Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Senaste AIS-informationen

Recommended Posts

Konvojerna har nu börjat att gå genom skärgården:

 

Konvoj 1 befinner sig i Storströmmen mellan öarna Korpo och Nagu:

I täten går den finska robotbåten Pori, följd i tur och ordning av de polska minsväparna ORP Naklo, ORP Hancza och ORP Druzno samt den tyska minjagaren M1068 Datteln

 

Konvoj 2 går genom befinner sig på Barskärsfjärden söder om Korpo:

I täten går robotbåten Tornio, följd av den en grupp minjagare, belgiska M917 Crocus, den polska ORP Flaming, lettiska M-06 Talivaldis, nederländska Zr. Ms. Zierikzee, norska KNM Karmøy och estniska EML Sakala.

 

Konvoj 3 håller på att formas norr om finska Utö:

I täten går minfartyget Hämeenmaa, följd av HMS Visby, litauiska stödfartyget N42 Jotvingis, litauiska patrullfartyget P12 Dzukas, tyska stödfartyget A512 Mosel, HMS Carlskrona, danska fregatten F362 Peter Willemoes, HMS Halland, HMS Vinga, HMS Sturkö och HMS Ulvön

 

 

Ett av de största fartygen, det tyska stödfartyget A515 Main har redan eskorterats in och ligger för ankar i hamnbassängen i Åbo. I hamnen ligger även ett par Jurmo-landstigningsbåtar från Nylands brigad (U617 och U623) redo att assistera vid tilläggning i ån.

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för infon! Här är en fullständig lista över deltagande fartyg i Northern Coasts 2014:

 

http://www.marine.de/portal/a/marine/!ut/p/c4/DcJBDkBADAXQs7hAG4mVnVtgV_JDM52OjCJxevIez_xzuXWT0OJiPPK0ar88lKWSpLhgBoL6KfGCvKyl7Sig5tgzKh9paD62vwZa/

 

Anmärkningsvärt är kanske att två av de tre nya danska fregatterna av Peter Willemoes-klassen deltar, liksom samtliga fem finska minfartyg/minutläggare och fyra av de fem svenska Visbykorvetterna. Det måste vara första gången så många Visbykorvetter övar tillsammans i en internationell övning.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall försöka ta mig ner och fota lite vid kajen redan ikväll innan det är allt för fullt med folk.

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ryskägda, men liberiaregistrerade fartyget NS Concord har roat sig med att göra så här de senaste dagarna.

http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/oldmmsi:636012382/olddate:2014-10-16%2014:27:00/zoom:9

 

och nu på senaste tid...

 

http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/oldmmsi:636012382/olddate:2014-10-18%2011:52:00/zoom:9

 

Det råkar vara samma fartyg som nämns i samband med de gånga dagarnas misstänkta ubåtskränkningar.

Edited by LoveMachine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade bordrat bordning av denna tanker och tagit in den i svensk hamn för undersökning. Spelar ingen roll om man får göra så eller inte, det är vad jag gjort om jag fått bestämma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MMmm, det hade säkert varit hur väl mottaget som helst. Nästan inga svenska skepp som kommer bordas och plockas in från internationellt vatten efter en sådan manöver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tydligen får man borda fartyg som befinner sig på svensk ekonomiskzon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade bordrat bordning av denna tanker och tagit in den i svensk hamn för undersökning. Spelar ingen roll om man får göra så eller inte, det är vad jag gjort om jag fått bestämma.

Hade stått 1,25 bakom dig i det beslutet! Hade nog rett ut en lång rad ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer dessa påståenden?

 

"Sent på måndagen fick Aftonbladet kontakt med NS Concord. Först svarade besättningsmannen Sergei:

– Det här är NS Concord.

Vad gör ni i Östersjön för närvarande?

– Vi bara driver, och väntar vidare information från vårt bolag."

 

"I ett pressmeddelande skrev vd:n Yuri Tsvetkov:

– Vi har noterat och är smickrade av den ökade uppmärksamheten i svenska och internationella medier kring NS Concord rörelser. Men jag måste rapportera att det inte finns någonting ovanligt bakom fartygets rörelser.

