Jump to content
Sign in to follow this  
henke

Svts dokument utifrån: Bland talibaner

Recommended Posts

http://svtplay.se/v/1919859/dokument_utifr...and_talibanerna

Mycket intressant dokumentär som föjer med Taliban och mycket öppet visar hur de agerar, vilket stöd de har av befolkningen och deras taktik.

Bland talibanerna

Brittisk dokumentär från 2010. För en månad sedan dödades två svenska soldater i Norra Afghanistan. I kvällens film går den prisbelönte reportern Najibullah Qureishi bakom fiendens linjer. För första gången får vi se och höra talibanernas nya taktik. Quireishi följer segervissa extremister i ett tungt beväpnat förband vars uppdrag är att attackera soldater från USA och FN.

Blå gul, flytta eller stäng tråden om den inte passar som egen tråd.

Satt och tittade på svts dokument utifrån och slogs av tanken på att hamna i samma situation som folket i norra Afghanistan. ( tar inte ställning för eller emot ) Hur lätt är det inte att tycka att deras sätt att leva inte är ok, de har levt i krig sedan urminnes tider och alltid fått försvara sig. Ryssen kom och lämnade efter sig massor av vapen som nu används till att bekämpa USA och deras allierade, där Sverige ingår. Tänkte på han som satt och packade sprängmedel i den gamla projektilen, blir inte sådant instabilt efter ett tag? Frågan då är, har vi inte samma utbildning att att möta hot från invasionsmakter? Skulle vi själva sitta där och packa krut i projektiler och sätta upp försåtsminieringar? Eller att utföra raider mot polisstationer om vi inte delade samma ideal? Det är många gånger som arméer har fått bita i gräset för att "civilbefolkningen" har gjort uppror, som ryssarna. Fick mer intrycket att det var "vanliga" Afghanistanier med islam som övertygelse, än att det var tränade soldater. Vart vill jag komma då: Vi är inte olika när en yttre fiende attackerar, vi skulle nog göra precis samma sak. Jag skulle ställa upp.

Edited by galnekocken

Jag fick också intrycket att de man fick följa inte var några fundementalister eller tallibaner, utan "vanliga" afghaner som slogs mot utlänningar dom inte ansåg skulle vara där. Också jag satt och undrade om det inte var så här man skulle gjort i Sverige.

Men mest så undrade jag faktiskt vad dessa krigare skulle göra om all utländsk militär försvan, skulle de välkomna tallibanerna eller skulle dom ta strid mot dom också?

"Om kriget kommer" var ju en svensk klämkäck skrift. Enligt wikipedia står där lite om hur saker och ting kommer gå till när/om stormakt gul vill lägga till sig Svenska idrottare inför nästa OS. Tydligen ska det läggas ut hur den svenska motståndsrörelsen skulle byggas upp.

Själv vill man ju gärna tro att man skulle vara såpass tjurnackad och modig att man skulle ställa upp för att befria det ockuperade fosterlandet. Dock ska man minnas att även såpass stolta nationer som Holland och Frankrike hade fler medlöpare än motståndshjältar, är även förvånansvärt hur många 'frihetstörstande medborgare' som gick med i motståndsrörelserna under de sista veckorna och dagarna av ockupation (märk hur mycket starkare 'talibanerna' är idag jämfört med för fyra, fem och sex år sedan). Även Afghanistan hade ockupationsvänliga element, både under rysk och nu under amerikansk intervention. Ghettot i Warsawa patrullerades av en judisk polis som rapporterade till den tyska ockupationsmakten.

Medlöperi betalar sig alltid i närtid och ibland även på lång sikt, är ockupanterna såpass hänsynslösa att se sätter nära/kära upp emot väggen så är det jävligt oklart om jag skulle vara så hemskt stursk. Troligare är väl att den stora majoriteten av medborgare resignerar inför det militära nederlaget, knyter näven i fickan och likt våra baltiska bröder när inre drömmar om att en dag få sjunga vår egna nationalsång på vårt egna språk. Tillhör jag de två procenten med ryggrad starkare än titan eller är jag mest en vanlig putte? Invasionen får ge mig svaret...

