Jump to content

Helikopter 16 Black Hawk UH-60M


simon

Recommended Posts

Nu verkar ryktesfloran ha tagit fart igen och MH-60R plus MH-60S pekas ut som den föredragna lösningen på HKV.

 

Jag läste "MH-60" och såg framför mig hur någon fått spader och tänkt sig att vi skulle ha DAP'ar som transporthelikoptrar.. men MH-60R/S verkar lite mer vettiga allroundhelikoptrar än MH-60G, som i och för sig verkar vara intressanta bestar.

 

Om jag tolkar informationen på Wikipedia rätt är MH-60S/R alltså i princip navaliserade UH-60L, med valda delar av "Seahawk's" skrov integrerade i ett vanligt UH-60 skrov, och på så vis kommer de vara mer flexibla plattformar än Seahawk, som ju från början utvecklats mot ubåtsjakt. Eller har jag missat något?

 

Det är väl i så fall bra för oss, om vi får en helikopter som funkar både på land och till sjöss, men utan att vara låst i endera rollen.

 

/E

Såvitt jag kan se är väl S-versionen som du beskriver den men R-versionen är mer en moderniserad variant av den klassiska seahawken.

Gissningsvis har man väl tänkt sig att S-versionen ska lösa ubåtsjaktsförmågan i Östersjön och inte åka på långfärder i världen så trupptransporter och liknande är nog inte ett kriterium där.

Fartygsburen ubåtsjaktsförmåga är nog fortfarande tänkt att lösas med HKP-15 någon gång i framtiden.

 

S-versionen kan väl göra i princip vad motsvarande blackhawkkusiner kan men med fällbara rotorblad och fällbar stjärt samt antar jag bättre korrosionsskydd. Dessutom nämns ju SAR som en förmåga, förmodligen bättre anpassad för flygräddningsbiten än kusinerna och vår begränsade förmåga till det har ju också kritiserats i helikopterdebatten.

 

Antalet individer som är aktuella har jag inte hört ett pip om, kanske 10-15 st. S och 5 st. R?

 

Å andra sidan är det ju bara rykten så vem vet vad som händer.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag kan se är väl R-versionen som du beskriver den men S-versionen är mer en moderniserad variant av den klassiska seahawken.

Gissningsvis har man väl tänkt sig att S-versionen ska lösa ubåtsjaktsförmågan i Östersjön och inte åka på långfärder i världen så trupptransporter och liknande är nog inte ett kriterium där.

Fartygsburen ubåtsjaktsförmåga är nog fortfarande tänkt att lösas med HKP-15 någon gång i framtiden.

 

Buren på vilket fartyg? Jag tror nog att ubåtsjaktsförmågan blir avsevärt bättre med en större helikopter än hkp 15, även om den måste operera från fastlandet. Är det inte ubåtsjakt vi ska ha våra fantasihelikoptrar, hkp 14 till?

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag kan se är väl S-versionen som du beskriver den men R-versionen är mer en moderniserad variant av den klassiska seahawken.

Gissningsvis har man väl tänkt sig att R-versionen ska lösa ubåtsjaktsförmågan i Östersjön och inte åka på långfärder i världen så trupptransporter och liknande är nog inte ett kriterium där.

Fartygsburen ubåtsjaktsförmåga är nog fortfarande tänkt att lösas med HKP-15 någon gång i framtiden.

 

Buren på vilket fartyg? Jag tror nog att ubåtsjaktsförmågan blir avsevärt bättre med en större helikopter än hkp 15, även om den måste operera från fastlandet. Är det inte ubåtsjakt vi ska ha våra fantasihelikoptrar, hkp 14 till?

Tja, Visbyklassen är väl de enda fartygen vi har i pipelinen just nu som är tänkta för ubåtsjakt och har tankningsresurser för helikoptrar. Det nya "patrulleringsfartyget" som nämnts lite vagt kanske kan ta en lite större helikopter som den här (beroende på hur stort fartyget självt blir) men frågan är om det kommer att ha övriga ubåtsjaktsresurser.

