Jump to content

Bestraffning


Recommended Posts

första gången:

Riktade vapen mot en snubbe på skoj varav någon huggt mig i ryggen och berättat. :bash:

 

På vilket sätt tyckte du att det var skoj att rikta ett vapen mot en människa du inte hade för avsikt att skjuta? Mynningen pekar A L D R I G mot något man inte är villig att förstöra. Om ett vapen är på skoj för dig så kanske du borde fundera på om du är mogen nog att handha ett överhuvudtaget?

Link to comment
Share on other sites

första gången:

Riktade vapen mot en snubbe på skoj varav någon huggt mig i ryggen och berättat. :bash:

 

På vilket sätt tyckte du att det var skoj att rikta ett vapen mot en människa du inte hade för avsikt att skjuta? Mynningen pekar A L D R I G mot något man inte är villig att förstöra. Om ett vapen är på skoj för dig så kanske du borde fundera på om du är mogen nog att handha ett överhuvudtaget?

 

det var typ de första veckorna, var inte speciellt allvarlig och den var knappast laddad. (och jag hade tråkigt efter att ha haft patron ur en hel dag)

Link to comment
Share on other sites

det var typ de första veckorna, var inte speciellt allvarlig och den var knappast laddad. (och jag hade tråkigt efter att ha haft patron ur en hel dag)

Kvittar om vapnet är laddat eller inte.

Ett vapen skall ALLTID betraktas som laddat och osäkrat.

Link to comment
Share on other sites

det var typ de första veckorna, var inte speciellt allvarlig och den var knappast laddad. (och jag hade tråkigt efter att ha haft patron ur en hel dag)

Kvittar om vapnet är laddat eller inte.

Ett vapen skall ALLTID betraktas som laddat och osäkrat.

 

jo jag vet det nu.

 

onT: vad tror ni jag får för påföljder?

Link to comment
Share on other sites

det var typ de första veckorna, var inte speciellt allvarlig och den var knappast laddad. (och jag hade tråkigt efter att ha haft patron ur en hel dag)

 

Vilka delar av grundläggande vapensäkerhet vägrar fastna hos dig? Vapen skall ALLTID behandlas som att de är laddade. Vapen skall ALDIG riktas mot något man inte är villig att förstöra. Förstår du vad skottskador gör med människor? Förstår du hur många människor som skjuter sig själva och andra varje år med vapen som "är oladdade"? Regler som dessa uppkommer inte pga att det är roligt med regler, de uppkommer för att man inte ska göra ett korkat misstag som man får ångra i resten av sitt liv.

 

Lär dig av andras misstag istället för att bli ett skyltexmpel för vad som händer när man inte kan ta ansvar för sitt beteende. Är du inte speciellt allvarlig när du har ett skjutvapen i handen så har skjutvapen ingen plats som helst i din närhet och absolut inte i dina händer. För helvete, väx upp.

Link to comment
Share on other sites

"det var typ de första veckorna, var inte speciellt allvarlig och den var knappast laddad. (och jag hade tråkigt efter att ha haft patron ur en hel dag) "

 

Kan inte ses såsom förmildrande omständigheter.

SäkI är alltid gällande.

Edited by larsev
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte riktigt hajat hur man citerar här på forumet.

 

Jag kan hålla med om att det är omoget/oförlåtligt att rikta ett vapen mot någon man inte har för avsikt att skjuta på. Det finns ju många exempel på hur olyckligt det kan sluta.

 

Som trådskaparen skriver så har han förstått det nu och kommer förhoppningsvis inte göra om det.

 

Jag vet inte vilka diciplinåtgärder som finns att tillgå nuförtiden, det är ju trots allt nästan 15 år sedan jag gjorde lumpen...

 

Jag hoppas att du har lärt av dina misstag och att det kommer gå bra framöver.

Link to comment
Share on other sites

Påföljderna är väl varning, löneavdrag och extratjänst.

 

Nu kommer jag inte ihåg precis hur mycket löneavdrag man får dra. Men jag har för mig att det var max en månad. Hur som fanns det ett ganska lågt tak.

