Jump to content

Var är våra Strv 121 och PBV 401 (MT-LB) ?


UAV

Recommended Posts

Dessa fordon används väl inte. Har man hittat köpare till 401:orna? Är 121:orna förrådställda?

 

Strv 121 är ställda i malpåse tills vidare.

 

Pbv 401, en del är skrotade, en del är sålda, några enstaka specialvarianter är i bruk, resterande står i förråd.

Link to comment
Share on other sites

Ang: köpare till 401'orna så kunde man som privatperson köpa 401'or från FMVs hemsida för ett tag sedan. Problemen var väl mest att man blev tvungen att avmilitarisera dem (bort med pansarskyddet) samt att minimiköpet var 25 enheter. Lär väl nyttjas som bandtraktorer (får man hoppas).

Link to comment
Share on other sites

Dessa fordon används väl inte. Har man hittat köpare till 401:orna? Är 121:orna förrådställda?

121:or har jag sett i diverse förråd, men jag säger inte vart! Detta var dock för x antal år sedan....

 

Stämmer bra.

Har sett ett 40-tal 121:or i förråd för bara några månader sedan.

Jag avslöjar heller inte var,men dom finns där ute runt om i Sverige :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Ett visst surplusföretag (vet ej om det är ok att nämna företagnamn här?) har ju köpt upp ett större antal av PBV401 som sålts ut av försvaret. Så dessa kan man nu köpa som privatperson i alla fall =)

 

Annonser finns titt som tätt på sveriges kanske största annonssida =)

Link to comment
Share on other sites

Nu minns jag inte exakt vilket land men tror det var slovakien, tjeckien eller något östland som var mycket intresserade av att köpa våra 401or och 501, vi har ju trots allt bland världens mest renoverade och fräschaste vagnar som under den tid de varit i tjänst har rullat minst antal mil.

 

vi köpte ju X antal PBVer billigt på 90 talet renoverade dessa och säljer dom nu fräscha vagnarna billigt så nog finns det spekulanter.

Link to comment
Share on other sites

401:or har jag sett ett antal stå uppställda som skjutmål på diverse skjutfält.

 

121:orna var väl bara leasade av tyskland? Tror ni att de vill ha tillbaka dem?

 

Tyskarna vill ha tillbaka vagnarna i samma skick som de var när de levererade dem, och det skulle tydligen bli dyrare att reparera/renovera dem än att köpa loss dem. Jag vet inte om det är bestämt och gjort så, men vad jag har hört så ska i alla fall vagnarna vara eller bli svensk egendom. Sen är det väl också sagt att en del av vagnarna skall behållas för konvertering till ingenjörsfordon och eventuellt broläggare. Men en del kommer nog gå till metallåtervinningen.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tyskarna vill INTE ha tillbaka några vagnar, dom har redan tillräckligt med vagnar och det skulle bara innebära problem för dom att få tillbaka 160 2A4.

Vad gäller ingenjörvagnar så håller 14 vagnar på att strippas på Markverkstad Götaland i Skövde för vidare transport till Schweiz för ombyggnad till ingenjörbandvagn.

Man vill även bygga om ett antal (5-10) till brobandvagn men det beslutet är skjutet på framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det i så fall med utbildning för personalen till dessa bataljoner? Hur mycket kompletteringsutbildning krävs om man tar gamla 122-besättningar och sätter dem i 121:or? - Krigsmässigt alltså.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller ingenjörvagnar så håller 14 vagnar på att strippas på Markverkstad Götaland i Skövde för vidare transport till Schweiz för ombyggnad till ingenjörbandvagn.

Man vill även bygga om ett antal (5-10) till brobandvagn men det beslutet är skjutet på framtiden.

Hm. Betyder det att vi så småningom kommer att sitta med 20+ av världens modernaste värnkanoner?

Nåja, drömma kan man ju alltid...

 

Hur blir det i så fall med utbildning för personalen till dessa bataljoner? Hur mycket kompletteringsutbildning krävs om man tar gamla 122-besättningar och sätter dem i 121:or? - Krigsmässigt alltså.

En nybörjarkurs i tyska?

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Hur blir det i så fall med utbildning för personalen till dessa bataljoner? Hur mycket kompletteringsutbildning krävs om man tar gamla 122-besättningar och sätter dem i 121:or? - Krigsmässigt alltså.

