Jump to content

Var är våra Strv 121 och PBV 401 (MT-LB) ?


UAV

Recommended Posts

Ska bli intressant att se vad som kommer hända med de 121'or som vi själva inte vill ha längre. Leo2'or är ju fortfarande hot shit på andrahandsmarknaden, någon som har några gissningar på vart de landar?

Jag hoppas man kan vara villig att skänka 121'orna till Finland eller balt-staterna. Vore oerhört tråkigt att bara skrota dom rätt upp och ner

 

Skänka? Det är inte gamla gummikängor m/39 vi pratar. I dessa bistra tider av nedskärningar och sparbeting så vore det vansinne att bara ge bort materiel som det går att ta bra betalt för.

Finns det någon som är intresserad av att köpa Leo 2a4 måntro? Och kanske min fåfänga, men kostar det inte en sju-helsikes massa pengar att skrota fordon som stridsvagnar? Att betala för att få något skrotat, kontra att få Baltikum att betala för frakten låter i mina öron inte som ett snällare eller mer rimligare alternativ.

Edited by Lander
Link to comment
Share on other sites

Tyskland och Nederländerna har ju god lycka med att sälja sina Leo2A4 utan att likt Sverigeaffären bara bulta med dem när man kränger nyproduktion. Fritt från minnet har ju Kanada köpt Nederländska vagnar och Finland köpte 15 stycken ex-Bundeswehr senast 2009. Vill man på billigaste sätt köpa något som kan slå T-72 och är villig att lära sig Leopard-tyska är det svårt att slå bättre beggade Leo2A4.

Link to comment
Share on other sites

Om någon är intresserad? Alla länder som kör T-55 och M60 fortfarande drömmer nog om att få 2A4. Och vi får nog inte sälja vapen till något av dom.

Även om de skulle skänkas till exempelvis ett baltland så ska de ju ha råd att använda dom.

Link to comment
Share on other sites

20 stycken av dom ska byggas om till Ingbv eller BroBv.

Vissa av ing-vagnarna är redan påbörjade, någon är väl kanske tom. levererad?

 

Två ing-vagnar ska, om inte vara levererade, i alla fall befinna sig på förband för utprovning. En grön och en sandbrun.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Var på MekS i Skövde idag och fick höra lite om det här.

 

Idag ska det enligt uppgift finnas ca 160 121or kvar. 140 av dom ska säljas eller skrotas bort, 20 stycken av dom ska byggas om till Ingbv eller BroBv.

Vissa av ing-vagnarna är redan påbörjade, någon är väl kanske tom. levererad?, och brobandvagnarna försöker man få loss pengar till. Konceptet för dom ska dock tydligen vara klart. Leguan systemet är det som verkar vara mest aktuellt för tillfället.

Återigen undrar jag varför dessa fordon ska skrotas.

Link to comment
Share on other sites

Tyska staten äger alla 160 strv 121. Det var tal om att Sverige skulle köpa loss dem efter leasingtiden men det blev inget med det. Alla finns fortfarande kvar i Sverige.

 

Tyska staten ska ta tillbaka 142 av de 160. De ska i första hand säljas på begagnatmarknaden.

 

18 st (alltså de som blir kvar) kommer att säljas till Sverige för att bl.a bli 6 st ingbv 120. Två har redan levererats till Ing 2.

 

/S-Tank

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Nä inte med tanke på att det mer eller mindre är ett badkar på band. Man har skurit ut stora bitar av taket, tagit bort tornet samt luckorna fram över "glasrutorna" och även tagit bort prismorna runt om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Artikel i Sydsvenskan 22/2 om stridsvagn 121:

 

"Över hundra leasade stridsvagnar ska tillbaka till Tyskland. Stridsvagnarna av modell 121 har stått i olika förråd och mest tagit plats och kostat underhåll i flera år."

 

http://www.sydsvenskan.se/skane/stridsvagnar-kor-sista-varvet/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
18 hours ago, martinator said:

Såg att man luftade en 121 på P7 tidigt i år - 2019...

Trodde inte de fanns kvar men det kan ju vara en som ännu inte blivit ombyggd. 

Mig veterligen så har man en 121 som man använder för att öva bärgning och bogsering med, man brukar köra ner den i krankesjön och sen får bärgaren dra upp den.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chassi said:

Mig veterligen så har man en 121 som man använder för att öva bärgning och bogsering med, man brukar köra ner den i krankesjön och sen får bärgaren dra upp den.

Det förklara det hela - en inte så dum idé att öva på utfasade vagnar ifall man skulle ha sönder något. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Förvisso inte en Strv 121 eller PBV 401 men jag såg i näst sista avsnittet (tror jag eller möjligen det sista) av serien Jägarsoldat att IKV91 är ute och rastas. Någon som har mer insyn i om de är förbandssatta och isf var och hur?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...