Jump to content

FMV:s vapen internationellt


Emil

Recommended Posts

Nu är frågan så här hur bra är Försvarsmaktens vapen internationellt sett jag läste i någon tidning på luckan minns inte vilken där det stog att Ak5:an var ansedd som en av världens bästa karbiner?

Men nu undrar jag hur pass bra är alla våra vapen om man jämför med typ USA, då syftar jag på ksp:na och räkna med 58:an och pskotten,grg:na och karbinerna inte på fordon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är frågan så här hur bra är Försvarsmaktens vapen internationellt sett jag läste i någon tidning på luckan minns inte vilken där det stog att Ak5:an var ansedd som en av världens bästa karbiner?

Men nu undrar jag hur pass bra är alla våra vapen om man jämför med typ USA, då syftar jag  på ksp:na och räkna med 58:an och pskotten,grg:na och karbinerna inte på fordon.

P-skott 86 har vi ju sålt till USA bla. Det är ett bra vapen. Varken Kulspruta 58 eller Kulspruta 90 är svenska. 58:an har vi byggt på licens endast. 90:an har vi köpt in. Och det är FN Herstal som är tillverkare. Samma som tillverkar FN FNC aka ak5...

Grg är ett ypperligt understödsvapen som sålt på licens till ett antal länder världen över.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

USA köpte M60 samtidigt som bla Sverige köpte KSP 58....Nu ersätter USA sina M60 med FN-MAG ( Belgiska FN= Fabriqe National) som får beteckningen M 240G, och är nästan samma sak som KSP 58, men är lättare på grund av en modernare konstruktion.

USA använder även samma KSP sedan tidigare i stridsvagnar, stridsfordon och övriga pansarfordon.

 

Även Storbrittanien använder FN-MAG.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

svenska vapen överlag är tunga men fältmäsiga, med andra ord så funkar dom fortfarande bra även efter några dygn i fält. Jag vet att bland annat tyskarna har problem med G36:an på grund av att plasten inte klarar kyla och kraftiga stötar. Jänkarna har problem med sin M-16 på grund av den komplicerade mekanismen inte klarar av att bli skitig. AKM:en är den enda karbinen som är lika fältmäsig om AK5:an men då är ju precisionen inte vad den borde vara...

om vi tittar på våra ksp:s så kan jag bara instämma till tidigare talare, istortsett alla länder använder FN-FAL (ksp 59) och FN-Minime (ksp 90) vilket tyder på att de inte kan vara helt värdelösa.

Link to comment
Share on other sites

om vi tittar på våra ksp:s så kan jag bara instämma till tidigare talare, istortsett alla länder använder FN-FAL (ksp 59) och FN-Minime (ksp 90) vilket tyder på att de inte kan vara helt värdelösa.

FN FAL är FNs 7,62 förgångare till vår ak5, dvs samma generation som HK G3. Det är inte en ksp.

Link to comment
Share on other sites

om vi tittar på våra ksp:s så kan jag bara instämma till tidigare talare, istortsett alla länder använder FN-FAL (ksp 59) och FN-Minime (ksp 90) vilket tyder på att de inte kan vara helt värdelösa.

 

Vad är en KSP59?

 

Har alla före detta sovjetstater och Kina länderna i Afrika bytt nyligen?

Link to comment
Share on other sites

istortsett alla länder använder FN-FAL (ksp 59) och FN-Minime (ksp 90) vilket tyder på att de inte kan vara helt värdelösa.

Nu blev det fel...

 

FN MAG är KSP 58

 

Fn Fal är en 7,62 karbin.... Tror Britterna använde den...

FN FAL

britterna OCH Argentinarna använde den väll i falklands kriget? :huh::):dong:

Edited by Myran
Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Om man kan mäta ett vapens kvalitet med hjälp av hur många som använder den så ligger nog AK5:an illa till.

 

Vad jag känner till finns den väl bara i Sverige och Indonesien?

Den har nog funnits på marknaden i tjugo år så det är ingen nyhet.

Link to comment
Share on other sites

Om man kan mäta ett vapens kvalitet med hjälp av hur många som använder den så ligger nog AK5:an illa till.

 

Vad jag känner till finns den väl bara i Sverige och Indonesien?

Den har nog funnits på marknaden i tjugo år så det är ingen nyhet.

Är det inte som med Sprintern. FMV har lagt en kravspec tillverkaren inte klarade av att uppfylla till en början?

Mig veterligen är det bara Sverige som använder AK5 medan Indonesien använder FN-FNC omodifierad.

Link to comment
Share on other sites

Om man kan mäta ett vapens kvalitet med hjälp av hur många som använder den så ligger nog AK5:an illa till.

 

Vad jag känner till finns den väl bara i Sverige och Indonesien?

