Jump to content

FMV:s vapen internationellt


Emil

Recommended Posts

Tja det beror på hur man definierar "effektiv" automateld. 300 m är fortfarande väldigt långt. Det är inte ens säkert att du uppfattar att det är dig som Ivan skjuter mot. Och bara för att kulorna går emot dig så blir man inte helt handligsförlamad. Skillnaden mellan effektiv eld och eld i ditt väderstreck är om du blir påverkad av elden, dvs skadad eller nedtvingad i skydd och oförmögen att vidta motåtgärder. Då behövs det nog lite mer precision än vilt skjutande på 300 m.

 

I boken "Scars of War" skriver Hugh Mcmanners (Royal Marine Falklandskriget) att enligt den engelska armens definition är effektiv eld "då personal omkring dig dödas och såras av elden". Om detta inte sker är det förbjudet att ta skydd eller upphöra med en ev framryckning!

 

Undertecknad har vid två tillfällen under FN tjänst blivit utsatt för "eld i min generella riktning". Det var inget att oroa sig för och då sköt dom med ksp. De närmaste träffarna tog i trädtopparna. Så särskilt effektivt var det inte.

 

För att återgå litegrann till grundtopicen så är nog vapnet i sig väldigt ointressant. Vilka är mest farliga, en SAS grupp där alla har varsin k pist eller en genomsnittlig svensk HV grupp med AK5 med alla fräcka tillbehör?

 

Vapen kan svårligen klassas som "effektiva" eller "oeffektiva" det är snarare människan som gör skillnaden. Fast visst är det kul att sitta och jämföra siffror och liknande i stugvärmen istället för att öva i en regnig skog,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. payne

300 meter är inte tillräckligt långt för att jag att inte ska bli påverkad av eldöppnandet.

 

Ineffektiv eld blir effektiv när den först kulan träffar, så tolkar jag engelska arméns definition.

 

Jag håller fullt och fast med om att det inte är vapnet själv som avgör effektiviteten, det är hur det används.

Link to comment
Share on other sites

9x19 skrev:

 

"västsvenska tekalas med vapeninslag"

 

Vad är det här för jävla påhopp?? Jag har bedrivit seriös utbildning, dessutom tagit betalt varenda gång och mig veterligen har ingen klagat!

 

Vad gäller hurvida vapen är bra eller dåliga så brukar jag dra liknelsen med en hantverkare och hans verktyg, det spelar ingen roll om en bra hantverkare har dåliga verktyg, han kommer lik förbannat att göra ett bättre jobb än en klåpare med den modernaste och dyraste utrustningen. Den vassaste kombinationen är givetvis en duktig hantverkare och de bästa tänkbara verktygen. Jag anser fortfarande att AKM är ett dåligt verktyg!!

 

För att citera Jeff Cooper: "Hjärnan är det ulitmata vapnet, allt annat är tillbehör". Fundera på detta, det brukar ta ett tag innan det smälter in ordentligt.

 

Vad gäller kpistar sa Jeff Cooper också något klokt:Ge en idiot en kpist och han tror han är en anfallsbrigad"

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Kom inte dragandes med gamla vietnamhistorier nu, för då fanns knappt vårdutrustning och dessutom slog man i vären att vapnet nästan gjordes rent av sig själv, allt enligt colt:s reklam.

Hmm..tror min fars kusin skulle bli ganska ledsen om han fick höra detta. Han var frivillig i Vietnamn och enl honom så fanns det både vapenfett och torktrasa. Enl honom en nödvändighet i den miljön. Han och enl honom många i hans plut tog ak-47:or så fort de kom över dem...anledningen..jo:

1. Använd fi vapen och am förts..spara din egen.

2. M16 och lite grus hör inte ihop...Ak-47 funkade alltid efter lite träning :blink:

Link to comment
Share on other sites

Med en utgångshastighet på 715 m/s och en visirlinje på 383 mm definierar jag den som en kpist. Kalibern 7,62*39 ger en mild rekyl som ger en effektiv automateld upp till 300 meter.

För oss lekmän.. vad menas med visirlinje? Vad anger måttet? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Pingo: Faktum kvarstår, vapnen var kraftigt vanvårdade, av flera olika anledningar, dåligt krut, dåligt med vårdmtrl (trasa och fett är inte mycket till vårdutr.),dålig utbildning (varför gavs vårdinstruktioner ut i serietidningsformat), samt en tro att vapnen inte behövdes göras rent. När vapnen sedan strejkade tappade man snabbt förtroendet för dom!

