkligen bra att soldaterna springer runt med något som kan pejlas ?

medför den en förbättring mot vad en jakt radio redan presterar ?

annars tror jag det är bättre att ge militären en krypterad komradio av modern model.

Undra om vi kommer att anpassa oss till US Army även med denna utrustningen. Usas armé vill samarbeta med apple. En Iphone / Hv-man kanske. :rolleyes:

har inte läst artikeln men jag tvivlar på att standardversionen tål de att badas med eller slag och stötar.

annars tror jag det är bättre att ge militären en krypterad komradio av modern model.

Nja det är inte direkt en vanlig Iphone vi pratar om.

De försök som jag läst om som skett handlar om att ge gruppen och enskilda soldater förbättrad omvärlds uppfattning, samt förenkla ledning och kontrol.

Man kan grovt dela in systemen i tre huvuduppgifter

Systemen kan svara på dessa huvudfrågor i form av rörlig karta i enheten

• Var har jag mina kompisar? var är jag i terrängen? var har vi grannförbanden?
  • Var har vi upptäckta fienden? de som vi själva upptäcker och rapporterar in i systemet samt de som spaningstillgångar upptäcker
  • Vad är Chefens avsikt och inriktning i stridens dynamiska situation? Kort nya order och fördelning av uppgifter som reaktion av inrapporterad underättelse.

Dessutom så har man tillfört en rad olika stödjande funktioner, som rapporteringsmallar, underhållsstatus, mm. Samt som nämdes i artikeln språk och fraser som är användbara för soldaterna.

Systemet kommunicerar via länk inom förbanden, eller via en basstation med liknade uppbyggnad som vanliga mobiltelefon näten, standard vet jag inte mycket om, bara systemets uppbyggnad i stort. Rätt mycket av de här systemen är sekretess belagt.

Skulle vi använda motsvarande system så skulle jag gissa att rakel ligger rätt nära att använda. När sedan basstationerna slås ut så skulle förbanden ha egena mobila basstationer för informations spridning inom och utom eget förband.

Artikeln säger ju ingenting om färdiga produkter.

Det jag tycker är mest intressant är följande:

"Apple technologies offer unique and proven solutions with intuitive designs that allow users to learn quickly without a training manual," said Ron Szymanski, CERDEC's lead computer scientist on the project. "The Army would like to leverage Apple's experience when designing military applications."

Att dra nytta av expertis inom MMI är inte alls dumt.

De försök som jag läst om som skett handlar om att ge gruppen och enskilda soldater förbättrad omvärlds uppfattning, samt förenkla ledning och kontrol.

• Var har vi upptäckta fienden? de som vi själva upptäcker och rapporterar in i systemet samt de som spaningstillgångar upptäcker
  • Vad är Chefens avsikt och inriktning i stridens dynamiska situation? Kort nya order och fördelning av uppgifter som reaktion av inrapporterad underättelse.

Dessutom så har man tillfört en rad olika stödjande funktioner, som rapporteringsmallar, underhållsstatus, mm. Samt som nämdes i artikeln språk och fraser som är användbara för soldaterna.

Systemet kommunicerar via länk inom förbanden, eller via en basstation med liknade uppbyggnad som vanliga mobiltelefon näten, standard vet jag inte mycket om, bara systemets uppbyggnad i stort. Rätt mycket av de här systemen är sekretess belagt.

Skulle vi använda motsvarande system så skulle jag gissa att rakel ligger rätt nära att använda. När sedan basstationerna slås ut så skulle förbanden ha egena mobila basstationer för informations spridning inom och utom eget förband.

Fasen, det här är ju NBF, med med ett äpple. :baskerKav:

Undra om vi kommer att anpassa oss till US Army även med denna utrustningen. Usas armé vill samarbeta med apple. En Iphone / Hv-man kanske. :lala:

There´s an App for that! :baskerKav:

Du kan nog beställa från www.magpul.com. Fråga SISU annars, jag tror att han har beställt... (De finns i svart och "tan" också).

(När ni ändå är inne på sidan så beställ en kalender också, det är ju för ett välgörande ändamål).... :Malaj:

EDIT: Man kan förhandsbeställa här: Midway USA och de fanns i fler färger också tydligen....