Den har nog funnits på marknaden i tjugo år så det är ingen nyhet.

Är det inte som med Sprintern. FMV har lagt en kravspec tillverkaren inte klarade av att uppfylla till en början?

Mig veterligen är det bara Sverige som använder AK5 medan Indonesien använder FN-FNC omodifierad.

JAPP!

Link to comment
Share on other sites

svenska vapen överlag är tunga men fältmäsiga, med andra ord så funkar dom fortfarande bra även efter några dygn i fält. Jag vet att bland annat tyskarna har problem med G36:an på grund av att plasten inte klarar kyla och kraftiga stötar. Jänkarna har problem med sin M-16 på grund av den komplicerade mekanismen inte klarar av att bli skitig. AKM:en är den enda karbinen som är lika fältmäsig om AK5:an men då är ju precisionen inte vad den borde vara...

om vi tittar på våra ksp:s så kan jag bara instämma till tidigare talare, istortsett alla länder använder FN-FAL (ksp 59) och FN-Minime (ksp 90) vilket tyder på att de inte kan vara helt värdelösa.

Sen när har en ak5 samma fältmässighet som en Akm????? Jag tycker det är ganska svårt att jämföra dessa 2, ungefär som att jämföra en Amazon med 740... 2 olika divisoner så att säga. Akmen har ju en fältmässighet som är utan dess like. Nä ak5 kommer inte upp till den nivån, iaf inte så länge solen lyser. :P

Link to comment
Share on other sites

svenska vapen överlag är tunga men fältmäsiga, med andra ord så funkar dom fortfarande bra även efter några dygn i fält. Jag vet att bland annat tyskarna har problem med G36:an på grund av att plasten inte klarar kyla och kraftiga stötar. Jänkarna har problem med sin M-16 på grund av den komplicerade mekanismen inte klarar av att bli skitig. AKM:en är den enda karbinen som är lika fältmäsig om AK5:an men då är ju precisionen inte vad den borde vara...

om vi tittar på våra ksp:s så kan jag bara instämma till tidigare talare, istortsett alla länder använder FN-FAL (ksp 59) och FN-Minime (ksp 90) vilket tyder på att de inte kan vara helt värdelösa.

Sen när har en ak5 samma fältmässighet som en Akm????? Jag tycker det är ganska svårt att jämföra dessa 2, ungefär som att jämföra en Amazon med 740... 2 olika divisoner så att säga. Akmen har ju en fältmässighet som är utan dess like. Nä ak5 kommer inte upp till den nivån, iaf inte så länge solen lyser. :P

Varför snodde jänkarna åt sig Ak-47 i Vietnam? Jo..de fungerade oavsett om de hade badat i nån sumpmark eller ålat i en sandhög. Som en rysk pilot sa vid ett flottiljbesök: "Vi bygger utrustning som en gammal stridsvagn medan väst bygger de som schweitziska klockor, våra grejor kan tåla ett gruskorn här och var men era ..tja tur jag finns på rätt sida om dem."

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Personligen skulle jag inte heller jämföra AKM med AK5.

AKM är en jädrans bra kpist men som automatkarbin,nej knappast.

Det är två olika användningssätt.

Link to comment
Share on other sites

För egen del tycker jag att AKM är en gris!ett omodernt vapen vars sikte knappt platsar på morfars gamla luftgevär. en fäig skytt skjuter i banskyttetempo träffbilder om ca 25 cm@ 100m, ska det sedan gå fort blir det än värre. visst är vapnen pålitliga, men inte i större uträckning än andra vapen (har själv haft ett eldavbrott med akm, lika många som jag har haft med m 16 förövrigt, och den senare gick betydligt mer). Vapnet har bara en stor fördel mot modernare bössor, den finns i mängder och kostar en höna på en lokal marknad i afganistan.

 

Kom inte dragandes med gamla vietnamhistorier nu, för då fanns knappt vårdutrustning och dessutom slog man i vären att vapnet nästan gjordes rent av sig själv, allt enligt colt:s reklam.

 

Skjutmässigt upplever jag AK 5 lika lättskjutet som alla andra moderna automatkarbiner(m16A2, styer AUG) medan äldre bössor kommer hopplöst på efterkälken (AKM, galil mm)

 

Vad gäller AK4 är det nog ingen tvekan om att det är en av de bästa automatkarbinerna i 7,62.

 

När det gäller de övriga finkalibriga vapnen(pistol, psg mm) visar FMV gång på gång tecken på mycket god smak!!

 

MVH Jöjje

Edited by jöjje
Link to comment
Share on other sites

"jöjje", jag tittade in lite på din profil, men det stod inte så mycket om dig där... jag undrar bara en liten sak: Vad har du för erfarenhet av de vapen du pratar om? Låter som du använt dem en hel del? :/

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Ehh... AKM är väl en automatkarbin? den är väl ändå bara en förbättrad version av den ursprungliga AK-47:an?