 

Desssutom är det ganska stor skillnad på en M16 och en M 16 A2, det är förvisso stor skillnad på en AKM och AK74 också men vissa detaljer är oförändrade såsom de dåliga siktena mm, den enkla anledningen är ju som alla vet att man i öst inte bryr sig lika mycket om det enskilda vapnets förmåga.

 

Raptor: Visirlinje avser avståndet mellan främre och bakre riktmedel! Ju längre desto bättre!

 

MVH Jörgen

 

EDIT: la till andra stycket!

Edited by jöjje
Link to comment
Share on other sites

@ jöjje.

 

fråga : förstår fortfarande inte ritktigt varför du anser akm & liknande vara dåliga vapen?

precisionen är säkerligen inget att skryta med, men fältmässigheten?

 

personligen tar jag mkt hellre en ak47/liknande än jänkarnas nya härke ociw landwarrior om jag ska ut & panga.

Varför? den ena är grymt fältmässig och tål de flesta klimat och situationer. Den andra är ett högteknologiskt missfoster som Mr Murphy kommer älska att ställa till det med.

 

/5526, som ber blågul om ursäkt för e.v. OT.

Link to comment
Share on other sites

Hur många här som vurmar varmt för AKM har omfattande erfarenhet av vapnet kontra andra vapen? Jag är övertygad att det mesta är hörsägen!

 

AKM / AK 74 är och förblir en användarmässig och ergonomisk katastrof! Är det någon här som försökt att byta magasin under stress- lycka till !! När man måste ta handen i från pistolhantaget för att osäkra, då är inte konstruktionen genomtänkt!

 

VL: Vad gäller högteknologiska missfoster så antar jag att du inte gärna far till månen i en prototyp av en rymdraket som är projekterad till år 2009, eller?

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

@Jöjje

 

Med risk för att verka tjatig ;)

 

Jag är övertygad om att några miljoner nöjda användare inte anser AKM:en som en ergomisk katastrof.

Konstruktionen är väl 50+ år gammal. Har svårt att tänka mig att den skulle överleva så länge utan att vara både fältmässig och prisvärd.

 

Tänk på att AKM inte är konstruerad för att vara säker på en skjutbana, den ska på enklaste sätt ta livet av andra människor.

 

Jo, jag har tillverkat några 7,62*39 mm tomhylsor under min tid här på jorden..

Link to comment
Share on other sites

-Håller med Jöjje!

 

Vapnet är fältmässigt men utan precision!

Storleken på kolven är anpassad för små , korta människor!

DOCK så byter du snabbt magasin om du ger fan i och säkra vid magbyte, och använder höger hand på pistolgrepp och vänster till alla handgrepp!

 

Jag TROR inte att vapnet är konstruerat för att säkras i mellan mag byten.

 

Vapnet (AKM) är även lätthanterlig vid automat eld med tanke på kaliber!

 

Jag har även skjutit AKR-74,Valmet -72? samt AKSU-74 (dock ej grt) upplever att dessa vapen har motsvarande prestanda!

Link to comment
Share on other sites

Även vapen följer marknadens främsta regel: tillgång och efterfrågan sätter priset! tillgången är enorm och det är nog inte intressant att köpa 1 M16 A2 för priset av 15-20 bra beg. AKM i ett konfliktområde.

 

När man byter magasin på AKM har det en förmåga att fastna och krångla! enklaste sättet att ta livet av någon måste ju vara att träffa dom , eller?

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nåja, det finns en del som skiljer också.

CR-21 har vad jag vet inte använts operativt i någon större omfattning, däremot har sydafrikanerna en automatkarbin R4/R5 som är en lätt modifierad israelisk galil som i sin tur har många drag gemensamt med kalashnikovfamiljen. Att säga att ett vapen är "nästan en rak kopia" på ett annat brukar inte ge så mycket. Dels är det många vapentekniska ideer som återanvänts gång på gång och dels beror slutresultatet på så mycket mer än vissa likheter eller olikheter på det tekniska planet.

Ryska och kinesiska kalshnikovar har väldigt mycket gemensamt, men jag vet att jag personligen skulle ta ryssen framför kinesen om jag hade valmöjligheten. Å andra sidan skulle jag ännu hellre ta en sig 550 som också "nästan" är en kalshnikov... eller en custombygd ar-15

Skulle jag vara tvungen att betala och hade ont om pengar (som alla armeer har) vore det ett helt annat spel. Då måste man sätta sig ner och tänka, fråga runt, skriva kravspec, begära anbud, testa, utvärdera, räkna osv kort sagt sånt som FMV och motsvarigheter världen runt gör hela tiden.