 

 

Om jag har förstått det rätt så är det mer eller mindre "pappersbataljoner". Men tanken är väl att de kan komma att mobiliseras under en +1års-period om situationen i vår omgivning kräver att vi förstärker försvaret.

 

Edit: Jag kan såklart ha uppfattat det hela helt galet. Det har varit så många olika försvarsbeslut de senaste åren att det känns som man har ingen koll alls längre...

Edited by Maskirovka
Link to comment
Share on other sites

Det behövs inte särskilt mycket kompletteringsutb. Chassiet är i stort sett identiskt, alla kontroller är i stort sett identiska. Däremot finns det mer features på en 122a. Krigsmässigt kan du ta personal utbildad på vilken som av vagnarna och sätta i den andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja veta vad som hände med Haubits 77A. Kommer inte ihåg om det var 150 eller 200 som levererades mellan 1978-85 men det vore ju synd att skrota dom när dom är så pass "nya". Det skulle ju inte kosta allt för mycket att byta eldrör på dom eller/och bara ställa dom i förråd men jag är rädd att dom är skrotade....

 

 

(Vi skrotar haubitsar som är 25 år gamla och finnarna använder fortfarande kanoner som härstammar från andra världskriget. Funkar det så funkar det...)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja veta vad som hände med Haubits 77A. Kommer inte ihåg om det var 150 eller 200 som levererades mellan 1978-85 men det vore ju synd att skrota dom när dom är så pass "nya". Det skulle ju inte kosta allt för mycket att byta eldrör på dom eller/och bara ställa dom i förråd men jag är rädd att dom är skrotade....

 

 

(Vi skrotar haubitsar som är 25 år gamla och finnarna använder fortfarande kanoner som härstammar från andra världskriget. Funkar det så funkar det...)

 

Vi har således något att lära oss av finnarna. De kunde slå ryssen med föråldrade kanoner och dåligt med utrustning.

Vi minimerar istället vår utrustning för att den är för dyr att förvara. Ändå har vi högre kostnad för vårt försvar eftersom vi delvis ska ha så dyr utrustning att vi bara har råd med några stycken. Förutom jas då förstås.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Tyskarna vill INTE ha tillbaka några vagnar, dom har redan tillräckligt med vagnar och det skulle bara innebära problem för dom att få tillbaka 160 2A4.

Vad gäller ingenjörvagnar så håller 14 vagnar på att strippas på Markverkstad Götaland i Skövde för vidare transport till Schweiz för ombyggnad till ingenjörbandvagn.

Man vill även bygga om ett antal (5-10) till brobandvagn men det beslutet är skjutet på framtiden.

 

Vad gäller ing-vagnarna så är väl de i Schweiz nu. Va på Markverkstaden i somras och då höll de på att plocka ned de sista utav dem i molekyler för vidare transport. Dock har jag för mig att det bara var sex stycken, men jag tackar ju inte nej till 14 :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vi har således något att lära oss av finnarna. De kunde slå ryssen med föråldrade kanoner och dåligt med utrustning.

Vi minimerar istället vår utrustning för att den är för dyr att förvara. Ändå har vi högre kostnad för vårt försvar eftersom vi delvis ska ha så dyr utrustning att vi bara har råd med några stycken. Förutom jas då förstås.

Jag tänker repetera något jag påpekat tidigare: tyvärr måste försvarsmakten införskaffa den matriel som är billigast för försvarsmakten, inte för skattebetalarna :)

Hade det varit tvärtom hade försvarets inköp sett något annorlunda ut de senaste 20 åren.

Link to comment
Share on other sites

Vi har således något att lära oss av finnarna. De kunde slå ryssen med föråldrade kanoner och dåligt med utrustning.

Vi minimerar istället vår utrustning för att den är för dyr att förvara. Ändå har vi högre kostnad för vårt försvar eftersom vi delvis ska ha så dyr utrustning att vi bara har råd med några stycken. Förutom jas då förstås.

Jag tänker repetera något jag påpekat tidigare: tyvärr måste försvarsmakten införskaffa den matriel som är billigast för försvarsmakten, inte för skattebetalarna :rockon:

Hade det varit tvärtom hade försvarets inköp sett något annorlunda ut de senaste 20 åren.

 

Då skall jag passa på att påpeka en sak jag också sagt tidigare. Försvarsmakten betalar vad produkten kostar. Om det är så att staten har varit med att utvecklat material så tas dessa pengar inte från försvarsmakten. Svensk-utvecklad materiel har inte varit dyrare för försvarsmakten. Däremot har den kostat skattebetalarna utvecklingspengar, men dessa pengar kommer inte från försvarsmaktens budget.