Extratjänsten är även den reglerad ganska snällt, man kan tex. inte få extratjänst på dagar som är planerade såsom ledighet.

 

:bash:

Link to comment
Share on other sites

det var typ de första veckorna, var inte speciellt allvarlig och den var knappast laddad. (och jag hade tråkigt efter att ha haft patron ur en hel dag)

 

Vilka delar av grundläggande vapensäkerhet vägrar fastna hos dig? Vapen skall ALLTID behandlas som att de är laddade. Vapen skall ALDIG riktas mot något man inte är villig att förstöra. Förstår du vad skottskador gör med människor? Förstår du hur många människor som skjuter sig själva och andra varje år med vapen som "är oladdade"? Regler som dessa uppkommer inte pga att det är roligt med regler, de uppkommer för att man inte ska göra ett korkat misstag som man får ångra i resten av sitt liv.

 

Lär dig av andras misstag istället för att bli ett skyltexmpel för vad som händer när man inte kan ta ansvar för sitt beteende. Är du inte speciellt allvarlig när du har ett skjutvapen i handen så har skjutvapen ingen plats som helst i din närhet och absolut inte i dina händer. För helvete, väx upp.

 

 

Ska vi hålla oss till ämnet kanske? Nån som kan svara på TS fråga? Eller är alla bara här för att tala om hur fel h*n har gjort? Det kan man ta i en annan tråd.

 

Får jag fråga, är det värnplikten det handlar om?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte prata med din Kompanichef, så får du ett svar på en gång, känns ungefär som frågespalterna i veckotidningarna. citat: jag har förlorat en tå, bör jag söka läkarvård" 8-/

 

ska på tisdag. vill bara vara förberedd på om jag ska packa mina grejer eller inte. :bash:

Link to comment
Share on other sites

En hel sida med Google-resultat att läsa. Summering nedan...

 

Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.

Disciplinpåföljder

10 § Disciplinpåföljderna är varning, extratjänst och löneavdrag.

Vid val av påföljd är varning att anse som en lindrigare påföljd än extratjänst och löneavdrag. Särskilt avseende skall fästas vid omständigheter som talar för att påföljden kan stanna vid varning. Lag (2002:277).

[snipp]....

13 § Löneavdrag får bestämmas för högst trettio dagar och innebär avdrag på dagersättning eller motsvarande ersättning. Om något sådant avdrag inte kan göras, skall den felande betala ett belopp som motsvarar avdraget.

För den som erhåller dagersättning skall löneavdraget motsvara dagersättningen utan tillägg. För övriga skall löneavdraget bestämmas till en viss andel av utgående ersättning. Andelen skall utgöra högst en fjärdedel av ersättningen per dag. Avdraget får dock inte understiga ett belopp som motsvarar dagersättning utan tillägg.

14 § Har upphävts genom lag (2002:277).

Upphävd 2002-05-28 gm SFS 2002:277, ikraft 2002-07-01, överg.best.

15 § Löneavdrag får åläggas tillsammans med extratjänst, om det krävs av hänsyn till ordningen inom den verksamhet där disciplinförseelsen har begåtts. Lag (2002:277).[/color]

 

Förordning (1995:241) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.

3 kap. Verkställighetsåtgärder

[snipp]...

Löneavdrag

6 § Den som beslutat om löneavdrag skall se till att påföljden verkställs.

7 § Löneavdrag skall för den som får dagpenning och för den som är tjänstgöringsskyldig vid Försvarsmakten till följd av anställning där beräknas enligt de grunder som anges i 13 § anställningsförordningen (1994:373). Den som får dagpenning skall därvid anses ha lön per månad med ett belopp som motsvarar summan av hans eller hennes dagpenning under 30 dagar.

 

Svaret din fråga

... Jag har sedan tidigare fått en varning hos kompanichef och ska prata med honom ytterliggare om en ny sak. Jag kommer troligtvis få löneavdrag och då undrar jag hur mkt det är?
borde då bli att din dagersättning ryker under 30 dagar. Förslagsvis frågar du din kompanichef om "hur länge du kan hålla på att innan du blir utslängd" när du träffar honom...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag har sedan tidigare fått en varning hos kompanichef och ska prata med honom ytterliggare om en ny sak. Jag kommer troligtvis få löneavdrag och då undrar jag hur mkt det är? Hur länge kan man hålla på att innan man blir utslängd?

