Jump to content
Sign in to follow this  
Magnus

Ren snålhet att inte köpa 3 skottsspärr på Ak 5A?

Recommended Posts

Hörde idag av en insatt kompis att när försvaret beställde sina AK5:or kunde dom fått treskottsspärrar och sistaskottsspärrar för en spottstyver. Jag tror priset för en treskottsspärr låg på 3 kronor/styck. Om nu detta stämmer verkar det verkligen som om försvaret sätter lite småslantar för soldaternas säkerhet i ett ev. krig.

Nån som vet hur det ligger till med det här?

Har också hört att sistaskottspärr skulle kostat  typ 40-50:-.

Å andra sidan om man är riktigt hårt drillad till att aldrig skjuta torrt så är det mest en bekvämlighets grej. Dock en mycket bra sådan. Vi fick små straff om vi råkad göra ett litet dödmans klick. Ett naturligtvis förkastligt tillvägagångsätt, men ett effektivt. Naturligtvis funkade det åt båda hållen, så vi fick fördelar om vi upptäckte några dödmansklick från skjutledaren. När han förevisade.

Jag har hört någon siffra om merkostnaden för treskottsläget, det rörde sig om rätt mycket pengar. Två- eller tom tresiffrigt. Det hade blivit många miljoner extra för beställningen.

En treskottsspärr är ju inte direkt bara en stansad plåtbit utan ett rätt komplext mekaniskt urverk med många smådelar, så 3 spänn låter inte särskilt trovärdigt.

Sistaskottsspärr är mycket enklare att ordna till.

Vad man ska komma ihåg är ju att enkelheten faktiskt fyller en funktion. Ju färre delar som kan paja, desto bättre.

Nu får jag inte bilden att fungera men klicka på länken:

http://users.belgacom.net/jm.armes/Fnc-co/fnc-conc.htm

så finns det en bild på treskottsspärren längst ner på sidan.

Det ser ju inte ut att vara frågan om så kvalificerad tillverkning, stansning, lite pressning och en nit igenom, lär inte kosta så mycket om man beställer många.

Manicken ger dessutom alltid tre skott till skillnad från m-16 som i läge treskott ger resten av treskottssalvan om man var lite för snabb att släppa avtryckaren på senaste skuren. Detaljer, jag vet...

Det man inte har inbyggt i vapnet får man ta igen i skicklighet.

FM håller på att bli alldeles för teknikfixerat som det är, låt ak'n vara iaf.

Man skulle väl kunna fixa till en lite tuffare utkastare till ak'n, det är ju rent otrevligt att få eldavbrott för att en lökig tomhylsa inte hoppat ut som den skall.

Guest

fnc-3c.jpg

Treskottsspärren på FNC... tja, eftersom jag jobbar i industri o en av prylarna vi tillverkar liknar den rätt hårt, o den kostar 14 kr styck (måste hålla koll på vad varenda pryl kostar så man skriver upp om nån är defekt) så antar jag att treskottsspärren ligger i ungefär samma pris.

vad gäller själva installationen på vapnet så antar jag att tillverkningsprocessen är rent industriell på löpande band, o att det inte skulle ta mer än en halv sekund på varje bössa. O därmed skulle det inte bli mycket dyrare än 20 spänn per bössa

Felet med FM är att man inte låter beväringarna använda sig av automateld i fredstid, de lär sig inte att använda det på rätt sätt då alltså. Belgarna använder det upp till 100 meter, o det ska nog jämföras med vårt dubbelskott. Är rätt övertygad om att deras 2:a och 3:e skott hamnar mer rätt än vårt 2:a.

Nu får jag inte bilden att fungera men klicka på länken:

http://users.belgacom.net/jm.armes/Fnc-co/fnc-conc.htm

så finns det en bild på treskottsspärren längst ner på sidan.

Det ser ju inte ut att vara frågan om så kvalificerad tillverkning, stansning, lite pressning och en nit igenom, lär inte kosta så mycket om man beställer många.

Manicken ger dessutom alltid tre skott till skillnad från m-16 som i läge treskott ger resten av treskottssalvan om man var lite för snabb att släppa avtryckaren på senaste skuren. Detaljer, jag vet...

Ser ju faktiskt ganska enkel ut. Men min erfarenhet av saker som sitter i avtryckarhus och sliter på varandra är att toleranserna bör vara rätt höga och att sen del ytor bör vara härdade om man inte vill ha ett vapen ska få små spontana anfall av automateld eller att det kanske inte skjuter alls helt plötsligt, när ytorna börjat slitas ner. Fast det behöver ju inte alltid vara så, det är klart.