Link to comment
Share on other sites

Då skall jag passa på att påpeka en sak jag också sagt tidigare. Försvarsmakten betalar vad produkten kostar. Om det är så att staten har varit med att utvecklat material så tas dessa pengar inte från försvarsmakten. Svensk-utvecklad materiel har inte varit dyrare för försvarsmakten. Däremot har den kostat skattebetalarna utvecklingspengar, men dessa pengar kommer inte från försvarsmaktens budget.

Försvarsmakten betalar måhända inte utvecklingspengar, men då de köper en svensk produkt så betalar tillverkaren cirka 60 procent av denna summa i skatt, moms och arbetsgivaravgift som går raka vägen till försvarets arbetsgivare, nämligen staten/skattebetalarna (eller slipper försvaret betala skatt på svensktillverkat matriel?). Då man köper utländsk matriel får staten inte ett öre i skattepengar (om inte någon enstaka komponent är svensktillverkad vill säga). Jag minns även att jag i värnpliktstidningen sett en tårtmodell av försvarsbudgeten där en tårtbit (minns inte exakt hur mycket, men vet att det rörde sig om miljardbelopp varje år) kallades "utveckling". Är detta inte matrielutveckling (fråga, inte trotsigt påstående)?

 

Det är ungefär som att Saab skulle bestämma sig för att skaffa en nya firmabilar och sedan stirra sig blinda på listpriset och inte ta hänsyn till att de till största del betalar sig själva, och därför välja t ex en Audi, då listpriset för en ny Saab 9-5 är högre.

Link to comment
Share on other sites

Snälla börja inte med den här skiten igen. Det är inte Försvarsmaktens uppgift att stödja svensk industri. Det finns hur jävla många trådar som helst om det ämnet.

 

Vad exakt skall vi göra med 160st strv 121, 460st pbv 401 och X antal FH77A? Ska vi förrådsställa en hel brigad som det inte finns nått utbildat folk på? Vad är det tänkt att den brigaden skall kunna göra inom ramen för dom uppgifter som Försvarsmakten har i dag med dess inriktning på internationella insatser? Tycker ni det låter som en bra idé att t.ex skicka ett skyttekompani utrustade med 401:or till Afghanistan?

 

Ni perverterade invasionsförsvarsfantaster med ryss-skräck, släpp sargen och öppna ögonen. Bara för att ni lever kvar bland lumpenminnen och romantiserar om något episkt fosterländskt krig mot flera Sovjetiska motoriserade divisioner betyder det inte att ni skall vid varje möjligt tillfälle spy galla över Försvarsmaktens situation och uppgifter idag.

Link to comment
Share on other sites

Våra 160 121:or kan lämpligen efter återtagning köras av våra "gamlingar" som någon gång i forntiden gjort GU på 121/122.

 

Helt ärligt så är några hundra stridsvagnar fortfarande en nyckelkomponent om vi ska utgöra något annat än ett maktvakum i kanten av Östersjön/Bottenviken.

 

Nä, nu måste jag gå och stryka mitt hjämdok medan jag tittar på "Eldledaren" och "Förebudet". :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Vad är det tänkt att den brigaden skall kunna göra inom ramen för dom uppgifter som Försvarsmakten har i dag med dess inriktning på internationella insatser?

 

Har inte en del svenska politiker exempelvis talat sig varma för att Sverige minsann ska skunna stödja grannländer militärt om de blir anfallna? Om man faktiskt vill kunna realisera det pratet, så skadar det knappast att ha materiel som inte gör en pucktvåa i strid mot fientliga pansarförband, vilket den största delen av den materiel som används i paramilitära fredsbevarande uppgifter tenderar att göra.

 

Ni perverterade invasionsförsvarsfantaster med ryss-skräck, släpp sargen och öppna ögonen.

 

Tro mig; mina ögon är väldigt öppna, och pupillerna väldigt stora, när jag ligger här i min grävda o-plats ute vid kusten, iklädd en m/59-uniform och frivilligt spanandes efter främmande undervattensverksamhet. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Ni perverterade invasionsförsvarsfantaster med ryss-skräck, släpp sargen och öppna ögonen. Bara för att ni lever kvar bland lumpenminnen och romantiserar om något episkt fosterländskt krig mot flera Sovjetiska motoriserade divisioner betyder det inte att ni skall vid varje möjligt tillfälle spy galla över Försvarsmaktens situation och uppgifter idag.