Visst är det kul att disskutera skruvar och rekylfjädrar, men det finns så många andra relevanta frågor. Totala livstidskostanden är t ex extremt viktigt i de flesta fall.

Edited by Inf
Link to comment
Share on other sites

Om man kan mäta ett vapens kvalitet med hjälp av hur många som använder den så ligger nog AK5:an illa till.

 

Vad jag känner till finns den väl bara i Sverige och Indonesien?

Den har nog funnits på marknaden i tjugo år så det är ingen nyhet.

Är det inte som med Sprintern. FMV har lagt en kravspec tillverkaren inte klarade av att uppfylla till en början?

Mig veterligen är det bara Sverige som använder AK5 medan Indonesien använder FN-FNC omodifierad.

 

I princip samtliga modifieringar som Bofors gjorde på AK5 implementerade även FN i sin FNC efter detta.

Indonesien köpte väl FNC efter att vi köpte AK5 så rimligen bör det vara i det närmaste identiska vapen.

 

En del polisstyrkor har FNC som förstärkningsvapen.

Jag såg en Discoverydokumentär för något år sedan där både Belgisk och Holländsk polis hade FN-FNC.

 

Men Sverige och Indonesien är dom enda som såvitt jag vet har köpt FNC till respektive försvarsmakt.

Link to comment
Share on other sites

Och...?

 

Det må se ut som något Starship Troopers använder eller som en fallos, jag ser inga fel i det! det viktiga är att det är ett funkis vapen som håller för att användas.

fn_tw_f2000_tactical.gif

 

Något som imponerar med F2000 är att det är ett vapen som kan skjutas fårn båda axlarna utan mod. då tomhylsorna kastas ut framåt.

 

Annars så skulle inte jag tacka nej till hylslöst... :P

 

EDIT: Minskade ner lite på bilden och la till en länk

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Japp det är den, ett modulärt bullpup vapen, med lagom mycket plast som det ska vara nuförtiden. Det som är speciellt med det är kanske att det är 100% ambidextriöst. Dessutom kan man enkelt använda färdiga tillbehör(plast) för extra utrustning som laser, lampa etc(mer plast).

 

Tillverkare är ju FN Herstal så man får ju räkna med att det är ett seriöst projekt som ska ersätta FN FNC, eller AK5 som den heter i sverige.

FN F2000 är ca 31cm kortare än AK5(utfälld), väger 0.6-8kg(med eller utan 1.6x optiskt sikte) mindre totalt. Men har endast 5cm kortare pipa.

 

Men frågan är hur det presterar, vad jag vet har ingen hård testat vapnet ännu, så det skulle vara intressant att hitta lite info om tester. Ser ut akk kunna bli intressant om det nu presterar bra.

 

Edit: Undrar hur dom har tänkt att man ska rensa tomhylsor som ibland fastnar i utkastet hmmm, systemet är ju slutet.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

@Vinter

Förhoppningsvis så är det inga större problem.

Enligt uppgift så rymms det 5 patroner innan de börjar ramla ur vapnet och det skall vara såpass att det inte skall gå för patronerna att fastna.

 

Slutet ser ut såhär:

F2000EJECT.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tillbaks till tråden igen då... ;)

Ett vapen som Grg m/48 tycks aldrig bli riktigt omodernt. Det kan göra allt man begär av ett vapen av den typen, dvs leverera olika typer av granater med god precision mot olika typer av mål. :)

AK4:an blir väl bara bättre och bättre ju längre den är i tjänst, verkar det som. Med RP-siktet vill jag nog inte byta ut 4:ans genomslagskraft och möjlighet till snabbare och precisare skytte mot nåt annat i världen. :clap: Kanske är jag lite väl partisk men visst är den bara bäst?

Link to comment
Share on other sites

Tillbaks till tråden igen då... ;)

Ett vapen som Grg m/48 tycks aldrig  bli riktigt omodernt. Det kan göra allt man begär av ett vapen av den typen, dvs leverera olika typer av granater med god precision mot olika typer av mål. :)

AK4:an blir väl bara bättre och bättre ju längre den är i tjänst, verkar det som. Med RP-siktet vill jag nog inte byta ut 4:ans genomslagskraft och möjlighet till snabbare och precisare skytte mot nåt annat i världen.  :wub: Kanske är jag lite väl partisk men visst är den bara bäst?