En sak som jag reagerade på i den dokumentären var att dessa mujaheddin inte såg någon större skilnad på Sovjet och USA; Båda är inkräktare och otrogna som ska bekämpas och fördrivas med våld. De verkar inte ha insett att Sovjet var där för att ta deras land, medan USA hellst av allt vill lämna Afganistan så snart som möjligt. Om de skulle gå under jorden och inte göra någonting alls i ett år skulle USA försvinna från Afganistan som en snödriva i april. Det är deras gerillaverksamhet som håller kvar dem.

@Lew: tänkvärda rader.

Vi har de heroiska motståndshjältarna och så har vi medlöparna. Men bland medlöparna har vi dels de som VILL vara medlöpare, de (enligt J-P Sartre) fantasilösa människor som bara accepterar sakernas tillstånd och kollaborerar eftersom de inte kan tänka sig annat. Och dels ha vi "motvilliga medlöpare", dvs vanliga Svenssons som inte vill riskera liv och lem.

Men bland de sistnämnda kan det förvisso odlas PASSIVT MOTSTÅND, "det danske smil" och allt vad det kan vara. Här finns utrymme även för oss vanliga dödliga.

http://svtplay.se/v/1919859/dokument_utifr...and_talibanerna

Mycket intressant dokumentär som föjer med Taliban och mycket öppet visar hur de agerar, vilket stöd de har av befolkningen och deras taktik.

Bland talibanerna

Brittisk dokumentär från 2010. För en månad sedan dödades två svenska soldater i Norra Afghanistan. I kvällens film går den prisbelönte reportern Najibullah Qureishi bakom fiendens linjer. För första gången får vi se och höra talibanernas nya taktik. Quireishi följer segervissa extremister i ett tungt beväpnat förband vars uppdrag är att attackera soldater från USA och FN.

Frågan är ju hur representativ den här dokumentärfilmen är egentligen. Talibanerna är väl trots allt inte dumma, och ett sådant här tillfälle att få ut sin egna bild av striderna lär de väl knappast gå miste om.

Eskil: Sovjet gick in i Afghanistan p.g.a. det avtal de hade med den dåvarande Afghanska regeringen, där de utlovade militärt stöd om regeringens makt skulle destabiliseras. Anledningen till att de stannade så länge som de gjorde var att de aldrig lyckades slå ner motståndsrörelsen 100%, deras stora reguljära armé var inte anpassad att möta gerillakrigföring. Så trots att Sovjet återinsatte en kommunistisk regim var motståndet fortfarande stort på landsbygden. En något liknande situation som idag, där urbana områden är "säkra" och landsbygden är tillflyktsort för motståndsmän.

De män man såg i dokumentären var inga talibaner, precis som mujaheddinerna själva sa så ogillade talibanerna den kalla årstiden och överlät krigföringen till de lokala förmågorna under den tiden, för att själva återvända på sommaren. I övrigt var det en högst intressant dokumentär enligt mig, gav en inblick i deras vardag och premisserna på vilka de strider mot "ockupationsmakten". De verkar vara desto öppnare för fredliga lösningen än Talibanerna, om de nu skulle göra slag i saken och lämna ifrån sig sina vapen när utländska styrkor drar sig tillbaka.

.....hellst av allt vill lämna Afganistan så snart som möjligt. Om de skulle gå under jorden och inte göra någonting alls i ett år skulle USA försvinna från Afganistan som en snödriva i april. Det är deras gerillaverksamhet som håller kvar dem.

Nu har ju USA med flera helt öppet deklarerat att de planerar att dra sig ur Afghanistan. Varför kan man säkert debattera, men hade jag varit en av de som var med i dokumentären så hade jag nog velat ta lite av äran iaf. Så nog funkar det att döda och skada tillräckligt med motståndare, till slut så blir det ju för mycket uppenbarligen.

Tack för tipset Henke =) jag hade missat den annars.

Frågan är ju hur representativ den här dokumentärfilmen är egentligen. Talibanerna är väl trots allt inte dumma, och ett sådant här tillfälle att få ut sin egna bild av striderna lär de väl knappast gå miste om.

Om du menar att filmen skulle vara vinklad till deras fördel, måste jag fråga om du har sett den?