 

För att balansera upp detta inlägg. Jag anser utan tvekan att det är poistivt om vi förrådställer 401:or och 121:or. Om det skulle behövas så kan vi utbilda folk på dom och sätta upp ett förband. Om vi har materielen så kan vi bygga ett hjälpligt förband på mindre än ett år. Utan materiel så pratar man 10 år.

 

För övrigt är ditt inlägg ett exempel på så total dumhet och brist på ödmjukhet att jag indignerar. Anledningen till varför människor i ett kollektiv faktiskt bestämmer sig för att lägga resurser på en krigsmakt är något du bör fundera över. Det handlar om att försäkra sig mot det otänkbara och oönskade. Om jag skulle fälla en ogenomtänkt och puckad kommentar om idén att sveriges krigsmakt är till för utlandsinsater eller att jaga brottslingar(terrorister) så skulle jag kunna säga; Jag vill inte betala för en krigsmakt som är till för att låta coola grabbar leva livet som balla soldater i fjärran länder, jag vill har ett skydd för nationen. Men så skall jag inte säga.

 

Även om en sak är osannolik, och även om du tycker det är tråkigt ur ett personligt perspektiv, många andra tycker det är bra. Jag upplever det som en god nyhet och ökad trygghet att vi sparar våra 121:or och 401:or så att vi skulle kunna sätta upp ett förband om det behövs. I all sin iver över skarpa insatser så får man aldrig glömma att vår försvarsmakt främst är till för det som sannolikt aldrig kommer hända. Jag vill att de mesta av pengarna vi lägger på försvaret i backspegeln var bortkastade, det är själva idén med försvaret.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Det är inte Försvarsmaktens uppgift att stödja svensk industri.

Vad har det överhuvudtaget med saken att göra? Försvarsmakten ska ha den bästa matrielen som är möjligt för en viss summa pengar. Jag anser att hela landet, inklusive försvarsmakten själv skulle gynnas om det som är billigast för försvaret skulle överensstämma med det som är billigast för skattebetalarna. Att detta skulle innebära svenska arbetstillfällen mm är bara en bonus!

 

 

Vad exakt skall vi göra med 160st strv 121, 460st pbv 401 och X antal FH77A? Ska vi förrådsställa en hel brigad som det inte finns nått utbildat folk på? Vad är det tänkt att den brigaden skall kunna göra inom ramen för dom uppgifter som Försvarsmakten har i dag med dess inriktning på internationella insatser? Tycker ni det låter som en bra idé att t.ex skicka ett skyttekompani utrustade med 401:or till Afghanistan?

HALT! Försvarsmakten har inte enbart internationella insatser som uppdrag. Exempelvis håller Hemvärnet nu på att införa operativ planering, det vill säga planering av krig.

Strv är mig veterligen fortfarande bland världens bästa stridsvagnar. Det är ett enormt slöseri att göra sig av med dom. Ser ordinarie FM ingen nytta av dom så kan man förrådsställa dom i väntan på att världsläget ändras, eller så ger man dom till Hv.

 

Sedan kan jag inte uttala mig om pbv 401. Dess skydd måhända vara ganska dåligt för stridsfordon, men de är ett ypperligt krigstida alternativ till bil.

 

Ni perverterade invasionsförsvarsfantaster med ryss-skräck, släpp sargen och öppna ögonen. Bara för att ni lever kvar bland lumpenminnen och romantiserar om något episkt fosterländskt krig mot flera Sovjetiska motoriserade divisioner betyder det inte att ni skall vid varje möjligt tillfälle spy galla över Försvarsmaktens situation och uppgifter idag.

Försvaret uppnådde under kalla kriget önskad effekt: Ingen försökte invadera oss. De planerade (finns omfattande bevisning för detta), men vågade aldrig verkställa.

 

För övrigt har jag inte i denna tråd sagt ett knyst om utlandsstyrkor, vpl eller liknande (innan detta inlägg såklart). Jag tänker inte heller kommentera vidare i denna fråga i denna tråd. Som parantes kan jag dock påpeka att det inte är första gången en nation trott att den eviga freden äro kommen och att de "civiliserade" delarna av världen vet bättre än att kriga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...