Jump to content

Var är våra Strv 121 och PBV 401 (MT-LB) ?

Recommended Posts

De står väl i nån lada med torrluft, så de står väl i och för sig inte sämre till än något annat förrådsställt stridsfordon. Men utan ett regemente på ön finns det ju inga som kan bemanna vagnarna om blixten skulle slå ner utan att ge några års förvarning.

• Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dessa fordon används väl inte. Har man hittat köpare till 401:orna? Är 121:orna förrådställda?

Tyska staten äger alla 160 strv 121. Det var tal om att Sverige skulle köpa loss dem efter leasingtiden men det blev inget med det. Alla finns fortfarande kvar i Sverige.   Tyska staten ska ta tillb

De står väl i nån lada med torrluft, så de står väl i och för sig inte sämre till än något annat förrådsställt stridsfordon. Men utan ett regemente på ön finns det ju inga som kan bemanna vagnarna om blixten skulle slå ner utan att ge några års förvarning.

Vad består försvaret av Gotland? Hemvärnsförband?

3846615022_0a764c110f_z_d.jpg

Edited by vikingman

401:an är skit (baserat på många månaders tjänst i den) och skulle inte på något sätt lösa problemen för Hv - eftersom man inte skulle kunna använda dem för de uppgifter Hv har.

:D Då är det bara för ryssarna att åka dit med ett luftlandningskepp och boxera in stridsvaganra och dra hem sen...

:D Då är det bara för ryssarna att åka dit med ett luftlandningskepp och boxera in stridsvaganra och dra hem sen...

Ja, eller använda dem för att patrullera ön, slå ner eventuella guteuppror och sänka alla hangarfartyg* som hade tänkt komma till öns undsättning.

*Internhumor för gaaaamla SoldF'are

/E

Jo, men även i BF hatar man ju de som lurkar vid egna spawnpunkter och snor ens stridsfordon. :)

Men FM kanske styrs av fd Dice-anställda nu för tiden, eller om det är tvärt om.

• 2 weeks later...

Det känns personligen riktigt skönt att våra pebbor inte bara säljs utan också säljs till våra finska bröder. Då den gamla klyschan att Sverige ska försvaras till sista finne/balt aldrig varit sannare vill i vilket fall jag att de ska kunna bedriva försvarsstrid splitterskyddat. Tänk, ca 10 år efter att förbandet senast rullade kanske vi i närtid kommer se 121/90/401-bataljoner igen.

• 4 months later...

Är man av egyptisk härkomst kanske man börjar sin tideräkning med Farao Mentuhotep II 2055 f.kr, och då stämmer det ju.

Dessutom vet vi ju efter att ha sett Millennium Falcon, att framtidsteknologi inte alltid ser så ny ut (fast nu är i och för sig Falcon från "a long time ago" i en galax "far away"..)

/E

• 4 months later...

Ang strv 121 så finns 148st lokaliserade i södra delen av landet och då jag frågade om dom "sista" vagnarna på regementet så blev svaret "att låt det vara där", senare under samtalet kröp det fram att dom plockas fram och görs iordning för något......vad fick jag ej reda på.

Pbv401 skall vara utskrotade enligt listorna, men där blev ett gigantiskt f*ck up! då vissa vagnar stog i förråd medans dom var avförda OCH skrotade på papper. Detta snokade en reporter reda på genom koll i förråden och kontentan blev ett jävelens liv på HK

Att pbv401 kom ut till försäljning via surplus företagen i svergie var ett litet fel som inte skulle hänt!!!! enligt HK iallafall

Strax innan sommaren bevittnade min far hur tre stycken strv 121 hämtades ur det vi antagit vara övergivna mob förråd och körde upp på strv transporter.

Tyvärr fick han inte fotografera men enligt uppgift från befäl på plats hade de stått där i nio år utan större tillsyn och startade utan problem.

Förråden tillhör P7 men ligger på behörigt avstånd från regementet.

Edit: Enligt samma befäl skulle de skickas tillbaka till Tyskland. Om de berodde på att de skulle modifieras eller lämnas tillbaka visste han inte men han antog lämnas tillbaka.

Edited by 111 SSK BAT

Dom görs iordning på P7 ;)

"skickas" tillbaka var ett av orden jag hört på regementet med. Alla 121 står i förråd som ej har fotoförbud mm dvs inga SO skyltar och dom ser ut som om dom är i civil ägo

Alla PBV302 är framplockade ur sin 8 års sömn och gås igenom för att sedemera få sova i 8 år till......

Edited by BV206

Dom görs iordning på P7 ;)

"skickas" tillbaka var ett av orden jag hört på regementet med. Alla 121 står i förråd som ej har fotoförbud mm dvs inga SO skyltar och dom ser ut som om dom är i civil ägo

Alla PBV302 är framplockade ur sin 8 års sömn och gås igenom för att sedemera få sova i 8 år till......

Hur många finns det?

Var på MekS i Skövde idag och fick höra lite om det här.

Idag ska det enligt uppgift finnas ca 160 121or kvar. 140 av dom ska säljas eller skrotas bort, 20 stycken av dom ska byggas om till Ingbv eller BroBv.

Vissa av ing-vagnarna är redan påbörjade, någon är väl kanske tom. levererad?, och brobandvagnarna försöker man få loss pengar till. Konceptet för dom ska dock tydligen vara klart. Leguan systemet är det som verkar vara mest aktuellt för tillfället.

Ska bli intressant att se vad som kommer hända med de 121'or som vi själva inte vill ha längre. Leo2'or är ju fortfarande hot shit på andrahandsmarknaden, någon som har några gissningar på vart de landar?

Vi har väl aldrig haft mer än 160 121:or så vitt jag vet?

Jag noterade detta som hastigast då det var ett sidospår under en lektion i något helt annat. Det sägs i alla fall att 20 vagnar ska spara i dagsläget för att byggas om.

Ska bli intressant att se vad som kommer hända med de 121'or som vi själva inte vill ha längre. Leo2'or är ju fortfarande hot shit på andrahandsmarknaden, någon som har några gissningar på vart de landar?

Jag hoppas man kan vara villig att skänka 121'orna till Finland eller balt-staterna. Vore oerhört tråkigt att bara skrota dom rätt upp och ner

Jag hoppas man kan vara villig att skänka 121'orna till Finland eller balt-staterna. Vore oerhört tråkigt att bara skrota dom rätt upp och ner

Skänka? Det är inte gamla gummikängor m/39 vi pratar. I dessa bistra tider av nedskärningar och sparbeting så vore det vansinne att bara ge bort materiel som det går att ta bra betalt för.