Jag upplever den nämligen inte alls så.

Vet någon vilken typ av stridsvagn som visades vid 06:00?

Ärligt talat så tänkte jag på "släp" eller vanlig lastbil. Det ser ju ut som ett vanligt tvårams chassi, typ Dodgen från 1943 jag nyss mekade med. Någon stridsvagn är det då rakt inte!

Jag tyckte väll det, men när dom nämnde stridsvagn så gjorde jag en dålig koppling till vad som visades just då (inte min dag idag :baskerKav: )

37:45 var ganska märkligt:

1:Bomben fungerar ju inte!

2:Testa att trycka D!

Bom

1:Den fungerar!

Om du menar att filmen skulle vara vinklad till deras fördel, måste jag fråga om du har sett den?

Jag måste hålla med. Det faktiskt inte alls talibaner, vilket de säger vid 40:00, utan "vanliga" afganer. Och de ljuger för kameran och varandra något förbaskat... Lite som när Hv skryter om ur många 'väringar, stridsfordon och stridsvagnar som slogs ut vid olika B-styrkestrider...

Jag måste hålla med. Det faktiskt inte alls talibaner, vilket de säger vid 40:00, utan "vanliga" afganer. Och de ljuger för kameran och varandra något förbaskat... Lite som när Hv skryter om ur många 'väringar, stridsfordon och stridsvagnar som slogs ut vid olika B-styrkestrider...

^^

Och... Låt säga att jag ville göra en propagandafilm om hur skräckinjagande

jag och mina polers är. Hade jag då filmat när vi tjafsar om vems fel det var

att vi misslyckades med att ha ihjäl folk tre gånger på raken?

Likväl blir jag lite fundersam av filmen, den väcker frågor kring hur stort stödet

egentligen är bland befolkningen. Bland annat.

bg_band2.jpg

Slagit ihop med den tråd som fanns i Filmsalen. /Henke

--------------------

REGLER

De där Talibanerna han filmade kändes väldigt misslyckade (om man nu kan vara dålig på att vara dålig?). Jag skrattade nästan när de stod och tjafsade om vems fel det var att bomben inte gick av och det höll på att brista helt när det visade sig att de hade ljugit för chefen!

Trots det lilla inslaget av naturligt ditkommen humor tycker jag att det var en väldigt bra dokumentär. Kanske inte så gripande som vissa är, men definitivt ett bra arbete i journalistikens (ädla?) konst.

Tack för tipset Henke =) jag hade missat den annars.

Alla i någon ledandade position som intervjuades verkade i mina öron göra allt för att få ut bilden av ett starkt motstånd i Afghanistan, att regeringen är svag och inkompetent, och att de utländska trupperna slåss i ett krig som de inte kan vinna. Journalisten som filmar är ett gyllene tillfälle för talibanerna att påverka oss i väst, i ett försök att försvaga vårat stöd för trupperna på plats och på lång sikt tvinga våra regeringar att ta hem dem, då deras "egna" media med all trolighet skulle anses som opålitlig av oss i väst. Alla tillfällen då han följer med talibanerna är det med deras tillåtelse, och de har då med andra ord valt ut vilka operationer (eller vad skall man kalla det?) som han får chansen att dokumentera.

Visst, det är inte en direkt positiv bild av motståndet dokumentären visar, men jag menar ändå att man måste se dokumentären med kritiska ögon. Journalisten som genomför den kan man ju i det närmste jämföra med de "inbäddade" journalister som följde med amerikanska förband under t.ex. invasionen av Irak. Journalisten har gott uppsåt, men det han får se och dokumenterar har redan passerat genom ett urval från talibanernas sida.

En fundering jag fick efter dokumentären var utlösandet av vägbomben med sk. "fjärrkontroll" (DTMF-ton över vanlig radio).

Kan knappast vara svårare än att utrusta varje fordon med störsändare som kan slås på vid oroliga vägavsnitt?

I övrigt en mycket intressant inblick i deras vardag, där ett människoliv inte är mycket värt.

Edited by SweSold

En fundering jag fick efter dokumentären var utlösandet av vägbomben med sk. "fjärrkontroll" (DTMF-ton över vanlig radio).