Stridsstödsfartyget skulle ju kunna användas som en flytande helikopterbas i samverkan med ytstridsfartyg men det är nog sällan som det kommer att vara tillgängligt för sådan tjänst.

 

HKP14 ska väl ha fyra-fem stycken uppsättningar ubåtsjaktsutrustning och det är kanske lite lite. HKP15 har väl nämnts i någon utredning som en interimslösning med mer begränsad kapacitet fram tills dess att HKP14 blir operativ med den här förmågan.

Om man har HKP14 opererande från land, HKP15 från land/Visby och R-versionen från land/eventuella större fartyg får man lite mer kapacitet och flexibilitet i systemet.

Frågan är hur kostsamt det blir.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag att det blivit lite missförstånd om vad S respektive R har för förmågor, då kan det vara bra att ta en titt hos Sikorsky, som gör prylarna:

http://sikorsky.com/vgn-ext-templating-SIK...0001382000a____

 

Kortfattat:

Romeo: Ubj mm

Sierra: Tp

Hehe, inte så mycket missförstånd som guldfiskminne hos mig. Kastade om bokstäverna ovan.

 

Edit: Sådär, fixat i posterna ovan.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Visst hade det varit intressant med dessa då man troligen kan hänga RB17 på dem "ganska" enkelt.

Nu ser jag kanske inte sså enormt mycket nyta med detta då vi inte har sama önskan oma att slåss i skärgården längre men i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Tja, Visbyklassen är väl de enda fartygen vi har i pipelinen just nu som är tänkta för ubåtsjakt och har tankningsresurser för helikoptrar. Det nya "patrulleringsfartyget" som nämnts lite vagt kanske kan ta en lite större helikopter som den här (beroende på hur stort fartyget självt blir) men frågan är om det kommer att ha övriga ubåtsjaktsresurser.

Stridsstödsfartyget skulle ju kunna användas som en flytande helikopterbas i samverkan med ytstridsfartyg men det är nog sällan som det kommer att vara tillgängligt för sådan tjänst.

 

Hkp 15 var ju från början tänkt att kunna skohornas in under däck på en Visby, men eftersom man skrinlagt planerna på att kunna husera en helikopter ombord (enligt vad jag förstått av diverse diskussioner på nåt halvseriöst diskussionsforum på nätet :baskerKav: ) så är det ju nu bara tillfällig basering på däck som är aktuellt. Då borde väl en H-60 kunna få plats lika bra som en Hkp 15? Längden på däcket borde i alla fall inte vara något problem. Däcket är ju minst lika långt som helikopterdäcket på en Ticonderoga-kryssare som ju medför inte bara en, utan två Seahawks (men däcket rymmer bara en åt gången). Däremot är det lite smalare.

 

För att illustrera detta plockade jag fram några gamla och lite nyare modell-synder och plåtade med mobilkameran i morse. Modellerna är i 1/700 om någon undrar. HMS Sheffield längst till höger är monterad på mässingspyloner och därför betydligt närmre kameran. Dess hangardäck är egentligen mindre än USS Normandys (CG-60), även om de ser ut att vara lika stora på bilden. HMS Malmö längst till vänster har knappt utrymme att starta och landa en liten RC-helikopter, så hon är bara med som jämförelse.

Helikoptern på HMS Sheffields helikopterdäck är självfallet en Lynx.

 

flightdecks.png

 

 

/E

Link to comment
Share on other sites

OM nu flygvapnet ganska snart verkligen beställer ca 20st SeaHawk/ Black Hawk..tror ni det innebär att HKP10 kommer fasas ut inom 10 år och runt år 2010 kommer FM ha BlackHawk/Sea Hawk, NH-90 och HKP 15?

Hur går en beställning till rent faktiskt? Måste en ny upphandlig genomföras och riksdagen godkänna HKP köpet?