Edited by Fu Frippe

I helgen besluta sig brorsans Iphone för att strejka, först la touchscreenen av. så de gick inte att stänga av den eller göra något annat heller för den delen. sen när gick vi in och koppla upp den mot en dator. vid försök att återställa den till fabriksinställningar totalhängde sig telefonen.

bara en sån sak som att de inte går att byta baterier på telefonen får åtminstånde mig att tvivla på des fältmässighet. även om de är en udda händelse som bara inträffar med ett fåtal telefoner någon gång per år så har sånt en förmåga att hända vid sämsta tänkbara tillfälle.

bara en sån sak som att de inte går att byta baterier på telefonen får åtminstånde mig att tvivla på des fältmässighet. även om de är en udda händelse som bara inträffar med ett fåtal telefoner någon gång per år så har sånt en förmåga att hända vid sämsta tänkbara tillfälle.

Gissar att det är främst apples kunskaper kring GUI som är på tapeten enligt tidigare inlägg.

Sedan är det just så farligt ifall man blir beroende av enheten.

Vet andra länder som har "COTS" laptops eftersom dom blir mycket billigare än en "ruggad", och det behövs inga special leveranser. Går en sönder, köp en ny på närmsta ställe och installera vad som behövs.

Jag förstår fortfarande inte varför man skall ha en dyr och ömtålig pryl, när en betydligt biligare radio skulle funka utmärkt.

med en iphone har du ingen möjlighet att plocka ur batteriet ur en kvaddad enhet och använda i en annan. när de gäller tekniska prylar som behöver baterier kan man aldrig få för många extra laddade batterier.

sen är ju bara frågan om var närmaste Macstore finns om man befinner sig i tex Kandahar.

Jag förstår fortfarande inte varför man skall ha en dyr och ömtålig pryl, när en betydligt biligare radio skulle funka utmärkt.

med en iphone har du ingen möjlighet att plocka ur batteriet ur en kvaddad enhet och använda i en annan. när de gäller tekniska prylar som behöver baterier kan man aldrig få för många extra laddade batterier.

sen är ju bara frågan om var närmaste Macstore finns om man befinner sig i tex Kandahar.

Utan att ha läst allt för mycket (men en artikel eller två har jag väl skummat) så kan jag tänka mig att medan du med en billig radio inte kan göra mycket mer än att prata. Med en moddad Iphone har du inte bara något alla (kanske är en lite av en generationsfråga dock?) lär sig hantera på tio minuter där du grafiskt kan se var du är, dina polare är, fienden är, var din gruppchef vill att du ska vara och du kan komunicera inte bara tal utan även grafisk information. Har man bara en Iphone som tål livet i fält så är det ju faktiskt bara fantasin som sätter gränsen vad du vill kunna komunicera för sorts information och på vilket sätt.

Jag har tagit upp detta innan i varför-inte tråden.

Föreställ er att man ligger i sitt värn och en övermäktig fiende kommer. Du sträcker ut handen, trycker fotknappen och skickar det med en speciell app. Denna app skickar fotot på fienden, vilket väderstreck som telefonen pekade när fotot togs samt GPS-koordinater på vart soldaten befinner sig. Kanske har telefonen till och med simpel mjukvara som genom storleken på föremålet kan beräkna ungefär hur långt bort fienden är, eller rentutav en laseravståndsmätare. Utifrån denna information kan befälen snabbt ge order om indirekt eld eller förstärkningar. Och eftersom allt detta bara tog soldaterna kanske tio sekunder, har de hunnit fly innan de blivit upptäckta.

Alternativt kan varje telefon ha en app som gör att telefonen larmar om ett arthursystem i närheten upptäckt fientlig artillerield. Kanske kan alla grupper nästan i realtid få information om att t ex ett Gripenplan upptäckt strv eller infanteri.

Sedan kommer den stora fördelen: den här enheten är liten, lätt och billig (jämfört med en riktig RA i alla fall). Samtidigt är den energisnål. Skulle man koppla något större batteri (varför inte MC-batteri, blir fortfarande lättare än t ex RA-195) till den så skulle den ha standbytid på antagligen flera månader.