Kan knappast vara svårare än att utrusta varje fordon med störsändare som kan slås på vid oroliga vägavsnitt?

I övrigt en mycket intressant inblick i deras vardag, där ett människoliv inte är mycket värt.

Det finns, det gors och det ar effektivt.

Det finns, det gors och det ar effektivt.

bg_band2.jpg

Och likt den Sjökapten jag vill vara (ni skall se min vita polo och skepparkrans) styr jag nu skutan tillbaka till ämnet Svt et les Talibans.. och lämnar därmed de mörka djuphavsgraven av förmågor och andra känsligheter bakom oss.

Till topps bästefar! :baskerKav:

Rokare BG

--------------------

REGLER

bg_band2.jpg

*Inlägg raderat*

Vad var svårt att förstå i det Rokare skrev?

PM till mig eller Rokare utifall ni behöver förklarat med stora kritor

--------------------

REGLER

Fortsätter tråden som jag startade, hur skulle man reagera i samma situation, satt och kollade på det här reportaget från Liberia: Liberia, och tänkte på skulle vi här i Sverige kunna hamna i samma situation. Om man går till den lokala grillen, och är inte säker på vad man äter. Reportaget var väldigt omtumlande, med påtända barn som kändes väldigt hotfulla, jag hade aldrig åkt dit som reporter. Var vill jag komma denna gång: Som i Afghanistan, en stor yttre fiende att hata, många krigsherrar som gör som de alltid har gjort. Liberia- många små krigsherrar som kallar sig "Generaler" med en "Rockenroll" attityd med fantasifulla namn. Kan vi hamna där själva i händelse av krig, äta varandra, offra människor till Tor eller Oden för god krigslycka, droga oss till att göra saker vi inte skulle göra annars. Vi lever trots allt i världens största bubbla, 200 år utan krig.

(det var så mycket BG innan, så att man blev rädd :rolleyes:

Edited by galnekocken

Såg nyss inslaget om Afghanistan och det som slog mig mest var att det var två olika sorters "motståndskämpar" som filmades dels de som stog vid vägen och misslyckades med bakhållet (samband via mobiltelefoner?) som sa att de skulle lägga ner vapnet direkt de otrogna lämnade landet och de tilläts leva som de ville.

Sen var det han bombmakaren som sa att USA hade startat kriget och när de är bekämpade i Afghanistan så skulle de ta kriget till Europa och västvärlden. Man kan ju undra de förstnämnda inger ju en viss tvivel till varför USA och allierade har trupper där medan den andra direkt ger oss anledningen att stanna kvar.

Sedan var det viss komik inblandad gillade speciellt då fjärrdetonatorn var ifrågasatt och han bara "Tryck på D" ... "BOOM" - "Se den fungerade ju" samt han som ifrågasatte bomberna "Jävla bomber de är ju värdelösa vi borde stå och skjuta raketer istället". Sen att chefen går igenom deras tillrättalagda version är ju priceless, gillade även ledningens ord till dem "Sluta vara så rädda om era liv!" skulle ju vara roligt att höra av stridsledningen inför en patrull.

Apropå stridsvagn, hittade detta på Wisemans blogg:

Som jag förstått det handlar det om en brist i deras språk. Man benämner alla militära fordon som Stridsvagn.

Lite som svenska journalister då?

Personligen så tycker jag att "dokumentären" gav en äcklig eftersmak av tvivel och konspirationskännsla, som i förlängningen kan underminera (i form av folkligt stöd mm) hela den svenska insattsen i A-stan. Varför väljer man att skildra dessa "nobla stamkrigare/yadda yadda" istället för de verkliga Talibanerna, vilka är den riktiga motståndaren i A-stan?? Att sända en urskuldande dokumentär där förment "rationella, normala och kloka, (och snälla och gosiga och myspysiga och rent Robin-Hood hjältemodiga motståndare) får komma till tals och argumentera för sin sak är snarare på¨gränsen till landsföräderi. Varför sända ett program i TV som direkt -och framförallt indirekt- avdramatiserar den fiende som svenska förband strider på liv och död mot i norra A-stan? Hoppas ingen sådan här skit kommer att sändas i svensk media igen under överskådlig framtid.