Link to comment
Share on other sites

Tja, Visbyklassen är väl de enda fartygen vi har i pipelinen just nu som är tänkta för ubåtsjakt och har tankningsresurser för helikoptrar. Det nya "patrulleringsfartyget" som nämnts lite vagt kanske kan ta en lite större helikopter som den här (beroende på hur stort fartyget självt blir) men frågan är om det kommer att ha övriga ubåtsjaktsresurser.

Stridsstödsfartyget skulle ju kunna användas som en flytande helikopterbas i samverkan med ytstridsfartyg men det är nog sällan som det kommer att vara tillgängligt för sådan tjänst.

 

Hkp 15 var ju från början tänkt att kunna skohornas in under däck på en Visby, men eftersom man skrinlagt planerna på att kunna husera en helikopter ombord (enligt vad jag förstått av diverse diskussioner på nåt halvseriöst diskussionsforum på nätet :banghead: ) så är det ju nu bara tillfällig basering på däck som är aktuellt. Då borde väl en H-60 kunna få plats lika bra som en Hkp 15? Längden på däcket borde i alla fall inte vara något problem. Däcket är ju minst lika långt som helikopterdäcket på en Ticonderoga-kryssare som ju medför inte bara en, utan två Seahawks (men däcket rymmer bara en åt gången). Däremot är det lite smalare.

 

För att illustrera detta plockade jag fram några gamla och lite nyare modell-synder och plåtade med mobilkameran i morse. Modellerna är i 1/700 om någon undrar. HMS Sheffield längst till höger är monterad på mässingspyloner och därför betydligt närmre kameran. Dess hangardäck är egentligen mindre än USS Normandys (CG-60), även om de ser ut att vara lika stora på bilden. HMS Malmö längst till vänster har knappt utrymme att starta och landa en liten RC-helikopter, så hon är bara med som jämförelse.

Helikoptern på HMS Sheffields helikopterdäck är självfallet en Lynx.

 

 

/E

Jo men jag undrar hur stor punktbelastning helikopterplattan tål. Frågan är om den har dimensionerats strikt efter HKP15 eller om det finns marginaler utöver säkerhetsmarginalen.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Jo men jag undrar hur stor punktbelastning helikopterplattan tål. Frågan är om den har dimensionerats strikt efter HKP15 eller om det finns marginaler utöver säkerhetsmarginalen.

 

Jo, jag funderade lite på det också. Förmodligen är det den strukturella hållfastheten som sätter gränsen. Eftersom fartyget är av kolfiber är det ju inte bara att svetsa på lite extra plåt här och var heller.

 

..suck..

 

:banghead:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

OM nu flygvapnet ganska snart verkligen beställer ca 20st SeaHawk/ Black Hawk..tror ni det innebär att HKP10 kommer fasas ut inom 10 år och runt år 2010 kommer FM ha BlackHawk/Sea Hawk, NH-90 och HKP 15?

Känner mig ganska säker på min sak när jag svarar NEJ.

Runt 2010 tror jag vi kommer ha HKP 10, 15 som operativa, 14 under utveckling och 4 i hangar väntandes på besked...

 

Däremot känns det ganska rimligt att HKP 10 fasats ut kring 2020-2025 (när 14 är fullt operativ...). Och att vi då bara flyger 14, 15 och...17?...

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

OM nu flygvapnet ganska snart verkligen beställer ca 20st SeaHawk/ Black Hawk..tror ni det innebär att HKP10 kommer fasas ut inom 10 år och runt år 2010 kommer FM ha BlackHawk/Sea Hawk, NH-90 och HKP 15?

Känner mig ganska säker på min sak när jag svarar NEJ.

Runt 2010 tror jag vi kommer ha HKP 10, 15 som operativa, 14 under utveckling och 4 i hangar väntandes på besked...

 

//Y

 

Nu är du väl ändå negativ.. det är ju ändå nästan 9 månader kvar på 2010, och vad som helst kan hända.

