Jump to content

Klurig fråga.


galnekocken

Recommended Posts

Fråga 1: Vi som väljer att ha skägg, varför är vi så få? ( Över 10 cm långt)

Fråga 2: Politiker och statsmän, varför är de så få som har skägg. ( nu menar jag i Europa)

Fråga 3: Om kungen och statsministern skulle ha skägg, skulle fler bära det.

Fråga 4: Ser män annorlunda på män som väljer att ha skägg, då menar jag långt skägg.

Fråga 5: Är man en sämre soldat för att man har ett vackert skägg. ( här kommer då löss och annat in i bilden, tycker somliga)

Fråga 6: Det här att raka sig varje morgon, gör man det för sin egen del eller för någon annan. ( Läs fru eller motsvarande)

Link to comment
Share on other sites

1. Jag trivs med skagg (och saknar det), men kan inte ha det i tjansten.

2. Tror det ar en modefraga.....saval skagg som harlangd har varierat kraftigt under arens lopp.

3. Ja det tror jag.

4. Inte personligen, men jo jag tror att manga gor det.

5. Inte sammre, mojligen mer kortlivad i handelse av gas. Det var ju i samband med gasmaskens inforande som de flesta landers reglementen aven kom att infatta krav pa rakade kinder.

6. Jag rakar mig inte de mornar jag inte ar i tjanst.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att vi skulle gnida in fett i skägget bara för att få det tätt, annars skulle det läcka in tårgas. Visst är det en mode fråga, idag när män helrakar kroppen, och gör kosmetiska ingrepp för att minska behåringen. Jag dömer ingen, men jag trivs med mitt långa skägg

Link to comment
Share on other sites

1, Jag, och många med mig, ser inte kloka ut med slika busgageringar i ansiktet. Får därför nöja mig med ett trimmat miniskägg och mustash. Rakade kinder och hals.

2, Hells Angels, Bin Ladin och mullorna i Iran har det. Detta avskräcker de flesta västerlänningar som inte är HA, motsv.

3, Ja.

4, Se fråga 2.

5, Hygien och gasmaskbärande är mina enda invändningar.

6, Är fåfänga för mig eller andra? Mig, antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Varför har inte västerländska statschefer och andra makthavare skägg?

 

Det är såklart en modefråga. Ser man historiskt på det hela så var det i den grekiska antiken populärt med skägg. Sedan kom "den skägglöse dunderguden Alexander", varvid skägg blev omodernt. Först under den romerska senrepubliken blev det poppis igen.

 

Sedan kom medeltiden: skägglös. Barocken främjade skägg och mustasch. Sedan kom 1700-tal med slätrakning. Sedan kom 1800-tal med polisonger och skägg. Och från 1900-talet och framåt har slätrakning varit dominerande, även om ansiktsbehåring möjligen ökat i popularitet sedan 1990-talet.

 

För soldater kan det sägas att sedan gasmasken kom under FVK har skägg och mustasch inte varit populärt i det militära, i alla fall inte från de styrandes synvinkel. Under AVK var slätrakning norm i tyska armén, ja i alla arméer tror jag.

 

Kontrasten mot detta slätrakade mode är som antytts ovan den muslimska världen, där t ex talibanerna införde en förordning om att alla män måste skaffa skägg. Detta var när de tog makten i Afghanistan på 1990-talet.

Link to comment
Share on other sites

Så är det nog, vi har haft ett hårlöst samhälle i snart trettio år, där hår har varit farligt att ha ( läs intima ställen ). Trenden kommer säkert att vända så småningom. Det som är intressant är att om man tar det militära, så har det väl alltid varit så i modern tid att, har man ryckt in med skägg så har det varit godtagbart, dock ej att skaffa under tiden. Det verkar så att ju längre krig håller på, desto mer skägg, tänker på "das boot" även i serien som går på svt " band of brothers". Sen har väl statsmakten ansätt att det ska vara puts och studs, där skägg har ogillats, då det inte har gått att få uniformt.

Link to comment
Share on other sites

Varför har inte västerländska statschefer och andra makthavare skägg?

 

Det är såklart en modefråga. Ser man historiskt på det hela så var det i den grekiska antiken populärt med skägg. Sedan kom "den skägglöse dunderguden Alexander", varvid skägg blev omodernt. Först under den romerska senrepubliken blev det poppis igen.

