Jump to content

M/90 vs M/90P


mordor

Recommended Posts

M90P är VÄLDIGT mycket varmare än vanliga M90, iaf då det är varmt ute.

Skillnaden är dock högst kännbar även vid kallare väderlek, man kan t ex gå längre ner i temperaturskalan innan man tar på sig långkalsonger om man har M90P-byxor än dom vanliga.

 

Anledningen till att både byxorna och jackan är fodrade är att detta skall ge ett ökat brandskydd för folk som befinner sig mycket i pansarfordon, som ju kan börja brinna t ex vid fientlig beskjutnig, minor, IEDer etc.

 

Tro mig, det är inte roligt att sitta i en varm pbv med M90P en sommardag då det är 30 grader ute...

Link to comment
Share on other sites

P byxan går lite högre i baken än vanliga 90. Detta för att inte det skall bli ett gap mellan jacka och byxa.

 

Jag har alltid mitt P-ställ på älgjakten och jag tycker aldrig att den blir för varm - vare sig man går i drevet eller sitter på pass.

 

I SIB sammanghang gillade jag alltid P-byxan just pga de förstärkta knäna. Nu för tiden finns det väl knäskydd ute men på den gamla goda tiden var det ens egen knäsål som tog smällen. Men i stridsvagnen var det dock precis som du säger sportdykare fruktansvärt varmt med P om sommaren och man lättade på klädseln både här och där. Brandskyddet blir - hmm vad skall vi säga - sekundärt....

Link to comment
Share on other sites

men det är väl ändå bara jackan som efterfrågas ? ;)

jackan är varmare ner till midjan därefter kallare, ja rent av obefintlig under midjan och har du tendens att frysa om ändlykten som en viss mig närstående kvinna så kommer du inte ha någon fördel i kallt väder då tydligen en stor del ytliga blodkärl går nära huden där men för oss andra så är den avgjort mycket varmare.

 

Då det är en pansarjacka är tanken inte att man ska springa, utan rida stolt in i striden på en best av stål och som sportdykare säger så varma dagar är den inte skoj sen att bära en midjekort jacka med stridsutr tycker jag personligen inte alls om

 

Det är ett systemsäkerhetsplagg så att modifiera den så att den blir svalare är inte ok, för privat bruk så är det ju inget problem

 

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...