Vidare har jag teorin att man skulle kunna använda bluetooth för att reläa vidare information till närmsta "riktiga" radio (t ex närmsta militärfordon) och på så vis göra sig oberoende av GSM-nätet.

Mina fem ören i frågan.

Det intressanta är kanske vad detta innebär för våra fiender. Nu under några år så har krig varit väldigt svårt för den med sämre tillgång till dylik informationsteknik. Men alla dess oräkneliga miljarder har bara gett den it-mässigt hypermoderna krigsmakten ett årtionde eller så. Nu är det redan tydligt att detta gap är billigt och enkelt att minska kraftigt. Rörliga kartbilder med egna och observerade positioner kan vem som helst tillverka idag, så var det inte för tio år sedan. Nätverk mellan så små enheter som varje enskild soldat är nu lätt som en plätt med civil teknologi. Den spelplanen jämnas nu ut. Nu kan man inte förlita sig på att vara bättre på kommunikation och it-teknik allena, man måste också se till att en fiende inte kan vara lika bra med befintlig civil infrastruktur.

Mer aktiv fysisk förstörelse och störning gäller nu framöver, annars blir gapet it-mässigt väldigt litet mellan rikemans armé och fattigmans armé.

Edited by Pal

Det intressanta är kanske vad detta innebär för våra fiender. Nu under några år så har krig varit väldigt svårt för den med sämre tillgång till dylik informationsteknik. Men alla dess oräkneliga miljarder har bara gett den it-mässigt hypermoderna krigsmakten ett årtionde eller så. Nu är det redan tydligt att detta gap är billigt och enkelt att minska kraftigt. Rörliga kartbilder med egna och observerade positioner kan vem som helst tillverka idag, så var det inte för tio år sedan. Nätverk mellan så små enheter som varje enskild soldat är nu lätt som en plätt med civil teknologi. Den spelplanen jämnas nu ut. Nu kan man inte förlita sig på att vara bättre på kommunikation och it-teknik allena, man måste också se till att en fiende inte kan vara lika bra med befintlig civil infrastruktur.

Mer aktiv fysisk förstörelse och störning gäller nu framöver, annars blir gapet it-mässigt väldigt litet mellan rikemans armé och fattigmans armé.

allt för många tyckt ha glömt KISS gäller specielt i händelse av krig och katastrofer.

allt för många tyckt ha glömt KISS gäller specielt i händelse av krig och katastrofer.

Ingen har glömt. I mitt fall har jag inte blivit lärd vad KISS är. Kan du vara vänlig att förklara?

KISS är en förkortning av Keep It Simple Stupid. Eller för att dra det på svenska, krångla inte till det och håll så enkelt som möjligt.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=KISS

iPhone i fält är i mina ögon ingen bra idé. Har sett iPhones få sin ömtåliga glasskärm spräckt av korta fall och oavsiktligt oöm hantering. För när man är i fälkt eller strider så är det ju en hel del stötar och dunsar och slag involverade.

Man kan ju förvisso hålla den i skyddsboxar, men är det så inte en bättre idé redan från början att ha en för militära ändamål utvecklad enhet med ett liknande eller samma användargränssnitt?

För användargränssnittet är toppen.

Edited by Nestor

Ingen har glömt. I mitt fall har jag inte blivit lärd vad KISS är. Kan du vara vänlig att förklara?

KISS är en förkortning av Keep It Simple Supid. Eller för att dra det på svenska, krångla inte till det och håll så enkelt som möjligt.

jag antog tydligen felaktigt att de var en känd förkortning i övrigt har Nestor förklarat det, så jag behöver inte förklara.

Föreställ er att man ligger i sitt värn och en övermäktig fiende kommer. Du sträcker ut handen, trycker fotknappen och skickar det med en speciell app. Denna app skickar fotot på fienden, vilket väderstreck som telefonen pekade när fotot togs samt GPS-koordinater på vart soldaten befinner sig. Kanske har telefonen till och med simpel mjukvara som genom storleken på föremålet kan beräkna ungefär hur långt bort fienden är, eller rentutav en laseravståndsmätare. Utifrån denna information kan befälen snabbt ge order om indirekt eld eller förstärkningar. Och eftersom allt detta bara tog soldaterna kanske tio sekunder, har de hunnit fly innan de blivit upptäckta.