 

Sedan kom medeltiden: skägglös. Barocken främjade skägg och mustasch. Sedan kom 1700-tal med slätrakning. Sedan kom 1800-tal med polisonger och skägg. Och från 1900-talet och framåt har slätrakning varit dominerande, även om ansiktsbehåring möjligen ökat i popularitet sedan 1990-talet.

 

För soldater kan det sägas att sedan gasmasken kom under FVK har skägg och mustasch inte varit populärt i det militära, i alla fall inte från de styrandes synvinkel. Under AVK var slätrakning norm i tyska armén, ja i alla arméer tror jag.

 

Kontrasten mot detta slätrakade mode är som antytts ovan den muslimska världen, där t ex talibanerna införde en förordning om att alla män måste skaffa skägg. Detta var när de tog makten i Afghanistan på 1990-talet.

Så är det nog, vi har haft ett hårlöst samhälle i snart trettio år, där hår har varit farligt att ha ( läs intima ställen ). Trenden kommer säkert att vända så småningom. Det som är intressant är att om man tar det militära, så har det väl alltid varit så i modern tid att, har man ryckt in med skägg så har det varit godtagbart, dock ej att skaffa under tiden. Det verkar så att ju längre krig håller på, desto mer skägg, tänker på "das boot" även i serien som går på svt " band of brothers". Sen har väl statsmakten ansätt att det ska vara puts och studs, där skägg har ogillats, då det inte har gått att få uniformt.

Nja....harover ar inget skagg godkannt oavsett hur du kom till utbildningens 1:a dag (nagra fa specialforband undantagna.

Mustasch gar bra om den trimmas reglementsenligt, men skagg far endast baras av soldater som kan uppvisa lakarintyg pa att de har medicinska problem som forhindrar mojlighet till slata kinder.

Link to comment
Share on other sites

Mustasch pa soldater kommer i min skalle alltid vara forknippat med modet bland brittiska soldater och underofficerare i 22nd SAS Regiment och Parachute Regiment under tiden runt 1970-talet, dar de forstnamnda lag mer at Fu Manchu moter mexikansk bandit-stilen, medan de sistnamnda foredrog den tidsaktuella svensk/dansk/vasttysk porrfilmshjalte-stilen.

 

John McAleese, tidigare underofficer i 22nd SAS samt deltagare i Operation Nimrod, haller fortfarande stilen:

 

2286951392_41f39a8509.jpg

 

Colour-Sergeant G. P. M. Findlay, Parachute Regiment, visar hur det senare sag ut:

 

doc-findlay-1.jpg

 

"Willie" Apiata, NZ SAS, visar hur flexibla varldens ledande specialforband kan vara nar det galler mustaschmode, och valjer ocksa den senare stilen:

 

Bill_Apiata.jpg

 

Edit:

 

Apiata vet sjalvklart ocksa hur man skaffar sig den ratta coola "Them" looken nar man ar pa skarpt uppdrag i kampen mot ondskans makter:

 

714207.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel men finns det inte ifråga om utlandsstyrkan för det första en numera "klassisk" skäggtrend med modell "björnf*tta" (ansad mustasch som växer ihop med ett mindre skägg som täcker hakan), som verkar ha kommit med ungefär den generationen soldater som var ute på sena BA och tidiga KS-missioner. Typ som Henke på dessa "skyltdockebilder":

http://www.soldf.com/faltuni90_l.html

 

För det andra en trend mot "SAS"-/"Talibanskägg" som jag inbillar mig har att göra med att ett rejält skägg gör det (eller får en att tro att det blir) lättare att kommunicera med Afghanska män. Plus att det ser "SF" ut.

Link to comment
Share on other sites

Står det någonstans i reglementet om skägg och hur det får bäras, jag har egentligen aldrig stött på något problem, fick en tillsägelse av Kompanichef i Libanon vid ett tillfälle. I HV har det aldrig ens kommit upp, gillar A2Keltainen sista bild, han behöver inte ha så mycket färg i ansiktet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid klarat skyddsmask provet med skägg så jag är lite fundersam på om det verkligen stämmer att masken skulle läcka lättare.