Men AK4:an är ju inte direkt Svensk.....

Link to comment
Share on other sites

Men AK4:an är ju inte direkt Svensk.....

 

Det beror på hur man ser det och som tråden var lagd så var det vapen i svensk tjänst?

AK4 är ju i sin grundkonstruktion (H&K G3) tysk men då den förbättrades på 91 punkter för att bli AK4 och tillverkats på licens i Sverige så kan man väl anse att själva AK4 är lika svensk som Volvo och SAAB som numera är utländska företag.

Faktum kvarstår dock. AK4, svensk eller ej, är det vapen som jag helst håller i min hand idag- särskilt med svensktillverkad 7,62 mm AP.

Men visst, AK4:an är ju inte genuint svensk men den är i tjänst i Sverige. De enda riktigt svenska vapnen är väl då; K-pist m/45 och grg m/48, Pvrb BILL och P-skott 86.

K-pisten är ju en bra konstruktion även om den börjar bli till åren kommen... Den är ju inte längre värlsbäst men den fyller ju fortfarande sin funktion på et bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man ser det och som tråden var lagd så var det vapen i svensk tjänst?

AK4 är ju i sin grundkonstruktion (H&K G3) tysk men då den förbättrades på 91 punkter för att bli AK4 och tillverkats på licens i Sverige så kan man väl anse att själva AK4 är lika svensk som Volvo och SAAB som numera är utländska företag.

Faktum kvarstår dock. AK4, svensk eller ej, är det vapen som jag helst håller i min hand idag- särskilt med svensktillverkad 7,62 mm AP.

Men visst, AK4:an är ju inte genuint svensk men den är i tjänst i Sverige. De enda riktigt svenska vapnen är väl då; K-pist m/45 och grg m/48, Pvrb BILL och P-skott 86.

K-pisten är ju en bra konstruktion även om den börjar bli till åren kommen... Den är ju inte längre värlsbäst men den fyller ju fortfarande sin funktion på et bra sätt.

De första AK4:orna tillverkades i Västtyskland av H&k, för att senare licenstillverkas i Sverige.

Jag använde en AK4B i Lördags som var tillverkad av H&K 1965.

 

Volvo är fortfarande Svenskt, förutom personvagnar som ägs av Ford.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man ser det och som tråden var lagd så var det vapen i svensk tjänst?

AK4 är ju i sin grundkonstruktion (H&K G3) tysk men då den förbättrades på 91 punkter för att bli AK4 och tillverkats på licens i Sverige så kan man väl anse att själva AK4 är lika svensk som Volvo och SAAB som numera är utländska företag.

Faktum kvarstår dock. AK4, svensk eller ej, är det vapen som jag helst håller i min hand idag- särskilt med svensktillverkad 7,62 mm AP.

Men visst, AK4:an är ju inte genuint svensk men den är i tjänst i Sverige. De enda riktigt svenska vapnen är väl då; K-pist m/45 och grg m/48, Pvrb BILL och P-skott 86.

K-pisten är ju en bra konstruktion även om den börjar bli till åren kommen... Den är ju inte längre värlsbäst men den fyller ju fortfarande sin funktion på et bra sätt.

De första AK4:orna tillverkades i Västtyskland av H&k, för att senare licenstillverkas i Sverige.

Jag använde en AK4B i Lördags som var tillverkad av H&K 1965.

 

Volvo är fortfarande Svenskt, förutom personvagnar som ägs av Ford.

 

Visst, jag vet det, det skrev jag ju... dock var det så att Erik G efterfrågade jämförelser med de vapen som FM köpt in vs utlänska vapen och såvitt jag vet är AK4 modifierat på 91 (!) punkter, inköpt och tillverkat på licens... "Helyllesvenskt" eller inte spelar ingen roll. Det finns i FM och då skall vi jämföra det med andra vapen, tex "standard" G3 som nu när AK4B är i bruk står sig slätt i jämförelse. Det är klasskillnad på en AK4 och AK4B, således är det klasskillnad på en G3 och en AK4B!

En förbättrad, modifierad version av G3 (=AK4) borde i rimlighetens namn vara BÄTTRE än G3 orginalversion- annars är den ju inte förbättrad, eller?

Summa summarum - AK4B är det vapen jag helst håller i min hand!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...