Jump to content

Schengen - pass eller ej?

Apone

Recommended Posts

*harkel*

Jag skall till Prag på söndag och noterade nyss att mitt pass har gått ut. Fånigt..

Både Sverige och Tjeckien är medlemmar i Schengen - behövs pass då, eller är det "pass-akuten" på Arlanda som gäller?

Både Sverige och Tjeckien är medlemmar i Schengen - behövs pass då, eller är det "pass-akuten" på Arlanda som gäller?

Från polisens sida om pass:

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap.

När du ändå är hos snuten sedan kan det vara värt att hämta ut ett så kallat nationellt ID-kort. Kortet ifråga räknas som pass inom Schengen (och gör att du nästa gång kan lämna passet hemma). Kostar några slantar men man kan aldrig ha för många ID-kort.

För att klargöra den här frågan och en gång för alla döda myten om Schengen och passlöshet.

Från polisens hemsida

När behövs pass?

Ska du vistas utomlands behöver du alltid pass eller inom Schengenområdet

ett nationellt id-kort. Båda dessa dokument utfärdas av Polisen.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet,

måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det

nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och

medborgarskap.

Resa inom Norden

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock

ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du

tar in på hotell, campingplats eller liknande.

/martin

Men i 99 fall av 100 så går det alldeles utmärkt att checka in och flyga bara med körkort. Problemet skulle uppstå om någon får för sig att göra en särskild kontroll efter en viss person eller om polis/tull blir inblandad. En tämligen liten risk, men det kan hända att du inte kommer med planet.

För att visa att man inte behöver ett pass kan man istället ha ett nationellt ID-kort, som nämnts tidigare. Det kostar lika mycket som ett pass, utfärdas av samma polismyndighet och har lika kort giltighetstid. Enda skillnaden är att det inte är någon nytta med det utanför schengenområdet...

För att visa att man inte behöver ett pass kan man istället ha ett nationellt ID-kort, som nämnts tidigare. Det kostar lika mycket som ett pass, utfärdas av samma polismyndighet och har lika kort giltighetstid. Enda skillnaden är att det inte är någon nytta med det utanför schengenområdet...

Men det får plats i plånboken och spricker inte lika lätt som passet gör.

Saknar tiden med passtämplar...

När du ändå är hos polisen sedan kan det vara värt att hämta ut ett så kallat nationellt ID-kort. Kortet ifråga räknas som pass inom Schengen (och gör att du nästa gång kan lämna passet hemma). Kostar några slantar men man kan aldrig ha för många ID-kort.

Det var så du menade va? :baskerKav:

• 2 weeks later...

@Fu Frippe:

Då jag är från söder om slussen är alla poliser snutar utan att jag lägger någon som helst värdering i detta (några av min bästa vänner är snutar :-P). Andra termer som nyttjas är 'farbror blå', 'länsman' eller 'bylingen' (dock har jag hört att ungarna nu för tiden använder termer som 'bängen', vet inte vart det kommer ifrån).

@ 903 Lew: Helt ok. Snut är ju ett skällsord, men från vissa, (de flesta), kan man ta det. Men det är roligt att påpeka för folk att det är ett "fult" ord, speciellt i tjänsten, en del blir alldeles villrådiga...

Bäng är från romani chib - romernas språk. En del påstår att det ska betyda djävulen... :-P

Saknar tiden med passtämplar...

Du har inte åkt via Abu Dhabi hör jag...jag har fler stämplar än jag orkar räkna...

Det är väl snarare så att jag saknar fenomenet i EU nu när vi har Schengen. I övrigt används de ju som förut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...