 

Förmodligen har vi en väl fungerande helikopterverksamhet, ett starkt försvar och en fullt operativ visbyflotta med organiska ubjhkp innan året är slut..

 

 

..eller kanske inte..

 

:ph34r:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Idag har regeringen offentligt gått ut med sin ståndpunkt angående nya HKP på dagens DN debatt.

Regeringen ska beställa nya helikoptrar under hösten. Det blir ingen tilfällig lösning utan en ny medeltung HKP som ska ersätta dagens operativa system permanent. Regeringen beskriver den nya helikoptern som en beprövad modell, som redan från fabrik kommer vara färdig anpassad för de olika framtida uppdragen...såväl nationella som internationella. Inga modifieringar ska behövas efter leverans av den nya modellen..

Regeringen verkar sikta på en snabb leverans och jag tolkar artikeln som att regeringen siktar på att den nya helikoptern ska vara operativ i Flygvapnet redan år 2013.

Mellan raderna kan man läsa en skarp kritik mot anskaffnings processen som ledde till HKP 14. Regeringen kritiserar att att den svenska special NH-90 versionen på flera sätt skiljer sig från standard versionen av NH-90 som alla andra länder beställt och detta har bidragit till de extremt långa förseningarna på HKP14.

Hela artikeln är skriven på ett sett som får mig att tro att regeringen redan internt bestämt sig vilken modell som ska beställas. Vad tror ni den nya modellen ska kallas..HKP 12 kanske?! Jag hoppas den nya HKPn blir någon befintlig USA opererad version av Black Hawk/ Seahawk. Beprövade modeller som finns i flera olika versioner, insatsklara redan från överlämnandet vid fabrikens leverans cermoni.

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Idag har regeringen offentligt gått ut med sin ståndpunkt angående nya HKP på dagens DN debatt.

Regeringen ska beställa nya helikoptrar under hösten. Det blir ingen tilfällig lösning utan en ny medeltung HKP som ska ersätta dagens operativa system permanent.

 

Är det bara jag som ser ett stort caveat här?

 

I höst kanske statsministern heter Mona, och hennes två vapendragare vill inte köpa militär materiel, och den ena av dem är nog rätt rabiat när det gäller "färdiga lösningar som kan levereras snabbt" eftersom den ende som sitter på sådana är den store satan i väst.

 

Får hoppas på riksdagsbeslut innan sommarlovet då, annars blir det nog inget.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Regeringen planerar för att nuvarande riksdag ska fatta beslut om nya HKP innan sommar uppehållet så regeringen kan beställa nytt i höst. Nu tas denna nyhet upp även på SVT nyhetsprogram. Tror ni regeringen/FMV redan har kontaktat den tilltänkta tillverkaren av den nya helikoptern?

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Tror ni regeringen/FMV redan har kontaktat den tilltänkta tillverkaren av den nya helikoptern?

Ett köp bör väl helst följa Europeiska "regler" för militär material anskaffning, i allafall utåt sett(det är förmodligen inte så svårt att skriva ihop en kravspecifikation som utesluter alla tillverkare utom den man vill ha?). Gör man inte det agerar man ju(pinsamt nog) på samma sätt som Rumänien när de köpte F-16. Den affären fick, med all rätt, ganska hård kritik från EU (BAE och SAAB).

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Tror ni regeringen/FMV redan har kontaktat den tilltänkta tillverkaren av den nya helikoptern?

Ett köp bör väl helst följa Europeiska "regler" för militär material anskaffning, i allafall utåt sett(det är förmodligen inte så svårt att skriva ihop en kravspecifikation som utesluter alla tillverkare utom den man vill ha?). Gör man inte det agerar man ju(pinsamt nog) på samma sätt som Rumänien när de köpte F-16. Den affären fick, med all rätt, ganska hård kritik från EU (BAE och SAAB).

 

BF

 

Jo men de reglerna utesluter de att man kan ha underhandskontakter avseende leveranskapacitet, funktionalitet som kan levereras off the shelf och liknande??

