Jump to content

Innästling av fjärrpatruller med sjöflygplan


A2Keltainen

Recommended Posts

Jag fick i dag med posten:

 

Med döden i hälarna - Högkvarterets fjärrpatruller 1939-1945

Erik Appel

Schildts Förlags AB

2005

 

Jag har inte hunnit läsa den än, men när jag bläddrade i den och tittade lite på bilderna, så blev jag påmind om vad jag läst tidigare om hur finska fjärrpatruller i stor utsträckning under VK2 använde pontonutrustade sjöflygplan för innästling bakom de sovjetiska linjerna. Har det funnits några planer, eller kanske tom övningsverksamhet, för att göra samma sak med svenska fjärrpatruller i händelse av krig? Geografiska områden som skulle kunna varit intressanta för det är exempelvis södra Norge vid ett tyskt angrepp därifrån under VK2, norra Norge vid ett brittiskt/allierat angrepp därifrån under VK2, norra Finland och övre Norrland vid ett Sovjetiskt angrepp den vägen under kalla kriget, samt Ålands skärgård vid ett Sovjetiskt angrepp mot den under kalla kriget.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske man inte kan kalla det "innästling under krig" eftersom det skedde redan under fredstid, men "agenter" landsattes ju från svenska motortorpedbåtar (fd tyska!) i Baltikum under 50-talet. Så rimligen hade man väl tänkt sig nåt liknande även under krig? Och då (också) från flygplan kanske? Senare tiders historieforskning har dock påvisat att den svenska militära underrrättelsetjänsten var så infiltrerad av Sovjetunionen då att i stort sett alla agenter, de flesta (?) exilbalter, greps nästan omedelbart, fängslades eller "övertalades" att bli dubbelagenter och sända falsk information tillbaka till Sverige. Nu var väl dessa mer att anse som "passiva underrättelseagenter"/ rapportörer än aktiva sabotörer el dyl, men sånt kan ju ändras ganska lätt. Att man hade några liknande planer redan tidigare än på 50-talet, förberedda i varje fall, har jag aldrig hört nåt om. I varje fall inga som sedan kunde varit användbara även efter kriget. Detta med tanke på hur världen förändrats under och efter VK2.

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

Nu kanske man inte kan kalla det "innästling under krig" eftersom det skedde redan under fredstid, men "agenter" landsattes ju från svenska motortorpedbåtar (fd tyska!) i Baltikum under 50-talet.

 

Just den där verksamheten kom direkt i tankarna ett tag sedan, när jag läste något jag tagit upp i en annan tråd:

 

http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=737752

 

Jag tänker mer specifikt på det här:

 

Man höll ett antal motortorpedbåtar, som var strukna ur listorna, i beredskap för uppdrag österut.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...