Ett vanligt mönster

Också enligt Novoship inväntar NS Concord lastningsorder och ligger därför och driver i stand by-läge.

– Att fartyg driver runt i standby-läge är utbrett i branschen. I de olika världshaven kan dussintals fartyg samtidigt driva runt i väntan på last."

 

"Flera av Aftonbladets läsare har också hört av sig och menat att NS Concords rörelsemönster inte är något ovanligt för ett lastfartyg."

 

 

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ubatsjakten/article19726976.ab

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det normalt att gå söderut med 8 knops fart för att sedan göra helt om och gå med 12 knops fart tillbaka för att driva på samma plats igen???

 

Det är väl en sak att ligga still eller driva. Att åka runt med relativt hög hastighet för att sedan återvända med ännu högre hastighet är väl ändå onormalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Websajten Marinetraffic har ju blivit extra populär senaste tiden och jag har försökt sätta mig in i hur den fungerar. Jag har haft svårt att hitta svenska flottans fartyg där, av en slump upptäckte jag att HMS Nyköping (K34) kallas ENFORCER III medan gamla hederliga HMS Belos heter just HMS Belos.

 

Två frågor till er på forumet.

 

Varför detta något Rambo-aktiga namn på HMS Nyköping?

 

Finns det någonstans en lista med dessa alternativa fartygsnamn så att man slipper leta blint bland 50000 registrerade fartyg på Marinetraffic?

 

Tack på förhand! :happy:

 

Edit: Vid närmare undersökning av bilder som är upplagda under namnet ENFORCER III skulle det kunna röra sig om en Stridsbåt 90 i stället för K34. Något rörigt! :tveka:

Edited by wendist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, det är ganska svårt. Vad jag förstår så är kutymen att man skall använda Swedish Warship under gång. Alla skepp har bara inte lyckats att få ut tummen på det ännu.

 

Om man söker efter krigsfartyg lönar det dock sig att ta bort allt som inte är ljusblå (myndighetsfartyg, dvs krigsfartyg, sjöbevakning, lotsar o.d.) eller grå (okänd typ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har haft svårt att hitta svenska flottans fartyg där...

Och det är också meningen...

 

Edit: Vid närmare undersökning av bilder som är upplagda under namnet ENFORCER III skulle det kunna röra sig om en Stridsbåt 90 i stället för K34. Något rörigt!

 

ENFORCER III har ingenting med NYK att göra, det är en Strb 90 demobåt som tillhör Dockstavarvet. Varför det har hamnat bilder på NYK under det namnet är oklart...

 

Nja, det är ganska svårt. Vad jag förstår så är kutymen att man skall använda Swedish Warship under gång. Alla skepp har bara inte lyckats att få ut tummen på det ännu.

 

SOP i Marinen är att inte sända AIS alls! Vissa undantag finns dock och då används t.ex. Swedish Warship + bognummer, alternativt Swedish Navy STC. Det handlar inte om att "få tummen ur"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Först ett tack till er båda som hade vänligheten att svara och ge information, det uppskattas. Men sedan blir jag lite konfunderad beträffande AIS policyn inom svenska marinen. Går man bakåt i denna tråden ser man ju massor av information om fartygsrörelser för både svenska och utländska stridsfartyg inklusive ex.vis HMS Visby. Jag trodde mitt problem var att jag inte vet hur man söker på bästa sätt. Och även jag har ju t.ex. kunnat följa det holländska fartyget HNLMS Zeeland när hon gått från Tallin till Den Helder de senaste dagarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kunnat följa Hms Belos på sin färd ner till Holland och Den Helder men hon "försvann" väster om Esbjerg, Danmark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två av danska marinens tre nya fregatter av Iver Huitfeldt-klassen opererar just nu i Hesseløbukten norr om Sjælland. Det är fregatterna F 363 Niels Juel och F 362 Peter Willemoes. I området finns även patrullfartyget P 520 Diana samt By- og Landskabsstyrelsens miljöfartyg 973 Daphne.

 

I Isefjorden på norra Sjælland opererar patrullfartyget P 523 Najaden.