Förövrigt så har i princip alla bilder jag sätt på Deltaforce soldater inkluderat herrar med skägg.

Så tills någon visar en forskningsrapport på att skägg är ohygieniskt och riskabelt på andra sätt än att det kan börja brinna så kommer jag nog fortsätta ha det i tjänst och civilt :wub:

 

En intressant detalj, läste i illustrerad vetenskap att män med skägg uppfattas av kvinnor som snällare eller sympatiskare om man nu vill det. Man utförde ett test där kvinnor fick se bilder på män och därefter ranka dessa enligt några kategorier. Det framkom då att de med skägg uppfattades som snälla och trevliga i mycket större utsträckning än de utan.

Link to comment
Share on other sites

Jag ställer mig också in som en av de som har skägg både civilt/militärt. Har också klarat skyddsmaskprov med skägg.

 

@Status quo

Förövrigt ett bra argument, " Det framkom då att de med skägg uppfattades som snälla och trevliga i mycket större utsträckning än de utan."

bra när man handskas med civila? :wub:

 

mina två ören..

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1: Vi som väljer att ha skägg, varför är vi så få? ( Över 10 cm långt)

Bra fråga. Har själv precis (igår faktiskt) trimmat ner mitt skägg från <10cm (förmodligen närmare 5cm) till ca 9mm.

Varför? Delvis hot från bättre hälft, samt att det börjar bli dax att möte kunder IRL igen, vilket gör att det funkar bättre med 9mm.

 

Fråga 2: Politiker och statsmän, varför är de så få som har skägg. ( nu menar jag i Europa)

 

Fråga 3: Om kungen och statsministern skulle ha skägg, skulle fler bära det.

Tror inte det Enklare exempel

 

Fråga 4: Ser män annorlunda på män som väljer att ha skägg, då menar jag långt skägg.

Det är nog mycket Biker eller Taliban som associeras med Skägg. Tror det är mycket vilde över skägg och civiliserad utan skägg

Historiskt sett så tvingade tex Peter den Store ryssarna att raka sig under 1700-talet, när han ville närma sig Europa. Hans fogdar åkte runt på landsbygden och tvångsrakade männen, Detta var ca hundra år efter att Ivan den förskräcklige skall ha sagt "Att raka av sig skägget är en synd som inte ens blodet från alla martyrer kan tvätta bort". Liknande insatser gjordes även i Sverige.

 

Fråga 5: Är man en sämre soldat för att man har ett vackert skägg. ( här kommer då löss och annat in i bilden, tycker somliga)

beror väl på om du är ingenjör eller inte :)

 

Fråga 6: Det här att raka sig varje morgon, gör man det för sin egen del eller för någon annan. ( Läs fru eller motsvarande)

Som sagt ovanför, så trimmar jag ner skägget, delvis av jobbskäl och delvis för freden hemma :)

men det räcker att göra den en gång i veckan, alternativt vid speciella tillfällen, vilket som nu kommer först.

Tydligen är det en kontroversiell fråga

Link to comment
Share on other sites

Tydligen är det en kontroversiell fråga

 

"Efter sändningen gick telefonerna varma. De var upprörda. Det är så jävla mysko att folk kan reagera så på en mustasch, säger Rikard Palm."

 

:) "A man with a moustache on the telly!? There goes the neighbourhood!" Jag vet faktiskt inte om jag vill veta vad som ror sig i huvudet pa folk som ringer in till TV och ar "upprorda" over att en nyhetsupplasare skaffat sig en stadad mustasch.

 

 

Angaende det i traden tidigare namnda;

 

män med skägg uppfattas av kvinnor som snällare eller sympatiskare

 

sa ar val fackuttrycket for det "friend zone". :)

 

Nu nar jag ar tillbaka i den akademiska varlden, sa kan jag i princip se hur ovardad ut som helst i ansiktet, sa det ar med ondsint gladje jag skrider fram med min veckogamla skaggstubb pa stan, och hor ropen: "Han kommer! Han kommer! Gom era kvinnor, barn och boskap!" :D

Link to comment
Share on other sites

Det som är märkligt är om man rakar av sig allt efter 2-3 år, så fattar inte hjärnan att det är borta. Jag kan gå förbi en spegel och tänka " Vem fan är det " det kan ta upp emot 2 veckor att acklimatisera sig. ( och det vill man ju inte utsätta sig, och framför allt sina barn :) ) Sen trivs jag ofantligt dåligt utan, måste vara genetiskt.