Jag har ändå svårt att se behovet. Argumentet jag oftast har hört är att det är bra för då skjuter inte soldater iväg hela magget i en lång automateldskur rätt ut i mörkret när de blir rädda. Frågan är om en treskottsspärr gör någon skillnad i dessa fall, om soldaten börjar tänka efter eller bara klämmer om o om igen tills han behöver byta magasin? Jag tippar på det senare.

Guest

FN FNC: 3-skottspärr. Man skjuter iväg 3 skott på 0.2 sekunder. Det var ju detta koncept man försökte genomföra till fullo på H&K G11, skjuta en massa skott innan rekylen hann flytta pipan. Men kom ju då fram till att man behövde en bra mycket större eldhastighet. Så åtminstone de två första skotten på FN FNC bör vara hyfsat tight.

AK5: Dubbelskott, borde vara något liknande i tid, men jag tror ändå att man har mindre precision. O automatskytte uppmuntras inte direkt enligt SäkI så vpl får knappast lära sig behärska det till fullo.

Jag tror nog det finns en anledning till att M16A2 inte går att skjuta full auto med. O jag tror väl inte direkt att mobiliserade svenska soldater på något sätt skulle vara mindre rädda eller mer disciplinerande än amerikanska vietnamsoldater.

AK5: Dubbelskott, borde vara något liknande i tid, men jag tror ändå att man har mindre precision. O automatskytte uppmuntras inte direkt enligt SäkI så vpl får knappast lära sig behärska det till fullo.

Vart i SÄKI står det att man inte bör/får skjuta automateld?

The Swede

BLÅGUL

Står säkerligen inte i SäkI, men på vanliga skjutbanor får man inte göra det, och hur ofta är det som "vanliga" soldater är ute och krigar loss skarpt på ett stort avlyst skjutfält?

Jag tror nog det finns en anledning till att M16A2 inte går att skjuta full auto med. O jag tror väl inte direkt att mobiliserade svenska soldater på något sätt skulle vara mindre rädda eller mer disciplinerande än amerikanska vietnamsoldater.

LD, jag skriver INTE att de skulle vara mindre rädda. Jag ifrågasätter huruvida treskottsspärren verkligen fick avsedd effekt. Jag tror att en rädd soldat i den situationen vräker iväg rätt mycket ammo oavsett om vapnet är helautomatiskt, har treskottsspärr eller är en halvautomat. Eldgivningen i sig upplevs som en trygghet. Att tömma magget med en treskottspärr tar inte många tiondelar längre än att tömma det med automateld, så frågan är om treskottspärren verkligen skulle leda till att soldaten 'tänker till' och börjar tänka på att spara ammo.

Ing.

Det är visst tillåtet att skjuta automateld på skjutbana.

Kanske inte alla, det beror lite på hur den är konstruerad.

Dessutom sker väl all stridsutbildning på skjutfältet och där får man skjuta automateld.

Enda begränsningen enligt SÄKI är vid stående skjutning.

Det gäller då att målen bör vara placerade så att man får ett ordentligt kulfång.

Går inte det att ordna får man göra en D-Maxavlysning.

Sen får man inte skjuta hur långa eldskurar som helst innan övningsledaren bedömmer att man kan behärska vapnet vid automateld.

The Swede

BLÅGUL

Tjena,

Just det enskilda priset kanske inte är så högt, men som några poängterat så blir det ju en väldigt hög siffra X antalet Ak5.

Sedan skall det in reservdelar, mer utbildning för vapenteknikerna etc.

Kaka på kaka...

Dock har jag fått från FMV att när Ak5C blir (om det blir?) en realitet kommer där att vara sistaskottsspärr, samt en hel mängd andra ändringar.

...sistaskottsspärr = nya magasin dessutom. (?)

Om det blir nya magasin hoppas jag någon tar sin förnuft till fånga och gör dem mer hållbara.

Den jävla botten flyger ju av när man minst vill det. :(

...sistaskottsspärr = nya magasin dessutom. (?)

Det var länge sen jag tittade på ar15 / ak5-magg, men är det något mer än patronföraren som skiljer? (Förutom bottenplattan osv) Isåfall så kan man ju ändå använda de gamla magasinen i de nya vapnen, det enda som händer är ju att sistaskottsspärren inte kommer att fungera på avsett vis.

Vad är en sistaskottsspärr?

En pryl som gör att vapnets slutstycke eller mantel hakar upp i 'öppet' läge då man skjutit tomt i magasinet. Gör att man sparar några tiondelar vid magasinsbyte. Särskilt praktiskt på pistoler och andra vapen där man kan manipulera mantelspärren med tummen och då slipper flytta skjuthanden.

Vad är en sistaskottsspärr?

En pryl som gör att vapnets slutstycke eller mantel hakar upp i 'öppet' läge då man skjutit tomt i magasinet. Gör att man sparar några tiondelar vid magasinsbyte. Särskilt praktiskt på pistoler och andra vapen där man kan manipulera mantelspärren med tummen och då slipper flytta skjuthanden.

Ok, som på en pistol....

Vad det gäller automat eld på skjutbanor så brukar det ligga vid ca 5-10 skott med automat. Beror helt på hur kulvallen ser ut men jag har inte stött på någon skjutbana där automateld är helt förbjuden.

Angående automateld och säki så är det vad jag inget som förhindrar det, bara att du måste ha rätt så stora riskområden vilket i alla fall i Eksjö ger att man inte kan köra det så ofta p.g.a. att övningsfältet är rätt så litet.

Själv tror jag faktiskt att en treskottspärr kan vara en rätt så bra grej. Dels det som nämnts med att en soldat inte kan "råka" tömma hela magasinet i en stöt men du får många andra fördelar. De flesta av oss tycker säkert att man är en höjdare på att skjuta automateld, träffresultatet brukar dock säga annat. Med en treskottspärr tror jag att man får ett mera naturlig skjutning, sikta, pang pang pang, sikta om pang pang pang. Istället för sikta 30 ggr pang, klick.

När jag låg på KB-skolan så var våra befäl gamla IB12:are så även om de inte sade rätt ut att man fick skjuta automat eld så var det underförstått. "Mer bly i luften" och när alla sköt automat så sa man "bra med bly i luften". Men även med den massiva stridsträningen vi hade så tog det 2-3 månader innan man började behärska automat elden, 2 eller 3 skottsalvor och ny riktpunkt, och träffresultatet var faktiskt förvånande bra.

På många ställen så tror jag inte att man har tid, ork eller möjlighet att utbilda folk att använda automat. Min uppfattning är att en automat salva på 2 skott sitter bättre än ett dubbelskott. Men vill jag träffa något på över hundra meter så skjuter jag enkelskott, de finns allt gott om andra som håller bly i luften

Jag skulle gärna vilja se både tre (alt två) skottspärr och sista-skottspärr men jag tycker inte att man ska ta bort hel automaten heller.

EOD

Anledningen till att jänkarna satte treskottsspärr på m16 var att man kommit på att soldater som blir riktigt rädda drabbas av ett tillstånd som liknar kramp. Detta innebar att soldaterna reflexmässigt knöt sina händer vilket fick tillföljd att det första som hände när de hamnade i strid var att de ofrivilligt tömde sina mag. (Förutsatt att de hade osäkrat förstås)

Har hört nåt om att de planerade att ha vårdsatsen i pistolhandtaget på ak 5 också, men att också detta blev för dyrt. Sitter inte vårdsatsen där på ksp 90?

Om jag fick välja mellan treskottsspärr och sistaskottsspärr så skulle jag välja det sistnämnda...

Helt utan att kunna ange någon källa så har jag för mig att de hade problem med att få tre skotts-spärren att fungera tillfredsställande när de utvecklade AK5:an. Inte för att det skulle varit avgörande men det kanske spelade in. Ytterligare en grej som kan krångla. Sedan tror jag att de tajta budgetramarna spelade in. En liten summa per vapen blir stora pengar i slutändan. Snålhet vill jag inte kalla det för vad gör man när man bara har x antal kronor och behöver y antal bössor.

Vårdsatsen sitter i handtaget på orginalbössan. Belgiska soldater som jag pratat med tyckte att det var smidigt att alltid ha prylarna till hands men att det inte var ovaligt att upptäckte att prylarna var spridda över geografin när man varit ute och övat.

Guest

sako92.gif

Tja den här bössan har vårdsatsen i kolven. Gamla AK5:or hade ju rörkolv så det hade väl inte varit helt omöjligt.

KISS = Keep it simple stupid (ha allt som hör ihop på samma ställe)

Guest

Att vara utan att synas är den version jag hört. För övrigt Wallenbergarnas familjemotto, liksom flera andra stora familjer som helst verkar i bakgrunden. Även om svenska marinen tydligen också har konsulterat fel latinlärare o fått det till "verka utan att synas".

Esse quam videri