 

Korvetten K 34 Nyköping opererar i mellersta Östersjön. Igår gick hon med NO kurs tills hon var i höjd med Gotlands norra udde (ca 20 km O om den), och i natt vände hon söderut igen med SV kurs. Just nu befinner hon sig ca 10 km NO om Hoburgen. Farten har varit låg.

 

Det nya kombinationsfartyget från Kustbevakningen KBV 031 Sipe opererar väster om Ornö i Stockholms skärgård. Hon levererades 1 Aug 2012 och är stationerad vid Djurö.

 

Finska gränsbevakningens bevakningsfartyg Uisko gick ut från Åbo igår eftermiddag och befinner sig nu ca 20 km V om Åbo.

 

Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 002 Triton gick ut från Luleås hamn i morse och befinner sig nu 20 km SO om Skellefteå.

 

Isbrytaren Frej bryter is i inloppet till Oulus hamn i Bottenviken. Systerfartyget Ymer är på väg in mot Luleås hamn.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under dagen har det danska patrullfartyget P 570 Knud Rasmussen gått ut från Fredrikshamn och opererat på Kattegatt, men har nu återvänt till Fredrikshamn.

 

Det danska miljöskyddsfartyget A 560 Gunnar Thorson gick ut från Fredrikshamn på eftermiddagen med SSO kurs, och befinner sig nu V om Anholt. Gunnar Thorson bemannas av den danska marinen.

 

En tysk fartygsgrupp bestående av robotbåtarna P 6125 S 75 Zobel och P 6129 S 79 Wiesel samt tankfartyget A 512 Mosel opererar i Kielbukten. Till skillnad mot tidigare uppgifter om att de skulle tas ur tjänst så verkar det nu som om de åtta sista robotbåtarna av Gepard-klassen kommer att fortsätta i tjänst till ca 2020-21.

 

Det tyska kustbevakningsfartyget BP 21 Bredstedt har opererat O och N om Rügen i ett par dagar, och är nu på väg tillbaka till Hohe Dühne basen i Rostock.

 

Korvetten K 12 Malmö verkar ha gått ut från Karlskrona sent på eftermiddagen, och har med låg fart rört sig på en VSV kurs och befinner sig nu nånstans i norra Hanöbukten söder om Sölvesborg.

 

Ubåtsbärgningsfartyget A 214 Belos lämnade Beckholmen utanför Djurgården i morse vid 9-tiden, och ligger nu still på Östra Saxarfjärden mellan öarna Södra Ljusterö och ögruppen Saxaren.

 

Finska miljöskyddsfartyget 999 Louhi gick ut från Helsingfors och anlände till basen i Obbnäs vid 16-tiden. Louhi bemannas av den finska marinen, och har även sekundära civila uppgifter som isbrytare och dykeristödfartyg liksom militära uppgifter som minfartyg och stöd- och transportfartyg i händelse av ofred. Som minfartyg kommer hon att få en bestyckning av 1 st 40 mm kanon, 2 st 12,7 mm ksp samt minor.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

210100

Svenska marinens flaggskepp P 04 Carlskrona är på väg med SV kurs och ca 14 knop på Mecklenburgbukten. Just nu torde hon befinna sig nånstans mellan den danska ön Falsters sydspets och den tyska halvön Darss' nordspets. Destinationen är ej angiven. Hon verkar ha opererat i Hanöbukten och söder om Öland sedan den 18 mars. Nån som möjligen vet vart hon är på väg nu?

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

242300

Bevakningsbåten 91 Munter har under kvällen opererat i vattnen ca 40 km O om Landsort. Under de sista timmarna har hon rört sig i ett kvadrat- eller kanske mer rektangelformigt mönster i låg fart ca 5 - 8 knop. Kortsidorna på rektangeln är ca 2 km och långsidorna ca 3 km. Vad kan detta bero på? Om det vore frågan om bottenundersökning med ROV:en så borde hon väl ligga helt still?