Eller menar du att en AK-47 i allmänhet har så kass precision att den bara duger som en kpist...?

AKM kallas för automatkarbin men det är inte detsamma som att den verkligen är en AK.

 

Med en utgångshastighet på 715 m/s och en visirlinje på 383 mm definierar jag den som en kpist. Kalibern 7,62*39 ger en mild rekyl som ger en effektiv automateld upp till 300 meter.

 

Jämför gärna med AK4:ans 803m/s och en 572 mm lång visirlinje.

Link to comment
Share on other sites

Lt. Payne: profilen är uppdaterad!

 

Jodå, jag har användt de vapen jag pratar om ganska flitigt, är som du ser i profilen vapenhandlare och hade en egen utl.vap sats som jag åket runt och visat. Satsen innehöll en Ar15 (M 16-nästan!), en kinesisk mod-51 med fällkolv, en kort galil 5,56, en mossberg 590 hagelpump, en bunt pistoler, några sikten samt några "hårda" mål (väst, hjälm & en 8mm stålplåt) för att visa vapenverkan.

 

Givetvis passar man på att "prova" prylarna ibland :) , och vid vissa övningar jag hjälpte till på fanns duktigt med andra vapen att titta lite närmre på! Tyvärr ska jag lägga ned firman, eller i alla fall minska verksamheten, å då är det svårt att behålla vapnen.

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har användt de vapen jag pratar om ganska flitigt, är som du ser i profilen vapenhandlare och hade en egen utl.vap sats som jag åket runt och visat. Satsen innehöll en  Ar15 (M 16-nästan!), en kinesisk mod-51 med fällkolv, en kort galil 5,56, en mossberg 590 hagelpump,  en bunt pistoler, några sikten samt några "hårda" mål (väst, hjälm & en 8mm stålplåt) för att visa vapenverkan.

 

Givetvis passar man på att "prova" prylarna ibland :) , och vid vissa övningar jag hjälpte till på fanns duktigt med andra vapen att titta lite närmre på! Tyvärr ska jag lägga ned firman, eller i alla fall minska verksamheten, å då är det svårt att behålla vapnen.

 

MVH Jörgen

Det är jävligt uppfattat! :)

 

Se så bra det blir när folk skriver i sina profiler vad de är för ena.. Nu fick man genast reda på att du har ganska schysst koll på saker som smäller. Förlåt om jag lät tvivlande innan.

 

,O

Link to comment
Share on other sites

Vad jag känner till finns den väl bara i Sverige och Indonesien?

Rätt, Belgien, Sverige och Indonesien.

Tillverkad på licens i både Sverige och Indonesien.

Nej vänta här nu, Panama använder väl AK5 i en budget version, köpt av Bofors? Hittar inte källan, så se det som ett rykte så länge.

 

Lt.Payne: Hur kan du säga att AKM kan avge effektiv automateld på 300meter? Det finns inte en möjlighet till detta. Förklaring tack.

 

/Forsberg

Link to comment
Share on other sites

men tjenare jöjje...

det är ju förfan du som har visat dina vapen för mig 2 gånger, den senaste var jag den ende som dök upp... ointresse i föreningen..

 

många trevliga bössor har du...

kul att man får klämma och känna på dem :dong:

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

SKUGGAN! (samt övriga som känner sig träffade)

Meddelanden av ovanstående typ avhandlas lämpligen genom PM eller möjligtvis i Markan.

Ämnet är svenska vapen, inte västsvenska tekalas med vapeninslag. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Vad jag känner till finns den väl bara i Sverige och Indonesien?

Rätt, Belgien, Sverige och Indonesien.

Tillverkad på licens i både Sverige och Indonesien.

Nej vänta här nu, Panama använder väl AK5 i en budget version, köpt av Bofors? Hittar inte källan, så se det som ett rykte så länge.

 

Lt.Payne: Hur kan du säga att AKM kan avge effektiv automateld på 300meter? Det finns inte en möjlighet till detta. Förklaring tack.

 

/Forsberg

Den sovjetiska tillverkaren påstår detta i de dokument jag har.

Ska se om jag kan låna en scanner.

 

Står du kvar om Ivan Stinkovitch tömmer ett magasin på 300 meters avstånd mot dig?

Lägg gärna till hans Tovaritch:ar som gör likadant..

 

Står du kvar då har du nog missuppfattat situationen

:rocketl:

 

Nej, en normal reaktion är att man söker skydd och då har Ivan lyckats.

Nämligen genom att avge effektiv automateld så att du slutar skjuta/omgruppera/observera etc..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...