Link to comment
Share on other sites

1. Husfriden? Stickigt och ett muttrande omfattande 70-tal och porrstjärnor..

4. Ansning och hygien är avgörande i min värld även om täthetsprov av skyddsmask har en förmåga att sålla ut skäggiga. Dålig tillpassning?

5. Det beror på

6. Se punkt 1.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sjalv inte ratta generna for att fa ett maffigt stort helskagg, utan om jag later skagget vaxa sa blir det narmast en lang version av tidigare namnda bjornfltta, med betydligt glesare beharing langre upp pa kinderna (ni som sett Beavis och Butthead-avsnittet dar de limmar fast rovhar i ansiktet vet hur det ser ut), vilket inte ar nagot vidare snyggt i min mening. Sedan sa vet jag inte varfor, men jag tycker att bade skagg och langt har kanns storande att ha, pa ett liknande satt som med klockor och smycken, vilka jag helt undviker att bara. Sa aven om jag hade generna for att kunna fa tidigare namnda maffiga stora helskagg, sa ar jag osaker pa om jag faktiskt skulle ha det.

 

Nar vi anda ar inne pa skagg, sa kan man aven fundera over harlangd (pa huvudet). Hur har man i olika tider, och pa olika stallen och miljoer, sett pa att man (men) har extremt kort eller extremt langt har? Varfor har fortfarande de flesta kvinnor langt har, och de flesta man kort har? Kvinnor har ju trots allt annammat en del manligt "mode", som exempelvis att bara byxor, vilket ansags vara okvinnligt och tabubelagt forr. Jag har sjalv en rent praktisk syn pa har, dar jag prioriterar bekvamlighet, funktionalitet och ekonomi. Sa jag har en harklippningsmaskin med vilken jag kor hela skallen, inklusive ansiktet som jag sedan inte rakar kortare, sa kort det gar med den (cirka 1 mm). Under sommartid nar det ar riktigt varmt, sa drar jag dessutom skallen ren med hyvel, sa den blir len som en barnrumpa. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu nar jag ar tillbaka i den akademiska varlden, sa kan jag i princip se hur ovardad ut som helst i ansiktet, sa det ar med ondsint gladje jag skrider fram med min veckogamla skaggstubb pa stan, och hor ropen: "Han kommer! Han kommer! Gom era kvinnor, barn och boskap!" :)

Fast i den akademisk världen är det ju status med skägg. Hur många skäggiga professorer går det på varje slätrakad?

Link to comment
Share on other sites

Nu nar jag ar tillbaka i den akademiska varlden, sa kan jag i princip se hur ovardad ut som helst i ansiktet, sa det ar med ondsint gladje jag skrider fram med min veckogamla skaggstubb pa stan, och hor ropen: "Han kommer! Han kommer! Gom era kvinnor, barn och boskap!" :sniper:

Fast i den akademisk världen är det ju status med skägg. Hur många skäggiga professorer går det på varje slätrakad?

Fast i skolans värld verkar det vara det motsatta, sen måste jag fråga: Hur ofta har ni mask på er så att skägget skulle vara i vägen. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nu nar jag ar tillbaka i den akademiska varlden, sa kan jag i princip se hur ovardad ut som helst i ansiktet, sa det ar med ondsint gladje jag skrider fram med min veckogamla skaggstubb pa stan, och hor ropen: "Han kommer! Han kommer! Gom era kvinnor, barn och boskap!" :D

Fast i den akademisk världen är det ju status med skägg. Hur många skäggiga professorer går det på varje slätrakad?

Fast i skolans värld verkar det vara det motsatta, sen måste jag fråga: Hur ofta har ni mask på er så att skägget skulle vara i vägen. :baskerPa:

Jag kan halla mrd om att mask kanns onodigt pa de flesta platser idag. Dock tjanstgor jag idag pa en av de platser dar gas defakto har funnits och aven anvants relativt nyligen. Aven om "vi" med storsta sannolikhet hitta och forstort alla gomda gaslager/forrad sa finns det en (om an mycket liten) risk att masken kan komma till god anvandning.