 

Det är inte din kompanichef som beslutar om påföljden löneavdrag. Det gör förbandschef (motsv), vanligen med sakkunnigt stöd av auditör och rättsbefäl.

 

Det finns praxis för hur många dagars löneavdrag man får när man somnar på posten, så du kommer väl hamna i den högre skalan där (återfallsförbrytare som du är).

 

Du blir inte utslängd för detta, men du håller på att samla ihop ett underkänt soldatbetyg kan jag lova. Skärpning.

Link to comment
Share on other sites

På den gamla goda tiden hade detta lösts med armhävningar och påfyllning av plutonens vedförråd.

 

Lite OffTopic: Hur kommer detta att hanteras i den framtida (nutida?) FM med anställda soldater? Att som VPL få 30-dagars löneavdrag (dock med bibehållen mat och husrum) är väl ingen big deal. Om jag som anställd däremot får en måndslöns avdrag kommer det att känns lite mer. Förseelsen är dock den samma...

Link to comment
Share on other sites

På den gamla goda tiden hade detta lösts med armhävningar och påfyllning av plutonens vedförråd.

 

Lite OffTopic: Hur kommer detta att hanteras i den framtida (nutida?) FM med anställda soldater? Att som VPL få 30-dagars löneavdrag (dock med bibehållen mat och husrum) är väl ingen big deal. Om jag som anställd däremot får en måndslöns avdrag kommer det att känns lite mer. Förseelsen är dock den samma...

 

 

Det har diskuterts lite om LDT i den nya organisationen här: http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t44194.html

 

;-)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte säkert att det här kommer att hanteras som disciplinförseelse vid förbandet alls utan det kan bli civilt åtal på det. Vilken åtalspunkt det kan komma att bli är jag inte på det klara med dock. Om förbandet väljer att påföra discplinpåföljd så lär det bli löneavdrag i tio dagar. Att somna under eldpost är väldigt dumt.

 

Det var något fall på något sydsvenskt förband häromåret och det ska vara sökbart på internet och kanske också på forumet?

Jag tror att det var från P7 alt Ing2.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade detta från samme postare på ett annat forum:

 

Citerat från två inlägg:

 

"Det nya problemet som uppståt är att det finns två snubbar som påståt att jag somnat under min eldvakt och det började brinna. Jag somnade aldrig men det brann runt kaminen."

 

"glöden under kaminen hade blivit som en vulkan vilket gjorde att när glödet hela tiden ramlade ned på sidorna. Vid branden så kom ganska mycket glöd så att de föll på alla sidorna varav tre sidor började brinna. Jag tog ruskan och började slå på elden närmast mig för att sedan övergå till elden på ena sidav varav en snubbe baknar och ser att det brinner."

 

 

Oavsett om du somnat eller inte är det synnerligen oaktsamt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Är du av den åsikten att du INTE somnat, utan det tagit eld runt eldstadsbegränsningen för att du komade till och inte åtgärdade glöden, säg då det när du träffar kompanichefen. Svårare än så är det inte.

 

Att du torskade dit för vapenhantering är inte att klassa som ett hugg i ryggen, utan att regelverket följts.

 

Om du inte vill åka ut, så har du i alla fall fått en stämpel som blir svår att "tvätta bort". Nu är det dags att sköta allt exemplariskt. Och då menar jag allt!

 

 

 

Två sådana här händelser med uppföljning innebär om jag får gissa:

 

1) Du gör samma saker som alla andra men har otur.

 

2) Du ser inte din egen del och ditt eget ansvar. En rejäl självrannsakan är på sin plats - men kanske inte tillräcklig.

 

Min lilla erfarenhet säger mig att alternativ 2 inte alls är ovanligt. Alt 1 är ovanligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...