 

Det norska skolsegelfartyget Christian Radich gick igenom Öresund nordvart vid middagstid och har fortsatt på NNV kurs med 7-8 knop under em och kvällen. Sista registrerade positionen är ca 30 km O om Falkenberg kl 22:19.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

292200:

 

De bägge tyska försöksfartygen Y 863 Stollergrund och Y 861 Kronsort avgick från Kristiansand i Norge vid 5-tiden i morse och är nu på väg söderut utmed Sjællands östra kust med ca 12 knop. Senaste positionen ca 60 km O om Århus.

 

Det nya stora stödfartyget A 1413 Bonn verkar vara ute på provtur utanför tyska Östersjökusten. Senaste positionen är ca 25-30 km NNO om Kiel.

 

Tyska fregatten F 213 Augsburg har opererat utanför Neustadt det senaste dygnet. Även signalspaningsfartyget A 52 Oste opererar i samma område.

 

Dykeristödfartyget (f.d. högsjöbogseraren) A 1439 Baltrum är på väg i riktning mot Rostock med SV kurs och ca 12 knop. Senaste positionen är ca 30 km NO om Warnemünde.

 

Polska korvetten ORP Kaszub lämnade området utanför Gdansk i morse, och är nu på väg S om Bornholm med VNV kurs och ca 15 knop. Senaste positionen är ca 25 km SV om Rønne.

 

Tyska korvetten F 261 Magdeburg lämnade området utanför Härnösand igår kväll och har stävat sydvart sedan dess med god fart. Senaste positionen är ca 40 km S om Karlskrona då hon hade en VSV kurs med ca 19 knop.

 

Inget örlogsfartyg men kanske intressant ändå: Det nya kärnbränsletransportfartyget Sigrid lämnade området utanför Upplandskusten igår em och har stävat söderut med ca 12 knop. Senaste positionen är ca 30 km NV om Gotska Sandön.

 

Minutläggaren MUL 20 Furusund lämnade området utanför Härnösand på em och har stävat åt SSV med ca 10 knop. Vid 17:30-tiden vände hon mot NNO och är nu på väg mot Brämösundet mellan fastlandet och ön Salla.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sökinsats pågår just nu utanför den litauiska kusten efter ett privatflygplan, en AN-2 Colt, med två personer ombord som försvann igår eftermiddag över Östersjön. Minst en större litauisk sjöräddningshelikopter (Mi-8?) och två större litauiska fartyg verkar delta. Den ena fartyget är den litauiska flottans flaggskepp minfartyget N 42 Jotvingis, och det andra fartyget är det litauiska räddningsfartyget Sakiai. Den litauiska besättningen på planet uppges vara mycket erfaren, och ombord fanns både överlevnadsdräkter och räddningsflotte. Planet hade startat ifrån Älvängens flygplats norr om Göteborg med destination Klaipeda i Litauen.

 

Det svenska utsjöbevakningsfartyget KBV 002 Triton ligger still eller rör sig väldigt sakta strax utanför Hoburgen på Gotlands södra udde och verkar inte delta i sökandet.

 

Korvetten K 32 Helsingborg befinner strax norr om Gotland med SV kurs och ca 13 knop. Hon rörde i ett ev. sökmönster i natt och tidigt i morse ca 20 km SO om Gotland som möjligen kan ha haft med det försvunna planet att göra.

 

http://www.expressen.se/gt/privatplan-forsvunnet-over-ostersjon/

 

http://www.expressen.se/gt/piloten-kjell-om-de-saknade-vannerna/

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar som om minst två fartygsgrupper från NATO opererar just nu på Kattegatt mellan Jylland och det svenska fastlandet. Den större fartygsgruppen som opererar mellan Nordjylland och svenska fastlandet omfattar bl a portugisiska fregatten F 334 D. Francisco de Almeida, norska fregatten F 310 Fridtjof Nansen, tyska korvetten F 263 Oldenburg, danska stödfartyget L 17 Esbern Snare, tyska stödfartyget A 1412 Frankfurt am Main, polska stödfartyget 511 ORP Kontradmiral Xawery Czernicki, danska transportfartyget A 559 Sleipner, tyska högsjöbogseraren A 1458 Fehmarn samt de tyska ledarfartygen för minröjningsdrönare M 1090 Pegnitz och M 1098 Siegburg. En mindre fartygsgrupp omfattande bl a minröjningsfartyg opererar i södra Kattegatt: holländska M 860 Schiedam och M 862 HNLMS Zieriksee, estniska M 313 Admiral Cowan, norska M 343 Hinnøy, lettiska M-06 Tālivaldis samt stödfartygen svenska A 264 Trossö och belgiska A 960 Godetia. Gissar att det rör sig om den internationella marinövningen Northern Coasts:

