Jump to content
Sign in to follow this  
Qvintus_Helge5

Försvarsmaktens utmärkelser mm

Recommended Posts

Diplomet är viktigare är medaljen. Diplomet är själva hedersbetygelsen som visar att någon tilldelats en utmärkelse, medaljen är "bara för syns skull" och kan oftast återskaffas.
Prova att få ett nytt diplom från utgivaren eftersom alla medaljer av officiell karaktär självklart registreras.

Nu har jag erhållit ett nytt diplom, efter mycket om och men =P

Skickar man in ett brev i pappersform till HKV PROD eller via mail, ansökan om bärandetillstånd dvs.

Skickade frågan till HKV PROD också och fick detta svar, kan vara intressant att veta för andra också.

"Hemställan om personligt bärandetillstånd för utländsk utmärkelse kan skickas som svar till till denna e-postadress 
hkv[email protected]

Hemställan ska innehålla uppgift om:

·        Vem som söker (med adress)

·        Vilken utmärkelse (kopia på eventuellt diplom bifogas)

·        Vem tilldelade

·        När tilldelades utmärkelsen

·        Var tilldelades utmärkelsen

·        För vad (bakgrund).

·        I tjänsten eller privat

Gäller det utländsk orden ska Kungl. Maj:ts Ordens utlåtande om bärande på Försvarsmaktens uniform bifogas."

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Chassi
      Halloj.

Jag behöver hjälp med att identifiera förkortningar på tilldelade medaljer eller liknande, jag forskar lite om en person och har kollat upp denna i en rulla från 30 talet.
      Där står ett antal förkortningar och jag tror mig lyckas tyda några av dem, medans andra är för mig okända.
      Jag har även kollat på medalj.se men utan större resultat då man även kan tänka sig att sättet att skriva förkortningarna kan skilja sig åt mellan åren, tänkte kolla här först innan jag tar detta vidare.

RSO= Riddare av svärdsorden
      SvRKSM= svenska röda korsets silvermedalj?
      LandstSM= Landstormens silvermedalj
      Stockh.lfbSM= Stockholms landstormsförbunds silvermedalj
      RFinl VRO= riddare av finlands vita ros orden
      URKHk= ?
      ÖRKOffHt= ?
      KHS= ?
      SS= ?
    • By Manzon
      Är det någon som vet ett bra inköpsställe för miniatyrmedaljer? Har googlat lite men jag tycker utbudet är lite dåligt och vill gärna hitta en som säljar alla de jag har för enklare montering osv. 
      Hemsidor är bra, men det kanske finns någon som säljer, men inte via webben. 
      Mvh
    • By Chassi
      Hur ska medaljer bäras till civil kavaj vid sammankomster inom tex frivilligverksamhet där bärande av utmärkelser uppmanats.

​Minatyrer eller orginal?

​Om minatyrer, ska dem då monteras på kavajslaget?
    • By jonar242
      Hej!

Enligt http://medalj.nu/ har en ny medalj för sårade i strid instiftats (à la Amerikanska Purple Heart). Jag har väckt frågan på http://www.heraldik.se/heraldica/topic.asp?TOPIC_ID=2695 om den verkligen har fått den mest optimala utformningen i bildspråk och bandval. Vad tycker ni andra?

MVH

Jonas
  • Create New...