Europa måste till slut slå (pansar)näven i bordet och avdela trupper till Britterna, Holländarna och Danskarna (som sparkar stjärt med sina CV35 just nu) till södra delarna av landet för att, i solidartet med USA som utkämpar ett rättfärdig krig i A-stan kunna utrota Talibanerna som en regelrätt stridande styrka i Paktika Waziristanprovinserna. Det är dags att vi ställer upp på USA på riktigt nu. Och det kommer faktiskt gynna oss i slutändat, med lite tur. Men tyvärr kommer det väl innebära även att de sista dödsmärkta arméförbanden som hitintills fått spela rollen som vår sista ursäkt till riktigt "nationellt försvar" slutgiltligen kommer att skrotas ut. Min personliga gissning är att år 2010 kommer gå till den svenska militärhistorien som det år då stridsvagnen som vapenslag slutgiltigen avskaffades.

BTW, finns det fortfarande större grupper av utländska Mujahideen i Afghanistan? Trodde de flesta dödades under 2006?Såg just nedanstående video, och fick intrycket att många av dem är frivilliga Araber och Turkar? (OBS, filken kan även vara från Tjetjenien. Lite osäker här)..

OT: Jag misstänker att Gilette's försäljningssiffror i denna del av världen kan få även den mest härdade, hårdhudande och jävligaste försäljningschefen att gråta som en liten flicka. :banghead:

http://www.youtube.com/watch?v=AKCy9euaPtY

@GrodanBoll: Läs på lite om general McChrystal som är den högste amerikanske befälhavaren i Afghanistan just nu. Han försöker lägga om strategin för hela den militära insatsen i Afghanistan. Hans stora poäng är att motståndaren i Afghanistan behöver ett nytt alternativ. Enligt den tidigare policyn har det varit "tillfångatagen eller dödad". Nu behöver vi lägga till reintegration som en valmöjlighet, alltså reintegration, tillfångatagen eller dödad, och förhoppnignsvis kommer huvuddelen att välja att bli reintegrerade i det civila samhället och bidra till en stabil och säker miljö.

Det är ju precis dessa människor som dokumentären skildrar som vi vill övertyga att det är bäst att lägga ner sina vapen och återgå till ett mer "normalt" liv. Det handlar inte om att "spraka arsle med CV90". Det har vi försökt sedan 2001 i Afghanistan (och många har försökt det tidigare också som väl känt) och det har inte fungerat särskilt bra som ett medel för att skapa säkerhet för den civila befolkningen och bygga upp den Afghanska staten, eller har du någon annan uppfattning där?

General McChrystal pekar också på att det faktiskt finns tre större motståndsrörelser, varav den som dessa krigare säger sig tillhöra pekas ut som en av de större. En dokumentär av det här slaget ger skapar alltså mer förståelse för upproret i Afghanistan. Dessa krigare är alltså i allra högsta grad "det riktiga upproret". Jag tror personligen att mer förståelse är det som behövs från vår sida, snarare än mer ideologi i form av dogmatisk nationalism som du verkar förespråka. Så att säga att det skulle vara "landsföräderi" att sända dokumentären tycker jag mest pekar på din egen ovilja att se det komplexa problem som är Afghanistan idag.

BTW, finns det fortfarande större grupper av utländska Mujahideen i Afghanistan? Trodde de flesta dödades under 2006?Såg just nedanstående video, och fick intrycket att många av dem är frivilliga Araber och Turkar? (OBS, filken kan även vara från Tjetjenien. Lite osäker här)..

Om man läser rapportering om t.ex IMU och deras tillväxt och hur de fungerar efter att Qari Tahir Jan / Tahir Yuldashev så ser man att det finns stora mängder med utländska krigare i landet.

(där jag antar att du med utlänningar inte direkt ser uzbeker, tadzjiker och turkmener. utan snarare araber, tyskar och ingusher).

(Läsvärt kan även vara om IJU och kopplingarna till Saurlandgroup i tyskland för att hitta bekräftade öppna tydliga kopplingar efter 2006).