Jump to content

Antagning franska främlingslegionen


Guest strävjon

Recommended Posts

Ja det är absolut ett genomsnitt. Ett rykte jag har hört från flera är att det tas in fler (i procent räknat)under jul/nyår eftersom färre söker då och fler droppar av pga kylan.

Link to comment
Share on other sites

Med min fråga så menade jag inte att jag har dåligt med tålamod. Jag ville bara veta hur långt tid det kan dröja eftersom jag är endast 17 år gammal (18 i november) så det skulle kosta mej ganska mycket att vänta på intagningen nere i Frankrike, tänkte att det skulle vara dyrt med boendet och allt annat. Jag behöver inte bli tillsagd att börja fundera om jag verkligen vill åka ner dit, för jag har funderat på detta över 1 år nu.

Jag hade tänkt att åka ner dit under jullovet, för jag har läst någonstans att det är färre folk som söker in då.

 

 

Tack i förhand

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Du vet inte fören du provat. Som sagt, du kommer antingen lyckas bli legionär, bli hemskickad med papper som säger välkommen tillbaka, eller papper som säger, vi vill inte ha dig någonsin.

Vad resultatet blir för Dig kommer du bara få veta om du åker dit.

Passa på att se Paris också, det är vackert särskilt runt jul :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En sak bara utan att lägga någon värdering i ditt val. Tänk en extra gång. Mycket händer när du rycker in (om det är samma som 90-talet) du kan inte resa fritt, du förlorar ditt pass, ingen får reda på om du dör. Ta det i beaktande.

I övrig om du verkligen vill det, go for it.

Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer med Martinswe, tänk en extra gång. Betänk att ingen mindre än Ernst Junger (självbiografisk krigsskildring: I stålstormen) började sin soldatbana med att rymma hemifrån till Främlingslägionen, men tog sig därifrån med hjälp av sin far. Det är inte alla fäder som skulle kunna fixa en sådan sak.

 

Jag inser att du inte skriver här för att bli mästrad av den äldre generationen, men det är därför vi har en äldre generation!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Är ny här. Undrar bara vad Främlingslegionens attityd är gentemot kvinnliga sökande? Det enda jag hittat på nätet som konfirmerar att de över huvud taget tar emot kvinnor är en berättelse om Susan Travers (nu 91 år). På deras hemsida nämner de bara män när de talar om sökande. Skulle någon som vet kunna berätta? Tacksam för svar!

 

God info om deras rekryteringsrutiner annars. Tack!

Hej!

Sedan år 2000 ska de visst även ha börjat att rekrytera kvinnliga i den franska främlingslegionen och ses inte som det var en tillfällig rekrytering just då enligt en artikel från BBC News då de även ville höja antalet kvinniga sökande i framtiden,http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/969475.stm men de verkar ju åh andra sidan utifrån som om de mest är positiva till manliga sökande vad man sätt på videos och så.

 

Hoppas denna informationen var till någon hjälp och att den inte kom försent. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Efter år ett så är du (skiljer sig säkert lite mellan olika regementen) ganska så fri att resa vart du vill, bara du är på plats när arbetsdagen börjar.

Som alla andra platser så har du dock även som legionär en vardag.

En vardag där du de första fem åren bor i kollektiv, inte får gifta dig, skaffa bil eller bankkonto. Men likväl en vardag och även i legionen finns de många som skiljer på sitt civila liv och sitt liv som legionär.

 

Fördelen med att orka gå igenom fem år är att du kommer alltid ha en plats i Frankrike dit du är välkommen, där du kommer ha mat och husrum även om du inte har pengar. Du kommer få kontakter som annars tar en livstid att skaffa och du kommer ha varit del av en tradition som otroligt få tar del av.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
Guest bokowsky

Hello guys.

 

I had an experience with the Légion étrangère in the early 80's. those were good times still for the French military core which was provided with the necessary amount of money from the state- Unfortunately, Be aware that it's not the same today. the army in France has been shrunken and dismantle. the soldiers in mission abroad are suffering from lack of care and support from their gouvernement. being a soldier for a 2 500 euro a month and almost double on a mission is not worth the challenge. you'll be facing to spend your own money to prepare for abroad missions. you'll be in need of buying your own spare équipment. you can verify those claims they are true testimonies of our troops. Soldiers are getting fed up with the lack of care and recognition they get. moreover the reasons why we are giving soldiers their missions are not for the good of the people but to serve the interest of big corporations. Soldiers start also to realise that they are being played with. Now if you want to join the legion étrangère to do some shooting and killing then stay home and don't waste your money getting there, you'll be detected immediately. Good luck to those who will enroll.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...
Guest Htysn

 

är 20 år gammal o vill joina hela mitt liv har velat de här mer än allt 
har älskat att utbilda mig själv försvara oskyldiga människor 
och älskar träning har tränat kampsport i 6 år hela mitt liv har jag tränat o velat gå med i fransk legionen   vill inte göra de för pengar eller något sånt 
vill göra de här för passion allt träning jag har gjort vet att de ingenting gemfört med franska legionens träning så jag älskar utmaningen och jag har alltid trot på mig själv och jag vet de här kommer jag klara!!! ska bevisa  om jag kan du kan 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Vill gärna veta

STRÄVION@

Hej, jag har en ny vän som påstår sig varit med FFL och pratar mycket om det osv.. Jag tror inte på honom helt enkelt, därför kommer jag att ifråga sätta honom om bevis! 