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/northern-coast/

 

Enligt den info om övningen som finns på tyska marinens hemsida så deltar såväl Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG 1) som Standing NATO Mine Countermeasures Group 1 (SNMCMG 1) med totalt 13 fartyg och båtar i övningen:

 

http://www.marine.de/portal/a/marine/!ut/p/c4/NYuxDsIwDAX_yE4rEIKtpQtiggXK5qZWsUiTyrggIT6edOCddMvp4Q0zkV4ykEmKFPCKrZdd94aRFOhhM4fAwBKfZB-GmHyCjlX83Rgvy71n8CmyLTaOJtmDkiWFKamFpcyquYD02Lqiqd3G_Vd8q3J_XJ-2q7I51GecxrH6AWblqBE!/

 

 

Det belgiska stödfartyget Godetia kanske förtjänar att uppmärksammas lite extra. Hon kom i tjänst 1966 och planeras fortsätta i tjänst åtminstone fram till 2020. Detta torde göra henne till ett av de äldsta örlogsfartygen som fortfarande är i tjänst.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_ship_Godetia_%28A960%29

 

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även tyska fregatterna F 218 Mecklenburg-Vorpommern och F 214 Lübeck, lettiska minfartyget A-53 Virsaitis, litauiska minjaktfartyget M52 Sūduvis samt de polska minsveparna 632 ORP Bukowo, 633 ORP Dabie och 638 ORP Sarbsko kan nu identifieras på AIS kartan. Dessa opererar N och NO om Skagen just nu.

 

Stödfartyget A 264 Trossö opererar utanför Ebeltoft.

 

Den mindre gruppen med minröjnings- och depåfartyg på södra Kattegatt befinner sig just nu strax O om Samsø Bælt. I gruppen ingår även brittiska minjaktfartyget M108 Grimsby.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korvetten K 33 Härnösand är på väg åt SV ner genom sundet mellan danska ön Lolland och tyska halvön Darss. Har hållt hög fart tidigare men går nu med ca 8 knop.

 

Enligt försvarsmaktens hemsida ( http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/12/till-sjoss-under-tva-ar/ ) så är hon ett av de fartyg i marinen som har beredskap över nyårshelgen. Frågan är bara vad hon då gör i danska och tyska farvatten?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom kustbevakningen vill vara lediga, de gillar inte att jobba när det är tråkigt väder och kallt. Kustbevakningen föredrar vackert väder och sommar när de kan spänna sig och visa upp sina häftiga pistoler för snygga tjejer och svensson. Därför låtsas kustbevakningen inte ha en aning om att det kan komma att bli problem med att personer som inte vill visa id-handling när de inreser till sverige nu kan tänkas att komma i oaviserade småbåtar istället. Försvaret får ta den uppgiften och den kostnaden. Dessutom kan våra politiker lita på att försvaret håller käften om ett dylikt problem tills dess att politikerna själva önskar att saken avslöjas.

 

Så, som vanligt helt enkelt, försvaret får utföra och betala för skitgörat och utan att någon ens får reda på att de gör både uppofrringar och nytta. Så, absolut som vanligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finska sjöbevakningen

-Utsjöbevakningsfartyget Merikarhu som är på väg till Grekland för att stöda Eus flyktingoperation och avseglade Helsingfors på torsdag befinner sig nu vid i västra inloppet mot Engelska kanalen, mellan Land's End och Ouessant

 

Deutsche Marine

-Tyska minjaktfartygen M1065 Dillingen och M1069 Homburg samt robotbåten S76 Frettchen övar i Eckernfördebukten

-Fregatten F217 Bayern och tankern A1442 Spessart har i natt gått från Wilhelmshaven och Bremerhaven och befinner sig nu norr om Östfrisiska öarna.

