Jump to content
Sign in to follow this  
Otto

"Bundle Charge"

Recommended Posts

Är det nån som vet hur Tyskarnas "Bundle Charge" fungerade?

Dvs en "Stick Grenade" där man fäst 6 eller 7 st "Egg Grenades" runt om. ( Vi snackar andra världskriget nu alltså ;) )

Inte så svårt.

Den mittersta granaten tänder de yttre när den exploderar.

The Swede

Sen var det inte "egg grenades" som var fästa runt om utan likadana laddningar som i den vanliga stavhandgranaten.

The Swede

Sen var det inte "egg grenades" som var fästa runt om utan likadana laddningar som i den vanliga stavhandgranaten.

The Swede

Det kanske var vanligast.....men det förekom även laddningar av egg grenades (Eihandgranate 39)

Jag böjer mig.

Har dock aldrig sett något exempel på det själv.

Bild?

The Swede

Jag försöker för fulla muggar att hitta en bild, har bara bilder från en bok.

Återkommer så snart jag fått napp! :D

Guest Börje

Har för mig att den tyska handgranaten som sitter på en pinne heter Stielhandgranate 24....och det är nog sådana som användes i "Gebalte ladung" som det heter på originalspråket så att säga

Har aldrig hört talas om en sån Bundle Charge. Tillverkades de på fabrik eller var det nåt som soldaterna i fält konstruerade ihop? Vad var syftet? (Jo, det smäller väl mer, men är det verkligen värt all extra vikt?)

/Aron

Har aldrig hört talas om en sån Bundle Charge. Tillverkades de på fabrik eller var det nåt som soldaterna i fält konstruerade ihop? Vad var syftet? (Jo, det smäller väl mer, men är det verkligen värt all extra vikt?)

/Aron

Jag vet inte hur man konstruerade dom (är mitt uppe i mitt fakta sökande) men jag antar att man gjorde dom i fält.

De användes främst mot pansar, men även av ingenjörerna.

*som vanligt sparkar Foxtrotten in dörren till WW2-klubben och sätter sig på en stol*

Jo, det ska jag säga er...kolla den här hemsidan: http://www.geocities.com/pizzatest/panzerfaust9.htm#hhl

Now who's your daddy when it comes to WW2? ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerPa:

---------------------------------------

Fixade så man inte behöver klippa och klistra.

The Swede

BLÅGUL

Guest

Tror man kan se något liknande i filmen Stalingrad när dom slåss mot ryska stridsvagnar

Otroligt att man ska behöva arbeta när det är +27C ute

Jag skulle tro att de med x handgranter och de som FL länkade till med RSV-laddningar har lite olika användningsområden.

1. En pinne med laddningar (i det här fallet hgr) har jag sett att man kan använda t.ex. för att rensa värn eller bunkrar. De jag läst om var nog iof. bara tillverkade med deg.. Går även att spränga upp t.ex. taggtrådshinder med.

2. FL:s variant är ju gjort för att slå ut pansar.

Jo, det stämmer nog. Skulle tro att det finns oändligt många olika improviserade spränganordningar tillverkade under kriget. Men ni måste erkänna att min länk är enormt informativ och intressant. En av mina favoritsidor om WW2-vapen.

Synd att "EOD" inte är här... :(

Hälsningar, Foxtrot Lima :) (blivande balkslav och förhoppningsvis "zerstörer" av både stora och små saker...muhahahaha!) :)

Ing.

Om du går in på FLs länk och sen bläddrar uppåt så kommer du till de hgr som diskussionen gäller. :)

The Swede

*Som vet hur man scrollar en internetsida*

Om du går in på FLs länk och sen bläddrar uppåt så kommer du till de hgr som diskussionen gäller. :)

NEJMEN!!!

Den kursen har jag nog missat... det var ju attans.. Tack Swede. :)

/Ing.

FL:

Du kanske vet nåt eller har en bild på en bundle charge med "eigranate"?

Jag vet nog en hel del, men någon bild på en "bundle charge" har jag ej sett på nätet tyvärr.

Kan alltid maila en före detta tysk stridsvagnschef från WW2 (yes, ni läste rätt. Tjänstgjorde i Führer Begleit Battalion) som jag är i sporadisk kontakt med. Han kanske vet något om dem... ;)

Du, Swede, några av de vapnen som räknas upp på sidan måste vara en skräck för en pansarskytt att läsa om? :)

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Jag vet nog en hel del, men någon bild på en "bundle charge" har jag ej sett på nätet tyvärr.

Det som irreterar mig är att jag har en bundle charge av eigranate på bild i en bok, men ingen fakta om den.

Hittar heller inget på nätet :)

Orsaken är antagligen att det var en högst improviserad "anordning", som kanske inte fanns med i några stridsmanualer eller liknande. Det var (tror jag) inte ett vapen som tillverkades och sedan distribuerades till trupperna (massproducerad), utan tillverkades på plats av den enskilda gruppen/soldaten.

Det är ju betydligt lättare att få tag på bilder/fakta om standardiserade och/eller massproducerade vapensystem.

En hel del info från WW2 har försvunnit genom åren. När jag t ex försökte hitta info om Berlin-Spandau Lehr Regiment hittade jag nada, pga att dess arkiv försvunnit.

Får jag fråga varför du är så sugen på en bild?

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Får jag fråga varför du är så sugen på en bild?

:0 Bilder är väl aldrig fel! :D

Som sagt så har jag en halvkass bild på den i en bok, vill gärna se en lite tydligare bild. Plus att denna trådens utveckling har gjort mig ännu mer sugen :P