Jump to content

Svensk militärmateriel i film

Recommended Posts

"When Jack and Fabrizio are running to board the Titanic, Jack has a rucksack. The rucksack is standard issue Swedish Army gear, circa 1939, which was 27 years after the Titanic sank."

Inte mycket man ser men den lyckas skymta fram i slutsekunderna av klippet.

Vad avser du med film darkjak?

Svensk spelfilm:

Repmånad

Nionde kompaniet

med flera innehåller en hel del...

Dokumentärfilm?:

"Redo för insats" innehåller lite mer modern materiel.

I Mats Helges svenskproducerade (?) "The Ninja Mission" (1984) förekommer mängder av kpist m/45 i händerna på "ryssar" som spelar "svenska soldater" på en anläggning dit KGB har kidnappat sin egen motsträvige professor för att lura honom att han blivit räddad till Sverige av CIA, så att han vågar avslöja sin hemliga superuppfinning som kan rädda (eller förstöra) världen.

Filmens slutscen innehåller för övrigt också ett klockrent exempel på högeffektiv finsk gränsövervakning. Ett par buttra killar i pälsmössor bredvid ett staket med vita A4-ark med blåa kors på, vilka inte rör en min när "hjälten", med sin kpist dinglandes över axeln, vandrar över gränsen och vidare ut mot horisonten tillsammans med "tjejen". A2Keltainen skulle vara stolt... :D

Även lite gamla valpar och någon äldre radioterrängbil förekommer, liksom en svenskregistrerad Huey med texten "CCCP" ditmålad.

Sen finns det väl en gammal spelfilmsversion av 91:an Karlsson också (boy, vilken idé).

Edited by LeadHead

Om jag mins rätt så..

Grg i Världarnas Krig(2005)

"Bring up the Carl Gustav, it's the best we got!"

Meeen...

...är det svensk militärmateriel eller ett svensktillverkat vapen?

/M (som faktiskt klurade på att droppa både Pskott och Grg innan jag insåg ovan).

Om jag mins rätt så..

Meeen...

/M (som faktiskt klurade på att droppa både Pskott och Grg innan jag insåg ovan).

vapen borde ju vara lovliga då kpist m/45 är med.

Ak 4:a tyder ju på att även licenstillverkat matrial får vara med.

Om jag mins rätt så..

Meeen...

vapen borde ju vara lovliga då kpist m/45 är med.

Ak 4:a tyder ju på att även licenstillverkat matrial får vara med.

Jag var lite otydlig - skillnaden jag ville göra var mellan svenska Försvarsmaktens materiel (inkl vapen, fordon et cetera) eller svensktillverkad materiel - jag menar alltså att the Gustafs som plockas fram i Världarnas Krig är amerikansk militärmateriel, dock svensktillverkad. Nog om det.

/M

Edited by GP720Englund

Gäller tråden utländska filmer? Om svenska filmer räknas finns ju en hel del, framförallt äldre militärfarser och liknande. Kommer inte ihåg hur det är med Hamiltonfilmerna?

Annars har vi ju ett par svenska filmer med inslag av flygplan:

Hotet (från 2004, JAS 39 Gripen)

Gula divisionen (från 1954, J29 Tunnan)

Edited by Jonsson8

Hasse Ekman spelade även i en tidigare flygfilm - "Första Divisionen". I filmen ser man Ekman som ung fänrik flyga B5'or från F6 i Karlsborg. Enligt wikipedia ska herr Ekman även ha skrivit 40-talsdängan "Att Flyga" som är filmens ledmotiv.

• Super Administrators

The Hurt Locker

Flera soldater har Peltor Comtacs. En kille ser ut att radiosignalera via comtacs:en när han desarmerar en bomb utan att ha någon radio eller bom-mikrofon installerad.

00:21 00:53 1:04 syns de.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Generation Kill

AT4:or (Pansarskott), syns bla i sista avsnittet när de har vård av materiel. Syns väl iofs i alla amerikanska filmer som handlar om OIF.

Men of War (1994)

Dolph Lundgren springer runt med ett Grg och skjuter ganska många granater trots att han bara släpar ett koger. Han skjuter helt utan öronprofylax och fäller kommentaren om Grg "Swedish just like me".

Kan minnas fel, för det var inte igår jag såg den. Värt att notera är en MGL 40 Dolph pangar med. Den pojkaktiga flickan är Catherine Bell, som inte är lika pojkaktig längre, mest känd från JAG.

8:11 in i detta klipp klipper han en kille med bakblåset.

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

• 5 months later...