 

Detta ger val foljande svar pa din fraga...."-hur manga ganger bar ni mask sa att skagget skulle komma i vagen?".

 

-Forhoppningsvis inte alls....men behovs masken sa racker det med EN gang for att det ska ga illa :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan halla mrd om att mask kanns onodigt pa de flesta platser idag. Dock tjanstgor jag idag pa en av de platser dar gas defakto har funnits och aven anvants relativt nyligen. Aven om "vi" med storsta sannolikhet hitta och forstort alla gomda gaslager/forrad sa finns det en (om an mycket liten) risk att masken kan komma till god anvandning.

 

Detta ger val foljande svar pa din fraga...."-hur manga ganger bar ni mask sa att skagget skulle komma i vagen?".

 

-Forhoppningsvis inte alls....men behovs masken sa racker det med EN gang for att det ska ga illa :rockon:

 

 

Jag är inte speciellt övertygad om att just kombinationen skägg och mask är = dålig. Detta efter som jag ALDRIG varit med om att jag själv eller någon annan med skägg har hostat upp lungorna vid ett skyddsmaskprov. Har man verkligen testat denna tes så till den grad att det går att utesluta andra faktorer och fastställa att just skägg ökar chanserna för otäthet?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan halla mrd om att mask kanns onodigt pa de flesta platser idag. Dock tjanstgor jag idag pa en av de platser dar gas defakto har funnits och aven anvants relativt nyligen. Aven om "vi" med storsta sannolikhet hitta och forstort alla gomda gaslager/forrad sa finns det en (om an mycket liten) risk att masken kan komma till god anvandning.

 

Detta ger val foljande svar pa din fraga...."-hur manga ganger bar ni mask sa att skagget skulle komma i vagen?".

 

-Forhoppningsvis inte alls....men behovs masken sa racker det med EN gang for att det ska ga illa ;-)

 

 

Jag är inte speciellt övertygad om att just kombinationen skägg och mask är = dålig. Detta efter som jag ALDRIG varit med om att jag själv eller någon annan med skägg har hostat upp lungorna vid ett skyddsmaskprov. Har man verkligen testat denna tes så till den grad att det går att utesluta andra faktorer och fastställa att just skägg ökar chanserna för otäthet?

Vet ej huruvida tesen testats. Dock brukar just gasmasken anvandas som skal och orsak till reglementets krav pa rakade kinder. Rent logiskt framstar det som en rimlig orsak da allting som ligger mellan maskens gummitatning och huden teoretiskt sett borde innebara en lackagerisk. Sedan ar det val kanske ocksa sa att denna risk kan vara overdriven.

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl inte vara enda anledningen till att de ska rakas kinder, måste väl ha och göra med bäddning av sängar mm. Den så kallade hjärntvätten," gå upp gå till jobbet jobba, äta lunch, samma sak händer i morgon...Livet består av upprepningar... Det finns försvarets hudsalva, som enligt expertisen ska täta bra. Men jag skulle nog inte gå med mask allt för länge med långt skägg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan halla mrd om att mask kanns onodigt pa de flesta platser idag. Dock tjanstgor jag idag pa en av de platser dar gas defakto har funnits och aven anvants relativt nyligen. Aven om "vi" med storsta sannolikhet hitta och forstort alla gomda gaslager/forrad sa finns det en (om an mycket liten) risk att masken kan komma till god anvandning.

 

Detta ger val foljande svar pa din fraga...."-hur manga ganger bar ni mask sa att skagget skulle komma i vagen?".

 

-Forhoppningsvis inte alls....men behovs masken sa racker det med EN gang for att det ska ga illa :wacko:

 

 

Jag är inte speciellt övertygad om att just kombinationen skägg och mask är = dålig. Detta efter som jag ALDRIG varit med om att jag själv eller någon annan med skägg har hostat upp lungorna vid ett skyddsmaskprov. Har man verkligen testat denna tes så till den grad att det går att utesluta andra faktorer och fastställa att just skägg ökar chanserna för otäthet?

Ja.

 

Skägg+tårgaskammare är en olustig kombination.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...