Guest Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 Då jag var en av de sista som mönstrade i det gamla systemet är jag lite nyfiken på hur det nya fungerar. Vet bara att man inte får veta vilken tjänst man kommer få, när man går därifrån. Kan någon berätta mer?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 Tjänsterna fördelas 4 ggr per år. Vid mönstringen får man ange 1:a, 2:a och 3:e hands val av tjänst. Sen får man ett brev 1 vecka - 4 månader efter att man mönstrat med besked om vilket tjänst man fått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Som sagt fördelas tjänsterna 4 ggr / år. Vid mönstringen skriver man in den mönstrande i en sort "pool" till olika tjänster.(jag uppfattade det så iaf) När jag mönstrade nu i september fick jag en preliminär och en sekundär placering. Om det inte blir stora problem bör man få någon utav dessa två placeringar. Detta får man reda på någon månad fter ens "mönstringsperiod" är över, då allas resultat o.s.v är granskade. Detta var så jag fattade det. Väntar fortfarande otåligt på mitt besked.... Hoppas att ni förstod vad jag menade.... Mvh Sandquist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Som sagt fördelas tjänsterna 4 ggr / år. Vid mönstringen skriver man in den mönstrande i en sort "pool" till olika tjänster.(jag uppfattade det så iaf) När jag mönstrade nu i september fick jag en preliminär och en sekundär placering. Om det inte blir stora problem bör man få någon utav dessa två placeringar. Detta får man reda på någon månad fter ens "mönstringsperiod" är över, då allas resultat o.s.v är granskade. Detta var så jag fattade det. Väntar fortfarande otåligt på mitt besked.... Hoppas att ni förstod vad jag menade.... Mvh Sandquist Jag mönstrade i början av oktober och kommer få besked i slutet av februari. Så antingen får du besked väldigt snart eller så får du vänta tills samtidigt som jag får mitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mozza Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 hur många fick den tjänst de blev inskrivna som från början med det gamla systemet? Vet en hel del som fått nya tjänster de inte alls tänkt sig... Vid inryck: "Hmm...tekniker?, nä, du blir fordonsmekaniker istället, nästan samma sak..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 PHP: Jag tror att den nya "perioden" började 1 okt. och slutar sista december, "min period" slutade sista september. Under oktober skulle de köra alla i datasystemet och sedan skulle vi få besked i slutet av oktober alternativt i början av november. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 hur många fick den tjänst de blev inskrivna som från början med det gamla systemet? Vet en hel del som fått nya tjänster de inte alls tänkt sig... Vid inryck: "Hmm...tekniker?, nä, du blir fordonsmekaniker istället, nästan samma sak..." Vad fan gör man då? Kan man överklaga eller är det att bara ta det beslutet? *ängsligoarg* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 Fick beskedet idag, typiskt just när diskutionen uppstod ;) Kan säga att jag fick den placering som jag hade som preliminärplacering...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 Jag har en annan liten fråga som jag fick av en kompis igår som jag tyckte var ganska intressant. (har själv haft ungefär samma funderingar.) Personen i fråga har en liten synnedsättning, han säger att han inte behöver ha glasögon men på lite längre håll så säger han att han har svårt att se bokstäver/siffror och dylikt. Personen vill helst (precis som jag) göra sin vpl som jägare. Men för att få en jägartjänst (iaf KJ, FJS och ND) så måste man ju ha 1,0 på båda ögonen. Nu till frågan; När nu denna person blir kallad till mönstring, kan han då "boka om" mönstringen till senare så att han hinner åtgärda synfelet innan mönstring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Max: Om han fular sig lite kan han nog fixa till det, orecis som vissa andra gjort en gång i tiden. ///D-G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Ja alternativt går han och skaffar ett paket engångslinser och har på mönstringen. När de frågar om han har linser eller behöver synhjälpmedel ljuger han. Vad jag minns sker ingen okulär besiktning av ögonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 På K3 förekommer soldater med glasögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Men om jag kommer att mönstra nu nästa vecka. Kommer jag då att ha möjlighet att få en tjänst redan i januari? eller är alla dom tjänsterna redan fördelade?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Ja alternativt går han och skaffar ett paket engångslinser och har på mönstringen. När de frågar om han har linser eller behöver synhjälpmedel ljuger han. Vad jag minns sker ingen okulär besiktning av ögonen. på mig gjorde de en okulär undersökning, det tog en stund med synen, kan förstås berott på att jag inte hade några papper från optikern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Tackar för svaren. Men är det någon som vet om man kan "boka" om mönstringen? (som var den egentliga frågan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts