kerran Posted March 23, 2010 Report Share Posted March 23, 2010 (edited) Vilka stridsflyg haverier i svenska flygvapnet har orsakat mest förödelse sedan jet epoken inleddes? Till följd av nedanstående A32A haveri avled 8 personer. Finns det något stridsflyghaveri i Sverige som tagit fler liv? Piloten måste ha haft bra med fart i sin 32a eftersom han lyckades stiga hela 1500 meter efter motor stannade. "1960-10-26 A32A 32196 F6 En fältflygare ur F6 i Karlsborg skulle utföra en navigeringsflygning. I trakten av Köping fick han motorstopp på ca 500 meters höjd. Han steg då på överskottsfarten genom moln upp till 2000 meter där han initierade ett lyckat nödutsprång. Flygplanet slog ned i mangårdsbyggnaden till Vikbo gård varvid sju människor dödades. Ytterligare en person avled en vecka senare till följd av chockskador." http://hem.passagen.se/hankri/32/32hav3.htm Edited March 23, 2010 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted March 7, 2011 Report Share Posted March 7, 2011 Uppar tråden lite, jag kikade på Helikoptrar i försvarsmakten. 6 September 1968 havererade en Hkp4 utanför Huvudskär i Stockholms skärgård, enligt det jag läst var det ID N10120, och orsaken var troligtvis att bakre rotorn havererade. Beroende på vart man läser omkom mellan 8 och 10 personer, och två ska ha överlevt. Det låter onekligen som en av dom värre olyckorna i svenska krigsmaktens historia, finns det haverirapporter att läsa kring detta, eller finns det någon här som vet mer tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Det låter onekligen som en av dom värre olyckorna i svenska krigsmaktens historia, finns det haverirapporter att läsa kring detta, eller finns det någon här som vet mer tro? Försvaret/Flygvapnets haverikommission utredde olyckor från 1950-talet t.o.m. 1977. Akter förvaras hos Krigsarkivet. HKV har genom Christer Magnusson och Bertil Andersson låtit skanna in rapporter från militära flyghaverier fr.o.m. 1979. Rapporterna är komplett inskannade och även KFF/FMV interna handläggning ingår i materialet. Även SHK:s äldre utredningar finns med. Bertil Andersson har därefter även skannat in enstaka äldre rapporter där det första underlaget är från 1917. Hela eller delar av ett stort antal rapporter finns fr.o.m. 1947. Christer Magnusson kan i rimlig omfattning hjälpa till att svara på frågor om haverier inom försvarsmakten och distribuera skannade rapporter för en mindre kostnad (som e-post eller CD). För beställningar eller frågor kontakta Christer Magnusson. http://www.havkom.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Var det inte en hel division som flög rakt in i klippan i Skåne för typ 40 år sen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Den 2 maj 1955 gick en grupp med fyra st J 29A rakt ner i sjön Glottern i Kolmården, varvid samtliga fyra piloter omkom. Detta var den svåraste olyckan med flygplanstypen. NT Arkivet: Svenska flygvapnets nattsvarta ögonblick En ensam J29:a störtade också nånstans i Kolmårdsskogarna vid ett senare tillfälle. Detta flygplan gjorde dock en gata i skogen, och jag tror piloten hoppade och klarade sig. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Flygvapnets värsta olycka, räknat i människoliv, skedde inte ens i Sverige eller med någon av flygvapnets maskiner. 18 november 1947 havererade ett transportplan utanför Salerno varvid 21 personer miste livet. Det var på väg till Sverige med personal som leveransflugit 16 B 17A till Etiopien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Flygvapnets värsta olycka, räknat i människoliv, skedde inte ens i Sverige eller med någon av flygvapnets maskiner. 18 november 1947 havererade ett transportplan utanför Salerno varvid 21 personer miste livet. Det var på väg till Sverige med personal som leveransflugit 16 B 17A till Etiopien. Mer om olyckan: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19471118-0 Flygplanstypen: http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Freighter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Snackade med en gammal vampirepilot som faktiskt var kollega till mig när jag jobbade i skolan, han sadlade om till svenskalärare istället för flygvapenpilot. Han berättade om den fascinerande proceduren för att ta sig ur planet, inte konstigt att folk strök med förr i tiden när saker gick fel... Man skulle tydlign trimma planet neråt, gå till ett inverterat läge, få väck "the canopy" sedan lossa något, släppa spaken , planet for upp och mans själv föll ur neråt. Vet inte alls om det är det minsta sant men man fick en inre rolig bild framför sig i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 J28 Vampire saknade katapultstol, så ovanstående var ju nog det smidigaste sättet att lämna flygplanet snabbt och, ja, relativt säkert. Jag har hört att liknande procedurer använts av spakryttarna under vk2, om möjligt. Även kraftig buntning ska ha använts, dvs man för spaken framåt kraftigt för att skapa negativa g. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 J28 Vampire saknade katapultstol, så ovanstående var ju nog det smidigaste sättet att lämna flygplanet snabbt och, ja, relativt säkert. Jag har hört att liknande procedurer använts av spakryttarna under vk2, om möjligt. Även kraftig buntning ska ha använts, dvs man för spaken framåt kraftigt för att skapa negativa g. /E Nu börjar vi väl lämna ämnet men vanligast under Vk2 var väl enligt vad jag läst att öppna huven och "rulla" över kanten ner på vingen och låta propellerström och fartvind föra FF ut från stjärtpartiet. 1946 havererade 8 B-18 i en snöstorm i Härnösandstrakten, nån som har några detaljer om det, utöver wikpedia: Det exemplar som finns att beskåda på Flygvapenmuseum är flygplanet Röd David vilken ingick i en grupp om åtta flygplan som havererade under en snöstorm den 2 februari 1946. Flygplanen kom från F 14 Halmstad och skulle till Norrland. Ett av dem ("Röd David") försvann helt men bärgades 1979 från havsbotten utanför Härnösands hamn där det då legat i 33 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Var det inte en hel division som flög rakt in i klippan i Skåne för typ 40 år sen? Klippan? Kullen ska det vara... http://hd.se/hoganas/2006/03/04/han_gloemmer_aldrig_olyckan/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 Var det inte en hel division som flög rakt in i klippan i Skåne för typ 40 år sen? 4st A 28B från F 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.