 

Därtill funderar jag på följande:

Ibland läser man att Storbrittanien inför material under "Urgent operational requirement" program (OBS osäker på den korrekta termen i detta fallet). Ett exempel på detta är inköp av Sniper pod till harrier.

Är detta ett snabbspår för att snabba upp inköp eller bara ett sätta att få in utrustning snabbare i ett materialsystem??

Om det är det det första har manmöjlighet att utnyttja detta i fallet med HKP 17 (?) eller vad den kommer att döpas till

Link to comment
Share on other sites

Finns sannolikt inte så många som kan leverera snabbt vilket verkar vara grundbulten i anskaffningen.

Skulle tippa på att det bara är augusta-westland och sikorsky som kan leverera någorlunda fort och anpassat för våra behov från start. Eurocopter borde vara uteslutet efter nh90 problemen (de är så vitt jag vet huvuddelen av nh konsortiet).

Så antingen merlin eller blackhawk.

Ryssarnas som vi säkert kan få på hygglig tid är nog inte anpassade efter våra krav gällande säkerhet eller övrig standard.

Link to comment
Share on other sites

Regeringen betonar att det ska vara en beprövad helikopter med hög driftsäkerhet. Kan man verkligen säga att Merlin har det? Danmark har haft stora störningar med sina Merlins och "tvingas" operera sina + 40 år gamla Sea King betydligt längre än planerat.

UH-60 känns som det troliga alternativet om regeringen söker en beprövad & driftsäker HKP som fort kan sättas in i exempelvis Afganistan. Antyder regeringen för Vita Huset att Sverige vill köpa HKP för användning i Affe...kanske vi kan få "fast track" leveranser av insatsklara Black Hawk/ Sea Hawk. Vad spelar det för roll om Sverige drar på sig lite EU kritik om man fort väljer UH-60? Sverige borde sätta soldaternas välbefinnande framför EUs byråkrati. Vi skulle bara bli ett EU land av många som fått lite sån kritik genom åren.

Link to comment
Share on other sites

Maverick, jovisst är det så, tolkade Kerrans inlägg (Lite förhastat?)som att endast EN tillverkare skulle komma ifråga hela vägen.

 

Edit: Det är inte obligatoriskt heller ser jag: :lala:

The system, which has been termed a ''code of conduct,'' will rely on ''transparent and objective criteria for selecting bidders and awarding contracts,'' the agency said.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...752C1A9639C8B63

 

BF

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Regeringen betonar att det ska vara en beprövad helikopter med hög driftsäkerhet. Kan man verkligen säga att Merlin har det? Danmark har haft stora störningar med sina Merlins och "tvingas" operera sina + 40 år gamla Sea King betydligt längre än planerat.

UH-60 känns som det troliga alternativet om regeringen söker en beprövad & driftsäker HKP som fort kan sättas in i exempelvis Afganistan. Antyder regeringen för Vita Huset att Sverige vill köpa HKP för användning i Affe...kanske vi kan få "fast track" leveranser av insatsklara Black Hawk/ Sea Hawk. Vad spelar det för roll om Sverige drar på sig lite EU kritik om man fort väljer UH-60? Sverige borde sätta soldaternas välbefinnande framför EUs byråkrati. Vi skulle bara bli ett EU land av många som fått lite sån kritik genom åren.

Så länge vissa länder envisas med att köpa amerikanska stridsflygplan för tiotals miljarder kan EU stoppa upp sin kritik mot några helikoptrar någonstans..

Link to comment
Share on other sites

"Enligt uppgift till Ekot ska köpet av nya de nya helikoptrarna finansieras genom besparingar på andra materielinköp och sägs därför inte påverka regementen och insatsförband."

http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artik...artikel=3616167

 

Vilka materielinköp ska det sparas på? Säg inte att det är färdigställandet av Visby som ryker..

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Helikopter 16 Black Hawk UH-60M

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...