-Trängfartyget A1412 Frankfurt am Main är på väg sydväst genom Engelska kanalen och befinner sig nu i höjd med Hastings.

 

Koninklijke Marine

-Fregatterna Zr. Ms. Tromp och Zr. Ms. De Ruyter har för ett timmer sedan avgått från marinbasen i Den Helder och stävar sydväst längs holländska kusten.

 

Royal Navy

-Jagaren HMS Daring har gått genom Engelska kanalen tillsammans med minjaktfartyget HMS Ramsey och är nu på väg nordost i höjd med Themsen

-Jagaren HMS Diamond ligger vid kaj i marinbasen i Portsmouth.

-Minjaktfartyget HMS Cattistock övar väster om Isle of Wight.

-Fregatterna HMS Portland och HMS Iron Duke övar utanför marinbasen i Plymouth där patrullfartyget HMS Severn ligger för ankar.

-Landstigningsfartyget LFA Lyme Bay ligger vid kaj i Falmouth

-Minjaktfartyget HMS Middleton befinner sig i Firth of Clyde tillsammans med ett annat, okänt NATO-fartyg

 

US Navy

-Trängfartyget USNS Leroy Grumman går västerut i Medelhavet och har precis passerat söder om Kreta.

-Katamarantranspotfartyget (Expeditionary Fast Transport) USNS Choctaw County ligger vid kaj i Souda

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilläggas kanske kan att danska fregatten F359 Vædderen opererar NO om Fredrikshamn sedan några dygn. Hon har rört sig långsamt in ett avlångt nord-sydligt mönster. Bottenavsökning?

 

Danska fregatten F363 Niels Juel gick genom Stora Bält för tre dagar sedan och har sedan opererat utmed den svenska västkusten. Just nu rör hon sig i västra delen av Hesseløbukten norr om Sjælland.

 

Tyska robotbåten S76 Frettchen gick ut från marinbasen i Hohe Dühne i Warnemünde igår kväll, gjorde ett hastigt besök utanför Eckernförde igår och befinner sig just nu i Lübeckbukten. Trots tidigare uppgifter om motsatsen så är det intressant att se att tyska marinen fortfarande opererar ett antal av dessa gamla robotbåtar med mahognyskrov (4 st f.n. enligt eng. wikipedia). De sista ska tydligen tas ur tjänst till 2021.

 

HMS Belos ligger på Beckholmsvarvet i Stockholm förmodligen för underhåll.

 

Korvetten K31 Visby låg igår i Muskö örlogshamn.

 

För övrigt kan nämnas att Kustbevakningen ökat sin närvaro och patrullering av gränserna markant de senaste veckorna. Just nu t ex så patrullerar KBV 034 i Öresund. Inget av de tre stora utsjöbevakningsfartygen av KBV 001-klass är dock till sjöss just nu, vilket får anses vara ovanligt. Marinens och Kustbevakningens närvaro till sjöss är fortfarande inte i närheten av vad t ex den danska marinen presterar med sina fregatter, patrullbåtar av Diana-klass och MHV båtar från Marinehjemmeværnet, åtminstone inte vad man kan utläsa av AIS informationen ska väl tilläggas.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By weekendwarrior
      Marina eldrörsvapen och dess ammunition
       
      Jag hade lite svårt att avgöra om tråden hör hemma i Kasunen eller Marint, då det både handlar om vapen och fartyg. Blågul får flytta på den om de anser det blivit fel.
       
      Förr var ammunitionen man använde till eldrörsvapen mot fartyg av sk halvpansargranat.
       
      Men hur der det ut idag vad det gäller fartygskonstruktion och ev skrov-, däcks- och hyttpansar (örlogsfartyg byggda efter VK2 och fram till idag)?
       
      Vilka ammunitionstyper är effektiva mot dagens fartyg och vilka ammunitionstyper används av fartygs- och landbaserade eldrörspjäser mot sjömål?
       