Så jag tänkte om nån här kan hjälpa mig och hitta nån sorts intyg som dom får när man har varit med FFL? Jag mena något måste man fått? En medalj, ett intyg eller nått? Kläderna som man hade under tjänst, får man man sig hem? Tack för svar!

Link to comment
Share on other sites

Efter tre år så får man franskt medborgarskap, har han inte det så är sannolikheten ganska låg att han har ett fullgjort kontrakt.
Han borde ha foton? Kan han franska? Kan han sångerna?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Jokern

Hej jag har mass frågor men den mest relevanta är vad är max åldern för att få söka och gå med i FFL ?

Jag är 34 i år 2020 och tänkte träna,läsa franska,lära mig nationalsången, och läsa göra tester som liknar dom man gör. Allt för att jag ska komma dit med så god skans som möjligt .

 

Jag har inte gått lumpen jag var den enda som ville göra lumpen alla andra ljög om rygg ont med mera .men jag fick inte gå med "var för dum och dålig fysik väl" bleb så besviken o arg då och sa hur smart ska man vara för att krypa runder i svenska skogar och skjuta på ryssar hehe var då det. Sen 3 ÅR senare sökte jag in till flygvapnet i Halmstad på en vinter kurs för unga killar .när jag sökt tänkte jag men snälla varför försöka igen och till svåraste linjen i militären haha så glömde bort det sommaren kom och jag hittar ett brev i hallen bakom en byrå det var antagning svaret till ansökan tror ni inte jag kom med och där stod vad jag skulle ha med och allt sådant flygvapnet i Halmstad fatta den ja jag blev rasande och ur less men men så nu känner jag får jag ska jag och velat åka till la legion sedan jag var barn men våga ej pga massa men får jag söka in som 35 årig man så åker jag nästa vinter och till dess göra allt jag kan för att lyckas har 1 ÅR på mig .

 

Tack till er som svarar och orkat läsa min historia trotts massa fel men ändå 

Mvh

Johan filmberg 

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Guest Jokern

Maxåldern för att söka till FFL är 39 år och 6 månader

http://foreignlegion.info/french-foreign-legion-age-requirements/

 

Några råd på vägen.

I princip all militär verksamhet grundar sig på disciplin och noggrannhet på en helt annan nivå än vad som är det normala i det civila samhället. Därför blir det ofta en stor chock för många med omställningen från det civila till det militära, även till den betydligt mer tillåtande svenska Försvarsmakten. 

Franska främlingslegionen är en helt annan beryktad internationell nivå och kända för sina höga krav på disciplin som ett sätt att gallra ut vilka som kan bli goda soldater. 

För att underlätta bör man redan långt innan inryck anamma ett levnadssätt som präglas av hög disciplin, noggrannhet och höga krav på sig själv inom alla områden. Det kan gälla städning, fysisk träning, hur man för sig i det offentliga rummet, hur man tar hand om dina ägodelar (lagar/vårdar), invikning av kläder, hur man klär sig, hur man talar till folk på ett artigt och korrekt sätt, mm. ALLT. 

 

Ditt inlägg tyder tyvärr lite på motsatsen.

Det är väldigt många stavfel och självklart kan man lida av dyslexi eller andra svårgiheter, men då bör man kunna hantera det på ett sätt som minskar problemet.  Läsa igenom texten igen innan man postar, använda rättstavningsprogram, skriva om texten igen och så vidare.  All kommunikation i Franska Främlingslegionen sker dessutom på franska och kan man inte det har man en ännu större uppförsbacke.

 

Du anmäler dig till en kurs, glömmer bort och tappar bort kuvertet, osv.

Det tyder tyvärr på ett slarvigt beteende och kan då bli jobbigt i en värld där ett missat fingeravtryck på baksidan av ett putsat mässingsspänne på uniformen ger en utskällning som om det vore jordens undergång. :) "Komma i tid", flera gånger om dagen, är på sekundnivå i alla militära styrkor. 

 

Ju äldre man blir desto svårare brukar de flesta ha att blint lyda något utan att säga emot, speciellt om man med sin egen livserfarenhet tycker (vet) att det man skall göra kan göras på ett annat sätt, är dumt eller till och med "idiotiskt".

Särskilt om den som beordrar det är yngre eller som man anser sig veta bättre än.

Det kan vara ett problem när man som äldre vill gå med i en verksamhet där ifrågasättande är totalt ovälkommet. 

 

 

Lycka till!

Henke

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...