Jump to content

Ryssland vill öka militärt samarbete med Finland


Perman

Recommended Posts

Svenska Yle

Ryssland vill öka militärt samarbete med Finland

 

Quote
19.02.2010 20.38

 

Rysslands försvarsminister Anatoli Serdjukov säger att Ryssland vill öka sitt militära samarbete med Finland. Serdjukov är på besök i Finland.

 

Vid ett möte kom Serdjukov och försvarsminister Jyri Häkämies (Saml) överens om att Ryssland och Finland ska göra upp en plan för samarbete för de närmaste åren.

 

Enligt Häkämies kunde lämpliga samarbetsformer vara till exempel sjöräddningsövningar. För ett par år sedan föreslog Serdjukov samarbete i större skala, till exempel större militärövningar för att bekämpa terrorism.

 

Den plan som ministrarna kom överens om idag ska vara klar i sommar.

 

 

Undrar om det är lika mycket intresse från finskt håll?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det är lika mycket intresse från finskt håll?

 

Det skiljer nog en hel del at vad galler vilka olika former av samarbete det handlar om. Det ar exempelvis viss skillnad mellan att lata 76 luftburna gardesdivisionen ova luftlandsattning utanfor Helsingfors, och att ova gemensamma sjoraddningsinsatser (som namns i artikeln).

Link to comment
Share on other sites

Det ar exempelvis viss skillnad mellan att lata 76 luftburna gardesdivisionen ova luftlandsattning utanfor Helsingfors, och att ova gemensamma sjoraddningsinsatser (som namns i artikeln).

 

Eller 2:a Spetznazbrigaden ;-)

 

 

Men det är som du nämner givetvis, gemensamma sjöräddningsövningar är något som går att genomföra politiskt.

Link to comment
Share on other sites

Sen får jag för mig att Finland och Ryssland har ganska olika syn på hur man bör gå till väga för att "...bekämpa terrorism."...

 

Men om man är fulpragmatisk, så kan det även erbjuda en del fördelar, då exempelvis finsk underrättelse- och säkerhetstjänst kan dela med sig av information om terrorister till ryssarna, som sedan tar hand om det "blöta jobbet" ("mokroye delo"). På så vis kan finska politiker utåt sett stå med rena händer, samtidigt som man "får jobbet gjort". Nu kan man iofs ha en del invändningar mot det här både moraliskt och folkrättsligt, men det är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att Ryssarns insats i Tjetjenien var en " Anti-terrorist operation ".....

 

Inrikes så brukar de referera till sina operationer i Tjetjenien som "operationer mot banditer", vilket jag tycker har en skön barnsagoklang. :) Och ja, de är inte riktigt lika finkänsliga som här i Sverige vad gäller att sätta in några haubitsbataljoner mot de lokala bråkstakarna. :happy:

 

Ryssarna har för övrigt även en fin tradition från Sovjettiden med att olika myndigheter och liknande har sina egna milisförband, med ofta överraskande tung beväpning. De flesta här i Sverige skulle nog exempelvis bli lite överraskade om de upptäckte att Naturvårdsverket hade några kompanier med Strv 121, och Skatteverket några motoriserade infanteribataljoner utrustade med pansarterrängbilar.

Link to comment
Share on other sites

Ryskt försvarssamarbete med Finland...?

 

Kallas även "politiker på resa som måste ha något att säga". Betyder noll och intet i "the big picture".

 

Det är fred nu, då kan man kosta på sig att resa och snacka. Sedan kommer hårdare tider och då är det slutsnackat. Då får vapnen tala.

 

Tyvärr.

Edited by lampros
Link to comment
Share on other sites

Ryskt försvarssamarbete med Finland...?

 

Kallas även "politiker på resa som måste ha något att säga". Betyder noll och intet i "the big picture".

 

Du vet mycket du.. Dåvarande Sovjetunionen har ju varit väldigt kåta på att få bygga militära kontaktnän och samträna med finnarna ända sedan mitten an 1970-talet. Inte genom hot och påtryckningar, utan med underdånigt fjäsk och lock och pock (Även om dessa sammövningar kunde lära Röda Armén ett par rejjält värdefulla saker på det militära planet, så var nog denna Sovjetiska charmoffensiv främst ett försök att locka in Finland i WP under 80 talet). Något som finnländska regeringen dock aldrig föll för*.

Men att rellationerna har blivit bättre under senare år kan ju klart Illusteraras av att Vladimir P -när han fick frågan på vilken som var den ryska federationens bästa, mest pålitligaste och värdefullast granne som imperiet delade landgräns med, och han då utan att tvekan säger Finlad. Finland är vår bästa granne, alla kattegorier.

 

*) Även om ett par HQ/Ledningsövningar tycks ha genomförts.

Link to comment
Share on other sites

Bra att de är vänner, Finland och Ryssland.

 

Javisst - och jag tror Putin när han säger att han gillar att ha Finland som granne. Men i ett tajtare världsläge kan Stormakten tvingas göra vissa saker som har föga med grannsämja, "samarbete" och annat att göra.

 

Kalla mig pessimist men pessimisten får ju alltid rätt, sägs det.

Edited by lampros
Link to comment
Share on other sites

Kalla mig gärna paranoid eller barn av min (värnplikts)tid, men när ryssen kommer med gåvor i ena handen, så är jag mer intresserad av vad som finns i den handen han har bakom ryggen...

 

Mer gåvor? Eller kanske karameller som man kan följa med ryssen hem till hans källare, där det även finns en massa roliga leksaker, för att äta... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...