Jump to content

Kompanibefäl-inriktning?


Guest

Recommended Posts

Hej allihop.

Har läst forumet en längre tid men inte känt för att skriva ngt ännu (nästan). Nu har jag dock en liten fråga här

Ska rycka in på T2 i januari och fick i dagarna ett brev från den ansvarige på kompanibefälsskolan.

I brevet stod det bla. "Du kommer att utbildas till kompanibefälsvärnpliktig inom någon av följande tjänstegrenar: transport, drivmedel, livsmedel, trafik, ledning, sjukvård eller kvartersmästare."

Nu undrar jag dels hur det går till  när de utser folk till de olika tjänsterna. Får man välja eller säger de helt enkelt att du ska göra det eller det? Sen skulle jag gärna få lite info om de olika inriktningarna, om möjligt.

Vet att jag väl skulle kunna få svar på allt det här genom att kontakta T2 men mina tidigare erfarenheter av kommunikation med militären säger mej att det går betydligt fortare och blir bättre så här :D

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag själv är hyfsat nyutexaminerad från T2 (april -02)

Så tror jag att dom delar ut tjänsterna efter vad önskemålen är och vad folk passar som...

 

Akta dig för att bli KVM bara ;)

 

Det kommer ett litet medelande privat ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag var KB på T2 för dryga tio år sedan var det ingen som slutligen fick samma befattning som efter mönstringen. När vi skulle ut på kompanierna gjordes placeringarna utifrån vad vi hade presterat och med beaktande av kompaniernas behov - vilket bl. a. ledde till att de största "stridisarna" hamnade på det kompani som hade rykte om sig att vara "lökigast". Viss, men tämligen begränsad, hänsyn togs till den enskildes önskemål.

 

Angående tjänstegrenarna kan man sammanfattningsvis säga att drivmedel, livsmedel och transport är mycket av åkeri, dvs att se till att rätt saker är på rätt plats vid rätt tidpunkt. Många stora lastbilar...

 

Ledning och trafik är intressant om du vill få god systemkunskap och en bra överblick över "kriget".

 

Sjukvård säger sig självt vad det handlar om. Räkna inte med att som KB få särskilt mycket fackutbildning, även om du beroende på intresse säkert kan tjata till dig en del. Inom sjukvårdstjänsten skulle jag rekommendera sjuktransport - ger liksom ledning och trafik helhetsgrepp, du måste veta var varenda förband i brgaden befinner sig!

 

Kvartermästaren är han som ska fixa allt, det skall helst vara gjort i går, och är det inte det får han ta all skit... Krävande, ansvarsfullt och fordrar att du kan hålla många bollar i luften samtidigt.

 

Något som förenar alla tjänster inom underhåll är att hjärnan arbetar mer än musklerna, att du så småningom upplever att skjutandet är något som bara inkräktar på facktjänsten och att du nästan alltid (sjukvård undantaget) övar skarpt - många är beroende av att du sköter ditt jobb, annars står de utan mat/drivmedel/ammunition/samband eller kör vilse. Du och din pluton kan utgöra hela brigadfunktionen på ditt område!

 

För den som inte absolut måste ha den fräckaste jägartjänsten kan jag inte tänka mig något intressantare och mer givande en än befälsutbildning inom underhållstjänsten.

Link to comment
Share on other sites

Får hålla med dast, mycket intressant utbildnig, jag fick insikt på hur armén funkar överhuvudtaget... Mycket intressant... Fast det blir inte bättre än vad du gör det till...

Dom stora inriktningarna är: Sjukvård, Tolo, Transport, NBC, ledning/stab, Traffik och TPL(transportledare)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...