Alternativt kan varje telefon ha en app som gör att telefonen larmar om ett arthursystem i närheten upptäckt fientlig artillerield. Kanske kan alla grupper nästan i realtid få information om att t ex ett Gripenplan upptäckt strv eller infanteri.

Sedan kommer den stora fördelen: den här enheten är liten, lätt och billig (jämfört med en riktig RA i alla fall). Samtidigt är den energisnål. Skulle man koppla något större batteri (varför inte MC-batteri, blir fortfarande lättare än t ex RA-195) till den så skulle den ha standbytid på antagligen flera månader.

Vidare har jag teorin att man skulle kunna använda bluetooth för att reläa vidare information till närmsta "riktiga" radio (t ex närmsta militärfordon) och på så vis göra sig oberoende av GSM-nätet.

Mina fem ören i frågan.

Ska du ha både GPS, laseravståndsmätare och en sändare som fungerar när GSM-nätet är utslaget så kommer den inte att bli varken lätt, billig eller energisnål. I alla fall inte jämfört med en Ifån.

Mina fem ören i frågan.

Ska du ha både GPS, laseravståndsmätare och en sändare som fungerar när GSM-nätet är utslaget så kommer den inte att bli varken lätt, billig eller energisnål. I alla fall inte jämfört med en Ifån.

GPS och laseravståndsmätare känns lite overkill. med tanke på riskavståndet för artilleri så känns det inte som något stort behov att veta exakt på metern ens var fienden är.

bluetouth är bara att glömma. räckvidden är ca 10 meter. någon fordonsavlämningsplats innom 100 meter har åtminstånde jag inte hört talas om.

bluetouth är bara att glömma. räckvidden är ca 10 meter. någon fordonsavlämningsplats innom 100 meter har åtminstånde jag inte hört talas om.

Bluetooth har upp till 100m enligt teorin, i praktiken tvivlar jag på att man kommer upp i det.

Ifån har en assisted GPS, beroende på implementation så kan den fungera utmärkt eller vara av en billigare typ och inte klara sig utan att få prata med en mobilmast....

Men det är kanske inte så dom har tänkt sig använda kunskapen från apple....

GPS och laseravståndsmätare känns lite overkill. med tanke på riskavståndet för artilleri så känns det inte som något stort behov att veta exakt på metern ens var fienden är.

GPS kan ju vara bra för att veta var du själv är också. När man kommer upp på längre avstånd kan det vara ganska svårt att bedöma avståndet. Oavsett riskavstånd är det en jäkla skillnad på 1000 meter och 1500 meter. Det finns ju en anledning till att man idag släpar med sig GPS och Laser-AI (med inbyggd kompass). Visst har man en viss osäkerhet när det gäller indirekt eld eller flygunderstöd, men börjar man med att målinmätningen är kass så kommer slutresultatet bli ännu sämre, skit in skit ut helt enkelt.

Bluetooth klass 2 är 10 meter, klass 1 är 100 meter, men man vill ju ha ännu längre räckvidd.

Fordonsavlämningsplats? Det är inte alls säkert att man har någon sådan. Åker man stridsfordon så kommer man ju inte parkera dem någonstans och gå. Även om man åker "jeep" så är det inte säkert att man befinner sig särskilt långt ifrån fordonen. Idén att använda fordonsmonterade sambandssystem som relästation tycker jag inte alls är dum. Har haft samma tankar själv flera gånger.

Ifån har en assisted GPS....

Assisted GPS har jag i min Nokia E51 också. Det betyder att telefonen kan prata med en "puck", dvs en GPS-till-blåtand-pryl.

Trots det kvarstår faktum; En GPS-mottagare drar ca 0,5 watt.

Undra om vi kommer att anpassa oss till US Army även med denna utrustningen. Usas armé vill samarbeta med apple. En Iphone / Hv-man kanske. :-P

Såhär står det i artikeln:

Armén skulle vilja bygga vidare på Apples erfarenhet när de designar militära tillämpningar, säger datavetaren Ron Szymanski.

Så det säger väl sig självt att det inte är en vanlig iphone vi pratar om..