Jump to content
Sign in to follow this  
kerran

De värsta stridsflyg haverierna i flygvapnet?

Recommended Posts

Vilka stridsflyg haverier i svenska flygvapnet har orsakat mest förödelse sedan jet epoken inleddes?

 

Till följd av nedanstående A32A haveri avled 8 personer. Finns det något stridsflyghaveri i Sverige som tagit fler liv?

Piloten måste ha haft bra med fart i sin 32a eftersom han lyckades stiga hela 1500 meter efter motor stannade.

 

 

 

"1960-10-26 A32A 32196 F6

En fältflygare ur F6 i Karlsborg skulle utföra en navigeringsflygning. I trakten av Köping fick han motorstopp på ca 500 meters höjd. Han steg då på överskottsfarten genom moln upp till 2000 meter där han initierade ett lyckat nödutsprång. Flygplanet slog ned i mangårdsbyggnaden till Vikbo gård varvid sju människor dödades. Ytterligare en person avled en vecka senare till följd av chockskador."

 

 

http://hem.passagen.se/hankri/32/32hav3.htm

Edited by kerran

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppar tråden lite, jag kikade på Helikoptrar i försvarsmakten.

 

6 September 1968 havererade en Hkp4 utanför Huvudskär i Stockholms skärgård, enligt det jag läst var det ID N10120, och orsaken var troligtvis att bakre rotorn havererade. Beroende på vart man läser omkom mellan 8 och 10 personer, och två ska ha överlevt.

 

Det låter onekligen som en av dom värre olyckorna i svenska krigsmaktens historia, finns det haverirapporter att läsa kring detta, eller finns det någon här som vet mer tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter onekligen som en av dom värre olyckorna i svenska krigsmaktens historia, finns det haverirapporter att läsa kring detta, eller finns det någon här som vet mer tro?

 

Försvaret/Flygvapnets haverikommission utredde olyckor från 1950-talet t.o.m. 1977.

 

Akter förvaras hos Krigsarkivet.

 

HKV har genom Christer Magnusson och Bertil Andersson låtit skanna in rapporter från militära flyghaverier fr.o.m. 1979. Rapporterna är komplett inskannade och även KFF/FMV interna handläggning ingår i materialet. Även SHK:s äldre utredningar finns med.

 

Bertil Andersson har därefter även skannat in enstaka äldre rapporter där det första underlaget är från 1917. Hela eller delar av ett stort antal rapporter finns fr.o.m. 1947.

 

Christer Magnusson kan i rimlig omfattning hjälpa till att svara på frågor om haverier inom försvarsmakten och distribuera skannade rapporter för en mindre kostnad (som e-post eller CD). För beställningar eller frågor kontakta Christer Magnusson.

 

http://www.havkom.se

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den 2 maj 1955 gick en grupp med fyra st J 29A rakt ner i sjön Glottern i Kolmården, varvid samtliga fyra piloter omkom. Detta var den svåraste olyckan med flygplanstypen.

 

NT Arkivet: Svenska flygvapnets nattsvarta ögonblick

 

En ensam J29:a störtade också nånstans i Kolmårdsskogarna vid ett senare tillfälle. Detta flygplan gjorde dock en gata i skogen, och jag tror piloten hoppade och klarade sig.

 

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flygvapnets värsta olycka, räknat i människoliv, skedde inte ens i Sverige eller med någon av flygvapnets maskiner. 18 november 1947 havererade ett transportplan utanför Salerno varvid 21 personer miste livet. Det var på väg till Sverige med personal som leveransflugit 16 B 17A till Etiopien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flygvapnets värsta olycka, räknat i människoliv, skedde inte ens i Sverige eller med någon av flygvapnets maskiner. 18 november 1947 havererade ett transportplan utanför Salerno varvid 21 personer miste livet. Det var på väg till Sverige med personal som leveransflugit 16 B 17A till Etiopien.

 

Mer om olyckan: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19471118-0

 

Flygplanstypen: http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Freighter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snackade med en gammal vampirepilot som faktiskt var kollega till mig när jag jobbade i skolan, han sadlade om till svenskalärare istället för flygvapenpilot. Han berättade om den fascinerande proceduren för att ta sig ur planet, inte konstigt att folk strök med förr i tiden när saker gick fel... Man skulle tydlign trimma planet neråt, gå till ett inverterat läge, få väck "the canopy" sedan lossa något, släppa spaken , planet for upp och mans själv föll ur neråt.

 

Vet inte alls om det är det minsta sant men man fick en inre rolig bild framför sig i alla fall :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

J28 Vampire saknade katapultstol, så ovanstående var ju nog det smidigaste sättet att lämna flygplanet snabbt och, ja, relativt säkert. Jag har hört att liknande procedurer använts av spakryttarna under vk2, om möjligt. Även kraftig buntning ska ha använts, dvs man för spaken framåt kraftigt för att skapa negativa g.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

J28 Vampire saknade katapultstol, så ovanstående var ju nog det smidigaste sättet att lämna flygplanet snabbt och, ja, relativt säkert. Jag har hört att liknande procedurer använts av spakryttarna under vk2, om möjligt. Även kraftig buntning ska ha använts, dvs man för spaken framåt kraftigt för att skapa negativa g.

 

/E

 

Nu börjar vi väl lämna ämnet men vanligast under Vk2 var väl enligt vad jag läst att öppna huven och "rulla" över kanten ner på vingen och låta propellerström och fartvind föra FF ut från stjärtpartiet.

 

1946 havererade 8 B-18 i en snöstorm i Härnösandstrakten, nån som har några detaljer om det, utöver wikpedia:

 

Det exemplar som finns att beskåda på Flygvapenmuseum är flygplanet Röd David vilken ingick i en grupp om åtta flygplan som havererade under en snöstorm den 2 februari 1946. Flygplanen kom från F 14 Halmstad och skulle till Norrland. Ett av dem ("Röd David") försvann helt men bärgades 1979 från havsbotten utanför Härnösands hamn där det då legat i 33 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det inte en hel division som flög rakt in i klippan i Skåne för typ 40 år sen?

4st A 28B från F 14

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...