      Hur effektivt är det med luftbrisader med ammunition i 120-155 mm kaliber mot dagens örlogsfartyg och används det som taktik?
       
      Ytterligare en fråga, med viss risk för OT, är om eldlokaliseringsradar fungerar även mot mer direkt riktad eld i relativt flack projektilbana, som den från fartyg?
    • By JakobS
      Vad tror vi om konceptet med en ny serie robotbåtar för marinen?
      Jag själv är otroligt mycket för en ny serie med mindre enheter (dock inte sagt att jag inte önskar stora enheter, det måste vara en bra balans).
       
      Exempelvis så finns detta koncept på 46 meter, med 40mm eller 57mm i fören, 2 x 30mm på sidorna, 4 x sjömålsrobot samt amerikanska RIM-116 eller franska Mistral i aktern. Visserligen inte optimerad för ubåtsjakt, men helt perfekt för att hålla skärgården.
       
      Vad tycker forumets samlade expertis? Det vore oerhört kul att höra!
       



    • By Hetsig
      Om regeringen skulle få för sig att ta tummen ur, skulle man då ha möjlighet att sätta luftvärnssystemet Aster-15 och 30 på korvett klass Visby?
    • By Perman
      Från försvarsberedningens slutrapport:
       
      -citat-
      "Två korvetter av Gävleklass ska modifieras och livstidsförlängas för
      att kunna vara operativa in på 2030-talet."
      -slut citat-
       
      Det här måste i praktiken betyda att anskaffningen av de två nya ytstridsfartygen (som ska ersätta GLE och SVL) nu skjuts ytterligare framåt i tiden. Man häpnar! Den senaste planeringen hade tidigare talat om anskaffning i slutet av 2020-talet. Kan så små korvetter verkligen behållas operativa så länge och vara tillräckligt moderna under hela denna tid? Det ser nästan ut som om de kommer att behöva omsättas samtidigt som utfasningen av Visbyfartygen börjar på 2030-talet. Då lär det verkligen behövas en rejäl halvtidsmodernisering av Gävleklassen nu snarast, och även fortsatta uppdateringar och renoveringar senare. Det lär t ex inte gå att fortsätta att använda pjäser som härstammar från slutet av 40-talet eller sjunkbomber från 30-talet (1900-talet alltså ) 57 mm pjäsen på fördäck ska ju bytas ut mot en 57/70 Mk3 (men utan stealthkupol), men den gamla 40 mm pjäsen akterut behöver även den bytas ut mot någon typ av modernt point defence system. Sedan tycker jag att man ska uppdatera och starta tillverkning av Saab Dynamics ASW-601 som prövades på en av patrullbåtarna: http://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU
       
      /Per
    • By Racoon Pioneer
      Jag hörde av en chef i högkvarteret att man diskuterat nyanskaffning av stridsfartyg som var ännu större än Visby-klassen, alltså i fregattsize. Jag vet inte om man diskuterar detta idag också eller om det är lagt på is sen Visby-klassen anskaffades. Men hursomhelst undrar jag om det är strategiskt smart att ha så stora enheter. Slår man ut en sådan, har man ju slagit ut ganska mycket. Är det inte bättre att göra som Sverige gjort de senaste 50 åren att bara satsa på små enheter och sen låta dem samverka i det kommande bekanta nätveket.
       
      Eller är det så att man med modernt luftvärn och förnyad skydddsteknik (kanske även på denna nivå lite schysst stealth) kan göra en så stor enhet som en fregatt framgångsrik taktiskt. En sån bjässe strategiskt placerad i havet utanför en krigshärd kan ju formligen spy ut dödande precisa missiler åt alla möjliga håll.
       
      Fast sen har vi ju det här med ubåtar... och är det motiverat att ha såna fartyg i svenska vatten med svenska behov...
       
      Om inte annat skulle de ju vara som en kronjuvel i FM, monster i state-of-the-art-teknologi, nationens stolthet, alla kommendörers onaniobjekt och dregelframkallande för vilken sjöofficer i världen somhelst. Det är ju inte så lite det heller.
       
      /RP
×
×
  • Create New...